Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i klubbekonomi

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Unos krönikor

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Låt gulddrömmar leva i hela landet

"Idrott bidrar inte enbart till förbättrad folkhälsa och ökad gemenskap, utan för oss i Mora kommun, även till ökad inflyttning." Det säger Anna Hed i februari månads debattinlägg. Anna är kommunstyrelsens ordförande i Mora och ordförande i SKR:s beredning "Tillväxt och regional utveckling."

 

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG
  • Formel 1
    Motor
    Klicka på Formel 1 för länk till schema, 2/3 - 8/12
  • Indycar
    Bilsport
    Klicka på Indycar för länk till schema, 10/3 - 15/9
  • SM-slutspel Ishockey
    Ishockey - visas på TV4 Play
    Klicka på SM-slutspel Ishockey för länk till spelschema, 12/3 - 6/5
  • The Women’s World Match Racing Tour
    Segling
    Fem stopp i fyra länder, bla Marstrand 1-6 juli, 23/3 - 8/9
  • Allsvenskan (herr)
    Fotboll - visas på Discovery+/Discoverys kanaler
    Klicka på Allsvenskan (herr) för länk till spelschema, 30/3 - 10/11

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER


Centrum för idrottsevenemang

- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
 

Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.

Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia


Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

FRAMTIDENS FINANSIERING - ÖDESMATCH FÖR FOTBOLLEN

 Fotbollen är inte längre enbart ett enkelt spel med 22 spelare där Tyskland vinner med 1-0 när slutsignalen går, som den gode Gary Lineker en gång uttryckte sig. Fotbollen har blivit en kamp mellan goda och onda krafter utanför planen kring det som håller igång det globala fotbollsmaskineriet – pengar.

 Fifa har på kort tid tagit två beslut rörande fotbollsagenter och riskkapitalbolag som påverkar de ekonomiska förutsättningarna, inte minst för svenska fotbollsklubbar som står inför stora utmaningar.
 Sportchefen, advokaten, agenten, sponsorn och generalsekreteraren. Alla gav de sin bild av vad som behöver göras inom fotbollen under fjärde upplagan av MAQS Sports Law Arena.

 

 

 Över 110 deltagare var samlade under taknockarna hos advokatbyrån MAQS på huvudkontoret i Göteborg. Värdarna tillika moderatorerna Marie-Anne Lindhardt och Carl Fhager(på scenen ovan) kunde konstatera att man prickat in seminariet precis mellan FBI:s tillslag mot Fifa-pampar i Schweiz och ordförandevalet med Sepp Blatter i huvudrollen. Med facit i hand vet vi att den korte schweizaren omvaldes och kort därefter avgick under häpnadsväckande former. Fifa tog nyligen två beslut kring slopande av spelaragenter och förbud mot tredjehandsägande i spelarrättigheter som på olika sätt påverkar fotbollen.

 Från agenter till förmedlare

 Från och med 1 april har agenterna ersatts av förmedlare. Numera är det öppet för alla såväl fysiska som juridiska personer att representera en spelare eller klubb i förhandling av spelar- eller transferavtal så länge de registreras. Fifa har gjort förändringen för att åstadkomma ett enklare och mer transparant system mot bakgrund av att endast 25 procent av alla övergångar har skett via licensierade agenter.
- Konsekvenserna med förmedlare blir att vi kommer få se fler aktörer och en rörigare miljö kring fotbollsövergångar. Det är fler som kommer in i affärer och försöker ta en roll och del av affären vilket kan leda till fler juridiska tvister. Rent ekonomiskt kommer det inte påverka så mycket, mer än att det kommer bli en större konkurrens bland förmedlarna när fler ska dela på samma kaka, säger Carl Fhager, partner och advokat vid MAQS.

Svenska Fotbollförbundet har lagt sig nära Fifa:s minimiregler med bland annat krav på registrering av förmedlingsmedverkan och intyg på lämplighet.
- Vi har lagt oss nära Fifas regelverk och vårt regelverk för förmedlare är enkelt. Vi kommer att följa utvecklingen under första året och se om det är för enkelt och om vi lagt ribban för lågt, säger Anders Hübinette, på SvFF.

 Fredrik Risp tidigare proffsspelare, agent och numera förmedlare inom bolaget Rispect Sport Agency betonade att det handlar om en relationsbransch:
- I Sverige kommer det bli mer byråkrati och pappersarbete för förbundet, annars blir det ingen större förändring. Vi jobbar vidare med spelare, klubbar och sportchefer som man har goda relationer till och gillar att jobba med helt enkelt.

Det goda mot det onda utanför plan
 IF Elfsborg ligger i framkant gällande talangutveckling inom sin akademi och välkomnar förbudet för förmedlare att ta betalt av spelare under 18 år. Klubben hade gärna även sett ett krav på ett fast förmedlararvode baserat på spelarens lön.
- Det handlar väl om att det ska bli enklare och bättre med förmedlare. Det gäller att jobba med de goda personerna med långsiktiga affärsidéer och få bort de onda från fotbollen som suger ut pengarna ur sporten. De nya reglerna innehåller bra saker som förbud mot att företräda minderåriga spelare. Det är synd att tre procent i ersättning baserat på spelarens lön inte blev ett krav utan stannade vid en rekommendation, säger Stefan Andreasson, sportchef i Elfsborg.


  På bilden från vänster: Anders Hubinette(SvFF),Gustav Svensson(IFK Göteborg), Fredrik Risp(Rispect Sport Agency) och Stefan Andreasson(IF Elfsborg). Foto: Jesper Löfman.

 Fram växer bilden av att svensk fotboll måste ta ett samlat grepp kring att bygga upp en långsiktigt och hållbar modell för att undvika att bli en andra- eller tredjehandsmarknad.
- Vi i Elfsborg har länge drivit frågan om att spelarna inte ska gå för tidigt utomlands och har aldrig haft något Bosmansfall. Vi vill att spelarna lyckas i Elfsborg.
- Frågan om vad som är långsiktigt bra för fotbollen måste landa på förbundet eller vår ligaförening. I klubbar byts folk ut och det kan komma in personer som ser kortsiktigt på vad som är bäst för egna klubben genom att acceptera korta kontrakt och klausuler. Förbundet skulle kunna vara hårdare genom att förbundskaptener exempelvis inte tar ut spelare som har tre månader kvar på kontraktet utan istället en som skrivit på för fyra år till. Grundbulten måste vara vad som är bäst för svensk fotboll, säger Stefan Andreasson .


Storm i spåren efter riskkapitalet

 Att agentbegreppet försvinner betraktas som en brist jämfört med stormen i Fifas beslut att ta bort ägande av ekonomiska rättigheter i spelare (”Third Part Ownership”). Processen påminde om en snabbrush på vänsterkanten när beslutet togs vid ett Fifa-möte 18-19 december ifjol, kommunicerades den 22:a dec och trädde i kraft 1 jan 2015.
- Systemet är väldigt klart i att varje form av ägande i spelarrättigheter för någon annan än en klubb är förbjudet. Konsekvenserna innebär att det blir svårare att få in externt kapital. Praktiskt taget alla allsvenska klubbar har haft en konstruktion i form av riskkapitalbolag eller liknande upplägg. I Sverige slår det extra kraftfullt eftersom man inte kan äga en klubb genom 51-procentsregeln. Det ställer nya krav på svensk fotboll och hur man finansierar sin verksamhet, säger Carl Fhager.


Ekonomi föder framgång
 
Ligaföreningen Svensk Elitfotboll (SEF) ser behovet av en kraftfull satsning på spelarutveckling. Samma organisation har som mål att Herrallsvenskan ska bli Nordens bästa liga genom bland annat en fördubbling av omsättningen. Det handlar om att klubb som Malmö FF föredrar att ha ta fram en spelare från förorten än en köpa en brasse. Undersökningar visar också att 93 procent av sportslig framgång är kopplad till ekonomi.
- Vi står för en gigantisk utmaning och vi har inte fått fram några exceptionella spelare sedan Zlatan-generationen. England lägger 3-4 miljarder på elitförberedande i sina akademier och vi lägger 15 miljoner på talangutveckling. Trots det ligger Sverige på femtonde plats i Fifas maratontabell och vi brukar kvittera på hörna och avgöra i slutminuterna mot England. Men förr eller senare biter det för England, säger Stefan Lundin, generalsekreterare på SEF.
- Det måste till en förändring och vi måste lägga mer pengar i sista fasen 15-19 år för att hävda oss i den internationella konkurrensen. Det måste vara okej att vilja bli proffs i Sverige samtidigt som fotbollen är en folkrörelse. Varje klubb i Premier League omsätter mer än hela Allsvenskan tillsammans.

Falkenberg FF är nykomling i Allsvenskan, men spelar i en annan ekonomisk division än toppklubbarna.
- Det är en negativ förändring när många klubbar har varit beroende av investerare som kan investera pengar i att köpa spelare. Det behöver komma in mer pengar i fotbollen. Sponsorernas krav har ökat och de vill prata om värderingar och vad som finns övrigt i klubbarna utöver startelvan, säger Håkan Nilsson, sportchef i Falkenberg.

 Carl Fhager ser flera scenarion när riskkapitalbolagen försvinner. Ett är att klubbarna måste utvecklas professionellt och kommersiellt för att hitta nya intäkter.
- Många klubbar dras med operativa underskott. Systemet med riskkapitalbolag har varit ett sätt att läka problemen kortsiktigt genom att vart tredje, fjärde år sälja ut spelarrättigheter. Det negativa är att klubbar som vill göra kraftfulla satsningar inte kan göra det längre med riskkapitalbolag som verktyg. Nu gäller det för klubbarna att på ett mer strukturerat sätt få in nya pengar på ett mer varaktigt sätt.

Tuffare sponsormarknad
 Sponsormarknaden har blivit tuffare när allt fler företag har mindre marginaler för fotbollssponsring av mer välgörande natur. Samtidigt finns det en kategori företag som är redo att storsatsa under vissa förutsättningar. Nils Wiberg, grundare av Prioritet Finans, har ett annat synsätt där mångmiljonerna snarare ”skänks” till klubbarna i utbyte mot önskan om delaktighet och krav på ekonomisk ordning efter nedtrappningen i IFK Göteborg och haveriet i Tyresö FF.
- Jag tror att fotbollen har en god framtid. Vi investerar i klubbar och inte i spelare. Jag vill inte avskaffa 51-procentsregeln utan tror på pappan och mamman som står och säljer korv ideellt.
- Men om fotbollen ska attrahera de företag som lägger stora pengar av sina vinster och få positiva, engagerade sponsorer som jag måste man få känna delaktighet och få lite information. Jag vill inte ha något inflytande för det tillåter inte Uefa, men jag vill ha information och kunna ha en dialog med klubben. Hur det ska gå till måste klubbarna tänka till kring, förklarade Nils Wiberg för Sport & Affärer.


På bilden från vänster: Stefan Lundin(SFE), Nils Wiberg(vd Prioritet Finans) och Håkan Nilsson(Falkenbergs FF).   Foto: Jesper Löfman.

 Börsföretagen lämnar 

 Många fotbollsklubbar har fått se storföretagen försvinna från sponsortavlorna. Nils Wiberg har sin teori.
- Varför är inte Volvo, SKF och Wallenstam längre med i klubbar som Blåvitt eller Stena i ÖIS. Jag tror att många företagsledare har tröttnat på att klubbarna inte riktigt tar ekonomin på allvar. Det går inte bara att lägga in miljoner och så visar det sig att klubbarna går back tre, sju eller tio miljoner.
- Jag vill gå in i en klubb som har ordning och reda på ekonomin och känner en trygghet i att det sköts professionellt och effektivt. Omsätter en klubb över 100 miljoner är det som ett stort företag. Sedan tror jag stenhårt på att klubbarna måste engagera sig mer socialt. Vi måste komma till rätta med integrationen här i Göteborg och ta hand om våra ungdomar.

 Carl Fhager bekräftar bilden av att Prioritet Finans representerar en kategori sponsorer som till viss del kan täppa till tomrummet efter riskkapitalbolagen och spelarrättigheter.
- Det finns en stor potential i personer och företag med väldigt mycket pengar som längtar och väntar efter nya tjänster, produkter och upplägg från klubbarnas sida där de känner att de kan bidra på ett bra och strukturerat sätt. Vissa vill ha tillbaka sina pengar, andra inte. I det blir mjuka värden som csr och samhällsengagemang kommersiella värden om man klarar balansgången. Klart är att det inte är lika lätt som att sälja rättigheter i en spelare eller ett bronspaket.


Evenemangen ligger före klubbarna
 Talande för fotbollens framtid gick att hitta i den avslutande sponsringspanelen där enbart evenemangsarrangörer fanns representerade; Göteborgsvarvet, Vasaloppet och Volvo Ocean Race tillsammans med Svenska Mässan. Gemensamt för arrangörsbolagen är verksamheten bedrivs på fasta ekonomiska grunder och utifrån ömsesidigt värdeskapande med partners. Göteborgsvarvets general Bo Edsberger och Svenska Mässan kunde presentera ett nytt gemensamt samarbetsprojekt kring etableringen av en ny sport- och hälsomässa som integreras med nummerlappsutdelningen och ett flöde på 80 000 deltagare.

 Mest talande var Vasaloppets vd Anders Selling som söker intelligenta samarbeten ihop med sina partners.
- Vasaloppet har gått från företag som skickat in pengar mot exponering i TV till att våra sponsorer blivit duktiga på aktivera sina sponsorskap. Vi är i en brytpunkt och ska vi gå vidare med att integrera företagen i Vasaloppet. Det ska ske i nätverk med våra partners marknadsavdelningar och reklambyråer där vi har tillgång till några av världens bästa marknadsförare. Vi vill ha intelligenta samarbeten.

Fotbollen behöver tänka mer
 Sammanfattningsvis står fotbollen inför en match mot onda krafter. Den bästa taktiska offensiven ligger i att tänka mer, tänka mer långsiktigt, tänka mer ekonomiskt, tänka mer proffsigt och tänka mer utanför de målade linjerna och själva arenan. Då kan allt hända och bollen är rund.





Text: Johan Thorén



FAKTA- SvFF:s REGLEMENTE FÖR FÖRMEDLARE
 Den 1 april 2015 trädde Svenska Fotbollförbundets reglemente för förmedlare (förmedlarreglementet) i kraft. Förmedlarreglementet ersätter SvFF:s Reglemente för spelaragenter. Det nya reglementet – som följer FIFA:s " Regulations on Working with Intermediaries" – innebär bl.a. att kravet på licens tas bort. I stället införs ett system där den som ska agera som förmedlare, t.ex. mellan förening och spelare, ska kunna intyga sin lämplighet och där förmedlarmedverkan ska registreras hos berört nationsförbund.

FAKTA – FÖRBUD MOT TREPARTSÄGANDE AV SPELARE
 I december 2014 beslutade det internationella fotbollförbundet, FIFA, att, utöver förbudet mot tredjepartsinflytande, även införa ett förbud mot tredjepartsägande av spelare. Förening och spelare förbjuds att med en utomstående part (t.ex. ett externt bolag) ingå avtal som innebär att den externa parten ges rätt till del i framtida övergångsersättning avseende spelaren.

 De nya reglerna trädde i kraft den 1 maj 2015. Av FIFA:s information framgår att redan ingångna avtal får gälla under viss tid men att de måste registreras i FIFA:s Transfer Matching System (TMS).

 

Datum: 2015-06-08

Rand

Kommentera gärna artikeln »

Rand

Annons

Ads

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå