Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Karins krönika

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Stefans krönikor

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Paralympics och OS i Sverige en boost för idrott och samhälle

"Ett Paralympics och vinter-OS i Sverige kan bli en vinst för hela samhället. I så fall är det en vinst som inte enbart kan räknas i pengar".
 Det skriver David Lega i april månads debattinlägg. David är kommunalråd för KD i Göteborg och sitter i Idrotts- och föreningsnämnden där. Han har själv deltagit under två Paralympics.

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER

Centrum för idrottsevenemang
- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Idrottsforum.org

- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Mr Bister
- Bitsk blogg om sport, främst fotboll på Vi Tippas hemsida

Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia


Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

•     Evenemangsenkäten     •     Evenemangsenkäten     •

Evenemangsenkäten

| 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |


Evenemangsenkäten 2014


Enkätfrågorna till evenemangsarrangörerna:

1. Vem/vilka arrangerar/äger evenemanget? 
2. Hur mycket omsatte evenemanget? 
3. Totalkostnader? Största utgiftsposter? 
4. Prispengar? 
5. Hur mycket drogs in från biljetter, deltagaravgifter och övrig försäljning? 
6. Hur mycket drogs in från sponsorer? 
7. Resultat? 
8. Antalet deltagare totalt? a) Varav män? b) Kvinnor? c) Utländska deltagare? 
9. Sammanlagd publik? a) på plats b) via TV eller webb-TV
10. Utländska besökare? 
11. Hur stor blev den turistekonomiska omsättningen/vinsten? Vilka ligger bakom mätningen? 
12. Framtidsplaner? 

IO= Inte officiellt
IU = Inga uppgifter




A-I | K-R | S-Ö






Collector Swedish Open

Intervjuad: Sara Bergh, projektledare


1. Lagardère Unlimited Scandinavia
2. 20 miljoner kronor
3. IU. Prispengar
4. 235 000 $
5. IU
6. 65-70%
7. IU
8. 100 kvinnor
9. a) 26 000 b) IU
10. IU
11. Det gjordes ingen undersökning i år
12. Förbättra startfältet samt locka ny publik genom nya marknadsföringskanaler. Utveckla tennisgallerian.


Till toppen






Eken Cup

Intervjuad: Ingvar Hellström, ekonomiskt ansvarig/kassör


1. AIK Handboll, HK Cliff samt GT Söder Handboll

2. Cirka 2,8 miljoner kronor

3. Knappt 2,8 miljoner med största enskillda kostnaden att skapa ett spelfält med allt som skall till i form av planer, mål, sekretariat, högtalarsystem, toaletter, måltidsmöjligheter etc.

4. 0 kronor

5. Cirka 2,7 miljoner kronor

6. Knappt 100 000 kronor

7. Ej klart.

8. a) Drygt 2000 män b) Drygt 3000 kvinnor c) Cirka 800

9. a) Ungefär 15 000 lördag och söndag b) via TV eller webb-TV cirka 1000.

10. Cirka 700 ej aktiva.

11. Väldigt många lag bor på hotell samt att hela regionens butiker har en enorm försäljning dessa dagar.

12. Växa med antal lag samt långväga besökare, öka samarbeten med hotell etc.


Till toppen






Elitloppet

Intervjuad: Fredrik Ekman, marknadsansvarig


1. Stockholms Travsällskap (Solvalla)

2. Ingen uppgift då merparten av omsättningen sker via ATGs spel och då främst V75

3. IU. Prispengar, polis och säkerhet.

4. Ca 16 miljoner kronor

5. Ca 5 miljoner kronor exklusive restaurangintäkter.

6. IU

7. IU

8. Ca 500 hästar och kuskar

9. a) 56 000. b) ca 500 000 (Sverige). Evenemanget visades också i breda tv-kanaler i Finland och Norge, där saknas uppgift.

10. Ca 15-20% (främst Finland och Norge)

11. > 100 miljoner kronor. Stockholm Visitors Board (2007)

12. Ytterligare internationalisering vad gäller aktiva och publik.


Till toppen






Falsterbo Horse Show

Intervjuad: Jan Olof Wannius, President Organizing Committee

 

1. Stiftelsen Falsterbo Horse Show

2. IU

3. IU

4. 7,5 miljoner kronor.

5. IU

6. IU
7. Inte klart ännu – brutet räkenskapsår

8. IU

9. 63 242

10. IU

11. 75 miljoner kronor. Region Skåne

12. IU


Till toppen






Finansloppet

Intervjuad: Unn Edberg, VD


1. Finansliv Sverige AB som är ett tidskriftsförlag som ger ut tidskriften Finansliv.

2. Cirka 502 790 kronor

3. Cirka 135 450 kronor. Mat och anläggningshyra.
4. Inga pengar. Produkter och tjänster till ett värde av ca 30 000 kronor.

5. Cirka 342 790  kronor

6. Cirka 160 000 kronor

7. Cirka 367 340 kronor

8. 894 a) 427 män? b) 467 kvinnor?

9. IU
10. IU

11. IU

12. Vi fortsätter med Finansloppet 2015 och hoppas på att utveckla evenemanget ytterligare.


Till toppen






Gothia Cup

Intervjuad: Dennis Andersson, cup-general


1. BK Häcken

2. 68 miljoner kronor.

3. IU.  Kommunala kostnader (skolor, planer, lokala transporter), mat, marknadsföring.

4. 0 kronor

5. Ca 40 miljoner kronor.

6. 12 miljoner kronor

7. Ej klart, men budget runt 9 miljoner kronor.

8. 38 000 aktiva deltagare. a) 70% män b) 30% kvinnor. c) 54% av från utlandet.

9. a) Ca 400 000 ser matcherna på plats. Dessutom drygt 20 000 på finalerna samt 54 000 på invigningen. b) Tusen matcher live-streamades via web. Har inte siffror på antalet tittare.

10. 26 000

11. 430 miljoner kronor. Statlig intäkt 140 miljoner kronor. Göteborg & Co

12. Ständig utveckling och förbättring.


Till toppen






Göteborgsvarvet

Intervjuad: Bo Edsberger, varvsgeneral


1. Göteborgs Friidrottsförbund

2. 53 miljoner kronor 
3. IU. Personal/funktionärer
4. 0,7 miljoner kronor

5. Biljetter 0 kronor, deltagaravgifter cirka 37 miljoner kronor och övrig försäljning ca 4,4 miljoner kronor.                       
6. 11,9 miljoner kronor.
7. Ca en miljon kronor i vinst gör Göteborgs friidrottsförbund i beräknat resultat för 2014. Ingen separat redovisning för GöteborgsVarvet ingår i GFIF:s redovisning.

8. 83 000 a) män 64% b) kvinnor 36% c) utländska deltagare 4%
9. a) på plats >200 000 (ca 250 000)  b) via TV 497 000 (+ svt play >50 000)
10. IU
11. Ca 200 miljoner kronor. Handels GU, Tommy Andersson, professor. Mätning från 2008 uppdaterad.
12. Kortsiktigt; Stärka befintliga varumärken och säkerställa kvalitén.

Långsiktigt; Med flytt av GöteborgsVarvets mässa, Sport & Hälsa, i framtiden skapa en nationell mötesplats för hälsa


Till toppen






If Stockholm Open

Intervjuad: Lotta Olmarker, projektledare

 

1. Lagardère Unlimited Scandinavia

2. 25 miljoner kronor

3. IU. IU

4. 593 705 Euro

5. IU

6. 70 % av intäkterna.

7. IU

8. IU

9. a) 36 500 b) IU

10. IU

11. IU

12. Vi kommer fortsätta utveckla arenan och se till så evenemanget är så attraktivt som möjligt för både spelare och publik!


Till toppen






IRONMAN

Intervjuad: Tobias Borger, tävlingsledare


1. Arrangör: Sportalliansen Kalmar AB (Kalmar Orienteringsklubb, Kalmar RC Triathlon, Kalmar Simsällskap, KFUM Kalmar Cykel). Ägare: WTC World Triathlon Corporation

2. Ca 14 miljoner kronor.

3. Ca 7 miljoner kronor. Största utgiftsposter: trafikavstängningar.

4. 75 000 USD

5. Ingen biljettförsäljning. Deltagaravgifter 1,2 miljoner Euro. Merchandise: 1,5 miljoner konor.

6. Ca 2 miljoner kronor.

7. Ej klart.

8. 2700 anmälningar. a) 87 % män b) 13 % kvinnor c) 35% utländska deltagare från ca 40 länder.

 9. a) 75 000 b) 0

10. 5-6000

11. 2014 skapades 36 850 gästnätter (IRONMAN). 2013 direkt ekonomiskt turistnetto 22,7 miljoner kronor (More Then Sport av Göteborgs universitet). 2014 var det ca 30 % fler deltagare än 2013 vilket borde ge ca 30 miljoner kronor i direkt turistnetto.

12. Att IRONMAN Kalmar Sweden ska bli den mest omtycka triathlontävlingen i världen.


Till toppen




A-I | K-R | S-Ö






Lidingöloppet

Intervjuad: Tomas Hoszek, VD


1. IFK Lidingö SOK och IFK Lidingö Friidrott

2. IO

3. IO. Tälthyra, tidtagning, ljud, funktionärsersättningar och transport.

4. 183 000 kr + spurtpriser, totalt ca 200 000 kronor.

5. IO

6. IO

7. IO

8. 45 010 + löpare a) 55% b) 45% c) 1000

9. Sammanlagd publik? a) cirka 65 000 b) 110 000 via webb-TV

10. IU

11. Ingen mätning.

12. Fortsätta utveckla evenemanget


Till toppen






Lysekil Women's Match

Intervjuad: Anna Holmdahl White, initiativtagare och projektledare


1. Sailnet Lysekil AB äger evenemanget och genomför det i samarbete med Lysekils Segelsällskap.

2. 4,5- 5 miljoner kronor.

3. Som ovan, Byggnation, prispengar & marknadsföring.

4. 300 000 kronor
5. Evenemanget säljer inga biljetter, vi har ett fåtal aktiva samt har en modell där våra leverantörer sköter den mesta försäljningen så det är en väldigt liten del av budget.

6. Hela budgeten.

7. Break-even

8. 100 % kvinnor varav 67 % var utländska besättningar.

9. a) Uppskattningsvis 65-80 000 under veckan (ej unika besökare) b) Svenska sportnyhetssändningar 2,7 miljoner tittare, internationellt har vi ej fått årets siffror.
10. Vi gjorde ingen besöksundersökning i år.

11. Vi har ej gjort någon turistekonomisk analys i år.

12. Att fortsatt utveckla tävlingen som världens främsta dam-segling, vara en viktig deltävling i den internationella serien (WIM Series), öka prispengarna, öka kännedomen om evenemanget och därmed besökarna samt fylla veckan med attraktiva aktiviteter vid sidan av seglingarna.


Till toppen






Malmö City Horse Show

Intervjuad: Per Magnusson, general manager

 

1. Malmö Stad.

2. Cirka 6 miljoner kronor

3. Uppbyggnad av tävlingsområdet och byggnation av terrängbanan

4. Cirka 600 000 kronor

5. Deltagaravgifter cirka 600 000 kronor. Det är gratis entré.

6. Totalt cirka 1 miljon kronor.

7. +- 0

8. Män cirka 150, kvinnor cirka 250. Totalt cirka 150 utländska deltagare.

9. 25 000

10. 3 000

11. IU

12. EM för ponny 2015.


Till toppen






MalmöKlassikern - MalmöMilen, MalmöSimmet och Malmö Velo Classic

Intervjuad: Anders Sjöberg, tävlingsansvarig


1. MalmöKlassikern: is-Event (bifirma till i-Strategi AB)

Arrangemang ägs av is-Event, men arrangeras tillsammans med idrottsföreningar enligt nedan.

MalmöMilen: is-Event & Malmö Löparförening

MalmöSimmet: is-Event & Malmö Kappsimningsklubb

Malmö Velo Classic: is-Event & lokala cyklister (ej klubb)

2. MalmöMilen: 2,2 miljoner kronor. Malmö Velo Classic: 300 000 kronor. MalmöSimmet: IU.

3. MalmöMilen: Kostnader 2,1 miljoner kronor. Dock har ännu ej lön för projektledare bokförts. Största kostnader: Malmö Stad (vägtrafikavst), Intäktsdelning idrottsföreningar, välgörenhet Star for Life, tidtagning, underhållning längs banan, hyra av anläggningar.

Malmö Velo Classic: Kostnader 280 000 krono, exklusive lön för projektledare.

MalmöSimmet: IU

4. MalmöMilen: 35 000. 30 000 av dessa gick till Star for Life. Totalt betalade vi mer än 100 000 kronor till Star for life. MalmöSimmet: IU. Malmö Velo Classic: Motionslopp

5. Nästan allt.

6. Nästan inget.

7. MalmöMilen: + 100 000 kronor, fast då har lön för 50% projektledare ej bokförts. Malmö Velo Classic: +20.000 kronor, fast då har lön ej bokförts. MalmöSimmet: -25.000, fast då har ej lön bokförts.
8. MalmöMilen: 6 900 a) 55% b) 44% c) 350 st

MalmöSimmet: a) 55%  b) 45%  c) 15 st

Malmö Velo Classic:  a) 75%  b) 25%  c) 80 st

9. IU

10. IU

11. IU

12. Bättre kvalité, fler happenings, växa och bli större!


Till toppen






Midnattsloppet

Intervjuad: Göran Qvarfordt, VD Midnattsloppet Nordic AB


1. Midnattsloppet Nordic AB äger och arrangerar i samarbete med lokala föreningar på arrangemangsort.

2. Oklart

3. IU. Tröjor till deltagare

4. För alla arrangemang ca 100 000 kronor

5. IU

6. IO

7. Positivt, där Midnattsloppen ger möjlighet för ideella föreningar att bedriva bra verksamhet för intresserade ungdomar.

8. Ca 70 000 totalt

9. IU

10. Fler än förra året

11. IU

12. Positiva


Till toppen






Nationaldagsgaloppen

Intervjuad: Peter Gudmundson, marknadschef Svensk Galopp och projektledare för Nationaldagsgaloppen


1. Svensk Galopp AB

2. IU

3. Ca 5 miljoner kronor. Största posten är uppbyggnaden av området inklusive iordningställande av banan.

4. 825 000 kronor

5. Inte mycket eftersom hela eventet är gratis.

6. Ca 2,3 miljoner kronor.

7. Vi räknar med ett nollresultat i sommar, det vill säga tredje året vi har eventet.
8. 26 jockeys totalt. a) 12 män b) 14 kvinnor c) 16 utländska jockeys (varav några bor i Sverige).

9. a) ca 50 000 b) tävlingarna gick direkt i TV 12, samt i Förenade Arabemiraten.

10. IU

11. Ingen sådan mätning gjordes. Däremot gjorde Sponsor Insight en publikmätning som visade att de som kom till Gärdet var mycket nöjda med arrangemanget - 4,5 på en 5-gradig skala.

12. Att Nationaldagsgaloppen skall bli ett årligt återkommande event som skall locka ännu fler besökare, såväl nationellt som internationellt. Nationaldagsgaloppen på Gärdet skall bli den naturliga platsen där Stockholmarna firar Sveriges nationaldag.


Till toppen






Nordea Masters

Intervjuad: Marcus Dunér, kommunikationsansvarig


1. Lagardère Unlimited Scandinavia

2. 55 miljoner kronor

3. IU. IU

4. 1,5 miljoner Euro.

5. 25 %

6. 75 %

7. IU

8. IU

9. a) 83 000 åskådare. b) drygt 6 miljoner tv-tittare i evenemangs- och nyhetssändningar.

10. Ca 7 % 

11. Totalt 41 miljoner kronor i skatteintäkter. Resurs

12. Locka ännu fler av världens bästa golfspelare och därigenom attrahera större åskådarantal och fler partners.


Till toppen






O-Ringen

Intervjuad: Patrik Söderqvist, marknads- och kommunikationschef.


1. Svenska Orienteringsförbundet

2. Cirka 35 miljoner kronor.
3. Drygt 30 miljoner kronor. En storutgiftspost är uppbyggnaden och driften av O-Ringenstaden, en annan busstransporterna ut till arenorna.

4. 500 000 kronor till eliten.

5. Drygt 25 miljoner kronor

6. Cirka 6 miljoner kronor

7. Är inte klart för 2014 ännu.

8. 93 862 starter av 22 571 personer

a) 58 % män, b) 42 % kvinnor, C) utländska deltagare var 22% av totalen.

9. a) på plats 20-25 000 b) IU

10. IU

11. 124 miljoner kronor (Rubin research)

12. 2015 arrangeras O-Ringen i Borås och 2016 i Sälen.


Till toppen






Olympiatravet

Intervjuad: Elisabeth Norrmelli, ATG

1.  Det är ett samarbete mellan ATG, Sveriges Olympiska Kommitté och Sveriges Paralympiska Kommitté. Olympiatravet är ett av Sveriges längsta sponsoravtal. Det allra första Olympiatravet kördes 1979 och blev en publiksuccé. Sedan 1995 är också Svenska Paralympiska Kommittén en del i avtalet. Hittills har Olympiatravet, via V75, inbringat mer än 220 miljoner kronor till Sveriges olympier och paralympier.

2. Den totala omsättningen på V75 under fem omgångar var 458,9 miljoner kronor.

3. IO

4. Olympiatravet består av fyra kvalificeringslopp med en total prissumma i respektive lopp på 289 000 kronor. I finalen tävlas det om 2,78 miljoner kronor där 1,5 miljoner kronor går till segrande häst.

5. IU

6. Olympiatravet har inga sponsorer.

7. IU

8. IU

9. a) Total publik under fem tävlingsomgångar 33 400, varav 15 600 på finalen. b) ca 230 000 i snitt under fem lördagar c) 12 000 i snitt under fem lördgar

10. IU

11. IU

12. TBD


Till toppen






Partille Cup

Intervjuad: Fredrik Andersson, generalsekreterare


1.
IK Sävehof

2. Ca 32 miljoner kronor
3. IU. Matkostnader och skolor
4. 0 kronor

5. IU
6. IU
7. IU
8. 22 000 a) 45 % män b) 55 % kvinnor

9. a) 210 000

10. 60 % utländska deltagare

11. Ingen mätning i år. Tidigare 90-100 miljoner kronor. Göteborg & Co.

12. Utomhusarena på Heden, större spelcentra Kviberg. Invigning i Scandinavium.


Till toppen




A-I | K-R | S-Ö






SEB Next Generation Cup

Detta är en ren juniortävling för spelare i Sverige som kvalificerar sig via Regionspel. Således är frågorna inte riktigt ”relevanta” i sammanhanget. Detta är ingen kommersiell verksamhet utan en ren ungdomssatsning från SvTF där SEB är en stor aktör. Det finns inga ekonomiska incitament för oss utan den drivs inom ordinarie ungedomsverksamhet i Svenska Tennisförbundet. Vi gör inte uppföljningar på det sätt som ni undrar för denna tävling och kan alltså inte medverka i er enkät.


Till toppen






Seglarveckan

Intervjuad: Pekko Svensson, projektledare


1.
Sailing Båstad
2. 500 000 kronor

3. Volontärer och eventytor

4. 0 kronor
5. 100 000 kronor
6. 400 000 kronor
7. IU
8. 150 seglare a) 140 män b) 10 kvinnor c) 57 utländska deltagare

9. a) Ca 30 000 besökare på plats b) Över 100 000 visningar på videoinslag på web.

10. IU

11. 500 kr/dag i fyra tävlingsdagar med 30 000 besök blir ca 60 miljoner kronor och då har vi nog räknat lågt då Seglarveckan är i sju dagar.

12. 2015 JSM 13-17 juni med 500 seglare och 1500 medresenärer, 2015 Seglarveckan med SM i Drake 29/7 - 1/8 120 seglare, 2015 Seglarveckan med EM i Drake 1 - 8/8 240 seglare och 2016 bid för VM och EM i olika klasser till Seglarveckan.


Till toppen






Skistar Swedish Open

Intervjuad: Sara Bergh, projektledare


1.
Lagardère Unlimited Scandinavia

2. 35 miljoner kronor

3. IU. Prispengar

4. 426 605 Euro

5. IU

6. 65-70% av den totala omsättningen

7. IU

8. 100 män

9. a) 46 000 b) IU

10. IU

11. Gjordes ingen mätning i år

12. Ständigt förbättra och utveckla tävlingen genom ett starkt startfält samt ett attraktivt off court program för publik och partners.


Till toppen






SM-veckan Vinter och Sommar

Intervjuad: Per Bergljung, Riksidrottsförbundet, projektledare SM-veckan


1. SM-veckan är ett samarbetsprojekt mellan Riksidrottsförbundet och Sveriges Television (sändande bolag), som genomförs i samarbete med berörda specialidrottsförbund och arrangerande stad.
2. Går ej att svara på eftersom vi har 20- 40 idrotter som ansvarar för sina egna evenemang (tävlingar) inom ramen för evenemanget/konceptet SM-veckan.

3. SM-veckan sommar är ju större än SM-veckan vinter (dubbelt så många idrotter). SM-veckan sommar kostar RF och värdstaden cirka 6-7 miljoner kronor. Största utgiftsposterna handlar framförallt om arenaanpassningar, personalkostnader och Tv-produktion.
4. Det är upp till respektive Specialidrottsförbund/Idrott, men i de flesta idrotterna delas inga prispengar ut.
5. Vi har idag ingen försäljning av biljetter till SM-veckan. Umeå (SM-veckan vinter 2014) prövade försäljning av SM-pass som gav åskådarna möjlighet att följa flera idrotter/tävlingar till ett rabatterat pris. För övrigt så är det upp till respektive idrott att besluta om inträden och deltagaravgifter. Vissa idrotter tar också inträde och det brukar variera mellan 40-200 kr.
6. Den centrala sponsorsstrukturen (RF:s) för SM-veckan ska dra in cirka 2 miljoner kr/SM-vecka (inkluderat barters). Till detta tillkommer givetvis värdstadens samarbetspartners som oftast handlar om leverantörsnivå samt respektive SF:s/idrotts egna sponsorintäkter.
7. Kan jag i dagsläget inte ge något svar på.
8. SM-veckan vinter 2014 i Umeå (vecka 3) = 3 316 deltagare och 880 medföljare

SM-veckan sommar 2014 i Borås (vecka 27) = 7 500 deltagare och cirka 1 000 medföljare

9. Umeå – a) Publik på plats 40 000 som genererade 80 000 besök b) 60 timmar och 1 minut TV-sändning på SVT 1 och 2 samt SVT-play. Sammanlagt 29 miljoner tittare/kontakter med enskild topp på 755 000 tittare på längdskidtävlingar inom ramen för Vinterstudion.

Borås – a) Publik på plats 50 000 som genererade 146 000 besök b) 80 timmar och 44 minuters TV-sändning i SVT (54 timmar i SVT-play). Totalt beräknas sändningarna i SVT 1 ha genererat 6,5 miljoner tittare/kontakter med enskild topp under lördagens semifinaler på 122 000 tittare.

10. IU

11. Umeå – Generell turistekonomisk omsättning 30,6 miljoner kronor. Specifik 29 miljoner kronor. Borås – Generell turistekonomisk omsättning 42 miljoner kronor. Specifik 40 miljoner kronor. HUI research ligger bakom mätningen i samarbete med Retriever.

12. Riksidrottsförbundet och SVT har idag ett samarbetsavtal till och med sommaren 2019. Om vi räknar med anmälningarna till SM-veckan sommar 2015 i Sundsvall har 51 av RF:s 70 medlemsförbund deltagit i SM-veckan sedan starten 2009 och intresset fortsätter att öka. Dessutom visar fler och fler av landets kommuner ett allt större intresse om att få stå som värd för en SM-vecka. Under våren 2015 går vi ut med en inbjudan till landets kommuner om att söka arrangörskapet för SM-veckan vinter 2018. Under hösten 2015 gäller inbjudan SM-veckan sommar 2018 och 2019. Följande värdstäder är redan klara:
Örebro – Vinter 2015

Sundsvall – Sommar 2015

Piteå – Vinter 2016
Norrköping – Sommar 2016

Värdstad för vinter 2017 utses i mars månad 2015.

Den stora utmaningen för framtidens SM-vecka är att utvecklas som ett av Sveriges största och ”hetaste” idrottsevenemang samtidigt som det ställer stora krav på värdstäderna gällande arenaanpassningar och logimöjligheter. SM-veckan ska vara ett lyskraftsevenemang för bredden av svensk idrott samtidigt som det ska höja statusen på SM-tävlingar (världsstjärnor som möter nya förmågor). Dessutom ska SM-veckan blanda etablerade idrotter med nya spännande idrotter (nästa generations intressen).


Till toppen






Stadium Sports Camp

Intervjuad: Marcus Grapne, Strategic and Operations Manager


1.
Stadium äger Stadium Sports Camp AB men SSC ligger i ett särskilt bolag där Stadium inte kan röra eventuellt överskott. Bolaget heter Stadium Sports Camp AB (svb) där svb står för särskild vintutdelningsbegränsning.
2. Ca 21 miljoner kronor.

3. Utdelningen till samarbetande föreningar, totalt 5,1 miljoner kronor.

4. Vi delar ut pengar till arrangerande föreningar, inga prispengar

5. Ca 18,5 miljoner kronor.

6. Ca 1,3 miljoner kronor.

7. Ca 500 000 kronor efter skatt

8. 6704 deltagare a) 51,5% killar b) 48,5% tjejer
9. Ca 12000 är på plats under 4 söndagar, då vi har invigningsshow.

10. 6 olika nationaliteter och en stor del utlandssvenskar.

11. IU
12. 20-års kalas 2015 i Sverige, byter plats i Finland till Espoo kommun. Utreder om det finns chans på ny ort i Sverige.


Till toppen






Stena Match Cup Sweden

Intervjuad: Fabian Bengtsson, presschef Stena Match Cup Sweden


1.
Brandspot AB.

2. Ca 22 miljoner kronor

3. IU. Infrastruktur på Marstrand, Tv-produktion, personal.

4. 140 000 USD

5. 4 miljoner kronor

6. 18 miljoner kronor

7. IU

8. 14 a) 14 b) 0 c) 10

9. a) 118 000 b) IU

10. 12 000

11. 142,3 miljoner kronor. Intern beräkning.

12. Stena Match Cup Sweden är idag ett B2B-evenemang i världsklass och flera av Göteborgsregionens tyngsta aktörer är på plats under evenemanget. Samtidigt är det en plattform för familjeaktiviteter vilket skapar en unik atmosfär. Vi vill fortsätta utveckla den sidan av evenemanget samtidigt som vi vill höja kvalitén för våra besökare på ön som inte har en koppling till oss som sponsor eller partner. Ett mål är att fortsätta göra sporten mer publik med moderna tekniska hjälpmedel och vår ambition är att introducera nybyggda båtar som ska användas i tävlingen. Samtidigt jobbar vi nu med att höja kvalitén på land med fler aktiviteter och programpunkter, mer underhållning och att utveckla våra befintliga arenor. På så sätt gör vi Stena Match Cup Sweden till ett bättre evenemang samtidigt som vi utvidgar vår affärsplan.  


Till toppen






Svenskt Derby

Intervjuad: Pia Skoog, marknadsföring, sponsorförsäljning och evenemang samt Bo Gillborg, projektledare


1.
Skånska Fältrittklubben
2. Cirka 10 miljoner kronor inklusive totoomsättning.
3. Ca 1,5 miljoner kronor. Evenemang och reklamkostnader
4. 4 649 400 kronor
5. Ca 1 miljon kronor

6. Ca 1,2 miljon kronor
7. Publikökning på cirka 10%, kraftig tillväxt av sponsorer. Väldigt nöjda samarbetspartners.

8. 3300 personer. a och b) rätt så jämn fördelning mellan kvinnor och män c) Cirka 10% utländska deltagare
9. a) 3300 kr på plats b) TV4, web-TV, sändes även i Danmark, Norge och live i Förenade Arabemiraten.
10. Från Norge, Danmark, Förenade Arabemiraten, England, Tyskland 
11. IU 
12. Vi flyttade Svenskt Derby från söndag eftermiddag i augusti till lördag kväll i juli vilket var väldigt positivt. Feststämningen ökade. Vi hade även en stor scen där Alcazar spelade efter loppen. Bar och disco utomhus långt in på natten. Nästa år kommer Derbyt att gå lördagen den 18 juli.


Till toppen






Svenskt Grand National

Intervjuad: Elisabeth Oldengren, projektledare


1.
Svensk Galopp
2. 2 miljoner kronor
3. 2 miljoner kronor. Prispengar och inhyrda tjänster

4. 865 600 kronor.
5. Ca 250 000 kronor
6. Ca 220 000 kronor
7. +/- 0

8. Ryttare ca 100 totalt. 90 stora hästar och 50 ponnyhästar. a och b) 50/50 c) Ca 20
9. a) 3 668 personer b) IU.

10. Ja
11. IU

12. Stora! 2015 byter vi veckodag och ska tävla på en lördag. Detta skapar nya möjligheter för oss att arrangera ett större och ännu bättre evenemang för hela familjen med fler kringaktiviteter.


Till toppen






Sweden Sport Academy

Intervjuad: Ellen Jonsson,vik. verksamhetsansvarig


1. Sweden Sport Academy

2. Ca 3 miljoner kronor
3. IU. Största utgiftsposter lokalhyra och löner

4. 0 kronor

5. 100%

6. 0%

7. Ej klart.

8. Ca 1100 a) 60% män? b) 40% kvinnor c) 5%

9. Ej aktuellt

10. Ej aktuellt

11. IU

12. Målvaktsläger för fotboll och handboll sommaren 2015.


Till toppen






Swedish Beach Tour

Intervjuad: Jakob Birgersson, projektledare


1.
Svenska volleyevent AB arrangerar evenemanget tillsammans med lokala arrangörer. Svenska volleybollförbundet äger Svenska volleyevent AB.

2. 1,73 miljoner kronor

3. IU, IU

4. 49 000 kronor (inklusive bonuspool)

5. Fritt inträde, IU

6. IU

7. IU

8. 144 lag på Swedish Beach Tour + SM

a) 50 % män b) 50 % kvinnor

9. a) 67 993 besökare totalt på plats. b) 14 000 visningar på webb-TV totalt

10. IU

11. IU

12. Ska lyftas på en arrangörskonferens.


Till toppen






Vasaloppet

Intervjuad: Anders Selling, VD

1. IFK Mora Idrottsallians och Sälens IF

2. Ca 78 miljoner kronor

3. Underhåll och drift av 9 mil arena. Under VVV 2014 extrakostnader pga väderförhållanden, ca 3 miljoner kronor.

4. 750 000 kronor
5. 70%

6. 30%

7. Vasaloppet är liksom övriga ideella föreningar icke vinstdrivande. Alla medel som inte används till att bedriva Vasaloppets arrangemang går oavkortat till idrotten och föreningslivet. Dessa medel fördelas mellan de föreningar som bistår med Vasaloppsfunktionärer inklusive våra ägarklubbar samt i form av avgifter till svenska skid- och cykelförbunden, som i sin tur sedan fördelas till förbundens idrottsföreningar runt om i Sverige.

8. Vinterveckan 2014 (8 lopp) hade 67 585 anmälda deltagare, varav 26 708 kvinnor (39 procent). Antal utländska deltagare var 6 568 (10 procent av samtliga deltagare) från 57 nationer.
9. a) Ingen specifik mätning om publik på plats. b) Vasaloppet hade i genomsnitt 2,2 miljoner TV-tittare och som mest hade sändningen 2,7 miljoner tittare. TjejVasan hade ca 730 000 tittare.
10. IU

11. Ingen uppgift, vi mäter endast vartannat år. Senaste uppgiften är från 2013: Under 2013 års vintervecka (22 feb-3 mars) spenderade de ca 70 000 tillresta deltagarna och dess medföljare 192 miljoner kronor under sitt besök i de tre Vasaloppskommunerna Malung-Sälen, Mora och Älvdalen. Vasaloppets deltagaravgifter eller sponsorintäkter ingår inte i undersökningen. Rubin Research.

12. Fortsätta sträva efter höjd kvalitet på vinterarrangemanget och att utveckla sommarveckan med fler deltagare och fokus på löpning. Detta är en viktig del i arbetet med att bli en tydligare aktör året runt – Vasaloppsarenan är ett mecka för konditionsidrott även utanför arrangemangen.

 

Siffrorna avser Vasaloppets vintervecka 2014, 20 feb-2 mars 2014. Sommararrangemang är ej inräknade. 


Till toppen






Världsungdomsspelen

Intervjuad: Per Crona, tävlingsledare


1.
Örgryte IS Friidrott

2. 1,2 miljoner kronor

3. 650 000 kronor. Hyra Ullevi och teknisk material ca 250 000 kronor.

4. 0 kronor

5. En miljon kronor

6. 200 000 kronor

7. Ca 550 000 kronor

8. 3550 a) 1700 män b) 1800 kvinnor c) 1350

9. a) 8-10 000 b) 0

10. Cirka 2000

11. IU

12. Att etablera oss som Europas främsta ungdomstävling i friidrott. Webb-TV 2015.


Till toppen






Vätternrundan

Intervjuad: Eva-Lena Frick, VD


1.
Motala AIF Idrottsallians
2. Ca 50 miljoner kronor (Vätternrundan, Tjejvättern, Halvvättern, Minivättern och Vätterntriathlon).
3. IU. De största utgiftsposterna är mat och dryck, trafiksäkerhet, transporter, IT mm.

4. Våra evenemang är motionslopp förutom SM i triathlon och Vättern GP där ca 90 000 kronor delades ut i prispengar.

5. Ca 45 miljoner kronor (Vätternrundan, Tjejvättern, Halvvättern, Minivättern och Vätterntriathlon).
6. Ca 5 miljoner kronor (Vätternrundan, Tjejvättern, Halvvättern, Minivättern och Vätterntriathlon).
7. Vi fördelar varje år ca 5-6 miljoner kronor till de föreningar/organisationer som är verksamma under eventen (Vätternrundan, Tjejvättern, Halvvättern, Minivättern och Vätterntriathlon).
8. Ca 32 000 startande. a) ca 20 000 män b) ca 12 000 kvinnor c) ca 20-25% utländska deltagare

9. a) ca 30-35 000 på plats. b) dokumentären om En Svensk Klassiker som sändes i höstas hade ca 500 000 tittare/program.

10. Ca 5-10 000

11. HUI gjorde 2013 en mätning som inklusive våra startavgifter visade att ca 88 miljoner kr omsattes under evenemangsdagarna.

12. Vi firar den 50:e Vätternrundan och den 25:e Tjejvättern 2015, stor satsning på 30Bilglesamil fortsätter, 


Till toppen






ÅF Offshore Race

Intervjuad: Henrik Jansson, Kommersiell Direktör Kungl Svenska Segel Sällskapet, KSSS och projektansvarig för ÅF Offshore Race

 

1. Kungliga Svenska Segel Sällskapet (KSSS) är ägare av evenemanget samt är evenemangets arrangör med support från bland andra Stockholms Hamnar och Stockholm Stads Kulturförvaltning.
2. Totala omsättningen är ca 15-20 miljoner kronor. En exakt siffra är svår att ge då vissa områden hanteras av arrangörspartners till KSSS.

3. Totalkostnaden är ca 15-20 miljoner kronor. Största utgiften är runt etablering av hamnområdet på Stockholms Ström/Skeppsholmen, marknadsföring och PR samt etablering av infrastruktur, teknik och programinnehåll för Race Village.

4. 0 kronor

5. IU

6. Totalt värde/intäkt över 20 miljoner kronor, dock så ingår ÅF Offshore Race som en del i KSSS totala sponsorplattform och summan inkluderar intäkter till hela KSSS verksamheten.

7. ÅF Offshore Race genererar ett positivt resultat vilket har som huvudsakligt mål att stärka KSSS ungdomsverksamhet.

8. 2400 a) 2000 b) ca 400 c) 350

9. a) Över 200 000 personer varav 150 000 personer besökte Race Village och resterande publik kantar startområdet runt Stockholm Ström samt publikplatser längs första sträckan genom skärgården.

b) Internationella TV-distributionen nådde 98 miljoner hushåll. Nationella TV-sändningen sågs av 1,14 miljoner personer. Print/webb artiklar/inslag lästes/sågs av 14,7 miljoner personer nationellt.

10. IU runt antalet utländska besökarna på plats men ca 20% av besökarna på arrangemangets digitala plattformar är från utlandet.

11. Vi har ej genomfört mätning eller analys inom detta område. Sponsor Insight vilka genomfört en omfattande medie- samt publikundersökning. Evenemanget fick det övergripande betyget 4,2 på den femgradiga skalan av besökarna vilket är något högre än riksgenomsnittet bland större evenemang. 

12. ÅF Offshore Race (fd med namnet Gotland Runt vilket grundades år 1937) har sedan flytten av evenemanget från Sandhamn till centrala Stockholm rönt stor framgång. Antalet deltagande båtar/personer har stadigt ökat och årets tävling lockade 310 båtar och närmare 2 500 deltagare. Publikmässigt är evenemanget en succé och folkfest och attraherar årligen över 200 000 besökare samt lockar även till många kvalitativa näringslivsmöten under evenemangsveckan.
Kommersiellt har även KSSS sponsorplattform haft stor framgång, dels som ett framgångsrikt företagsnätverk där de närmare 100 medverkande nationella/internationella företagen har goda möjligheter att utveckla relationer och affärer inom gruppen. Men även som framgångsrik plattform att nå evenemangets köpstarka målgrupp, möjlighet för företagen att nå KSSS medlemmar samt som plattform för att nå Sveriges båtliv. De kommersiella intäkterna har de senaste åren ökat med över 60 % och skapar möjligheter till att utveckla tävlingen, arrangemanget, medieproduktionen, affärsplattformen samt höja den publika upplevelsen.
Inför kommande år arbetar organisationen vidare för att attrahera fler deltagare, stärka evenemangets kommersiella struktur, öka medieutfallet både genom stärkta mediepartnerskap men även genom ökad distribution, stärka programmet med fler sportsliga inslag på vattnet, ett stärkt miljöprogram samt att tävlingen skall locka till sig fler antal deltagande världsteam vilket befäster vår position som en av världens största havskappseglingsregattor. 


Till toppen






Åhus Beachhandboll Festival

Intervjuad: Mats G Jönsson, VD och grundare


1.
Åhus Beachhandboll festival AB. Ägs till största delen av familjen Mats G Jönsson och föreningen Åhus Handboll, som har en liten del.

2. Ca 15 miljoner kronor. Dock ligger inte övernattning med i den omsättningen.

3. Största kostnaderna är Bygg & Riv samt alla personalkostnader.

4. Elitklassen 60 000 kronor och Juniorklassen 20 000 kronor. Totalt 80 000 kronor.

5. Festivalband omsätter ca 1,5 miljon kronor. Startavgifter för lag omsätter ca 2 miljoner kronor. Övrig försäljning ca 6 miljoner kronor.

6. Cash ca 3,6 miljoner kronor, varor & tjänster ca 2 miljoner kronor.

7. Vi har bokslut 31/12 men ser ut att landa på + 300 000 kronor.

8. Antal unika deltagare är ca 10 000 och unika ledare är ca 2000 personer. På deltagare är det 50/50. På ledare är det 70 % män och endast 30 % kvinnor. Utländska deltagarer är väldigt lite på Åhus Beachhandboll. Någon liten %.

9. a) Antal unika besökare ligger på ca 40 000 personer. Ungdomar under 20 år har fri entré. b) TV4 Sport har sänt från vår elitklass. Även SVT har varit på plats vid två tillfällen och gjort reportage. c) Vi satsar stort på egen webb-TV Live under hela evenemanget.

10. Väldigt få. Vi har som mål att vara samlingspunkten i svensk handboll på sommaren.

11. Cirka 60 miljoner kronor. Region Skåne och Kristianstad Kommun (2013)

12. Ja, det ligger en stor detaljplan för hela Evenemangsstranden i Åhus. Ligger just nu på utställning. Beräknas vara klar för igångsättning 2016. Innehåller en utveckling av infrastrukturen för bland annat parkeringar för bilar och cyklar, gång och cykelväggar, bryggor, hopptorn, lösning på stranderosionen, samt en ny handbollshall till Åhus. Målsättningen är att göra Evenemangsstranden i Åhus till en året runt plats, inte bara en plats man är på i juli.


Till toppen






ÖTILLÖ

Intervjuad: Michael Lemmel, tävlingsledare


1. ÖTILLÖ AB

2. 2,7 miljoner kronor

3. 2,4 miljoner kronor. Största utgiftspost är boende och mat deltagare = 500 000 kronor

4. 70 000 kronor

5. Anmälningar 1,2 miljoner kronor

6. 1,5 miljoner kronor

7. Tävlingen ÖTILLÖ + 300 000 SEK, bolaget negativt resultat på grund av utveckling av kvaltävlingar.

8. 234 deltagare a) 70% män b) 30% kvinnor c) 50% utlänningar

9. a) På plats ca 500 b) Via webb ca 50 000, via TV-produktion (post-produktion) Distribution 150 länder

10. 50 förutom deltagarna

11. Kan ej svara, men väldigt stor internationell exponering. Med bland annat artiklar i New York Times.

12. Fortsatt utveckling av världscup med VM i Swimrun på ÖTILLÖ.


Till toppen



Följande evenemang har valt att inte svara:

Bellmanstafetten

David Fridell

www.bellmanstafetten.se


Brännbollsyran
Gustav Petterson
www.brannbollsyran.com


Dalsland Kanotmaraton
Crister Blüme
http://www.vastsverige.com/sv/dalslandkanotmaraton/

 

DN Galan
Anders Tallgren
www.diamondleague-stockholm.com

 

ITU World Triathlon Stockholm

http://stockholm.triathlon.org/

 

Kalvinknatet

Åsa Funke
www.kalvinknatet.se

 

Kistaloppet
John Laselle
www.kistaloppet.se

 

STCC

Pernilla Tilander

www.stcc.se

Stockholm Marathon

David Fridell

www.stockholmmarathon.se

 

Tjejmilen

David Fridell

www.tjejmilen.se

 

Umeå Floorball Festival
www.umeafloorballfestival.se

Vansbrosimningen

Jan Palander
www.vansbrosimningen.se

 

Åhus Beach Soccer
Bo Törnberg
www.beachsoccersweden.se/

Annons

Ads

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå