Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i klubbekonomi

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Unos krönikor

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Låt gulddrömmar leva i hela landet

"Idrott bidrar inte enbart till förbättrad folkhälsa och ökad gemenskap, utan för oss i Mora kommun, även till ökad inflyttning." Det säger Anna Hed i februari månads debattinlägg. Anna är kommunstyrelsens ordförande i Mora och ordförande i SKR:s beredning "Tillväxt och regional utveckling."

 

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER


Centrum för idrottsevenemang

- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
 

Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.

Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia


Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

•     Evenemangsenkäten     •     Evenemangsenkäten     •

 

Evenemangsenkät 2013

 

Det ekonomiska utfallet för de svenska sommareventen 2012

 

Sport & Affärer presenterar varje höst det ekonomiska utfallet för de svenska sommarevenemangen på www.sportaffarer.se.


Enkätfrågorna till evenemangsarrangörerna:
1. Hur mycket omsatte evenemanget?
2. Totalkostnader? Största utgiftsposter?
3. Hur mycket drogs in från biljetter, deltagaravgifter och övrig försäljning?
4. Hur mycket drogs in från sponsorer?
5. Resultat?
6. Antalet deltagare totalt? a) Varav män? b) Kvinnor? c) Utländska deltagare?
7. Sammanlagd publik? a) på plats b) via TV eller webb-TV
8. Utländska besökare?
9. Hur stor blev den turistekonomiska omsättningen/vinsten?
Vilka ligger bakom mätningen?
10. Prispengar?
11. Framtidsplaner?

IO= Inte officiellt
IU = Inga uppgifter

 

 

A-G | K-P | S-Ö

Se resultatet för sommareventen 2011

 

 

Bellmanstafetten

David Fridell
david.fridell@marathon.se

 

 

 

 

Collector Swedish Open

Intervjuad: Sara Bergh, projektledare.
Arrangörer
: PR Event.

1: Ca 15 miljoner
2: IU, Prispengar
3: IU
4: 65 - 70 % av den totala omsättningen
5: IU
6: 100 kvinnor
7: a) 22 000 b) IU
8: IU
9: Tennisveckorna omsatte 280 miljoner kronor i Båstad. Undersökningen gjordes av Rubin Research
10:
IU
11: Kontinuerlig utveckling av damveckan där vi i år får se våra svenska hopp ta sig an Serena Williams

 

 

 

DN Galan

Intervjuad: Anders Tallgren, verksamhetschef för Stadionklubbarna.  
Arrangörer: Stadionklubbarna som är en sammanslutning av Stockholms 12 bästa friidrottsföreningar.

1: 18 miljoner kronor
2
: Idrottarna; ca 10 miljoner kronor inklusive prispengar, startpengar, resor och hotell
3: Ca 4 miljoner kronor
4: Ca 10 miljoner kronor
5: Förlust ca 2 miljoner kronor
6: 300 totalt
a) 150 män
b) 150 kvinnor
7: a) 12 135 på plats
b) TV: snitt Sverige 800 000, reach Sverige 1,5 miljoner, Internationellt 12 miljoner tittare i 100 länder
8: IU
9: IU
10: 500.000 USD
11: Att bibehålla DN Galans höga internationella nivå och Diamond League-status. Utveckla hela DN Galan Athletics Week som sker i samband med galan. Genomföra fler evenemang på Stockholms Stadion

Till toppen

 



 

 

Eken Cup

Intervjuad: Maddie Larsson, informations, press och värdegrundsansvarig i Eken Cup och representant för AIK (Handboll) i styrelsen. Privat konsult inom interkulturella relationer.
Arrangör: Eken Cup organisationen har en egen styrelse som ägs av de tre föreningarna AIK (handboll), HK Cliff och BK Söder.

1: Ungefär 3 miljoner kronor
2: Den största utgiften handlar om ordningsställande av fält för handbollspel
3:
IO. Omsättningen är 3 miljoner kronor och övriga diskussioner förs inom ägarföreningarna.
4:
IO. Sponsorintäckter är en liten del av totalintäkterna, i övrigt hänvisar jag till svaret på fråga 3.
5:
IO. Se svar på fråga 3
6: 2012 var det 468 lag
a) 198 pojklag = ungefär 2 400 spelare
b) 270 flicklag = ungefär 3 200 spelare
c) 51 utländska lag = ungefär 620 spelare + ledare (som brukar vara 3/lag ungefär)
7: Ungefär 30 000 besökare om dagen under turneringens fyra dagar, mediabevakningen varierar från år till år. I år var det främst via radio och tidningar
8:
Svårt att säga då det inte förekommer räknande av varifrån publiken kommer
9:
IU. Områden kring fältet - mackar butiker etc samt hotell på södra sidan Stockholm har en markant uppsving under dessa tillfällen enligt dem själva
10:
Nej
11:
Eken Cup organisationens mål är att turneringen skall växa sportsmässigt och internationellt och vara ett föredöme inom värdegrundsarbete och miljöarbete för idrottsorganisationer. Vi är aktiva inom handbollscupstouren och hoppas kunna öka antalet utländska deltagande lag och deltagande utländska domare på sikt. Långsiktigt arbetar Eken Cup således för att turneringen skall vara en fredad zon för samtliga deltagare. I denna anda har Eken Cup till dags dato bland annat:

  • BRIS-utbildat delar av sin personal i barnperspektivet
  • Med hjälp av Rädda Barnen samlat in barns tankar om ledarskap och idrott i en enkätunderskning som publicerats av Rädda barnen på deras websida.
  • Lyft HBTQ frågor i sociala medier, på turneringen och matchprogram, samt inlett samarbete med Stockholm Snipers och RFSL för att ytterligare verka för att alla skall känna sig välkomna på turneringen

Till toppen

 





Elitloppet

Intervjuad: Fredrik Ekman, informationsansvarig.
Arrangör:
Stockholms Travsällskap.

1: IU
2: IU, största utgiftspost är prispengar på ca 18 miljoner kronor
3:
Ca 5 miljoner kronor, exklusive restaurangintäkter
4:
IU
5:
IU
6: Ca 100 hästar och kuskar från absoluta världseliten
7: 55 000. En ökning på 3 000 mot året innan
8:
Cirka 20 procent (siffror baserade på senaste undersökningen, 2007)
9:
93 miljoner kronor i turismekonomisk omsättning (2007). Stockholm Visitors Board
10:
18 miljoner kronor
11:
Befästa Elitloppet som ett av sommarens största och mest uppmärksammade idrottsevenemang. Utveckla det som gör Elitloppsstämningen i vårt tycke unik. Elitloppet 2013 är 24-26 maj

Till toppen

 

 

 

Falsterbo Horse Show

Jan-Olof Wannius
wannius@falsterbohorseshow.com

 

 

 

 

Finansloppet

Intervjuad: Unn Edberg, VD.
Arrangör: Tidningen Finansliv.

1: 350 000 kronor
2: Största utgifterna är tidtagning och personal
3: 200 000 kronor
4: 200 000 kronor
5: IO
6: 1 070
a) 45 %
b) 55 %
c) IU
7: IU
8: IU
9: IU
10: Priserna bestod av presentkort och prylar
11: 2013 kör vi Finansloppet igen. Vi har också startat ett skidlopp, Finansloppet Skidor som går den 17 februari 2013 www.finansliv.se/evenemang/skidor/

Till toppen

 

 

 

Gothia Cup

Intervjuad: Dennis Andersson, generalsekreterare.
Arrangörer
: BK Häcken.

1: 65 miljoner kronor
2: Mat, förläggning, planhyror
3: Deltagaravgifter 47 miljoner kronor, försäljning 6 miljoner kronor.
4: Ca 12 miljoner kronor.
5: IO
6: IO
a) 70 %
b) 30 %
c) 53 %
7. a) 58 000 invigning, 25 000 finaler
b) Viasat uppger inte antalet TV-tittare.
8: Totalt aktiva plus medföljande cirka 25 000
9: 340 miljoner kronor, Göteborg & Co. 120 miljoner kronor i skatteintäkter
10: Nej
11: Ja, självklart

Till toppen

 

 

 

Göteborgsvarvet

Intervjuad: Bo Edsberger Varvsgeneral.
Arrangörer: Göteborgs friidrottsförbund.

1: 49,7 miljoner kronor
2: Personal/funktionärer
3: Biljetter: 0 kr. Deltagaravgifter: Ca 30,5 miljoner kronor. Övrig försäljning: ca 9 miljoner kronor
4: 10,4 miljoner kronor     
5: Ca 3 miljoner kronor i vinst gör Göteborgs friidrottsförbund i beräknat resultat för 2012. Ingen separat redovisning för GöteborgsVarvet ingår i GFIF:s redovisning
6: 77 825
a) män: 65 %
b) Kvinnor: 35 %
c) Utländska deltagare: 4 %
7: a) Ca 250 000
b) Via TV 618 000
8: IU
9: Ca 200 miljoner kronor, Handels GU, Tommy Andersson professor Mätning från 2008 uppdaterad
10: 0,6 miljoner kronor
11: Kortsiktigt; fler seedningslopp i egen regi, samt en ny stafett. På lång sikt; vi arbetar just nu med att ta fram "vision 2021" klar under 2013

Till toppen

 

 

A-G | K-P | S-Ö

 

 

H

ässelbyloppet

Bengt Alfredsson
bengt.alfredsson@alfredzon.com

Till toppen

 

 

 

 

If Stockholm Open

Intervjuad: Lotta Olmarker, projektledare.
Arrangör: Pr Event.

1: 30 miljoner kronor
2: IU
3: IU
4: 70 % av intäkterna
5: IU
6: 100 män
7: a) 36 000
b) IU
8: IU
9: IU
10: IU
11: Befästa positionen som det starkaste B2Bevenemanget i Sverige.

Till toppen

 

 

 

Kalvinknatet

Åsa Funke
webmaster@mai.se

Till toppen

 

 

 

Kistaloppet

Intervjuad: John Laselle, verksamhetsledare för arrangörsföreningen Löparakademin.
Arrangörer: Löparakademin.

1: Ca 1 miljon kronor
2: Största utgiftsposter (exklusive lön) var tidtagning(inklusive nr-lappar) samt ljud och scenkostnader
3: IU
4: IU
5: IU
6: 2 924 anmälda deltagare varav 1 610 var barn 7-13 år
a) 65 %
b) 35 % c)
Ca 2 %
7: Ca 25 000 på plats
8: IU
9: IU
10: Till de tre främsta män respektive kvinnorna 4 000 kronor, 2 000 kronor och 1000 kronor
11: Nå fler deltagare samt bygga på med fler kringarrangemang

Till toppen

 

 

 

Lidingöloppet

Intervjuad: Tomas Hoszek, VD.
Arrangörer:
IFK Lidingö Friidrott och IFK Lidingö Skid & Orientering.

1: IO
2: IO. Största enskilda kostnaden personal
3: IO
4: IO
5: IO
6: 44 114
a) Ca 26 000
b) Ca 18 000
c) ca 2 000
7:
Ca 80 000
a) Ca 50 000
b) Via webb-TV 30 000
8: IU
9: Ingen mätning gjord. Tidigare mätningar säger ca 35 miljoner kronor under helgen
10: Prispengarna är fördelade på följande sätt (1-3):
M30km: 30 000, 20 000, 12 000
K30km: 7 000, 5 000, 3 000 (K30 km är inte huvudtävling damer)
K10km: 20 000, 15 000, 10 000
M+K 15km: 7 000, 5 000, 3 000
Spurtpriser två stycken på 30km och en på 10km
11: Givetvis. Större och bättre arrangemang

Till toppen

 

 

 

Lysekil Women's Match

Intervjuad: Anna Holmdahl White, ägare & projektledare.
Arrangörer: Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils Segelsällskap Gullmar.

1: 4-5 miljoner kronor
2: Media, projektledning & prispengar
3: Evenemanget är inträdesfritt så samtliga dessa poster är ringa i sammanhanget.
4: Största delen av omsättningen
5: IU
6: 54 st, alla kvinnor
7: a) 65 000
b) har ingen siffra då vi inväntar mediastatistik från 2012 pga Tv-sammandrag ännu ej sänt i vissa kanaler/länder
8: Gjorde ingen specifik mätning på detta i år
9: Baserat på tidigare års undersökningar reglerat till årets antal besökare är den turistekonomiska omsättningen 37 miljoner kronor. TURI
10: 300 000 kronor
11: Vi kommer fortsatt att utveckla Lysekil Women's Match som den främsta seglingstävlingen för damer i världen och Bohusläns största folkfest

Till toppen

 

 

 

Malmö City Horse Show

Intervjuad: Viveca Byhr Lindén, Projektledare.
Arrangör:
Malmö stad, Gatukontoret.

1: Under årets Malmö City Horse Show/Young Rider-EM hade vi en budget på 5,7 miljoner. 3,2 miljoner är kommunala och regionala bidrag. 850 000 kronor kommer från sponsorer
2: De största kostnaderna är uppbyggnad av området och kostnader för att bygga terränghinder
3: Vi hade ingen biljettförsäljning, fri entré
4: 850 000 kronor
5: Vi gick ca 200 000 kronor i förlust. Vi förväntas dock inte att gå med vinst eftersom vi är ett kommunalt arrangemang utan entréavgifter
6: Ca 100 starter
a) Ca 50 %
b) Ca 50 %
c) Ca 90 %
7: a) Publik ca 20 000 på fyra dagar
8: IU
9: IU
10: Prispengar var ca 200 000 kronor
11: I år kommer vi att ha EM i fälttävlan

Till toppen

 

 

 

MalmöMilen

Intervjuad: Anders Sjöberg, VD på i-Strategi AB.
Arrangör:
IS-Event (bifirma till i-Strategi AB) tillsammans med Malmö Löparförening.

1: 1,5 miljoner kronor.
2: 1,5 miljoner kronor. Största utgiftsposter: Marknadsföring 400 000 kronor, Tidtagning 100 000 kronor, Externa ideella samarbetsföringar 100 000 kronor, Välgörenhet (Star for Life) 100 000 kronor, Gatuavspärrningar 100 000 kronor och Underhållning & ljud 100 000 kronor
3
: Deltagaravgifter ca 1,2 miljoner kronor
4: Ca 300 000 kronor
5:
+-0 (dock lönefritt arbete för 2 personer, 75 % årarbetstid, så egentligen är det ett stort minus)
6: 5 000 anmälda löpare
a) 58 %
b) 42 %
c) 2 %
7:
Ca 40 000 längs gatorna
8:
Några danskar kanske?
9:
IU
10: Inga - vi hade prestationspengar för bra resultat vilket gick till vår Välgörenhets-samarbetspartner - Star for Life. Totalt gick ca 90 000 kronor till Star for Life
11:
Utöka loppet med 20 % fler deltagare årligen

Till toppen

 

 

 

Midnattsloppet

Göran Qvarfordt
goran@midnattsloppet.com

Till toppen

 

 

 

Nordea Scandinavian Masters

Intervjuad: Fredrik Hellkvist, Managing Director.
Arrangör: Scandinavian Masters AB.

1: Ca 60 miljoner kronor
2: IU, Prispengarna.
3
: IU
4: IU
5:
Plus
6: 156 spelare.
7:
a) 62 000 besökare
b) Direktsänt i 45 länder
8:
IU
9:
IU
10: 15 miljoner kronor
11:
Att fortsätta vara Nordens bästa evenemang

Till toppen

 

 

 

Olympiatravet

Intervjuad: Elisabeth Norrmelli.
Arrangör:
ATG

1: Totalt omsatte V75 under de fem omgångarna 419,1 miljoner kronor
2: IO
3: IU
4: Olympiatravet har inga sponsorer
5: IO
6: 32 000 besökare under fem omgångar
a) 74 %
b) 26 %
7: IU
8: Vi har ingen mätning på utländska besökare
9: IU
10: Den totala prissumman under meetinget med final är 4.4 miljoner kronor
11: I år körs Olympiatravet på fem travbanor mellan den 23 mars – 20 april. Finalen går som vanligt på Åby Travbana

Till toppen

 

 

 

O-Ringen

Intervjuad: Mark Baljeu
Arrangör:
O-Ringen/Svenska Orienteringsförbundet

1: 35 miljoner kronor
2: 27 miljoner kronor. Löner, bussar, kartor och camping
3: 30 miljoner kronor
4: 5 miljoner kronor
5: 8 miljoner kronor
6: 21 172
a) 60 %
b) 40 %
c) 4 369
7: a) Ca 7 600 exklusive deltagare
b) 0
8: IU
9: 161 miljoner kronor. Rubin Research
10: 500 000 kronor
11: Ja, många

Till toppen

 

 

 

Partille Cup

Intervjuad: Fredrik Andersson, generalsekreterare.
Arrangör: IK Sävehof.

1: 28 miljoner kronor
2: 25 miljoner kronor. Största utgiften mat och skolor
3: 23,5 miljoner kronor
4: 1,5 miljoner kronor
5: 3 miljoner kronor
6: 22 000 deltagare
a) 50 %
b) 50 %
c) 60 %
7: 215 000
8: IU förutom deltagarantalet
9: Ingen mätning har gjorts i år men enligt uppgift från Göteborg & Co bör den ligga på 110 miljoner kronor
10: 0 kronor
11: Större spelområde/centra på Kviberg där 12 planer skall bli 30 år 2015

Till toppen

 

 

 

Roslagsloppet

Eva Lindberg
eva.ork@live.se

Till toppen

 

 

A-G | K-P | S-Ö

 

 

SEB Next Generation Cup (fd Kalle Anka Cup)
Henrik Odervall, tävlingsledare Svenska Tennisförbundet.
– Nu är detta en ren juniortävling för spelare i Sverige som kvalificerar sig via Regionspel. Således är dina frågor inte riktigt "relevanta" i sammanhanget. Detta är ingen kommersiell verksamhet utan en ren ungdomssatsning från SvTF där SEB är en stor aktör. Det finns inga ekonomiska incitament för oss utan den drivs inom ordinarie ungedomsverksamhet i Svenska Tennisförbundet. Vi gör inte uppföljningar på det sätt som ni undrar för denna tävling och kan alltså inte medverka i er enkät.

Till toppen

 

 

 

Seglarveckan

Pekko Svensson
pekko@sailingbastad.se

Till toppen

 

 

 

Skistar Swedish Open

Intervjuad: Sara Bergh, projektledare.
Arrangörer: PR Event.

1: Ca 65 miljoner kronor
2: IU, Prispengar
3: IU
4: 65 - 70 % av den totala omsättningen
5: IU
6: 100 män
7: a) 50 000
b) IU
8: IU
9: Tennisveckorna omsatte 280 miljoner kronor i Båstad. Undersökningen gjordes av Rubin Research
10: IU
11: Kontinuerlig utveckling av herrveckan där vi vill befästa vår position som en av de starkaste grustävlingarna på touren

Till toppen

 

 

 

Stadium Sports Camp

Intervjuad: Niclas Westerdahl, VD.
Arrangör:
Stadium Sports Camp AB.

1: 18,5 miljoner kronor
2: Minus 18,5 miljoner kronor, mat största kostnad ca 4 miljoner kronor
3: Deltagaravgifter och sponsorer
4: Deltagaravgifter och sponsorer
5: Inget vinstintresse, särskilt bolagsform, ägd 100% av Stadium MEN Stadium kan inte eller får inte röra medel i detta AB
6: Totalt 6 212 st
a) 3 183 st killar
b) 3 029 st tjejer
c) Ca 100 st
7: Ca 8000-10000 besökare
8: Inga
9: IU
10: Inga
11: 6 500 st deltagare i Norrköping och 1 000 st i Tammerfors/Finland

Till toppen

 

 

 

Stena Match Cup Sweden

Intervjuad: Jan Torstenson, VD Brandspot.
Arrangör: Brandspot AB och GKSS.

1: Ca 25 miljoner kronor
2: IU, Infrastruktur, Sportslig organisation, TV produktion/media
3: Ca 6 miljoner kronor
4: Ca 16 miljoner kronor
5: IO
6: a) 70
b) 48
c) 85 %
7: a) Ca 115 000 besökare
b) 40 Miljoner tittare
8: 15-20 000
9: Ca 160 miljoner kronor, Rubin Research
10: 1,2 miljoner kronor
11: Bästa event på touren, större bredd (juniorer, damer, herrar), fler utländska sponsorer/partners

Till toppen

 

 

 

Stockholm Marathon

David Fridell
david.fridell@marathon.se

Till toppen

 

 

Svenskt Derby

Bo Gillborg
bo.gillborg@taby.galoppsport.se

Till toppen

 

 

 

Svenskt Grand National

Intervjuad: Elisabeth Oldengren, projektledare.
Arrangör: Svensk Galopp.

1: Cirka 2 miljoner kronor
2: Största utgiftspost är inhyrda tjänster då vårt tävlingsområde ligger i ett Naturreservat och inga fasta installationer finns, ej heller el eller vatten. Allt byggs upp enbart för denna tävlingsdag och allt måste snarast efter tävlingsdagens avslutande återställas
3: IU
4: IU
5: IU
6: 85 hästar varav 11 tillresta från andra länder än de skandinaviska. Dessutom deltog ett 40-tal ponnyhästar i förmiddagens ponnygalopptävlingar. Totalt deltog hästar från 7 olika nationer och ryttare från 10 olika nationer
7: a) 1400 personer. Sämre publiksiffra än förväntat pga dåligt väder (regn). År 2011 uppgick publiksiffran till 3170 personer
b) IU. Fyra lopp direktsändes i TV4 Sport och hela tävlingsdagen i ATG Live. Ett sammandrag av huvudloppet Svenskt Grand National sändes i TV4 senare på kvällen
8: Ett 100-tal
9: IU
10: 925 000 kronor
11: Svensk Galopp ska fortsätta genomföra ett publikt attraktivt evenemang som ytterligare ska stärka Svenskt Grand National som varumärke samt fungera som en propagandadag för svensk galoppsport

Till toppen

 

 

 

Swedish Beach Tour

Intervjuad: Tom Englén, projektledare Svenska Volleybollförbundet.
Arrangör: Svensk volleyboll i samarbete med lokala arrangörer, vanligtvis volleybollföreningar.

1: 6,5 miljoner kronor
2: Ungefär samma som omsättningen, största utgiftsposterna är eventproduktion, marknadsföring och prispengar
3: 155 000 kronor
4: Samtliga intäkter är sponsorrelaterade
5: Lite för tidigt för att vi ska kunna säga exakt men gissningsvis minus 8-900 000 kronor
6: På tourdeltävlingarna har 8 herr- respektive damlag spelat i varje deltävling, 32 lag per klass i den deltävling som utgjorde SM
a och b) Alltid lika många kvinnor och män
c) 15 utländska spelare från Australien, Brasilien, Danmark, Norge, Lettland, Slovenien och Österrike
7: 79 500 besök. 13 250 besök per event, nytt rekord
8: IU
9: Vi har inte gjort någon turistekonomisk kartläggning
10: 340 000 kronor
11: För att växa så behöver touren ständigt förnya den publika upplevelsen och utveckla förtroendet hos både centrala och lokala sponsorerna

Till toppen

 

 

 

Sweden Sport Academy

Intervjuad: Maria Ejderstedt, verksamhetsansvarig.
Arrangör: Sweden Sport Academy.

1: Ca 3 miljoner kronor
2: IU. Största utgiftsposter är hyra och löner
3: 100 %
4: 0 %
5: IU
6: Ca 1000
a) Ca 65 %
b) Ca 35 %
c) Ca 2 %
7: IU
8: IU
9: Ej aktuellt
10: Ej aktuellt
11: Sweden Sport Academy firar 10-årsjubileum 2013 och fortsätter att utveckla lägren med fler deltagare och idrotter

Till toppen

 

 

 

Tjejmilen

David Fridell
david.fridell@marathon.se

Till toppen

 

 

 

 

Vansbrosimningen

Jan Palander
jan@jpalander.se

Till toppen

 

 

 

 

Världsungdomsspelen

Intervjuad: Per Crona.
Arrangör:
Örgryte IS.

1: 1,05 miljoner kronor
2: 525 000 kronor. Hyra Ullevi kostar 135 000 kronor
3: 900 000 kronor
4: 150 000 kronor
5: 525 000 kronor
6: 3500
a)1 700
b)1 800
c)1 300
7: a) 9000
8: 2000
9: IU
10: 0 kronor
11: Etablera oss som Europas främsta ungdomstävling i friidrott

Till toppen


 

 

Vätternrundan

Intervjuad: Eva-Lena Frick, VD.
Arrangörer: Motala AIF IA.

1: Ca 41 miljoner kronor
2: Största utgiftsposten är mat, dryck mm, ca 4,5 miljoner kronor
3: Ca 37 miljoner kronor
4: Ca 4 miljoner kronor i totalt värde (inklusive barter)
5: IU
6: 23 248 anmälda
a) Ca 85 %
b) Ca 15 %
c) Ca 20 %
7: 23 248 anmälda
a) Ca 85 %
b) Ca 15 %
c) Ca 20 %
8: IU
9: Ingen undersökning 2012, nästa planeras under arrangemangen 2013 i samarbete med HUI
10: Inga, Vätternrundan är ett motionslopp
11: SM i Triathlon Långdistans 2013, Stafettvättern 2014, SM i Triathlon Långdistans 2014 och VM i Triathlon Långdistans 2015, i vår ansökan till Länsstyrelsen för loppet 2013 återfinns två delsträckor där vi ansöker om få prova bilfritt, Denna process kan efter utvärdering förhoppningsvis utökas till kommande lopp i framtiden. 50 årsjubileum 2015

Till toppen

 

 

 

ÅF Offshore Race

Intervjuad: Henrik Jansson, Kommersiell Direktör KSSS och Projektledare ÅF Offshore Race.
Arrangör: Arrangemanget ägs och genomförs av KSSS samt med arrangörssamarbete tillsammans med Stockholm Stad genom Stockholms Hamnar och Stockholm Stads Kulturförvaltning.

1: IU
2: IU. Etablering av hamnområdet på Stockholms Ström / Skeppsholmen samt etablering av infrastruktur, teknik och innehåll för Race Village
3: Ingen biljettförsäljning, ÅF Offshore Race är ett gratisevenemang, IU, IU
4: IU (ÅF Offshore Race ingår som del i KSSS totala sponsorstruktur)
5: IU
6: 2000
a) 1800
b) 200
c) 250
7: a) Över 100 000 i uppmätt publikantal i Race Village samt omfattande (ej uppmätt) publik längs de centrala kajområdena runt startområdet inne i centrala Stockholm och viss publik längs med tävlingsbanan genom Stockholms Skärgård
b) Ca 2,9 miljoner TV tittare under evenemangsdagarna
8: IU
9: IU. Sponsor Insight
10. Inga prispengar
11: ÅF Offshore Race (fd. Gotland Runt) är inne i en expansiv fas i och med att starten av tävlingen flyttat in till centrala Stockholm. ÅFOR:s vision är följande: "Tillsammans skapar KSSS, Stockholm Stad, ÅF och våra partners den största årligen återkommande evenemangsveckan i Stockholm, tillika med en hög miljöprofil"

Till toppen

 

 

 

Åhus Beachhandboll Festival

Intervjuad: Mats G Jönsson.
Arrangör: Åhus Beachhandboll festival AB. Dock ligger sanktion för tävlingen via Åhus Handboll.

1: Åhus Beachhandboll festivals omsättning 2012 landar på ca 14 miljoner kr. Men då är inte all boende och övernattning med i siffrorna
2: Största utgiftsposterna är löner till all personal, samt alla hyror av material
3: Festivalbanden omsatte 850 000 kr. Startavgifterna omsatte 1 700 000 kr och PR/ Merchandise omsatte ca 1 000 000 kr
4: 5,8 miljoner kronor
5: Resultatet blir ca +200 000 kr, vilket vi inte är nöjda med. Tyvärr kostar evenemanget väldigt mycket att bygga upp och genomföra mm. Samt är väldigt personalkrävande
6: 12 000
a) Män 50 %
b) Kvinnor 50 %
c) Utländska deltagare och ledare är ca 250 personer
7: Antal unika besökare är ca 38 000 personer
a) 38 000
b) Tyvärr ingen TV live i år, vilket vi jobbar för att få till vår Elitklass. Dock egen webb-TV som sände live varje dag från Evenemanget. Vi har inga uppgifter för hur många som sett webb-sändningarna
8: Ca 500 personer
9:Resurs AB gjorde en undersökning som visar att Åhus Beachhandboll festival har en Turistomsättning på ca 50 miljoner kronor. Största vinnarna på årliga Åhus Beachhandboll festival är Staten, Kristianstads Kommun och Region Skåne
10: Åhus Beachhandboll festival har prispengar i sex klasser: I Elitklassen (heter numera Teleffekt Elitklass) var summan i år 50 000 kr vardera till vinnande Dam (Team Eslövs IK) respektive Herrelitlag (Bundesligalaget SG Flensburg/Handewitt). Vi har även prispengar i Herr resp. Damklassen. Här är summan 10 000 kr vardera till Dam (H65 Höör U) resp. Herrvinnaren (Vinslövs HK). Till sist så har vi även 10 000 kr prispengar i Herr (Rimbo HK Roslagen) resp. Damjuniorklassen (IK Sävehof Partille)
11: Vi har stora framtidsplaner. Både för utvecklingen av tävlingen och evenemanget. För att klara den utvecklingen måste organisationen ökas, få in fler sponsorer och att fler besöker evenemanget. Vi vill också utveckla Evenemangsplatsen rejält med bl.a. fler parkeringsplatser för bilar och cyklar, badbryggor (som Västa Hamnen i Malmö) och en modern inomhushall (Åhus Beach Arena). Evenemangsplatsen ägs av Kristianstads Kommun

Till toppen

 

 

 

Åhus Strand Beach Soccer

Intervjuad: Bo Törnberg, turneringsansvarig
Arrangör: Skåne Beach Soccer Club

1. 2,5 miljoner kronor
2. 2,5 miljoner kronor. Personal och löner.
3. Deltagare stod för 700 000 kronor
4. 200 000 kronor
5. Vet ej
6. Sammanlagt var det 558 lag x 15 spelare = 8 370 st
a) 62 %
b) 38 %
7. a) Ca 25 000
8. IU
9. IU
10. Inga
11. Öka från 550 lag till 650 lag 2013

Till toppen

 

Det ekonomiska utfallet för de svenska sommareventen 2011

 

Sport & Affärer presenterar varje höst det ekonomiska utfallet för de svenska sommarevenemangen på www.sportaffarer.se.  


Enkätfrågorna till evenemangsarrangörerna:
1. Hur mycket omsatte evenemanget?
2. Totalkostnader? Största utgiftsposter?
3. Hur mycket drogs in från biljetter, deltagaravgifter och övrig försäljning?
4. Hur mycket drogs in från sponsorer?
5. Resultat?
6. Antalet deltagare totalt?
a) Varav män?
b) Kvinnor? c) Utländska deltagare?
7. Sammanlagd publik? a) på plats b) viaTV
8. Utländska besökare?
9. Hur stor blev den turistekonomiska omsättningen/vinsten?
Vilka ligger bakom mätningen?
10. Prispengar?
11. Framtidsplaner?

IU = Inga uppgifter

 

 

A-G | K-P | S-Ö

Se resultatet för sommareventen 2012

 

 

 

Collector Swedish Open

Intervjuad: Christer Hult.
Arrangörer
: PR Event/Lagardére
Lagardére är ett börsnoterat bolag och får ej kommentera siffror rörande ekonomin

1: Ca 15 miljoner(extern uppgift) varav 65-70 %  från sponsorer
2: IU – största utgiftsposten är prispengar
3: IU
4: 65 - 70 % av den totala omsättningen
5: IU
6: 100 kvinnor
7: 31000
8: Svårt att säga, ingen mätning gjord men ca 3-4000 från Danmark
9: IU
10:
IU
11: Kontinuerlig utveckling av att göra Swedish Open till ett starkt svenskt/nordiskt evenemang

Till toppen för de svenska sommareventen 2011

 

 

 

DN Galan

Intervjuad: Rajne Söderberg/Jan Kowalski  
Arrangörer:
Stadionklubbarna(tolv ledande friidrottsklubbar i Stockholm).

1: 20miljoner SEK
2: Idrottarna; ca 11 miljoner SEK inklusive prispengar, startpengar, resor och hotell.
3: Ca 5 miljoner SEK
4: Ca 11,5 miljoner SEK
5: Förlust (-500.000 SEK)
6: 300 totalt varav a)150män b) 150 kvinnor
7: a) 14 000 på plats b) TV: IU
8: IU
9: Ingen mätning gjord.
10: 500.000 USD
11: Att utveckla evenemanget med fler evenemangsdagar. Behålla den höga nivån och vara det årliga sportevemanget i Sverige som kan presentera världens främsta i sin sport, år efter år.

Till toppen för de svenska sommareventen 2011

 





Elitloppet

Intervjuad: Fredrik Ekman 
Arrangör: Solvalla Travsällskap

1: IU.
2: b) Största kostnader är annonsering och bevakning
3:
IU.
4:
IU.
5:
Entréintäkter uppgick till 3,8 Mkr och försäljning (program, tidningar, merchandise) 690 000 kr.
6: Hundratalet hästar och kuskar från världseliten.
7: Drygt 52 000.
8:
Cirka 20 procent (siffror baserade på senaste undersökningen, 2007).
9:
93 miljoner kronor i turismekonomisk omsättning (2007). a) Stockholm Visitors Board, se ovan.
10:
18 miljoner kronor.
11:
Göra Elitloppet till ett begrepp som har sin kärna sista söndagen i maj, men som blir en vecka som lever från ons-sön på och utanför Solvalla och med events/spinoffs under andra delar av året.

Till toppen för de svenska sommareventen 2011

 

 

 

Falsterbo Horse Show

Intervjuad: Jan Olof Wannius
Arrangör:
Falsterbo Horse Show AB

1: 31 miljoner
2: IU
3: IU
4: IU
5: IU
6: ca 1000
7: 61 212
8: IU
9: Nedan anges resultatet av vad vi bidrar med i intäkter för näringslivet och till Vellinge kommun. Mätningen gjordes 2009 av Region Skåne och siffrorna har ökat med 2-4 % till 2011.

Skatter o avgifter:
Kommunala:  5 033 905:-
Landsting:      2 577 216:-
Statliga:          21 057 763
Totalt:           28 668 883

Till Näringslivet i Vellinge kommun och Skåne:
Logi               12 755 917
Transport:      5 368 459
Livsmedel:     1 582 023
Restaurang:    9 373 998
Shopping:      21 659 998
Aktivitet:       7 767 559
Totalt:           58 507 924

10: 6.5 miljoner kr
11: Fortsätta utvecklas och förbättras. 2012, 7- 15 juli tre veckor före OS i London. Sista tävlingen för många av svenska OS ryttarna före Olympiska Spelen i London.

Till toppen för de svenska sommareventen 2011

 

 

 

Gothia Cup

Intervjuad: Dennis Andersson
Arrangörer: BK Häcken

1: 65 mkr.
2: Kommunala kostnader för hyror ca 5 mkr, mat 4 mkr, personal ca.10 mkr.
3: 60 mkr.
4: 7 mkr.
5: Ca 5 mkr.
6: 35 000 aktiva deltagare. a) 69 % män b) 31 % kvinnor c) 51 % 7. Invigning 52 000, finaler 24 000
8: -
9: 380 mkr. enl. TUI
10: -
11: Kontinuerlig utveckling

Till toppen för de svenska sommareventen 2011

 

 

 

Göteborgsvarvet

Intervjuad: Bo Edsberger.
Arrangörer: Göteborgs friidrottsförbund

1: ca 43 mkr
2: Personal/funktionärer
3: Biljetter: o kr.
Deltagaravgifter: ca 28 mkr
Övrig försäljning: ca 6 mkr
4: ca 9 mkr     
5: ca 3 mkr i vinst gör Göteborgs friidrottsförbund i beräknat resultat 2011. Ingen separat redovisning för GöteborgsVarvet ingår i GFIF:s redovisning.
6: 74 164 
a) män: 64 %
b) Kvinnor: 36 %
c) Utländska deltagare: 4 %
7: ca 250 000
8: IU
9: ca 200 mkr
Vilka ligger bakom mätningen? Handels GU, Tommy Andersson professor Mätning 2008.
10: 0,5 mkr
11: Europas bästa löparevenemang som bidrar till bättre hälsa och härlig stämning till löpare o publik.

Till toppen för de svenska sommareventen 2011

 

 

A-G | K-P | S-Ö

 

 

 

Kalle Anka Cup

Intervjuad: Martin Gerge Nilsson
Arrangör: Svenska Tennisförbundet

1: Ca 2 mkr för hela evenemanget på alla orter
2: Svårt att säga då vi har flera olika orter att spela på, men finalveckan i Båstad kostar ca 350 000 kr
3: Ingen biljettförsäljning, övriga uppgifter ligger på respektive klubb som arrangerar turneringen
4: 250 000 kr
5: Finalveckan i Båstad går plus/minus noll
6: Gissningsvis runt 8-10 000
7: Ingen betalande publik
8: IU
9: IU
10: Nej
11: Ja, många

Till toppen för de svenska sommareventen 2011

 

 

 

Lidingöloppet

Intervjuad: Tomas Hoszek
Arrangörer: IFK Lidingö Friidrott och IFK Lidingö Skid & Orienteringsklubb

1: Ej klart ännu, för nära inpå loppet
2: Ej klart. Största utgiftsposterna är dock: Tältbyggnation, tidtagning och medaljer
3: Ej redovisat
4: Ej klart
5: Ej klart
6: 43 243

  • 21 704
  • 17891
  • 12 00

7: Uppskattningsvis 60 000
8: Vet ej
9: Vet ej, ingen mätning gjord
10: Ja
11: öka andelen besökare och tävlande under Lidingöloppets tre tävlingsdagar

Till toppen för de svenska sommareventen 2011

 

 

 

Match Cup Marstrand

Intervjuad: Jan Torstenson.
Arrangörer:
Göteborgs Kungliga Segelsällskap (GKSS) i samarbete med Brandspot

1: ca 20 Mkr
2: Infrastruktur, TV produktion, marknadsföring, sportslig organisation
3: 6 Mkr
4: Ca 12 Mkr
5: IU
6:

  • a)70
  • b)30
  • c)80 %

7: 115 000
8: 20 000
9: 160 Mkr – Rubin Research
10: 1,2 Mkr
11: Utöka TV-bevakning, fler mediekanaler, större bredd (juniorer, damer, herrar) bästa event på touren

Till toppen för de svenska sommareventen 2011

 

 

 

Malmö City Horse Show

Intervjuad: Viveca Byhr Lindén
Arrangör:
Malmö Stad

1: 3,4 mkr
2: Tillverkning av  hinder, uppbyggnad av området, konsulter
3: 250 000 kr, vi hade fri entré
4: 300 000 kr
5: - 200 000 kr
6: 80
a)60 %
b)40 %
c)65 %
7: 30 000
8: IU
9: IU
10: 245 000 kr
11: Young Rider-EM 2012, EM i fälttävlan 2013. Fortsatt satsning på mästerskap inom ridsport.

Till toppen för de svenska sommareventen 2011

 

 

 

Nordea Scandinavian Masters

Intervjuad: Presschef Mats Olsson
Arrangör:
Scandinavian Masters AB(Ägare Bro Hof Slott, 80% och SGF, 20%)

1: Ca 60 miljoner kronor
2: Prispengar största kostnaden
3
: IU
4: Övervägande delen av intäkterna
5:
Ej klart
6: 156 män
7:
58 500 på fyra dagar
8:
Statistik saknas
9:
Statistik saknas.
10: 15 miljoner kronor
11:
Att bli Europas näst största golftävling inom tre år.
I år kunde tävlingen ses av 425 miljoner hushåll fördelade på 65 länder.

Till toppen för de svenska sommareventen 2011

 

 

 

Olympiatravet

Intervjuad: Elisabeth Norrmelli.
Arrangör:ATG

1: 2011 omsatte V75 totalt 456 miljoner och totala omsättningen på spelet 594 miljoner under dessa fem omgångar.
2: IU.
3: Olympiatravet inbringade 8 Mkr till SOK, och 1,4 Mkr till Lag Paralympics.
4: Inga då arrangemanget är ett sponsorskap med SOK/Lag Paralympics.
5: 200:-/person
6: IU.
7: 33 000 besökare totalt 2011. Vid finalen 2010 var besöksantalet 14.620, varav 61 % män och 39 % kvinnor. (250 000 följde loppen via TV).
8: IU.
9: Vid finalen 2010 var 40 % tillresande utanför 031-området, och 32 % övernattade.
10: 1,5 Mkr till segrande ekipage. Total prissumma ink uttagningslopp är 4,3 Mkr.
11: Nästa år är det OS i London, och Olympiatravet kommer präglas av det. Hittills har Olympiatravet, via V75, inbringat 195 miljoner kronor till Sveriges olympier och paralympier.

Till toppen för de svenska sommareventen 2011

 

 

 

O-Ringen

Intervjuad: Mark Baljeu
Arrangör: Svenska Orienteringsförbundet samt 14 Orienteringsklubbar i Hälsingland

1: 20Mkr
2: kartor, löner, tält
3: 17 Mkr
4: Ca 3 Mkr i kontanter
5: Ej klart
6: 12939
a) män: 59 %
b) Kvinnor: 41 %
c) Utländska:16 %
7: IU
8: IU
9: 90 mkr
Vilka ligger bakom mätningen? Rubin Research
10: 500 000
11: Ja, många

Till toppen för de svenska sommareventen 2011

 

 

 

Partille Cup

Intervjuad: Fredrik Andersson.
Arrangör: IK Sävehof

1: 25 mkr
2: 21 mkr mat och boende
3: 13 mkr
4: 1 mkr
5: + 3,5 mkr
6: 19500
a) Män: 10 000
b)Kvinnor: 9500
c)Utländska: 12 000
7: 12 000 på finaler. 40-45 000 dagligen under turneringen
8: 60 %
9: minst 90 mkr enligt Göteborg & Co
10: Inga
11: IU

Till toppen för de svenska sommareventen 2011

 

 

A-G | K-P | S-Ö

 

 

 

Skistar Swedish Open

Intervjuad: Christer Hult.
Arrangörer: PR Event/Lagardére
Lagardére är ett börsnoterat bolag och får ej kommentera siffror rörande ekonomin

1: Ca 65 miljoner(extern uppgift)varav ca 65-70 %  från sponsorer
2: IU
3: IU
4: 65 - 70 % av den totala omsättningen
5: IU
6: 100
7: 55000
8: IU
9: IU
10: IU
11: Nej, fortsätter som vi gör nu

Till toppen för de svenska sommareventen 2011

 

 

 

Swedish Beach Tour

Intervjuad: Mattias Walfridsson
Arrangör:

1: 8,5 Mkr
2: Ungefär samma som omsättningen, största utgiftsposterna är eventproduktion, marknadsföring och prispengar
3: 184 000
4: Samtliga intäkter är sponsorrelaterade
5: Lite för tidigt för att vi ska kunna säga exakt men gissningsvis min 2-400 000
6: På tourdeltävlingarna har 8-12 herr- respektive damlag spelat i varje deltävling, 32 lag per klass i den deltävling som utgjorde SM. Alltid lika många kvinnor och män. 21 utländska spelare från Chile, Braslien, Nya Zeeland, Danmark, Australien, Holland, Estland, Storbritannien, Slovenien och Lettland. 
7: 91 000 besök. Färre än 2010, mycket pga otur med vädret då vi hade mer än dubbelt så många regndagar än fjolåret.
8: IU
9: Vi har inte gjort någon turistekonomisk kartläggning. Däremot gjorde SponsorInsight en publikundersökning
10: 650 000
11: Inför 2012 jobbar vi intensivt med att skapa ett intressant turnéschema som bidrar till att göra Swedish Beach Tour till sommarens mest intressant evenemangsplattform. Stockholm, Göteborg, Halmstad, Göteborg, Falkenberg och Umeå är några av de totalt 8-9 turnéstoppen. Vi hoppas kunna behålla våra befintliga partners samt attrahera några nya som vill vara med och bygga en riktigt skön

 

Till toppen för de svenska sommareventen 2011

 

 

 

Sweden Sport Academy

Intervjuad: Maria Gustavsson
Arrangör: Sweden Sport Academy AB

1: IU ännu men ca 3 mkr.  Bokslut ej klart med alla uppgifter, vi är ett träningsläger och inte ett event i den mån så vissa av frågorna kan vi inte svara på.
2: IU
3: IU
4: 0 kr
5: IU
6:
a) 65 %
b) 35 %
c) 2 %
7: 0
8: 0
9: IU
10: IU
11: Sweden Sport Academy kommer att fortsätta att utveckla sina läger med fler deltagare och olika idrotter.

Till toppen för de svenska sommareventen 2011

 

 

 

The Princess

Intervjuad: Beth Engblom.
Arrangörer:
The Princess Golf Event AB / Sportyard AB



Till toppen för de svenska sommareventen 2011

 

 

 

Världsungdomsspelen

Intervjuad: Per Crona
Arrangör: Örgryte IS

1: 950 00
2: 500 000 / hyra Ullevi – 138 000
3: 800 000
4: 150 000
5: 450 00
6: 3500
a)1 700
b)1 800
c)1 200
7: 9000
8: 2000
9: IU
10: 0
11: Etablera oss som Europas främsta ungdomstävling i friidrott

Till toppen för de svenska sommareventen 2011


 

 

Vätternrundan

Intervjuad: Eva-Lena Frick.
Arrangörer:
MAIF (Motala Idrottsförening)

1: 37 Mkr
2: Mat och dryck, 4Mkr
3: 33,5 Mkr
4: Barteravtal till ett värde av 4 Mkr
5: IU
6: 22 871
a) 65%
b) 15%
c) 20%
7: 60 - 70 000
8: IU
9: Vi börjar mäta from nästa år tillsammans TUI.
10: Nej.
11: 2011 var ett år som vi som arrangörer är mycket nöjda med! Fler än någonsin som anmälde sig, startade och gick i mål. Våra framtidsplaner är att vi jobbar hårt för att kunna erbjuda våra deltagare 30 bilfriamil inom något/några år, målsättningen är även att år 2015 kunna erbjuda detta på Tjej och Halvättern, detta kommer att innebära att vi höjer säkerheten och kvalitén för våra deltagare. Inför 2012 planeras även Stafettvättern som en lineextension.

Till toppen för de svenska sommareventen 2011

 

 

 

ÅF Offshore Race

Intervjuad: Hans Mäkinen
Arrangör:
KSSS

1: IU (10 mkr enligt intervju tidigare i år)
2: Dubbla eventområden
3: IU
4: IU
5: IU
6: 2 400
a) Varav män?  2 200 b) Kvinnor? 200 c) Utländska deltagare? 600
7: 20 000
8: IU
9: IU
Vilka ligger bakom mätningen: -  
Prispengar?  Nej
11: Starten för ÅF Offshore Race (Gotland Runt) med närmare 300 startande båtar flyttas in till Stockholm.  Starten sker den 1 juli 2012 och beräknas bli en av de stora årligen återkommande evenemangen i Stockholm. TV, radio och press kommer att vara närvarande och antalet åskådare beräknas överstiga 100 000. Detaljer kommer att publiceras i november under båtmässan i Stockholm.

Till toppen för de svenska sommareventen 2011

 

 

 

Åhus Beachhandboll Festival

Intervjuad: Mats G Jönsson
Arrangör: Åhus Beach Handboll AB

1: ca 12 mkr
2: Störst är personalkostnader följt av tälthyror
3: Festivalband för vuxna omsätter ca 700 000 kr. Startavgifter för deltagande lag ca 1,5 mkr. Övrig försäljning ca 4,5 mkr
4: 5,3 mkr
5: Vi beräknar att göra en vinst på 100 000 kr
6: Totalt delog 1000 lag i alla klasser, alltså ca 12500 ledare och spelare
a) 50 %
b)50 %
c) 2 %
7: 45 000
8: Endast ett hundratal. Framförallt från deltagande lag från Köpenhamnsområdet samt från Flensburg som gästade Elitklassen.
9: Festivalen har en turistomsättning på 45 mkr och 80 % av deltagare och besökare kommer utanför Kristianstads kommun
10: Ja, 25 000 kr till vinnarna i Elitklassen för herrar (som vanns av Bundesligalaget SG Flensburg/Handewitt) samt Elitklassen för damer (som vanns av Team Eslövs IK). Till 2012 kommer prispengar även att finnas i seniorklassen, föreningslag/divisionslag samt juniorklass.
11: Åhus Beachhandboll festival ligger på en stor nybyggd Evenemangsstrand. I samråd med Kristianstads Kommun och Näringsliv för vi nu djupa samtal om markinvesteringar och Master Plan, samt större satsning på Åhus som boende och turistort. Där det bl.a ingår en bättre infrastruktur på, samt till och från festivalområdet, större och bättre parkeringsytor i närheten av Evenemangsområdet, Stora bredda Bryggor(som Västra Hamnen i Malmö ), samt på sikt ska Åhus nya inomhushall, Arena Åhus byggas på Evenemangsområdet. En Arenahall som bl.a Åhus Beachhandboll festival kommer att gå in och investera i, för att projektet ska bli av. Mer boendeplatser i Åhus för våra gäster ingår också i framtidsplanerna, samt göra upplevelsen Åhus Beachhandboll ännu större.

Till toppen för de svenska sommareventen 2011

 

 

 

Åhus Strand Beach Soccer

Till toppen för de svenska sommareventen 2011

 

 

Följande evenemang har valt att inte svara 2011:

 

Bellmanstafetten, Midnattsloppet, Stadium Sports Camp, Stockholm Marathon, Svenskt Grand national, Svenskt Deby(galopp), Vansbrosimningen. Men många arrangörer flaggar för att vara med i enkäten till nästa år.

 

 

 

Annons

Ads

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå