Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Karins krönika

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Stefans krönikor

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Paralympics och OS i Sverige en boost för idrott och samhälle

"Ett Paralympics och vinter-OS i Sverige kan bli en vinst för hela samhället. I så fall är det en vinst som inte enbart kan räknas i pengar".
 Det skriver David Lega i april månads debattinlägg. David är kommunalråd för KD i Göteborg och sitter i Idrotts- och föreningsnämnden där. Han har själv deltagit under två Paralympics.

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER

Centrum för idrottsevenemang
- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Idrottsforum.org

- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Mr Bister
- Bitsk blogg om sport, främst fotboll på Vi Tippas hemsida

Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia


Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

•     Evenemangsenkäten     •     Evenemangsenkäten     •

Evenemangsenkäten

| 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |


Evenemangsenkäten 2017


Enkätfrågorna till evenemangsarrangörerna:

1: Vem/vilka arrangerar/äger evenemanget?
2: Hur mycket omsatte evenemanget?
3: a) Största utgiftsposter? b) Totalkostnader?
4: Summa prispengar?
5: Hur mycket drogs in från biljetter, deltagaravgifter och övrig försäljning?
6: 
Hur mycket drogs in från sponsorer?

7: Vad blev det ekonomiska resultatet?

8:  a) Antalet deltagare totalt? b) Hur många män deltog? c) Kvinnor? d) Utländska deltagare?

9: a) Sammanlagd publik på plats? b) via TV eller webb-TV?

10: Antalet utländska besökare på eventet?

11: Hur stor blev den turistekonomiska omsättningen/vinsten? Vilka ligger bakom mätningen?

12: Har ni några framtidsplaner?

IO= Inte officiellt
IU = Inga uppgifter




A-I | K-R | S-Ö






Elitloppet

Intervjuad: Markus Myron, marknads- och kommunikationschef

1. Stockholms Travsällskap äger varumärket och har arrangerat Elitloppet sedan 1952.

2. Inklusive spelomsättning runt 424 mkr, exklusive spelomsättning 53 mkr

3. Största kostnaderna förutom prispengarna i loppen är:

Kostnader för personal, kostnader för reklam och kostnader för tillfälliga byggnationer på och runt om arenan.

4. 17,2 miljoner kronor

5. Ca 25 miljoner kronor

6. Ca 7 mkr

7. Positivt

8. 437 hästar, 33 % utlandsfödda, 19 % utlandstränade

152 kuskar, a) 74 % män, b) 26 % kvinnor, c) 32 % utländska deltagare

9. a) på plats: 61 000 besökare under helgen b) via TV

Elitloppet sänds direkt i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Frankrike och Australien. Dessutom sänds loppen live via spelombud i ytterligare ett 20-tal länder.

10. Drygt 10 000

11. IU

12. Fortsätt utveckling


Till toppen






Ericsson Open

Intervjuad: Sara Bergh, projektledare

1. Lagardère Sports Tennis & Golf Sweden AB

2. 23 miljoner kronor

3. a) Prispengar b) IU

4. 250 000 USD

5. IU

6. 90%

7. IU

8. 88 kvinnor

9. a) 32 000 b) IU

10. IU

11. Det gjordes ingen mätning i år.
12. På grund av vikande intresse från partners, publik och media har licensen sålts tillbaka till WTA. 2017 blev sista året för Ericsson Open.


Till toppen






Gothia Cup

Intervjuad: Dennis Andersson, cup-general

1. BK Häcken

2. Cirka 69 miljoner kronor.

3. a) Kommunala kostnader (Planer, inkvartering) samt marknadsföring b) IU. 
4. 0 kronor

5. Cirka 42,5 miljoner kronor deltagaravgifter, bruttointäkt försäljning 3,7 miljoner kronor.

6. 12,8 miljoner kronor

7. Prognos 8 miljoner kronor.

8. 37 200 aktiva deltagare. a) 70 % män b) 30 % kvinnor. c) 57 % av från utlandet.

9. a) Cirka 400 000 ser matcherna på plats. Drygt 23 200 på finalerna samt 54 000 på invigningen. b) 1900 matcher sändes live (streaming)

10. 28 200

11. 430 miljoner kronor, statlig intäkt 140 miljoner kronor (Göteborg & Co, 2014)

12. Nytt spel- och boendeområde 2018 - Alingsås.


Till toppen






Göteborgsvarvet

Intervjuad: Bo Edsberger, varvsgeneral

1. Göteborgsvarvet ägs och drivs av Göteborgs Friidrottsförbund (GFIF), en ideell förening som består av 55 friidrottsföreningar. GFIF är ett av Sveriges 23 specialdistriktsförbund inom friidrotten.

2. 60 miljoner kronor 
3. a) Personal/funktionärer b) IU
4. 0,9 miljoner kronor

5. Biljetter 0 kronor, deltagaravgifter cirka 38 miljoner kronor och övrig försäljning cirka 3 miljoner kronor.    
6. 19 miljoner kronor.
7. Ingen separat redovisning för GöteborgsVarvet ingår i GFIF:s redovisning.

8. 82 356 totalt under Göteborgsvarvetveckan i maj. 60 261 anmälda till halvmaran.

a) män 64 % b) kvinnor 36 % c) utländska deltagare 4 %
9. a) på plats >200 000 b) Göteborgsvarvet sändes i SVT1 (160 000 tittare) och i SVTPlay.

10. IU
11. Cirka 200 miljoner kronor.
12. Evenemang i världsklass som får många att må bra samt skapa den nationella mötesplatsen för sport och hälsa. Vi kommer fortsätta att satsa på att öka upplevelsen för deltagare och publik. Fortsätta arbetet med att inspirera fler att röra sig. Fortsätta att erbjuda bra produkter som är intressanta för vår målgrupp. Arrangera nya lopp, som till exempel Yoga Run, Urban Run, Mud Run och Stafetter. Vidareutveckla vårt hållbarhetsarbete utifrån vår ISO-certifiering, samt utöka arbetet med samhällsengagemang.


Till toppen






Intrum Stockholm Open

Intervjuad: Lotta Olmarker, projektledare

1. Lagardère Sports Tennis & Golf Sweden AB

2. 23 miljoner kronor

3. a) IU b) IU

4. 589 185 Euro

5. IU

6. 70 % av intäkterna.

7. IU

8. IU

9. IU

10. IU

11. IU

12. Fortsätta jobba för ett starkt startfält. Skapa värden för publiken och våra partners. Utveckla arenan.


Till toppen




A-I | K-R | S-Ö






Kistaloppet

Intervjuad: John Laselle, verksamhetsledare Löparakademin

1. Den ideella föreningen Löparakademin

2. 650 000 kronor

3. a) Tidtagning/nummerlappar b) ca 400 000 kronor exklusive löner

4. 14 000 kronor

5. Ca 200 000 kronor

6. Ca 400 000 kronor

7. Ca 250 000 kronor exklusive löner, 0-resultat med löner inkluderat

8. 2350 anmäld i barn- och vuxenklasser

9. a) Ca 5000 b) IU

10. Ca 100

11. IU

12. Till 2018 kommer vi ta bort startavgifterna helt, dvs löpet kommer att vara kostnadsfritt för alla. Anledning är att vi vill ta bort trösklar för deltagande, nå grupper som annars inte deltar och verka för jämlik folkhälsa.


Till toppen






Nationaldagsgaloppen

Intervjuad: Pia Skoog, marknadschef Svensk Galopp

1. Svensk Galopp AB

2. IO

3. Ca 5,5 miljoner kronor. Största posten är iordningställandet av området, inklusive banan

4. Ca en miljon kronor

5. Gratis entré

6. IO

7. IO
8. a) 35 Jockeys, (dessutom tränare och ägare), 47 galopphästar i totalt 6 lopp och 16 ponnyhästar fördelat på två ponnylopp. b) 15 män c) 20 kvinnor c) 15 utländska jockeys
9. a) Ca 50 000 (Uppskattning av Kungliga Djurgårdens Förvaltning) b) Visades i TV4 och direkt i Förenade Arabemiraten

10. Ca 5 procent

11. IU
12. Att Nationaldagsgaloppen skall bli ett årligt återkommande event som skall locka ännu fler besökare, såväl nationellt som internationellt. Nationaldagsgaloppen på Gärdet skall bli den naturliga platsen där Stockholmarna firar Sveriges nationaldag, vilket vi tycker vi har lyckats med! Framtidsplaner är att knyta till oss partners som vill synas till en stor publik centralt i Stockholm tillsammans med oss!


Till toppen






O-Ringen

Intervjuad: Henrik Boström, VD O-Ringen AB

1. O-Ringen AB är arrangör av O-Ringen och ägs till 100 % av Svenska orienteringsförbundet

2. Ca 38 miljoner kronor.
3. Ersättningen till funktionärsföreningar för deras insats under arrangemanget.

4. En miljon kronor

5. Ca 22 miljoner kronor

6. Ca 13 miljoner kronor

7. -200 000 kronor

8. a) 15 127 deltagare b) 53 % män c) 47 % kvinnor d) utländska deltagare var 25 % av totalen.

9. a) 2000-5000 b) IU, men Radio bevakar

10. Ett par hundra

11. 100 miljoner kronor (Upplevelseinstitutet)

12. Ja, att fortsätta växa organiskt


Till toppen






Partille Cup

Intervjuad: Fredrik Andersson, generalsekreterare

1. IK Sävehof

2. Ca 39 miljoner kronor
3. 33 miljoner kronor. Matkostnader och skolor
4. 0 kronor

5. Cirka 24 miljoner kronor.
6. Cirka 3 miljoner kronor.
7. Hela vinsten går in i IK Sävehofs verksamhet
8. 22 000 a) 44 % män b) 56 % kvinnor c) 60 %

9. a) Cirka 25 000 b) 8000

10. IU

11. Ingen mätning i år. Senaste mätning cirka 110 miljoner kronor. Göteborg & Co

12. Inkludera rullstolshandboll och Handboll för Alla i turneringen. Inom två år skall alla matcher livestreamas på egna digitala medier. Anordna kulturfestival på Heden i samband med evenemanget.


Till toppen




A-I | K-R | S-Ö






Seglarveckan

Intervjuad: Pekko Svensson, projektledare

1. Seglarveckan Båstad arrangeras av Land o Hav Båstad AB som är ett evenemangsbolag med verksamhet på Bjärehalvön. Under 2018 kommer vi att projektleda, förutom Seglarveckan, även Båstad Bike Week med SM i landsvägscykling, Båstad Hiking Festival och Torekov Swimrun.

2. 1,6 miljoner kronor

3. Ytor, evenemangsutrustning, internationell jury och logi mat

4. 0 kronor
5. Biljetter och deltagaravgifter en miljon kronor
6. 600 000 kronor
7. Blev ett plusresultat men inte mer, trögt med partnerskap 2017.
8. a) 275 b) 200 män c) 75 kvinnor d) 50 utländska
9. a) Ca 25 000 besökare på plats

10. Augusti är välbesökt i Båstad från Tyskland, Danmark och Holland så cirka 20% av besöken, det vill säga 5000.

11. Väntar på siffror från Turistnäringen

12. Junior NM olika jolleklasser och U21 EM i Laser


Till toppen






Skistar Swedish Open

Intervjuad: Sara Bergh, projektledare

1. Lagardère Sports Tennis & Golf Sweden AB

2. 30 miljoner kronor

3. a) Prispengar b) IU

4. 482 060 Euro

5. IU

6. 70%

7. IU

8. 76 män

9. a) 42 000 b) IU

10. IU

11. Gjordes ingen mätning i år

12. Då vi ej längre har en WTA tävling i Båstad kommer vi satsa på att ytterligare stärka ATP veckan genom ett gediget veckoprogram som kommer starta redan på lördagen den 14 juli.


Till toppen






SM-veckan Vinter och Sommar

Intervjuad: Per Bergljung, evenemangs- och partneransvarig Riksidrottsförbundet

1. SM-veckan arrangeras av Riksidrottsförbundet i samarbete med aktuell värdstad och berörda specialidrottsförbund.  Sveriges Television är sändande bolag.

2. Går ej att svara på eftersom vi har ca 20- 50 idrotter som ansvarar för sina egna evenemang (tävlingar) inom ramen för evenemanget/konceptet SM-veckan.

3. SM-veckan sommar är ju större än SM-veckan vinter (dubbelt så många idrotter). SM-veckan sommar kostar RF och värdstaden cirka 8-10 miljoner kr. Största utgiftsposterna handlar framförallt om stöd till arrangörsföreningar, arenaanpassningar, personalkostnader, Tv-produktion och marknadsföring.

4. Det är upp till respektive specialidrottsförbund/Idrott, men i de flesta idrotterna delas inga prispengar ut.

5. Under SM-veckan vinter tog värdstaden Söderhamn fram ett entrékoncept i form av en mössa som gällde som inträde för alla tävlingar under veckan. Under SM-veckan sommar i Borås var det endast ett fåtal idrotter som tog inträde. Inträdeskostnaden brukar variera mellan 40-200 kronor.

6. Den centrala sponsorsstrukturen (RF:s) för SM-veckan ska dra in cirka 2 miljoner kr/SM-vecka (inkluderat barteravtal). Till detta tillkommer givetvis värdstadens samarbetspartners som oftast handlar om leverantörsnivå samt respektive SF:s/idrotts egna sponsorintäkter.

7. Idag redovisar vi inte ett resultat för helheten av SM-veckan. Värdstaden och RF arbetar med separata budgetar utifrån sina olika roller i evenemanget.

8. Söderhamn – 2500 deltagare (68% män, 32% kvinnor)

Borås – 7250 deltagare (67% män, 33% kvinnor)

9. Söderhamn a) 56 000 besök (enligt HUI) b) Toppnotering på 962 000 tittare

Borås a) 185 000 besök (enligt HUI) b) Toppnotering på 830 000 tittare

10. IU

11. Söderhamn –  Generell = 22,4 miljoner, specifik = 21,6 miljoner

Borås –  Generell = 44,3 miljoner, specifik = 40 miljoner

Det är HUI research som ligger bakom mätningen i samarbete med Retriever, som gör medieanalysen.

12. Den stora utmaningen för framtidens SM-vecka är att utvecklas som ett av Sveriges största och ”hetaste” idrottsevenemang samtidigt som det ställer stora krav på värdstäderna gällande arenaanpassningar och logimöjligheter. SM-veckan ska vara ett lyskraftsevenemang för bredden av svensk idrott samtidigt som det ska höja statusen på SM-tävlingar (världsstjärnor som möter nya förmågor). Dessutom ska SM-veckan blanda etablerade idrotter med nya spännande idrotter (nästa generations intressen).

Riksidrottsförbundet och SVT har idag ett samarbetsavtal till och med sommaren 2022. Om vi räknar med anmälningarna till SM-veckan sommar 2017 i Borås har 56 av RF:s 71 medlemsförbund deltagit i SM-veckan sedan starten 2009 och intresset fortsätter att öka. Intresset för att stå som värd för SM-veckan är fortfarande stort bland landets kommuner. RF har öppnat upp för att städer inom samma region ska kunna samarrangera evenemanget i en ambition att göra SM-veckan tillgänglig för flera städer. Det är också viktigt att utveckla evenemanget ur ett hållbarhetsperspektiv – ekonomiskt, miljömässigt och socialt.

Vi är nu i en process att utse värdstäder för SM-veckan vinter 2020-2022 samt sommar 2020-2022. Under hösten 2018 kommer vi också att gå ut med en inbjudan till SM-veckorna 2023-2024. Vi vill ge våra värdstäder bättre med förberedelsetid för att implementera SM-veckan i ett långsiktigt utvecklingsarbete.

Följande värdstäder är redan klara:

Skellefteå- vinter 2018

Helsingborg/Landskrona - sommar 2018

Malmö- sommar 2019

Värdstad för SM-veckan vinter 2019 blir officiellt klart under januari 2018.


Till toppen






Stadium Sports Camp

Intervjuad: Marcus Grapne, General Manager

1. Stadium Sports Camp AB (svb) är arrangör och ett dotterbolag i Stadium Group med särskild vinstbegränsning

2. 28 miljoner kronor.

3. a) Mat och logikostnader b) IU

4. 0 kronor

5. Ca 20 miljoner kronor.

6. Ca 2,5 miljoner kronor.

7. 300 000 kronor

8. a) 7922 b) 51% killar c) 49% tjejer d) 156
9. Ca 25000 under 4 söndagar i 2 städer

10. IU

11. IU
12. Fortsätta att stärka upplevelsen på plats och se till att Halmstad, som var ny stad 2017, växer i antal deltagare, målet är 10 000 deltagare 2020.


Till toppen






Svenskt Derby

Intervjuad: Pia Skoog, marknadschef Svensk Galopp

1. Svensk Galopp
2. Ca15 miljoner kronor inklusive spel.
3. Prispengar och marknadsföring
4. Rekordstora 7 miljoner delades ut under dagen.

5. Ca en miljon kronor

6. Ca 2 miljoner kronor
7. IO

8. a) Ca 100 hästar med ägare, jockeys tränare omkring.

9. a) Över 5000 besökare i ihållande regn hela dagen, vi tror vi hade haft 7-8000 med bättre väder.

10. En hel del från Norge och Danmark
11. IU 
12. Vi gjorde en väldigt stor satsning på det 100:e Derbyt, det ligger till grund för Derbyts framtid - ökad publik, ökad uppmärksamhet i media.


Till toppen






Svenskt Grand National

Intervjuad: Elisabeth Oldengren, projektledare

1. Svensk Galopp AB
2. 1,65 miljoner kronor
3. 1,89 miljoner kronor. Prispengar

4. Cirka 900 000 kronor.
5. Cirka 250 000 kronor
6. Cirka 100 000 kronor
7. Underskott cirka 240 000 kronor

8. 66 stora hästar med tillhörande ryttare och tränare och 50 ponnyhästar med tillhörande ryttare och tränare. b och c) 50/50 d) Cirka 25
9. a) 3300 personer b) IU

10. Ja
11. IU

12. Fortsätta utveckla evenemanget 2018 att vara en propagandadag för svensk galoppsport


Till toppen






Sweden Sport Academy

Intervjuad: Maria Ejderstedt, verksamhetsansvarig

1. Sweden Sport Academy

2. Ca 4,5 miljoner kronor
3. a) Personalkostnader och måltider till deltagare b) IU

4. 0 kronor

5. 100 %

6. 0 kronor

7. Ej klart.

8. Ca 1400 a) 50% män? b) 50% kvinnor c) 5%

9. Ej aktuellt

10. Ej aktuellt

11. IU

12. Basket och cheerleading kommer att vara två nya lägeridrotter sommaren 2018.


Till toppen






Swedish Beach Tour

Intervjuad: Jakob Birgersson, projektledare

1. Svenska Volleyevent AB arrangerar tillsammans med lokala arrangörer Swedish Beach Tour. Bolaget ägs till 100% av Svenska volleybollförbundet

2. 2,5 miljoner kronor

3. IU

4. 100 000 kronor

5. Fri entré, i övrigt IU

6. 0 kronor

7. 0 kronor

8. a) 152 lag = 304 spelare b och c) alltid lika många män som kvinnor d) utländska lag från Norge och Holland

9. a) 32 000 besök b) IU

10. IU

11. IU

12. Info kommer


Till toppen






TCS Lidingöloppet

Intervjuad: Tomas Hoszek, VD

1. IFK Lidingö Skid Och Orienteringsklubb samt IFK Lidingö Friidrott

2. 26 miljoner kronor

3. a) Tälthyra, tidtagning, ljud, funktionärsersättningar, transport b) 26,2 miljoner kronor
4. 270 000 kronor.

5. 19 miljoner kronor

6. 7 miljoner kronor

7. 0 kronor

8. a) 37 000. b 65% c) 35% d) 2111

9. a) Ca 60 000 besökare på plats. b) Ca 80 000

10. IU

11. Ej uppdaterade siffror.

12. Fortsätta utveckla evenemanget både nationellt och internationellt.


Till toppen






Vasaloppet

Intervjuad: Eva-Lena Frick, vd

1. Vasaloppsföreningen Sälen-Mora ägs av IFK Mora Idrottsallians till 77 procent och Sälens IF till 23 procent.

2. Ca 150 mkr totalt

3. a) Största utgiftsposten är arenakostnader

4. 1,3 miljoner, prispengar i både skid- cykel och löploppen, tävlingsklasserna dam och herr samt spurtpriser.

5. IU

6. IU
7. Vasaloppet genererar varje år ca 20-25 miljoner kronor tillbaka till idrotts- och föreningslivet i form av funktionärsarvoden till ett 50-60-tal funktionärsföreningar inklusive ersättning till våra ägarföreningar samt avgifter till skid- och cykelförbunden.

8. a) vinterveckan 66 582 anmälda deltagare, sommarveckan: 30 829  

b) Ca 69 procent män c) Ca 31 procent kvinnor d) Ca 12 procent

2017 – 97 411

2016 – 97 001

2015 – 93 934

2014 – 91 446

2013 – 88 207

2012 – 80 624

2011 – 71 683

2010 – 66 047

2009 – 53 591

2008 – 50 656

9. a) Besökare i mässan cirka 200 000 under Vasaloppets vintervecka b) I snitt hade SVT:s Vasaloppssändning den 5 mars 1 861 000 tittare. Dessutom såg 230 000 unika tittare Vasaloppet i Play. 61 000 unika tittare följde också Brita Zackari och Mattias Svahn. Totalt 38,4 procent av befolkningen (3 650 000 tittare) var in och såg minst tre minuter av direktsändningen på söndagsförmiddagen. – Tjejvasan sågs av i snitt 438 000 TV-tittare. Totalt tittade 965 000 personer på någon del av sändningen. – Ungdomsvasan, som livesändes för första gången i år i Barnkanalen, sågs av i snitt 60 000 TV-tittare och 179 000 såg minst tre minuter av sändningen. – Vasalopps-TV med livestreaming, livestudio, nyhetsklipp och sitt dagliga sammanfattande magasin, hade 341 000 tittare under vinterveckan. – SVT:s sammandragning av Cykelvasan sågs av nära 500 000 tittare – Vasaloppets egna livesändningar på Facebook från Cykelvasan, Ultravasan, Vasastafetten och Vasakvartetten hade 680 000 visningar.

10. IU

11. Ca 320 miljoner kronor inkluderat Vasaloppets vintervecka och sommarvecka (Upplevelseinstitutet)

12. Just nu är våra prioriterade utvecklingsprojekt marksäkring, snösäkring och digital utveckling.


Till toppen






Världsungdomsspelen

Intervjuad: Per Crona, projektansvarig

1. Örgryte IS Friidrott

2. 1,5 miljoner kronor

3. a) Hyra Ullevi och tekniskt material 300 000 kronor. b) 750 000 kronor

4. 0 kronor

5. 1 050 000 kronor

6. 225 000 kronor

7. 600 000 kronor

8. a) 3500 b) 1700 män c) 1800 kvinnor d) 1400

9. a) Cirka 8-10 000  b) 40 000 webb-TV

10. Cirka 2500

11. Vet ej, mer än 3 000 hotellnätter.

12. Att förstärka vår position som Europas största årliga ungdomstävling. Nå fler nationer. Upprusta Ullevi som friidrottsarena.


Till toppen






Vätternrundan

Intervjuad: Gunilla Brynell-Johansson, VD MAIF IA Vätternrundan

1. MAIF (Motala allmänna idrottsförening) idrottsallians

2. Cirka 50 mkr

3. IO

4. Inga prispengar i landsvägsloppen. Prispengar i det nya arrangemanget Vättern Bike Games (anordnades för första gången 2017) i Slopestyle, totalt  14 000 kronor.

5. IO

6. IO

7. Totalt går ca 10 mkr till idrottsklubbarna i idrottsalliansen och till de ytterligare dryga 60 föreningarna som genom att hålla med ca 4000 funktionärer gör arrangemangen möjliga. Anledningen att siffrorna är så mycket större 2017 mot 2016 är att vi även räknar in de pengar MAIF IA (genom arrangemangen) har möjlighet att lägga på idrottsanläggningen på Idrottsparken som ägs tillsammans med Motala kommun. 

8. a) Cirka 38 000, utöver det 500 barn i det viktiga MiniVättern b) 23 800 c) 14 000 d) IU

9. Enligt HUI undersökningen 2013 ca 80 000 på plats under cykelveckan. 2000 på plats vid Vättern Bike games, det nya arrangemanget som anordnades för första gången oktober 2017. Livesändning sågs av 124 000 personer, total titt-tid 1 240 000 minuter (2 år och 130 dagar). 81 länder besökte livestreamen. Lite kuriosa, sändningen från Vätternrundan 300 km låg under helgen 16-17 juni 2017 med i toppen bland de starkaste livetrenderna på Youtube.  

10. Drygt 5 000 utländska deltagare 2017 + medföljande familj och vänner.

11. HUI gjorde undersökning 2013. Bedömd omsättning 2017 ca 90 mkr.

12. Att fortsätta utveckla befintliga lopp samt utveckla nya spännande arrangemang. Nytt lopp under cykelveckan 2018 Vättern 100 km 10/6 där även elcyklar kommer vara tillåtna. Fortsatt satsning på Vättern Bike games, en helg på hösten med fokus på andra grenar av cykling än landsvägscykling, exempelvis trail, slopestyle och cyclocross.  


Till toppen






Winning Ground

Intervjuad: Fredrik Gunnarsson

1. Linköpings FC, BK Tinnis, Hjulsbro IK, BK Derby, IK Östria Lambohov

2. IU

3. a) Mat, boende och planhyra b) IU

4. IU

5. IU

6. IU

7. IU

8. a) 600 b) 50 (ledare) c) 550

9. a) Drygt 100

10. 0

11. IU

12. Vi ser oss som Sveriges bästa flickfotbollsfestival, och ambitionen är att växa så fler kan ta del av detta uppskattade arrangemang


Till toppen






ÅF Offshore Race

Intervjuad: Mats Olsson, informationsansvarig Kungl Svenska Segel Sällskapet, KSSS

1. Evenemanget ägs och arrangeras av Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS

2. Runt 10 miljoner kronor

3. a) Största utgiftsposten är att iordningställa hamnen och lägga ut de provisoriska flytbryggorna. b) IO

4. 0 kronor.

5. Det är fri entré och deltagaravgifter ger cirka 1 miljon kronor i intäkter

6. IO

7. 0 kronor eftersom överskottet går till vår ungdomsverksamhet.

8. Vi hade 242 startande båtar i ÅF Offshore Race och cirka 60 båtar i den mindre tävlingen ÅF Inshore Race som arrangerades dagen innan den ”stora” starten. Närmare 2 000 personer seglade, cirka tio procent var kvinnor och drygt 10 procent var utlänningar.

9. Cirka 180 000 besökare på eventområdet på Skeppsholmen under de fyra dagar eventet pågick. Cirka en miljon sidvisningar på vår hemsida www.ksss.se under den vecka som evenemanget pågick.

10. IU

11. Stor! Eftersom TV-bilder från ÅF Offshore Race har visats i över 50 länder världen över.

12. ÅF Offshore Race/Gotland Runt har arrangerats sedan 1937, vilket innebar att vi firade 80-årsjubileum 2017. Vi fortsätter att utveckla tävlingen och förenkla och förbättra för seglarna. Men vi förbättrar även evenemangsområdet på Skeppsholmen ytterligare, med fler och ännu bättre restauranger, underhållning och olika ”prova på-aktiviteter”.


Till toppen






Åhus Beach - handboll och fotboll

Intervjuad: Mats G Jönsson, VD och grundare

1. Åhus Beach AB (tidigare Åhus Beachhandboll festival AB) äger båda evenemangen, båda ligger i samma bolag.

2. Svår fråga. Jag vet vår omsättning, jag vet cateringomsättningen på festivalområdet och jag vet turistomsättningen, men jag är inte hundra på vad varje sponsor sålde på festivalområdet på båda eventen samt alla gästnätter mm.  Vår omsättning i bolaget landar på ca 17 miljoner (fg år 15 milj) kronor. Cateringomsättningen ungefär lika mycket. Så total omsättning bolag + festivalområde ca 32 miljoner (fg år 30 milj) kronor. När det gäller boendeinkomsterna kan jag inte svara på det.

3. Största utgiftsposten är löner till all personal, följ av tälthyror, hyra av läktare och material.

4. Till Åhus Beach Fotboll 0 kr, till Åhus Beachhandboll festivals elitklass 80 000 kronor.

5. Åhus Beach Fotboll har än så länge fri entré, startavgifterna låg på ca 850 000 kronor. Åhus Beachhandboll festival har försäljning av festivalband på över 3 miljoner kronor och ca 3 miljoner kronor i startavgifter.

6. Cash och Tjänster ligger på ca 7 miljoner (fg år ca 6) kronor för både Åhus Beach Fotboll och Åhus Beachhandboll Festival.

7. Vi har bokslut 31/12, men prognosen pekar på ett + resultat på ca 500 000 kr totalt. Det är ok, men vi är inte helt nöjda. Som sagt, nya sociala avgifterna slog hårt på vårt resultat.

8. Åhus Beach Fotboll har 70 % pojkar/män och 30 % flickor/damer, Åhus Beachhandboll festival är mer jämställt 50/50 %. Utländska besökare på Åhus Beachfotboll är nästan 0 personer och på Åhus Beachhandboll festival ca 500 personer. Anledningen är att vi inte har satsat någon alls än så länge på utländska marknaden.

9. Åhus Beach Fotboll har ca 6000 unika deltagare och ca 15000 unika besökare. Totalt alltså ca 21 000 unika personer på Åhus Beachfotboll. Åhus Beachhandboll festival har ca 17 000 unika deltagare och ca 45 000 unika besökare.

Media: Lokala Kristianstadsbladet, Norra Skåne, Ystad Allehanda skriver om Åhus Beachfotboll. Vad gäller Åhus Beachhandboll festival så är det stora reportage varje dag i Kristianstadbladet, Norra Skåne, Ystads Allehanda, Skånska Dagbladet och Kvällsposten mm. Vi har även egen Åhus Beach Webb TV som sänder live varje dag och Kristianstadsbladet på Studioplats. Även SVT och TV4 var på plats och gjorde inslag. Vi har även tagit fram en egen APP för våra event. Kan nämna att Åhus Beachhandboll APPEN var under juli månad en av dom 10 mest nerladdade apparna i Sverige.

10. Till Åhus Beachfotboll nästan 0, till Åhus Beachhandboll festival kanske 1000 personer.

11. 2017 gjorde vi ingen mätning, men Åhus Beachfotboll hade för 2016 en beräknad turistomsättning på ca 25 miljoner kronor. Åhus Beachhandboll festival hade en beräknad turistomsättning på ca 125 miljoner kronor (Karaki Kommunikation och Åhus Beach AB). Så vårt bolag hade en turistomsättning 2016 på totalt på ca 150 miljoner kronor, vilket lär väl vara lite mer 2017. Den gör oss till en av dom 10 största årliga eventen i Sverige.

12. Våra framtidsplaner är att ihop med Kristianstads Kommun att utveckla infrastrukturen och evenemangsstranden där vi har våra event rejält så att upplevelsen blir bättre för våra besökare. Vi jobbar också för att utveckla bolaget, vi har mycket på gång och ser positivt på framtiden.


Till toppen



Annons

Ads

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå