Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Karins krönika

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Stefans krönikor

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Paralympics och OS i Sverige en boost för idrott och samhälle

"Ett Paralympics och vinter-OS i Sverige kan bli en vinst för hela samhället. I så fall är det en vinst som inte enbart kan räknas i pengar".
 Det skriver David Lega i april månads debattinlägg. David är kommunalråd för KD i Göteborg och sitter i Idrotts- och föreningsnämnden där. Han har själv deltagit under två Paralympics.

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER

Centrum för idrottsevenemang
- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Idrottsforum.org

- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Mr Bister
- Bitsk blogg om sport, främst fotboll på Vi Tippas hemsida

Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia


Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

•     Evenemangsenkäten     •     Evenemangsenkäten     •

Evenemangsenkäten

| 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |


Evenemangsenkäten 2012


Sport & Affärer presenterar varje höst det ekonomiska utfallet för de svenska sommarevenemangen på www.sportaffarer.se.


Enkätfrågorna till evenemangsarrangörerna: 
1. Hur mycket omsatte evenemanget?
2. Totalkostnader? Största utgiftsposter?
3. Hur mycket drogs in från biljetter, deltagaravgifter och övrig försäljning?
4. Hur mycket drogs in från sponsorer?
5. Resultat?
6. Antalet deltagare totalt? a) Varav män? b) Kvinnor? c) Utländska deltagare?
7. Sammanlagd publik? a) på plats b) via TV eller webb-TV
8. Utländska besökare? 
9.  Hur stor blev den turistekonomiska omsättningen/vinsten? 
Vilka ligger bakom mätningen?
10. Prispengar?
11. Framtidsplaner?


IO= Inte officiellt
IU = Inga uppgifter




A-I | K-R | S-Ö






Bellmanstafetten

David Fridell

david.fridell@marathon.se


Till toppen






Collector Swedish Open

Intervjuad: Sara Bergh, projektledare
Arrangörer: PR Event


1: Ca 15 miljoner
2: IU, Prispengar
3: IU
4: 65 - 70 % av den totala omsättningen 
5: IU
6: 100 kvinnor
7: a) 22 000 b) IU
8: IU
9: Tennisveckorna omsatte 280 miljoner kronor i Båstad. Undersökningen gjordes av Rubin Research 
10:
 IU
11: Kontinuerlig utveckling av damveckan där vi i år får se våra svenska hopp ta sig an Serena Williams


Till toppen






DN Galan

Intervjuad: Anders Tallgren, verksamhetschef för Stadionklubbarna
Arrangörer: Stadionklubbarna som är en sammanslutning av Stockholms 12 bästa friidrottsföreningar


1: 18 miljoner kronor
2
: Idrottarna; ca 10 miljoner kronor inklusive prispengar, startpengar, resor och hotell
3: Ca 4 miljoner kronor
4: Ca 10 miljoner kronor
5: Förlust ca 2 miljoner kronor
6: 300 totalt
a) 150 män
b) 150 kvinnor 
7: a) 12 135 på plats
b) TV: snitt Sverige 800 000, reach Sverige 1,5 miljoner, Internationellt 12 miljoner tittare i 100 länder
8: IU
9: IU
10: 500.000 USD
11: Att bibehålla DN Galans höga internationella nivå och Diamond League-status. Utveckla hela DN Galan Athletics Week som sker i samband med galan. Genomföra fler evenemang på Stockholms Stadion


Till toppen






Eken Cup

Intervjuad: Maddie Larsson, informations, press och värdegrundsansvarig i Eken Cup och representant för AIK (Handboll) i styrelsen. Privat konsult inom interkulturella relationer.
Arrangörer: Eken Cup organisationen har en egen styrelse som ägs av de tre föreningarna AIK (handboll), HK Cliff och BK Söder.


1: Ungefär 3 miljoner kronor
2: Den största utgiften handlar om ordningsställande av fält för handbollspel
3: 
IO. Omsättningen är 3 miljoner kronor och övriga diskussioner förs inom ägarföreningarna.
4:
 IO. Sponsorintäckter är en liten del av totalintäkterna, i övrigt hänvisar jag till svaret på fråga 3.
5: 
IO. Se svar på fråga 3
6: 2012 var det 468 lag
a) 198 pojklag = ungefär 2 400 spelare 
b) 270 flicklag = ungefär 3 200 spelare
c) 51 utländska lag = ungefär 620 spelare + ledare (som brukar vara 3/lag ungefär)
7: Ungefär 30 000 besökare om dagen under turneringens fyra dagar, mediabevakningen varierar från år till år. I år var det främst via radio och tidningar
8: 
Svårt att säga då det inte förekommer räknande av varifrån publiken kommer
9: 
IU. Områden kring fältet - mackar butiker etc samt hotell på södra sidan Stockholm har en markant uppsving under dessa tillfällen enligt dem själva
10:
 Nej
11:
 Eken Cup organisationens mål är att turneringen skall växa sportsmässigt och internationellt och vara ett föredöme inom värdegrundsarbete och miljöarbete för idrottsorganisationer. Vi är aktiva inom handbollscupstouren och hoppas kunna öka antalet utländska deltagande lag och deltagande utländska domare på sikt. Långsiktigt arbetar Eken Cup således för att turneringen skall vara en fredad zon för samtliga deltagare. I denna anda har Eken Cup till dags dato bland annat:

  • BRIS-utbildat delar av sin personal i barnperspektivet
  • Med hjälp av Rädda Barnen samlat in barns tankar om ledarskap och idrott i en enkätunderskning som publicerats av Rädda barnen på deras websida.
  • Lyft HBTQ frågor i sociala medier, på turneringen och matchprogram, samt inlett samarbete med Stockholm Snipers och RFSL för att ytterligare verka för att alla skall känna sig välkomna på turneringen

Till toppen






Elitloppet

Intervjuad: Fredrik Ekman, informationsansvarig
Arrangörer: Stockholms Travsällskap


1: IU
2: IU, största utgiftspost är prispengar på ca 18 miljoner kronor
3: 
Ca 5 miljoner kronor, exklusive restaurangintäkter
4: 
IU
5: 
IU
6: Ca 100 hästar och kuskar från absoluta världseliten
7: 55 000. En ökning på 3 000 mot året innan
8: 
Cirka 20 procent (siffror baserade på senaste undersökningen, 2007)
9: 
93 miljoner kronor i turismekonomisk omsättning (2007). Stockholm Visitors Board
10:
18 miljoner kronor
11:
 Befästa Elitloppet som ett av sommarens största och mest uppmärksammade idrottsevenemang. Utveckla det som gör Elitloppsstämningen i vårt tycke unik. Elitloppet 2013 är 24-26 maj


Till toppen






Falsterbo Horse Show

Jan-Olof Wannius

wannius@falsterbohorseshow.com


Till toppen






Finansloppet

Intervjuad: Unn Edberg, VD
Arrangörer: Tidningen Finansliv


1: 350 000 kronor
2: Största utgifterna är tidtagning och personal
3: 200 000 kronor
4: 200 000 kronor
5: IO 
6: 1 070
a) 45 % 
b) 55 %
c) IU
7: IU
8: IU
9: IU
10: Priserna bestod av presentkort och prylar
11: 2013 kör vi Finansloppet igen. Vi har också startat ett skidlopp, Finansloppet Skidor som går den 17 februari 2013

www.finansliv.se/evenemang/skidor/


Till toppen






Gothia Cup

Intervjuad: Dennis Andersson, generalsekreterare
Arrangörer: BK Häcken


1: 65 miljoner kronor
2: Mat, förläggning, planhyror
3: Deltagaravgifter 47 miljoner kronor, försäljning 6 miljoner kronor.
4: Ca 12 miljoner kronor.
5: IO
6: IO
a) 70 % 
b) 30 % 
c) 53 % 
7. a) 58 000 invigning, 25 000 finaler
b) Viasat uppger inte antalet TV-tittare.
8: Totalt aktiva plus medföljande cirka 25 000
9: 340 miljoner kronor, Göteborg & Co. 120 miljoner kronor i skatteintäkter
10: Nej 
11: Ja, självklart


Till toppen






Göteborgsvarvet

Intervjuad: Bo Edsberger Varvsgeneral
Arrangörer: Göteborgs friidrottsförbund


1: 49,7 miljoner kronor
2: Personal/funktionärer 
3: Biljetter: 0 kr. Deltagaravgifter: Ca 30,5 miljoner kronor. Övrig försäljning: ca 9 miljoner kronor
4: 10,4 miljoner kronor     
5: Ca 3 miljoner kronor i vinst gör Göteborgs friidrottsförbund i beräknat resultat för 2012. Ingen separat redovisning för GöteborgsVarvet ingår i GFIF:s redovisning
6: 77 825
a) män: 65 % 
b) Kvinnor: 35 %
c) Utländska deltagare: 4 %
7: a) Ca 250 000
b) Via TV 618 000
8: IU 
9: Ca 200 miljoner kronor, Handels GU, Tommy Andersson professor Mätning från 2008 uppdaterad
10: 0,6 miljoner kronor 
11: Kortsiktigt; fler seedningslopp i egen regi, samt en ny stafett. På lång sikt; vi arbetar just nu med att ta fram "vision 2021" klar under 2013


Till toppen






Hässelbyloppet

Bengt Alfredsson

bengt.alfredsson@alfredzon.com


Till toppen






If Stockholm Open

Intervjuad: Lotta Olmarker, projektledare
Arrangörer: Pr Event


1: 30 miljoner kronor
2: IU
3: IU
4: 70 % av intäkterna
5: IU
6: 100 män
7: a) 36 000
b) IU 
8: IU
9: IU
10: IU
11: Befästa positionen som det starkaste B2Bevenemanget i Sverige.


Till toppen




A-I | K-R | S-Ö






Kalvinknatet

Åsa Funke

webmaster@mai.se


Till toppen






Kistaloppet

Intervjuad: John Laselle, verksamhetsledare för arrangörsföreningen Löparakademin
Arrangörer: Löparakademin


1: Ca 1 miljon kronor
2: Största utgiftsposter (exklusive lön) var tidtagning(inklusive nr-lappar) samt ljud och scenkostnader 
3: IU
4: IU
5: IU
6: 2 924 anmälda deltagare varav 1 610 var barn 7-13 år
a) 65 % 
b) 35 % c) 
Ca 2 %
7: Ca 25 000 på plats
8: IU
9: IU
10: Till de tre främsta män respektive kvinnorna 4 000 kronor, 2 000 kronor och 1000 kronor
11: Nå fler deltagare samt bygga på med fler kringarrangemang


Till toppen






Lidingöloppet

Intervjuad: Tomas Hoszek, VD
Arrangörer: IFK Lidingö Friidrott och IFK Lidingö Skid & Orientering


1: IO
2: IO. Största enskilda kostnaden personal
3: IO
4: IO
5: IO
6: 44 114 
a) Ca 26 000 
b) Ca 18 000 
c) ca 2 000 
7: 
Ca 80 000 
a) Ca 50 000 
b) Via webb-TV 30 000 
8: IU
9: Ingen mätning gjord. Tidigare mätningar säger ca 35 miljoner kronor under helgen
10: Prispengarna är fördelade på följande sätt (1-3): 
M30km: 30 000, 20 000, 12 000 
K30km: 7 000, 5 000, 3 000 (K30 km är inte huvudtävling damer)
K10km: 20 000, 15 000, 10 000 
M+K 15km: 7 000, 5 000, 3 000 
Spurtpriser två stycken på 30km och en på 10km 
11: Givetvis. Större och bättre arrangemang


Till toppen






Lysekil Women's Match

Intervjuad: Anna Holmdahl White, ägare & projektledare
Arrangörer: Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils Segelsällskap Gullmar


1: 4-5 miljoner kronor
2: Media, projektledning & prispengar
3: Evenemanget är inträdesfritt så samtliga dessa poster är ringa i sammanhanget.
4: Största delen av omsättningen
5: IU
6: 54 st, alla kvinnor
7: a) 65 000 
b) har ingen siffra då vi inväntar mediastatistik från 2012 pga Tv-sammandrag ännu ej sänt i vissa kanaler/länder 
8: Gjorde ingen specifik mätning på detta i år 
9: Baserat på tidigare års undersökningar reglerat till årets antal besökare är den turistekonomiska omsättningen 37 miljoner kronor. TURI
10: 300 000 kronor
11: Vi kommer fortsatt att utveckla Lysekil Women's Match som den främsta seglingstävlingen för damer i världen och Bohusläns största folkfest


Till toppen






Malmö City Horse Show

Intervjuad: Viveca Byhr Lindén, Projektledare
Arrangörer: Malmö stad, Gatukontoret


1: Under årets Malmö City Horse Show/Young Rider-EM hade vi en budget på 5,7 miljoner. 3,2 miljoner är kommunala och regionala bidrag. 850 000 kronor kommer från sponsorer 
2: De största kostnaderna är uppbyggnad av området och kostnader för att bygga terränghinder
3: Vi hade ingen biljettförsäljning, fri entré
4: 850 000 kronor
5: Vi gick ca 200 000 kronor i förlust. Vi förväntas dock inte att gå med vinst eftersom vi är ett kommunalt arrangemang utan entréavgifter
6: Ca 100 starter
a) Ca 50 % 
b) Ca 50 % 
c) Ca 90 % 
7: a) Publik ca 20 000 på fyra dagar
8: IU
9: IU
10: Prispengar var ca 200 000 kronor
11: I år kommer vi att ha EM i fälttävlan


Till toppen






MalmöMilen

Intervjuad: Anders Sjöberg, VD på i-Strategi AB
Arrangörer: IS-Event (bifirma till i-Strategi AB) tillsammans med Malmö Löparförening


1: 1,5 miljoner kronor.
2: 1,5 miljoner kronor. Största utgiftsposter: Marknadsföring 400 000 kronor, Tidtagning 100 000 kronor, Externa ideella samarbetsföringar 100 000 kronor, Välgörenhet (Star for Life) 100 000 kronor, Gatuavspärrningar 100 000 kronor och Underhållning & ljud 100 000 kronor
3
: Deltagaravgifter ca 1,2 miljoner kronor
4: Ca 300 000 kronor
5: 
+-0 (dock lönefritt arbete för 2 personer, 75 % årarbetstid, så egentligen är det ett stort minus) 
6: 5 000 anmälda löpare
a) 58 % 
b) 42 %
c) 2 % 
7: 
Ca 40 000 längs gatorna
8: 
Några danskar kanske?
9: 
IU
10: Inga - vi hade prestationspengar för bra resultat vilket gick till vår Välgörenhets-samarbetspartner - Star for Life. Totalt gick ca 90 000 kronor till Star for Life
11: 
Utöka loppet med 20 % fler deltagare årligen


Till toppen






Midnattsloppet

Göran Qvarfordt
goran@midnattsloppet.com


Till toppen






Nordea Scandinavian Masters

Intervjuad: Fredrik Hellkvist, Managing Director
Arrangörer: Scandinavian Masters AB


1: Ca 60 miljoner kronor
2: IU, Prispengarna. 
3
: IU 
4: IU 
5: 
Plus
6: 156 spelare. 
7: 
a) 62 000 besökare
b) Direktsänt i 45 länder
8: 
IU 
9: 
IU 
10: 15 miljoner kronor
11: 
Att fortsätta vara Nordens bästa evenemang


Till toppen






O-Ringen

Intervjuad: Mark Baljeu
Arrangörer: O-Ringen/Svenska Orienteringsförbundet


1: 35 miljoner kronor 
2: 27 miljoner kronor. Löner, bussar, kartor och camping
3: 30 miljoner kronor
4: 5 miljoner kronor
5: 8 miljoner kronor
6: 21 172
a) 60 %
b) 40 % 
c) 4 369 
7: a) Ca 7 600 exklusive deltagare 
b) 0 
8: IU
9: 161 miljoner kronor. Rubin Research
10: 500 000 kronor
11: Ja, många


Till toppen






Olympiatravet

Intervjuad: Elisabeth Norrmelli
Arrangörer: ATG


1: Totalt omsatte V75 under de fem omgångarna 419,1 miljoner kronor
2: IO
3: IU
4: Olympiatravet har inga sponsorer
5: IO
6: 32 000 besökare under fem omgångar
a) 74 % 
b) 26 % 
7: IU 
8: Vi har ingen mätning på utländska besökare
9: IU
10: Den totala prissumman under meetinget med final är 4.4 miljoner kronor
11: I år körs Olympiatravet på fem travbanor mellan den 23 mars – 20 april. Finalen går som vanligt på Åby Travbana


Till toppen






Partille Cup

Intervjuad: Fredrik Andersson, generalsekreterare
Arrangörer: IK Sävehof


1: 28 miljoner kronor 
2: 25 miljoner kronor. Största utgiften mat och skolor
3: 23,5 miljoner kronor
4: 1,5 miljoner kronor
5: 3 miljoner kronor
6: 22 000 deltagare 
a) 50 % 
b) 50 % 
c) 60 %
7: 215 000
8: IU förutom deltagarantalet
9: Ingen mätning har gjorts i år men enligt uppgift från Göteborg & Co bör den ligga på 110 miljoner kronor
10: 0 kronor
11: Större spelområde/centra på Kviberg där 12 planer skall bli 30 år 2015


Till toppen






Roslagsloppet

Eva Lindberg
eva.ork@live.se


Till toppen




A-I | K-R | S-Ö






SEB Next Generation Cup (fd Kalle Anka Cup)

Henrik Odervall, tävlingsledare Svenska Tennisförbundet.
– Nu är detta en ren juniortävling för spelare i Sverige som kvalificerar sig via Regionspel. Således är dina frågor inte riktigt "relevanta" i sammanhanget. Detta är ingen kommersiell verksamhet utan en ren ungdomssatsning från SvTF där SEB är en stor aktör. Det finns inga ekonomiska incitament för oss utan den drivs inom ordinarie ungedomsverksamhet i Svenska Tennisförbundet. Vi gör inte uppföljningar på det sätt som ni undrar för denna tävling och kan alltså inte medverka i er enkät.


Till toppen





Seglarveckan

Pekko Svensson
pekko@sailingbastad.se


Till toppen






Skistar Swedish Open

Intervjuad: Sara Bergh, projektledare
Arrangörer: PR Event


1: Ca 65 miljoner kronor
2: IU, Prispengar
3: IU
4: 65 - 70 % av den totala omsättningen 
5: IU
6: 100 män
7: a) 50 000 
b) IU
8: IU
9: Tennisveckorna omsatte 280 miljoner kronor i Båstad. Undersökningen gjordes av Rubin Research 
10: IU
11: Kontinuerlig utveckling av herrveckan där vi vill befästa vår position som en av de starkaste grustävlingarna på touren


Till toppen






Stadium Sports Camp

Intervjuad: Niclas Westerdahl, VD
Arrangörer: Stadium Sports Camp AB


1: 18,5 miljoner kronor
2: Minus 18,5 miljoner kronor, mat största kostnad ca 4 miljoner kronor
3: Deltagaravgifter och sponsorer
4: Deltagaravgifter och sponsorer
5: Inget vinstintresse, särskilt bolagsform, ägd 100% av Stadium MEN Stadium kan inte eller får inte röra medel i detta AB
6Totalt 6 212 st
a) 3 183 st killar 
b) 3 029 st tjejer 
c) Ca 100 st 
7: Ca 8000-10000 besökare 
8: Inga
9: IU
10: Inga
11: 6 500 st deltagare i Norrköping och 1 000 st i Tammerfors/Finland


Till toppen






Stena Match Cup Sweden

Intervjuad: Jan Torstenson, VD Brandspot
Arrangörer: Brandspot AB och GKSS


1: Ca 25 miljoner kronor 
2: IU, Infrastruktur, Sportslig organisation, TV produktion/media
3: Ca 6 miljoner kronor
4: Ca 16 miljoner kronor
5: IO
6a) 70
b) 48 
c) 85 % 
7: a) Ca 115 000 besökare 
b) 40 Miljoner tittare 
8: 15-20 000
9: Ca 160 miljoner kronor, Rubin Research
10: 1,2 miljoner kronor
11: Bästa event på touren, större bredd (juniorer, damer, herrar), fler utländska sponsorer/partners


Till toppen






Stockholm Marathon

David Fridell
david.fridell@marathon.se


Till toppen





Svenskt Derby

Bo Gillborg
bo.gillborg@taby.galoppsport.se


Till toppen






Svenskt Grand National

Intervjuad: Elisabeth Oldengren, projektledare
Arrangörer: Svensk Galopp


1: Cirka 2 miljoner kronor

2: Största utgiftspost är inhyrda tjänster då vårt tävlingsområde ligger i ett Naturreservat och inga fasta installationer finns, ej heller el eller vatten. Allt byggs upp enbart för denna tävlingsdag och allt måste snarast efter tävlingsdagens avslutande återställas
3: IU
4: IU
5: IU
685 hästar varav 11 tillresta från andra länder än de skandinaviska. Dessutom deltog ett 40-tal ponnyhästar i förmiddagens ponnygalopptävlingar. Totalt deltog hästar från 7 olika nationer och ryttare från 10 olika nationer
7: a) 1400 personer. Sämre publiksiffra än förväntat pga dåligt väder (regn). År 2011 uppgick publiksiffran till 3170 personer
b) IU. Fyra lopp direktsändes i TV4 Sport och hela tävlingsdagen i ATG Live. Ett sammandrag av huvudloppet Svenskt Grand National sändes i TV4 senare på kvällen
8: Ett 100-tal
9: IU
10: 925 000 kronor
11: Svensk Galopp ska fortsätta genomföra ett publikt attraktivt evenemang som ytterligare ska stärka Svenskt Grand National som varumärke samt fungera som en propagandadag för svensk galoppsport


Till toppen






Sweden Sport Academy

Intervjuad: Maria Ejderstedt, verksamhetsansvarig
Arrangörer: Sweden Sport Academy


1: Ca 3 miljoner kronor 
2: IU. Största utgiftsposter är hyra och löner
3: 100 %
4: 0 %
5: IU
6Ca 1000 
a) Ca 65 % 
b) Ca 35 % 
c) Ca 2 % 
7: IU 
8: IU
9: Ej aktuellt
10: Ej aktuellt
11: Sweden Sport Academy firar 10-årsjubileum 2013 och fortsätter att utveckla lägren med fler deltagare och idrotter


Till toppen






Swedish Beach Tour

Intervjuad: Tom Englén, projektledare Svenska Volleybollförbundet
Arrangörer: Svensk volleyboll i samarbete med lokala arrangörer, vanligtvis volleybollföreningar.


1: 6,5 miljoner kronor
2: Ungefär samma som omsättningen, största utgiftsposterna är eventproduktion, marknadsföring och prispengar
3: 155 000 kronor
4: Samtliga intäkter är sponsorrelaterade 
5: Lite för tidigt för att vi ska kunna säga exakt men gissningsvis minus 8-900 000 kronor
6På tourdeltävlingarna har 8 herr- respektive damlag spelat i varje deltävling, 32 lag per klass i den deltävling som utgjorde SM 
a och b) Alltid lika många kvinnor och män
c) 15 utländska spelare från Australien, Brasilien, Danmark, Norge, Lettland, Slovenien och Österrike
7: 79 500 besök. 13 250 besök per event, nytt rekord
8: IU
9: Vi har inte gjort någon turistekonomisk kartläggning 
10: 340 000 kronor
11: För att växa så behöver touren ständigt förnya den publika upplevelsen och utveckla förtroendet hos både centrala och lokala sponsorerna


Till toppen






Tjejmilen

David Fridell
david.fridell@marathon.se


Till toppen






Vansbrosimningen

Jan Palander
jan@jpalander.se


Till toppen






Världsungdomsspelen

Intervjuad: Per Crona
Arrangörer: Örgryte IS


1: 1,05 miljoner kronor
2: 525 000 kronor. Hyra Ullevi kostar 135 000 kronor
3: 900 000 kronor
4: 150 000 kronor
5: 525 000 kronor
6: 3500 
a)1 700 
b)1 800 
c)1 300
7: a) 9000
8: 2000
9: IU
10: 0 kronor
11: Etablera oss som Europas främsta ungdomstävling i friidrott


Till toppen






Vätternrundan

Intervjuad: Eva-Lena Frick, VD
Arrangörer: Motala AIF IA


1: Ca 41 miljoner kronor
2: Största utgiftsposten är mat, dryck mm, ca 4,5 miljoner kronor
3: Ca 37 miljoner kronor
4: Ca 4 miljoner kronor i totalt värde (inklusive barter)
5: IU
6: 23 248 anmälda
a) Ca 85 % 
b) Ca 15 % 
c) Ca 20 % 
7: 23 248 anmälda 
a) Ca 85 % 
b) Ca 15 %
c) Ca 20 % 
8: IU
9: Ingen undersökning 2012, nästa planeras under arrangemangen 2013 i samarbete med HUI
10: Inga, Vätternrundan är ett motionslopp
11: SM i Triathlon Långdistans 2013, Stafettvättern 2014, SM i Triathlon Långdistans 2014 och VM i Triathlon Långdistans 2015, i vår ansökan till Länsstyrelsen för loppet 2013 återfinns två delsträckor där vi ansöker om få prova bilfritt, Denna process kan efter utvärdering förhoppningsvis utökas till kommande lopp i framtiden. 50 årsjubileum 2015


Till toppen






ÅF Offshore Race

Intervjuad: Henrik Jansson, Kommersiell Direktör KSSS och Projektledare ÅF Offshore Race
Arrangörer: Arrangemanget ägs och genomförs av KSSS samt med arrangörssamarbete tillsammans med Stockholm Stad genom Stockholms Hamnar och Stockholm Stads Kulturförvaltning


1: IU
2: IU. Etablering av hamnområdet på Stockholms Ström / Skeppsholmen samt etablering av infrastruktur, teknik och innehåll för Race Village
3: Ingen biljettförsäljning, ÅF Offshore Race är ett gratisevenemang, IU, IU
4: IU (ÅF Offshore Race ingår som del i KSSS totala sponsorstruktur)
5: IU
6: 2000 
a) 1800 
b) 200 
c) 250 
7: a) Över 100 000 i uppmätt publikantal i Race Village samt omfattande (ej uppmätt) publik längs de centrala kajområdena runt startområdet inne i centrala Stockholm och viss publik längs med tävlingsbanan genom Stockholms Skärgård 
b) Ca 2,9 miljoner TV tittare under evenemangsdagarna
8: IU
9: IU. Sponsor Insight
10. Inga prispengar
11: ÅF Offshore Race (fd. Gotland Runt) är inne i en expansiv fas i och med att starten av tävlingen flyttat in till centrala Stockholm. ÅFOR:s vision är följande: "Tillsammans skapar KSSS, Stockholm Stad, ÅF och våra partners den största årligen återkommande evenemangsveckan i Stockholm, tillika med en hög miljöprofil"


Till toppen






Åhus Beachhandboll Festival

Intervjuad: Mats G Jönsson
Arrangörer: Åhus Beachhandboll festival AB. Dock ligger sanktion för tävlingen via Åhus Handboll


1: Åhus Beachhandboll festivals omsättning 2012 landar på ca 14 miljoner kr. Men då är inte all boende och övernattning med i siffrorna
2: Största utgiftsposterna är löner till all personal, samt alla hyror av material
3: Festivalbanden omsatte 850 000 kr. Startavgifterna omsatte 1 700 000 kr och PR/ Merchandise omsatte ca 1 000 000 kr
4: 5,8 miljoner kronor
5: Resultatet blir ca +200 000 kr, vilket vi inte är nöjda med. Tyvärr kostar evenemanget väldigt mycket att bygga upp och genomföra mm. Samt är väldigt personalkrävande
6: 12 000
a) Män 50 %
b) Kvinnor 50 %
c) Utländska deltagare och ledare är ca 250 personer
7: Antal unika besökare är ca 38 000 personer
a) 38 000 
b) Tyvärr ingen TV live i år, vilket vi jobbar för att få till vår Elitklass. Dock egen webb-TV som sände live varje dag från Evenemanget. Vi har inga uppgifter för hur många som sett webb-sändningarna
8: Ca 500 personer
9:Resurs AB gjorde en undersökning som visar att Åhus Beachhandboll festival har en Turistomsättning på ca 50 miljoner kronor. Största vinnarna på årliga Åhus Beachhandboll festival är Staten, Kristianstads Kommun och Region Skåne
10: Åhus Beachhandboll festival har prispengar i sex klasser: I Elitklassen (heter numera Teleffekt Elitklass) var summan i år 50 000 kr vardera till vinnande Dam (Team Eslövs IK) respektive Herrelitlag (Bundesligalaget SG Flensburg/Handewitt). Vi har även prispengar i Herr resp. Damklassen. Här är summan 10 000 kr vardera till Dam (H65 Höör U) resp. Herrvinnaren (Vinslövs HK). Till sist så har vi även 10 000 kr prispengar i Herr (Rimbo HK Roslagen) resp. Damjuniorklassen (IK Sävehof Partille)
11: Vi har stora framtidsplaner. Både för utvecklingen av tävlingen och evenemanget. För att klara den utvecklingen måste organisationen ökas, få in fler sponsorer och att fler besöker evenemanget. Vi vill också utveckla Evenemangsplatsen rejält med bl.a. fler parkeringsplatser för bilar och cyklar, badbryggor (som Västa Hamnen i Malmö) och en modern inomhushall (Åhus Beach Arena). Evenemangsplatsen ägs av Kristianstads Kommun


Till toppen






Åhus Strand Beach Soccer

Intervjuad: Bo Törnberg, turneringsansvarig
Arrangörer: Skåne Beach Soccer Club


1. 2,5 miljoner kronor
2. 2,5 miljoner kronor. Personal och löner. 
3. Deltagare stod för 700 000 kronor
4. 200 000 kronor 
5. Vet ej 
6. Sammanlagt var det 558 lag x 15 spelare = 8 370 st 
a) 62 % 
b) 38 %
7. a) Ca 25 000 
8. IU 
9. IU 
10. Inga 
11. Öka från 550 lag till 650 lag 2013


Till toppen



Annons

Ads

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå