Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Karins krönika

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Stefans krönikor

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Vilka gynnas av stegrande arenakrav

"Vem ska investera och vem ska betala? I den bästa av världar så lever den kommersiella elitidrotten på egen kraft och den offentliga verksamheten är inriktad på folkhälsoperspektivet. För oss som bor på landsbygden är detta inte så enkelt". Det säger Anna Hed i november månads debattinlägg. Anna är kommunstyrelsens ordförande i Mora kommun.

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER


Centrum för idrottsevenemang

- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
 

Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.

Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia


Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

•     Kommunranking     •     Kommunranking     •     Kommunranking     •


| 2019 | Kriterier 2019 | 2018 | Kriterier 2018 | 2017 | Kriterier 2017 | 2016 | Kriterier 2016 | 2015 | Kriterier 2015 | 2014 | Kriterier 2014 | 2013 | Kriterier 2013 | 2012 | Kriterier 2012 | 2011 | 2010 | Världens bästa sportstäder 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | Folkets pris


Stockholm

1) Stockholm

Har Sveriges starkaste årligt återkommande events inom flera idrotter: Stockholm Open (tennis); Elitloppet och Stockholm horse show (hästsport); DN galan, Lidingö- loppet och Stockholm Maraton (friidrott); ÅF Offshore Race (segling i citymiljö); LG Hockey Games; World Cup simtävlingar. Har en tydlig eventstrategi som Europas ledande destination år 2030. Dessutom en tydlig målsättning för Globen området som norra Europas bästa. Har stärkt organisationen för att värva hem större event genom sammanslagning av idrottsevent, kongresser och möten. Dessutom stark sälj- och genomförandeorganisation inom Globe arenas och AEG:s nätverk. Stark arenautveckling; Stockholmsarenan klar 2012. Swedbank Arena i Solna kommer att skapa omfattande turistekonomiska intäkter (tto) även för Stockholms stad. Har säkrat event som VM hockey 2012 och 2013. Många elitserielag dock få SM vinnare. Topp fyra i Sverige vad gäller tillgång till friluftsaktiviteter. Starkt företagsklimat och bra boendeattraktion. Lågt ohälsotal.

Malmö

2) Malmö

Malmös båda nya arenor, Malmö arena (inomhus) och Swedbank Stadion (utomhus) har skapat ett flertal större internationella idrottsevent till Malmö; VM handboll 2011 och U 21 EM i herrfotboll 2011. Dessutom har Malmö stad skapat intressanta arenor i citymiljön för t.ex. Internationella hästtävlingar. Värvar och genomför större event tillsammans med region Skåne. Bästa regionala eventsamarbetet i sverige. Dessutom investerar Malmö skattekronor för att tillsammans med arenornas säljorganisationer värva och marknadsföra större event. Kommunens egen säljorganisation fortfarande klart splittrad (kommunstyrelse, stadsbyggnads-, gatu- och fritidsförvaltningarna samt Malmö turism). Swedbank Arenas (läs Malmö ff) säljorganisation mycket svag. Klart ökad konkurrens då Köpenhamn 2015 får en ny modern inomhusarena. Stark och bred elitidrottstradition. Särskilt stark i herr- och damfotboll. Mycket bra breddstöd till idrottsföreningar. Ökar byggandet av spontanidrottsplatser. Bra utbildningsmöjligheter och stark ungdomsinflyttning tack vare Malmö högskola. Relativt bra företagsklimat men svag nivå på friluftsaktiviteterna. Medelvärde på ohälsotalet.

Göteborg

3) Göteborg

Göteborgs säljorganisation för event och möten i absolut Europatopp (Göteborg & Co). Investerar årligen, tillsammans med näringslivet, 220 mkr kronor i verksamheten och har över etthundra anställda. Sveriges bästa näringslivssamarbete, men nu hörs kritik att investeringsvolymerna är för små och att tempo saknas i investeringsplanerna. Internationellt i topp vad gäller årligen återkommande stora ungdomsturneringar i fotboll, handboll och basket. Flaggskeppet Gothia cup har en tto på över 300 mkr kronor. Har dessutom säkrat några större internationella idrottsevent typ hästhoppnings VM 2013 och VM Innebandy 2014 samt arbetar på ansökningar för ryttar VM 2018 samt EM och VM i friidrott om ca 10 år. Stark elit och breddidrott. Många elitlag och SM medaljer i förhållande till folkmängden. Ökar avsevärt hotell kapaciteten efter år 2014. Stora investerings behov i huvudarenorna, främst Ullevi och Scandinavium. Begränsad investeringsbudget. Tappar event och förtroende på detta. Investerar nu 50M i Ullevi för att inte tappa mot Swedbank Arena i Solna, men ännu inga beslut tagna om ett nytt eller moderniserat Scandinavium. Högre ohälsotal än stockholm men bra tillgång till friluftsaktiviteter.

Solna

4) Solna

Stark elit- och breddidrottskommun. Om ett år står sveriges största arena klar – Swedbank Arena – som en del av utvecklingen av Solnas stadsbild. En stark konkurrent till Ullevi om de största eventen – idrott och konserter. Har redan tagit över Bandyfinalen. Men framförallt spelas finalen i Dam VM i fotboll 2013 på Swedbank Arena. Solna har alltid använt elitidrotten som verktyg för destinationsmarknadsföring och regional tillväxt. Behöver dock vässa sin säljorganisation för event. Sverigetopp vad gäller företagsklimat. Attraktiv boendeort. Låga ohälsotal bland kommuninvånarna. Kommer mutaffären kring arenan att initialt påverka förtroendet för eventarbetet?

Mora

5) Mora(Årets hederspris)

Bygger på ett event – vasaloppskonceptet. Bäst i sverige på att utveckla ett koncept från 50 000 deltagare under vinterveckan till upp mot 20 000 deltagare på sommarveckan. Nio tävlings- och motionsevent under vinterveckan; Fyra under sommarveckan. Total tto överstiger 200M kronor. Mora har en stark elitidrottskultur, både i lag och individuella idrotter; främst ishockey, innebandy och skidor. I förhållande till folkmängden stark mästerskapsvinnare. Medelplaceringar vad gäller företagsklimat, boendeattraktion, tillgång till friluftsaktiviteter samt nivån på ohälsotalen

Uppsala

6) Uppsala

Tydlig strategi med fokus på event för medelstora idrotter. Behöver utveckla sin paketering, marknadsföring och försäljning av event. Har en bra nationell idrottsexponering baserad på de båda koncepten tävlingsstaden uppsala och elitidrottsstaden Uppsala. Det senare ett samarbete med de tio största elitklubbarna samt med visst näringsliv och media. Fyrishovsområdet ett av Sveriges bredaste idrottsområden. Bra elitbredd men begränsat antal SM vinnare. Tappat SM bandyfinalen till Solna efter 22 år. Stark utbildningsort och relativt bra breddungdomsstöd. Bra tillgång till friluftsaktiviteter och bra befolkningshälsa. Tillfredsställande attraktionskraft för ungas boende men sämre företagsklimat.

Linköping

7) Linköping

Har en tydlig vision (Idrottspolitiskt program) om att bli Sveriges bästa idrottskommun år 2015 med målet att genomföra fler nationella och internationella event. Främst skall skattepengar investeras i eventens marknadsföring men också som direkta bidrag till genomförandet. Känns fortfarande som Linköpings eventstrategi är något otydlig. Samarbetar idag med Norrköping för destinationsmarknadsföring inom fjärde storstadsregionen. Stark och bred elitidrott – både för damer och herrar; fotboll, ishockey, vollyboll och innebandy. Starkt stöd till ungdomsidrotten. Bred utbildningsort. Bra nivå på mästerskapsmedaljer i relation till folkmängd. Acceptabelt företagsklimat, boendeattraktion och tillgång till friluftsaktiviteter. Bra befolkningshälsa.

8) Växjö(Årets Raket)

Genomför ett begränsat antal större event. Stark idrottstradition. Mycket stark infrastrukturutveckling av arenor. Nya arenor för ishockey, fotboll, innebandy och friidrott. Omfattande idrottssamarbete mellan föreningslivet, kommunen och linnéuniversitetet, som också arbetar med idrottsforskning. Genomför dam EM i fotboll 2013. Kommunen arbetar aktivt med att stötta föreningarna att ta över driften av de anläggningar de använder. Starkt företagsklimat och boendeattraktion, främst hos unga personer. Begränsade friluftsaktiviteter men bra miljö och hälsoläge

Vellinge

9) Vellinge

Bygger på ett event – Falsterbo Horse Show. Årligt besöksantal över 60 000. Stark internationell marknadsexponering. 1000 hästar deltar och 600 funktionärer behövs. Tävlingen ingår i en serie av åtta världscuptävlingar, där övriga genomförs i ett antal större ”prestigestäder” i världen. Mycket stark internationell och nationell mediebevakning, främst direktsänd television. Publicerar inte några tto siffror, men eftersom eventet genomförs under åtta dagar skapas en mycket omfattande intäkt för besöksnäringen på en ort med 6 000 invånare. Bra tillgång till arenor för ungdomsidrott. Sverigetopp vad gäller företagsklimat och boendeattraktion. Bra tillgång till friluftsaktiviteter och absolut Sverigetopp vad gäller befolkningens hälsa

Östersund

10) Östersund

Arbetar konsekvent med att stärka positionen som en av världens ledande destinationer för internationell skidskytte. Ständig vinter OS kandidat tillsammans med Åre. Kommer endast att hända om ”staten och kapitalet” bestämmer sig för att bjuda tillbaka till en vinter OS fest dit vi varit inbjudna 22 gånger. För att behålla positionen som världsledande skidskytteort krävs kontinuerliga investeringar i Östersunds skidskyttestadion, tillsammans med ett fortsatt arbete med att säkra snötillgången. Nyligen investerat 260M kronor i en ny arena för issporter. Kommer att utveckla en besöksanläggning på östberget för 20M kronor för åretruntbruk. Kandiderar till ett nytt skidskytte VM från 2017 eller senare. Stark studieort med världsledande idrottsforskning inom Mittuniversitetet (nationellt vintersportcentrum). Svagt företagsklimat, någorlunda boendeattraktion samt relativt goda friluftsaktiviteter

Umeå

11) Umeå

Ingen specifik eventstrategi och inte heller genomförande av större event. Däremot stark elit- och motionsstad – både lag och enskilda idrottare. Har ca 300 idrottsföreningar som får ett generöst breddidrottsstöd. Top 6 i Sverige vad avser mästerskapsmedaljer i relation till folkmängd. Stark utbildningsort med idrottsmedicinsk forskning. Sveriges största motionsgym på studentområdet. Svagt företagsstöd men stark boendeattraktion, främst bland yngre personer. Medelnivå både på tillgången till friluftsaktiviteter och på befolkningens hälsotillstånd.

Båstad

12) Båstad

Bygger på ett event – Swedish Open i tennis. Har utvecklat detta koncept till ett tvåveckors event. Inte med de högst rankade spelarna i världen men definitivt med två av de bäst genomförda turneringarna för damer och herrar på ATP touren. Kommunen har kopplat på genom att arrangera företagsmöten och seminarier. Eventet skapar ca 86 000 besök per år och därmed en omfattande tto till besöksnäringen. Båstad har goda utbildningsmöjligheter på gymnasienivå inom tennis och segling. Har ett svagt företagsklimat och svag attraktionskraft som boendeort för unga personer. Tillgången till friluftsanläggningar är begränsad medan hälsosituationen bland kommuninvånarna är god.

Halmstad

13) Halmstad

Har en målsättning att göra halmstad till idrottens kunskapstad tillsammans med Halmstad Högskola. Bra arenaområden, inom och utomhus, både för event och breddaktiviteter. Har ca 170 spontanidrottsplatser. Under de senaste åren har Halmstad skapat en kontinuitet vad gäller större idrottsevent: Handbolls VM 2011; U21 EM fotboll herrar 2011; O Ringen 2012; Dam EM fotboll 2013; SM veckan sommar 2011, elitläger fotboll; golfturneringar etc. Bra breddstöd, bl.a. nolltaxa för ungdomsidrott. Acceptabelt företagsklimat liksom boendeattraktion, särskilt för unga personer. Medelnivå på ohälsotal.

2

14) Karlstad

Event utgör ett av flera verktyg för att uppfylla kommunens tillväxtprogram för år 2020. Förutom att nå ett invånarantal på 100 000 personer har Karlstad som målsättning att bli Sveriges fjärde främsta eventstad. Använder konsekvent Färjestad hockey som verktyg i sin destinationsmarknadsföring. Idag har Karlstad flera olika säljorganisationer för att värva event. I morgon läggs ansvaret på ett nybildat bolag Karlstad event, som kommunen stöttar med 1,5 mkr kronor per år. Svenska rallyt är det internationella flaggskeppet, men har en skakig ekonomi. Bredden på elitidrotten gör att Karlstad har en relativt hög andel mästerskapsmedaljer i förhållande till sin folkmängd. Medelattraktivt företagsklimat och boendeattraktion. Relativt bra tillgång till friluftsaktiviteter samt ett lågt ohälsotal.

15) Örebro

Begränsat genomförande av större idrottsevent. Stark idrottstradition med elitlag i sex av de största sporterna. Sverigebäst då elitframgångar relateras till befolkningsnivån. Dock begränsat antal SM tecken förra året. Bra elitidrottstöd. Har avtal med sju elitföreningar som verktyg för Örebros destinationsmarknadsföring. Genomsnittligt företagsklimat och boendeattraktion. Bra tillgång till allmänna friluftsaktiviteter. Genomsnittligt ohälsotal.

16) Södertälje

Begränsat antal genomförda större event. Mycket stark elitidrott och ungdomsidrott. Elitlag i samtliga större idrotter. Särskilt framgångsrika i ishockey, fotboll och basket. Bra ungdomsstöd med särskilda satsningar på idrott för nysvenskar. Bra arenor, både inom- och utomhus. Mycket svagt företagsklimat liksom boendeattraktion. Medelvärde vad gäller allmän tillgång till friluftsaktiviteter. Relativt höga ohälsotal.

Helsingborg

17) Helsingborg

Eventstrategi under utveckling. Samlat arenaområde för inom- och utomhusaktiviteter. Ny inomhusarena – Helsingborgs Arena – för 5 000 åskådare. Generellt mycket bra faciliteter för ungdomsidrott. Har genomfört vissa större event: Handbolls VM 2011; U21 EM 2011; Davis Cup. Mycket stor ungdomstävling i fotboll – Eskilscupen - med nästan 750 lag. Stark elitverksamhet i fotboll, innebandy, bowling, bordtennis. Den stad i Sverige som har mest elitlag i förhållande till folkmängden. Dock begränsat med SM vinnare. Mycket bra företagsklimat men mycket svag boendeattraktion och tillgång till friluftsaktiviteter. Genomsnittligt ohälsotal.

Västerås

18) Västerås

Västerås har ett välutvecklat arenaområde – Rocklunda. Stark elit- och breddidrottsstad med idrottstraditioner. Har elitidrott i de fem största idrotterna. Totalt 105 föreningar i 60 idrotter. Satsade 210 mkr kronor på idrottssektorn under år 2010. Högt på listan om elitidrottsframgångar relaterat till folkmängd. Bra företagsklimat men begränsad attraktionskraft för boende. Mycket svag ställning vad gäller friluftsaktiviteter. Bättre än medelvärdet på ohälsotalen.

Falun

19) Falun

Sveriges bästa arenaområden finns på lugnet. Åretrunt aktiviteter för inom- och utomhusverksamhet liksom för utbildning på gymnasienivå (riksidrottsgymnasium i friidrott) och på högskolenivå (högskolan dalarna). Området långt ifrån utnyttjat för större idrottsevent. Kommer att genomföra EM i orientering 2012 och VM i längdskidåkning 2015. Arbetar som en del av breddstödet med att kvalitetssäkra idrottsföreningarnas verksamhet. Relativt svag elitidrottskommun men stark boendeattraktion, främst från unga personer. Frisk befolkning.

Åre

20) Åre

Har en tydlig strategi att utvecklas till Europas mest attraktiva åretrunt destination för alpina aktiviteter. Åre är idag Sveriges nationalarena för alpin skidåkning. Ständig Vinter-OS kandidat tillsammans med Östersund. Genomfört två alpina VM; 1954 och 2007 och arbetar nu på en ansökan för 2017. I Åre bedrivs en del av Mittuniversitetets forskning inom nationellt vintersportcentrum. Hyggligt företagsklimat och stark boendeattraktion, främst hos unga personer. Begränsade friluftsaktiviteter för inomhusbruk. Medelvärde vad gäller ohälsotal.

Jönköping

21) Jönköping

Saknar strategi som visar eventens betydelse för tto intäkter och destinationsmarknadsföring. Sverigebäst på event där tusentals ungdomar deltar i elektroniska spelmöten. Idrott eller inte? Snart kommer SM i e-sport. Stark idrottstradition, främst ishockey och fotboll. Använder HV 71 som verktyg i sin destinationsmarknadsföring. Bra utbildningsort med breda högskoleutbildningar. Bra anläggningar; Elmia mässan i Svensk särklass. Bra företagsklimat. Relativt stark boendeattraktion. Bra friluftsaktiviteter. Medelvärde på ohälsotalen

Leksand

22) Leksand

Bygger i stort på ett idrottslag – Leksands IF – med en mycket stark idrottstradition. Starkt näringslivsstöd för hockeyverksamheten. Också stark idrottsprofil på gymnasieutbildningen. Svagt företagsklimat men stark boendeattraktion, främst från unga personer. Sverigetopp vad gäller friluftsaktiviteter. Medelvärde på hälsoläget.

23) Ängelholm

Ingen eventstad men mycket stark elitverksamhet i förhållande till sin folkmängd; ishockey, fotboll, bowling och volleyboll. Mycket starkt företagsklimat och boendeattraktion. Svag nivå på tillgången till allmänna friluftsaktiviteter men relativt bra ohälsotal.

24) Sundsvall

Begränsat antal större idrottsevenemang. Stark elitverksamhet i ishockey, fotboll och basket. Högt placerad vad gäller elitverksamhet och SM medaljer i förhållande till folkmängd. Svagt företagsklimat och boendeattraktion. Mycket bra tillgång till allmänna friluftsaktiviteter. Höga ohälsotal.

25) Luleå

Begränsat antal genomförda större idrottsevent. Stark elitidrottskommun i relation till sin folkmängd. Svagt företagsklimat men stark boendeattraktion, främst för unga personer. Svag nivå på tillgången till allmänna friluftsaktiviteter och genomsnittliga ohälsotal.

Runner up Motala

Bygger på ett event – huvudort för Vätternrundan. Ett event som ständigt utvecklas. Genomför idag eventet under tre dagar. Från 2012 under fyra dagar. Har 35 000 deltagare – ingår i Svenska Klassikerserien – och kräver 4 000 funktionärer. Skapar en TTO på 42M kronor för besöksnäringen medan eventet självt omsätter 35M kronor.

Annons

Ads

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå