Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Karins krönika

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Stefans krönikor

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Det är dags att tänka nytt

"Hur kan vi ändra strukturer och organisationsformer så att fler kvinnor vill agera som ledare? Frågan är inte hur vi ska uppmuntra kvinnor att ansluta sig till uppdragen i föreningslivet utan hur vi kan ändra systemet så att fler kvinnor kan och vill ansluta sig". Det säger Lucy Rist i augusti månads debattinlägg. Lucy är vd för Girls in Sport som på många olika plan arbetar för ökad jämställdhet inom idrotten.

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER


Centrum för idrottsevenemang

- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
 

Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.

Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Mr Bister
- Bitsk blogg om sport, främst fotboll på Vi Tippas hemsida

Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia


Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

•     Evenemangsenkäten     •     Evenemangsenkäten     •

Evenemangsenkäten

| 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |


Evenemangsenkäten 2016


Enkätfrågorna till evenemangsarrangörerna:

1: Vem/vilka arrangerar/äger evenemanget?
2: Hur mycket omsatte evenemanget?
3: a) Största utgiftsposter? b) Totalkostnader?
4: Summa prispengar?
5: Hur mycket drogs in från biljetter, deltagaravgifter och övrig försäljning?
6: 
Hur mycket drogs in från sponsorer?

7: Vad blev det ekonomiska resultatet?

8:  a) Antalet deltagare totalt? b) Hur många män deltog? c) Kvinnor? d) Utländska deltagare?

9: a) Sammanlagd publik på plats? b) via TV eller webb-TV?

10: Antalet utländska besökare på eventet?

11: Hur stor blev den turistekonomiska omsättningen/vinsten? Vilka ligger bakom mätningen?

12: Har ni några framtidsplaner?

IO= Inte officiellt
IU = Inga uppgifter

1. Vem/vilka arrangerar/äger evenemanget?
2. Hur mycket omsatte evenemanget?
3. a) Största utgiftsposter? b) Totalkostnader?
4. Totala antalet prispengar?
5. Hur mycket drogs in från biljetter, deltagaravgifter och övrig försäljning?
6. Hur mycket drogs in från sponsorer?
7. Vad blev det ekonomiska resultatet?
8. a) Antalet deltagare totalt? b) Hur många män deltog? c) Kvinnor? d) Utländska deltagare?
9. a) Sammanlagd publik på plats? b) via TV eller webb-TV?
10. Antalet utländska besökare på eventet? 
11. Hur stor blev den turistekonomiska omsättningen/vinsten? 
Vilka ligger bakom mätningen?
12. Har ni några framtidsplaner?
13. Vad är ditt namn och yrke? Bifoga gärna er logga om ni ändrat den senaste två åren.



A-I | K-R | S-Ö






Ericsson Open

Intervjuad: Sara Bergh, projektledare

1. Lagardère Sports Tennis & Golf Sweden AB

2. 23,3 miljoner kronor

3. a) Prispengar b) IU

4. 250 000 USD

5. IU

6. 80%

7. IU

8. 88 kvinnor

9. a) 30 500 b) IU

10. IU

11. Det gjordes ingen mätning i år.
12. Ericssons aktivering och närvaro har höjt statusen på evenemanget. Inför 2017 satsar vi vidare på fri entré mån-ons och vi jobbar på ett starkt internationellt startfält som ska mäta sig med våra svenska stjärnor.


Till toppen






Gothia Cup

Intervjuad: Dennis Andersson, cup-general

1. BK Häcken

2. Cirka 67 miljoner kronor.

3. a) Kommunala kostnader (Planer, inkvartering) samt marknadsföring b) IU. 
4. 0 kronor

5. Cirka 41 miljoner kronor deltagaravgifter, bruttointäkt försäljning 3,5 miljoner kronor.

6. 13 miljoner kronor

7. Prognos 8,5 miljoner kronor.

8. 37 200 aktiva deltagare. a) 70 % män b) 30 % kvinnor. c) 56 % av från utlandet.

9. a) Cirka 400 000 ser matcherna på plats. Drygt 21 000 på finalerna samt 55 000 på invigningen. b) 1500 matcher sändes live (streaming)

10. 28 000

11. 430 miljoner kronor, statlig intäkt 140 miljoner kronor (Göteborg & Co, 2014)

12. Arbetar på att kunna ta emot cirka 100 lag fler 2017. Livesändningar av 2 000 matcher.


Till toppen






Göteborgsvarvet

Intervjuad: Bo Edsberger, varvsgeneral

1. Göteborgsvarvet ägs och drivs av Göteborgs Friidrottsförbund (GFIF), en ideell förening som består av 55 friidrottsföreningar. GFIF är ett av Sveriges 23 specialdistriktsförbund inom friidrotten.

2. 56 miljoner kronor 
3. a) Personal/funktionärer b) IU
4. 0,9 miljoner kronor

5. Biljetter 0 kronor, deltagaravgifter cirka 38 miljoner kronor och övrig försäljning cirka 3 miljoner kronor.   
6. 15 miljoner kronor.
7. Ingen separat redovisning för GöteborgsVarvet ingår i GFIF:s redovisning.

8. 86 842 totalt varav 64 491 anmälda till halvmaran

 a) män 64 % b) kvinnor 36 % c) utländska deltagare 4 %
9. a) på plats >200 000 b) Göteborgsvarvet sändes i SVT1 (160 000 tittare) och i SVTPlay.

10. IU
11. Cirka 200 miljoner kronor.
12. Erbjuda ett löparevenemang i världsklass samt skapa den nationella mötesplatsen för sport och hälsa. Vi kommer att göra en extra satsning på Varvets ungdomslopp. Utöver Göteborgsvarvetveckan, fortsätta att erbjuda bra och viktig verksamhet under hela året med folkhälsoverksamhet, löparkvällar och millopp. 2017 kommer vi att arrangera Mud Run, efter lyckad pilot i år. Nyligen mottog Göteborgsvarvet folkhälsostipendium av Västra Götalandsregionen, samt det internationella hållbarhetspriset AIMS Green Award. Under året certifierades evenemanget enligt ISO 20121. Att fortsätta satsa på hållbarhet är prioriterat för oss.


Till toppen






If Stockholm Open

Intervjuad: Lotta Olmarker, projektledare

1. Lagardère Sports

2. 25 miljoner kronor

3. a) IU b) IU

4. 595 000 Euro

5. IU

6. 70 % av intäkterna.

7. IU

8. IU

9. IU

10. IU

11. IU

12. Fortsätta satsa på ett starkt startfält, förbättra arenan och få till bra kringarrangemang. 


Till toppen






IRONMAN Kalmar

Intervjuad: Christian Kirchberger, managing director IRONMAN Sweden

1. IRONMAN Sweden AB

2. IO
3. a) IU b) IO
4. 50 000 Euro

5. IO

6. IO

7. IO
8. a) 2750 anmälda, slutsålt b) 82,95% c) 17,05% d) cirka 30 %
9. a) Jag tror att Destination Kalmar har uppskattat siffran till 70 000 b) SVT Småland hade en studio och sände live en timme. Barometern hade en livestreaming och vi fick följande rapport: lördag och söndag hade vi 429 855 sidvisningar med en fin rekordnotering på lördagen med 259 566. Tv-mässigt kan vi summera 63 220 unika visningar på vårt material, varav 20 441 kom från livesändningen på lördagen. Räknar man visningar blir siffran svindlande 138 211. Utöver detta kommer alla klippstarter på TV-klippen som visas framöver.

10. IU
11. IU (red. anm. 41 miljoner kronor har redovisats i lokal media)
12. IRONMAN Sweden AB arrangerar idag 4 framgångsrika event: IRONMAN Kalmar, IRONMAN 70.3 Jönköping, Velothon Stockholm och Vattenfall World Triathlon Stockholm. Vi ser att efterfrågan på högklassiga event inom uthållighetsidrotten växer.  Många motionärer söker nya utmaningar och upplevelser samtidigt som fler destinationer upptäcker betydelsen av idrottsturismen. Vi vill vara med på denna utveckling och växa ytterligare.


Till toppen




A-I | K-R | S-Ö






Lidingöloppet

Intervjuad: Tomas Hoszek, VD

1. IFK Lidingö Skid Och Orienteringsklubb samt IFK Lidingö Friidrott

2. IO

3. a) Tälthyra, tidtagning, ljud, funktionärsersättningar, transport b) IO
4. 183 000 kronor + spurtpriser, totalt ca 200 000 kronor.

5. IO

6. IO

7. IO

8. a) Totalt under Lidingöloppshelgen 44 925. b och c) fördelning 55/35% d) 2000

9. a) Ca 65 000 besökare på plats. b) Ca 100 000 via webb TV

10. IU

11. Ej klart. Handelshögskolan Göteborg.

12. Fortsätta utveckla evenemanget både nationellt och internationellt.


Till toppen






Nationaldagsgaloppen

Intervjuad: Peter Gudmundson, projektledare för Nationaldagsgaloppen

1. Svensk Galopp AB

2. IO

3. Cirka 5,5 miljoner kronor. Största posten är iordningställandet av området, inklusive banan

4. Cirka 890 000 kronor

5. Gratis entré

6. IO

7. IO
8. a) 30 jockeys totalt. b) 10 män c) 20 kvinnor c) 18 utländska jockeys
9. a) cirka 50 000 (Uppskattning av Kungliga Djurgårdens Förvaltning) b) tävlingarna gick i TV 12, samt direkt i Förenade Arabemiraten.

10. Cirka 2 procent

11. IU
12. Att Nationaldagsgaloppen skall bli ett årligt återkommande event som skall locka ännu fler besökare, såväl nationellt som internationellt. Nationaldagsgaloppen på Gärdet skall bli den naturliga platsen där Stockholmarna firar Sveriges nationaldag.


Till toppen






Next Generation Cup

Detta är en ren juniortävling för spelare i Sverige som kvalificerar sig via Regionspel. Således är frågorna inte riktigt ”relevanta” i sammanhanget. Detta är ingen kommersiell verksamhet utan en ren ungdomssatsning från SvTF. Det finns inga ekonomiska incitament för oss utan den drivs inom ordinarie ungedomsverksamhet i Svenska Tennisförbundet. Vi gör inte uppföljningar på det sätt som ni undrar för denna tävling och kan alltså inte medverka i er enkät.


Till toppen






O-Ringen

Intervjuad: Henrik Boström, VD O-Ringen AB

1. O-Ringen AB är arrangör av O-Ringen och ägs till 100 % av Svenska orienteringsförbundet

2. Cirka 35 miljoner kronor.
3. Ersättningen till funktionärsföreningar för deras insats under arrangemanget.

4. En miljon kronor

5. Cirka 25 miljoner kronor

6. Cirka 10 miljoner kronor

7. Cirka en miljon kronor

8. a) 24 313 deltagare b) 56 % män c) 47 % kvinnor d) utländska deltagare var 25 % av totalen.

9. a) 2000-5000 b) IU, men Radio bevakar

10. Ett par hundra

11. 140 miljoner kronor (Upplevelseinstitutet)

12. Ja, att fortsätta växa organiskt


Till toppen






Olympiatravet

Intervjuad: Elisabeth Normelli, ATG

1. Det är ett samarbete mellan ATG, Sveriges Olympiska Kommitté och Sveriges Paralympiska Kommitté.

2. Den totala omsättningen på V75 under fem omgångar var 413 miljoner kronor.

3. IO

4. Olympiatravet består av fyra deltävlingar med ett snitt på 375 miljoner i prispengar. I finalen tävlas det om 2 780 000 kronor där 1,5 miljoner kronor går till segrande häst.
5. IO
6. Olympiatravet har inte sponsorer.
7. IO
8. IU

9. a) Total publik under fem tävlingsdagar, 26 700 varav 10 646 på finalen. b) snitt 226 000. c) snitt 23 000.

10. IU

11. IU

12. Olympiatravet 2017 arrangeras under fem veckor, 1 april – 29 april. Fyra deltävlingar med final på Åby 29 april


Till toppen






Partille Cup

Intervjuad: Fredrik Andersson, generalsekreterare

1. IK Sävehof

2. Ca 37 miljoner kronor
3. 31 miljoner kronor. Matkostnader och skolor
4. 0 kronor

5. Cirka 24 miljoner kronor.
6. Cirka 3 miljoner kronor.
7. Hela vinsten går in i IK Sävehofs verksamhet
8. 22 000 a) 50 % män b) 50 % kvinnor c) 60 %

9. a) Cirka 250 000

10. IU

11. Ingen mätning i år. Senaste mätning cirka 110 miljoner kronor. Göteborg & Co

12. Inget som vi kan gå ut med idag.


Till toppen




A-I | K-R | S-Ö






Seglarveckan

Intervjuad: Pekko Svensson, projektledare

1. Seglarveckan Båstad arrangeras av Sailing Båstad
2. 1,5 miljoner kronor

3. Ytor, evenemangsutrustning och logi mat

4. 0 kronor
5. Biljetter och deltagaravgifter en miljon kronor
6. 500 000 kronor
7. Gröna siffror
8. a) 300 b) 240 män c) 60 kvinnor d) 70 utländska
9. a) Ca 30 000 besökare på plats

10. IU

11. Väntar på siffror från Turistnäringen

12. VM Kona One 2017, NM Express 2017, SM H-Båt 2017, SM J70 2017, Större My Sailing Camp med aktiviteter för aktiva familjen, Näringslivsdag i samarbete med Gränslösa Möten.


Till toppen






Skistar Swedish Open

Intervjuad: Sara Bergh, projektledare

1. Lagardère Sports Tennis & Golf Sweden AB

2. 31,2 miljoner kronor

3. a) Prispengar b) IU

4. 463 530 Euro

5. IU

6. 70%

7. IU

8. 76 män

9. a) 37 600 b) IU

10. IU

11. Gjordes ingen mätning i år

12. Vi har 70 års jubileum nästa år vilket kommer genomsyra hela evenemanget. Det blir en fullspäckad vecka med pampig invigning, 70 års ceremoni på Centercourten med tennislegender och det kommer även spelas Legends matcher under måndagen och tisdagen. Björn Borg, Mats Wilander och Stefan Edberg står tillsammans med tävlingen som värdar för jubiléet.


Till toppen






SM-veckan Vinter och Sommar

Intervjuad: Per Bergljung, Riksidrottsförbundet, projektledare SM-veckan

1. SM-veckan arrangeras av Riksidrottsförbundet i samarbete med aktuell värdstad och berörda specialidrottsförbund.  Sveriges Television (sändande bolag).

2. Går ej att svara på eftersom vi har ca 20- 50 idrotter som ansvarar för sina egna evenemang (tävlingar) inom ramen för evenemanget/konceptet SM-veckan.
3. SM-veckan sommar är ju större än SM-veckan vinter (dubbelt så många idrotter). SM-veckan sommar kostar RF och värdstaden cirka 6-7 miljoner kronor. Största utgiftsposterna handlar framförallt om arenaanpassningar, personalkostnader och Tv-produktion.

4. Det är upp till respektive specialidrottsförbund/Idrott, men i de flesta idrotterna delas inga prispengar ut.
5. Under SM-veckan vinter tog värdstaden Piteå fram ett entrékoncept i form av en mössa som gällde som inträde för alla tävlingar under veckan. Inga biljetter såldes under SM-veckan sommar i Norrköping. Vissa idrotter tar dock inträde och det brukar variera mellan 40-200 kr

6. Den centrala sponsorsstrukturen (RF:s) för SM-veckan ska dra in cirka 2 miljoner kr/SM-vecka (inkluderat barters). Till detta tillkommer givetvis värdstadens samarbetspartners som oftast handlar om leverantörsnivå samt respektive SF:s/idrotts egna sponsorintäkter.

7. IU

8. Piteå – 2500 deltagare, Norrköping – 5100 deltagare

9. Piteå a) 29 000 b) en toppnotering på 765 000 tittare på SVT och 472 000 på SVT play.

Norrköping a) 48 000 b) topp på över 500 000 tittare på SVT.
10. IU

11. Piteå Generell = 21,7 miljoner, specifik = 21,1 miljoner
Norrköping Generell = 61,2 miljoner, specifik = 57,2 miljoner

Det är HUI research som ligger bakom mätningen i samarbete med Retriever, som gör medieanalysen.

12. Riksidrottsförbundet och SVT har idag ett samarbetsavtal till och med sommaren 2019.

Om vi räknar med anmälningarna till SM-veckan sommar 2017 i Borås har 53 av RF:s 71 medlemsförbund deltagit i SM-veckan sedan starten 2009 och intresset fortsätter att öka.

Dessutom visar fler och fler av landets kommuner ett allt större intresse om att få stå som värd för en SM-vecka. Vi är nu i en process att utse värdstad för SM-veckan vinter 2019 och 2020. Under hösten 2017 gäller inbjudan SM-veckan sommar 2020 och 2021

Följande värdstäder är redan klara:

Söderhamn - vinter 2017

Borås – sommar 2017

Helsingborg/Landskrona - sommar 2018

Skellefteå- vinter 2018

Malmö- sommar 2019

 

Den stora utmaningen för framtidens SM-vecka är att utvecklas som ett av Sveriges största och ”hetaste” idrottsevenemang samtidigt som det ställer stora krav på värdstäderna gällande arenaanpassningar och logimöjligheter. SM-veckan ska vara ett lyskraftsevenemang för bredden av svensk idrott samtidigt som det ska höja statusen på SM-tävlingar (världsstjärnor som möter nya förmågor). Dessutom ska SM-veckan blanda etablerade idrotter med nya spännande idrotter (nästa generations intressen).


Till toppen






Stadium Sports Camp

Intervjuad: Marcus Grapne, General Manager

1. Stadium Sports Camp AB (svb) är arrangör och ett dotterbolag i Stadium Group med särskild vinstbegränsning

2. Ca 28 miljoner kronor.

3. a) Mat och logikostnader b) IU

4. 0 kronor

5. Ca 18 miljoner kronor.

6. Ca 2 miljoner kronor.

7. + 6000 kronor

8. a) 6922 b) 51% killar c) 49% tjejer d) 122
9. Ca 22000 under fyra veckor, 11 000 bevittnar vår invigning

10. IU

11. IU
12. 2017 etableras lägret i Halmstad.


Till toppen






Svenskt Derby

Intervjuad: Pia Skoog, marknadschef Svensk Galopp

1. Svensk Galopp
2. Cirka 12 miljoner kronor inklusive spel.
3. Prispengar
4. 4,75 miljoner kronor

5. Ca 400 000 kronor

6. Ca 1,8 miljon kronor
7. IO

8. a) Cirka 100 hästar med ägare, jockeys tränare omkring. d) Flera danska och norska deltagare

9. a) 3 700 på plats

10. Mestadels Skandinavien 
11. IU 
12. I år rids det 100:e derbyt, det kommer vi att fira storslaget.


Till toppen






Svenskt Grand National

Intervjuad: Elisabeth Oldengren, projektledare

1. Svensk Galopp AB
2. 1,825 miljoner kronor
3. 1,9 miljoner kronor. Prispengar

4. Cirka 900 000 kronor.
5. Cirka 300 000 kronor
6. IU
7. Underskott cirka 75 000 kronor

8. 80 stora hästar med tillhörande ryttare och tränare och 50 ponnyhästar med tillhörande ryttare och tränare. b och c) 50/50 d) Cirka 30
9. a) 4000 personer b) IU

10. Ja
11. IU

12. Fortsätta utveckla evenemanget till nya höjder 2017.


Till toppen






Sweden Sport Academy

Intervjuad: Maria Ejderstedt, verksamhetsansvarig

1. Sweden Sport Academy

2. Ca 4,5 miljoner kronor
3. a) Personalkostnader och måltider till deltagare b) IU

4. 0 kronor

5. 100 %

6. 0 kronor

7. Ej klart.

8. Ca 1400 a) 60% män? b) 40% kvinnor c) 5%

9. Ej aktuellt

10. Ej aktuellt

11. IU

12. Vi kommer att fortsätta växa inom befintliga lägeridrotter samt någon nyhet varje år.


Till toppen






Swedish Beach Tour

Intervjuad: Jakob Birgersson, projektledare

1. Svenska Volleyevent AB arrangerar tillsammans med lokala arrangörer Swedish Beach Tour. Bolaget ägs till 100% av Svenska volleybollförbundet

2. 2 miljoner kronor

3. IU

4. 70 000 kronor

5. Fri entré, i övrigt IU

6. 0 kronor

7. 0 kronor

8. a) 104 lag = 208 spelare b och c) lika många män som kvinnor d) utländska lag från USA och Holland

9. a) 20 000 besök b) IU

10. IU

11. IU

12. Info kommer


Till toppen






Världsungdomsspelen

Intervjuad: Per Crona, projektansvarig

1. Örgryte IS Friidrott

2. 1,3 miljoner kronor

3. a) Hyra Ullevi och tekniskt material 250 000 kronor. b) 650 000 kronor

4. 0 kronor

5. 1 050 000 kronor

6. 250 000 kronor

7. 650 000 kronor

8. a) 3500 b) 1700 män c) 1800 kvinnor d) 1400

9. a) Cirka 8-10 000  b) 30 000 kronor

10. Cirka 2000

11. Vet ej, minst 3 000 hotellnätter.

12. Etablera oss som Europas största ungdomstävling i friidrott


Till toppen






Vätternrundan

Intervjuad: Gunilla Brynell-Johansson, VD

1. MAIF (Motala allmänna idrottsförening) idrottsallians

2. Cirka 50 mkr

3. IO

4. Inga prispengar, är motionslopp

5. IO

6. IO

7. Mellan 6-7 mkr går tillbaka till idrotten i Motala

8. a) Cirka 38 000 totalt b) 23 800 c) 13 800 d) IU, utöver det barnen i det viktiga MiniVättern

9. Ingen TV sändning. Livesändning första gången 2016 (cirka 20 000 följde), något vi kommer fortsätta utveckla.

10. Drygt 5 000

11. HUI gjorde undersökning 2013. Bedömd omsättning 2016 ca 90 mkr. Ny undersökning planeras.

12. Att fortsätta utveckla befintliga lopp samt utveckla nya spännande arrangemang.


Till toppen






ÅF Offshore Race

Intervjuad: Mats Olsson, informationsansvarig Kungl Svenska Segel Sällskapet, KSSS

1. Det ägs och arrangeras av Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS

2. Runt 10 miljoner kronor

3. a) Största utgiftsposten är att iordningställa hamnen och lägga ut de provisoriska flytbryggorna. b) IO

4. Vi har inga prispengar.

5. Det är fri entré och deltagaravgifter ger cirka 1 miljon kronor i intäkter

6. IO

7. 0 kronor eftersom överskottet går till vår ungdomsverksamhet.

8. Vi hade 221 startande båtar i ÅF Offshore Race och cirka 60 båtar i den mindre tävlingen ÅF Inshore Race som arrangerades dagen innan den ”stora” starten. Närmare 2 000 personer seglade, cirka tio procent var kvinnor och drygt 10 procent var utlänningar.

9. Cirka 180 000 besökare på eventområdet på Skeppsholmen under de fyra dagar eventet pågick. Cirka en miljon sidvisningar på vår hemsida www.ksss.se under den vecka som evenemanget pågick. I Sverige fick vi 192 artiklar. TV-bilder från ÅF Offshore Race har visats i över 50 länder världen över.

10. IU

11. Stor! Eftersom TV-bilder från ÅF Offshore Race har visats i över 50 länder världen över.

12. ÅF Offshore Race/Gotland Runt har arrangeras sedan 1937, vilket innebär att vi firar 80-årsjubileum 2017. Vi fortsätter att utveckla tävlingen och förenkla och förbättra för seglarna. Men vi förbättrar även evenemangsområdet på Skeppsholmen ytterligare, med fler och ännu bättre restauranger, underhållning och olika ”prova på-aktiviteter”.


Till toppen






Åhus Beachfotboll

Intervjuad: Mats G Jönsson, VD

1. Åhus Beach AB (tidigare Åhus Beachhandboll festival AB) äger båda evenemangen, båda ligger i samma bolag.

2. Svår fråga. Jag vet vår omsättning, jag vet catering omsättningen på festivalområdet och jag vet Turistomsättningen, men jag har inte 100 check på vad varje sponsor sålde på festivalområdet på båda eventen samt alla gästnätter mm.  Vår omsättning i bolaget landar på ca 15 miljoner (fg år 13 milj) Cateringomsättningen ungefär lika mycket. Så total omsättning bolag + festivalområde ca 30 miljoner. När det gäller boende inkomsterna är, då nästan allt detta ligger ute på en massa andra partners. Skulle dock tro att tex bara uthyrningen av hus och stugor till privatpersoner under Åhus Beachhandboll festival ligger nu på ca 15 miljoner. Lägg därtill sen Hotellrum, Campingar, Skolboende, Klubbstugor osv..

3. Största utgiftsposten är löner till all personal, följ av tälthyror, hyra av läktare och material. Nya regeringens beslut att höja sociala avgifterna även för ungdomar slog väldigt hårt mot oss då vi har 100-tals ungdomar anställda hos oss varje sommar.

4. Till Åhus Beach Fotboll 0 kr, till Åhus Beachhandboll festivals elitklass 80 000 kr.

5. Åhus Beach Fotboll har än så länge fri entre, startavgifterna låg på ca 850 000 kr. Åhus Beachhandboll festival har försäljning av festivalband på ca 3 miljoner och 2,5 miljoner i startavgifter.

6. Cash och Tjänster ligger på ca 6 miljoner för både Åhus Beach Fotboll och Åhus Beachhandboll Festival.

7. Vi har bokslut 31/12, men prognosen pekar på ett + resultat på ca 500 000 kr totalt. Det är ok, men vi är inte helt nöjda. Som sagt, nya sociala avgifterna slog hårt på vårt resultat.

8. Åhus Beach Fotboll har 70 % pojkar/män och 30 % flickor/damer, Åhus Beachhandboll festival är mer jämställt 50/50 %. Utländska besökare på Åhus Beachfotboll är kanske max 50 personer och på Åhus Beachhandboll festival ca 500 personer.

9. Åhus Beach Fotboll har ca 6000 unika deltagare och ca 15000 unika besökare. Totalt alltså ca 21 000 unika personer på Åhus Beachfotboll. Åhus Beachhandboll festival har ca 16 000 unika deltagare och ca 45 000 unika besökare.

Media: Lokala Kristianstadsbladet, Norra Skåne, Ystad Allehanda skriver om Åhus Beachfotboll. Vad gäller Åhus Beachhandboll festival så är det stora reportage varje dag i Kristianstadbladet, Norra Skåne, Ystads Allehanda, Skånska Dagbladet och Kvällsposten mm. Vi har även egen Åhus Beach Webb TV, vilket även Kristianstadsbladet har på plats. SVT och TV4 var på plats.

Vi har även tagit fram en egen APP för våra event. Kan nämna att Åhus Beachhandboll APPEN var under juli månad en av dom 10 mest nerladdade APPARNA i Sverige.

10. Till Åhus Beachfotboll nästan 0, till Åhus Beachhandboll festival kanske 1000 personer.

11. Åhus Beachfotboll har för 2016 en beräknad turistomsättning på ca 25-30 miljoner kr. Åhus Beachhandboll festival har en beräknad turistomsättning på ca 125 miljoner kronor.

Karaki Kommunikation och Åhus Beach AB ligger bakom mätningen. Så vårt bolag har en turistomsättning totalt på ca 150 miljoner kronor, vilket gör oss till en av dom 10 största årliga eventen i Sverige.

12. Våra framtidsplaner är att ihop med Kristianstads Kommun att utveckla infrastrukturen och evenemangsstranden där vi har våra event rejält så att upplevelsen blir bättre för våra besökare. Vi har också dragit igång ett nytt arrangemang veckan efter Åhus Beachhandboll som heter Åhus Beach Live. Ett rent seniorevent som bygger på musik & komik, samt beachhandbollsspel dagtid för seniorer. Vi tror mycket på det projektet. Vi jobbar också för att utveckla bolaget och ser positivt på framtiden. Vi släppte precis en ny hemsida www.ahusbeach.com för våra samtliga event. 2017 blir det mycket fokus på Åhus Beachhandboll som firar 20 år.


Till toppen






Åhus Beachhandboll Festival

Intervjuad: Mats G Jönsson, VD och grundare

1. Åhus Beachhandboll festival AB äger båda evenemangen, båda ligger i samma bolag.

2. Svår fråga. Jag vet vår omsättning och jag vet turistomsättningen, men jag har inte 100 check på vad varje cateringoperatör och sponsor sålde på festivalområdet på båda eventen. Men det handlar om cirka 15-20 miljoner kronor + vår omsättning i bolaget som landar på cirka 13 miljoner kronor. Så total omsättning bolag + festivalområde cirka 30 miljoner kronor. Jag har heller inte check på vad boendeinkomsterna är, då nästan allt detta ligger ute på en massa andra partners. Skulle dock tro att tex bara uthyrningen av hus och stugor till privatpersoner under Åhus Beachhandboll festival ligger på cirka 10 miljoner kronor. Lägg därtill sen hotellrum, campingar, skolboende, klubbstugor osv.

3. Största utgiftsposten är löner till all personal, följ av tälthyror, hyra av läktare och material.
4. Till Åhus Beach Fotboll 0 kr, till Åhus Beachhandboll festivals elitklass 80 000 kr.

5. Åhus Beach Fotboll har än så länge fri entré, startavgifterna låg på cirka 750 000 kr. Åhus Beachhandboll festival har försäljning av festivalband på 2,5 miljon kronor och 2 miljoner kronor i startavgifter.

6. Cash och tjänster ligger på cirka 6 miljoner kronor för både Åhus Beach Fotboll och Åhus Beachhandboll Festival.

7. Vi har bokslut 31/12, men prognosen pekar på ett + resultat på cirka 900 000 kronor totalt. Det är enligt budget.

8. Åhus Beachfotboll hade 460 deltagande lag och Åhus Beachhandboll festival 1200 deltagande lag. Åhus Beach Fotboll har 70 % pojkar/män och 30 % flickor/damer, Åhus Beachhandboll festival är mer jämställt 50/50 %. Utländska besökare på Åhus Beachfotboll är kanske max 25 personer och på Åhus Beachhandboll festival cirka 250 personer.

9. a) Åhus Beach Fotboll har ca 5000 unika deltagare och ca 15000 unika besökare. Totalt alltså cirka 20 000 unika personer på Åhus Beachfotboll. Åhus Beachhandboll festival har cirka 14 000 unika deltagare och cirka 40 000 unika besökare. Totalt alltså nästan 55 000 unika personer på Åhus Beachhandboll festival.
b och c) Lokala Kristianstadsbladet, Norra Skåne, Ystad Allehanda skriver om Åhus Beachfotboll. Vad gäller Åhus Beachhandboll festival så är det stora reportage varje dag i Kristianstadbladet, Norra Skåne, Ystads Allehanda, Skånska Dagbladet och Kvällsposten mm. Vi har även egen Webb TV, vilket även Kristianstadsbladet har på plats. SVT och TV4 var på plats. TV4 Sport sände live från hela elitklassens slutspel och finaler.

10. Till Åhus Beachfotboll 0, till Åhus Beachhandboll festival kanske 500 personer.

11. Åhus Beachfotboll har för 2015 en beräknad turistomsättning på cirka 25 miljoner kr. Åhus Beachhandboll festival har en beräknad turistomsättning på cirka 100 miljoner kronor (Karaki Kommunikation och Åhus Beachhandboll).

12. Våra framtidsplaner är att ihop med Kristianstads Kommun och Platsorganisation Åhus utveckla infrastrukturen och evenemangsstranden där vi har våra event rejält så att upplevelsen blir bättre för våra besökare. Vi jobbar också för att utveckla Åhus som destination. Vi tittar också på att starta upp ett årligt event till vecka 30, alltså veckan efter Åhus Beachhandboll festival. Vi har mycket kvar att utveckla med Åhus Beachfotboll, där har resan bara börjat. Vi växer och har mycket på gång och ser positivt på framtiden.


Till toppen



Annons

Ads

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå