Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Karins krönika

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Stefans krönikor

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Patetisk politisk feghet

"Hur länge ska den politiska och journalistiska lekstugan fortsätta när det gäller att bedöma om Sverige ska fullfölja ansökan om vinter-OS 2026? Hur länge ska argumenten i lekstugan baseras på ”fake news” snarare än fakta? Varför kan vi inte skapa en seriös diskussion som är värdig ett land som håller miljömässig och social hållbarhet högt liksom anställningsvillkor och ”fair trade” aspekter. Faktorer som idag utgör kärninnehållet i IOC:s (Internationella Olympiska Kommitténs) regelsystem för framtida OS-ansökningar". Så inleder Peter Rohmée oktober månads debattinlägg. Peter är expert på de stora idrottsevenemangens samhällseffekter.

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER


Centrum för idrottsevenemang

- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
 

Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.

Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Mr Bister
- Bitsk blogg om sport, främst fotboll på Vi Tippas hemsida

Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia


Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

•     SM i sponsring     •     SM i sponsring     •     SM i sponsring     •

| 15 i topp | Bästa klubbar/utvald idrott Damklubbar 2010 | Damklubbar 2011 | Damklubbar 2012 Damklubbar 2013 | Klubbar i fotbollsallsvenskan och superettan | 2010 | 2011 | 20122013 |

Damklubbar 2011

Våra frågor:
1) Hur mycket drar ni in på sponsring och företagsförsäljning säsongen 2010/2011* inklusive fasta sponsorkontrakt, dräktreklam, arenareklam, VIP/företagsbiljetter samt försäljning av företagsloger och arenanamn?
2) Hur ser er marknads/sponsoravdelning ut?
3) Vilka är era största samarbetspartners? Inom parentes finns förra årets summa presenterat. T.ex. (61) – 61 miljoner kronor. * Fotbollsklubbarna svar avser säsongen 2010. SHL:s centrala avtal ingår ej i ishockeyklubbarnas svar. Centrala prestationsbaserade avtal från Svensk Elitfotboll ingår ej.

2

1) LdB FC Malmö (Niclas Carlnen, general manager)

1. Cirka 7 miljoner kronor. (7)

2. Samtliga i föreningen arbetar mer eller mindre med marknadsföring och försäljning. Sammanhållande är säljare och klubbdirektör.

3. LdB, Veidekke, Honda, Panduro, Intersport, Pågens, Scandvision, Sydsvenskan, BÅ & Säve hyrmaskiner,4fp, Bravida. IKANO Bank, Pele Sport och Epsilon.

2

2) Umeå IK (Torbjörn Hanzi, klubbchef)

1. Cirka 6 miljoner kronor. För 2011 har vi en budget på 6 miljoner kronor men ett mål på 7,5 miljoner kronor. (-)

2. En klubbchef, en säljare/marknadsassistent, en säljare 50 % projekt

3. Arkitektkopia, Balticgruppen, Fronta Reklam, Intersport Puma, Motorcentralen VW, Norrvidden Fastigheter, Umeå Energi, UPAB (Umeå Parkerings AB), Västerbottens Kuriren, Västerbottens Folkblad, Umeå Taxi och Umeå Kommun.

3

3) Linköpings FC (Susanne Westling, marknad)

1. 4,5 miljoner kronor. (5,5)

2. En person på cirka 50 %, två personer på cirka 15 % vardera. Alla jobbar resterande tid med Linköpings HC.

3. NuLink, Puma, Toyota Material Handling, Stångåstaden och Botrygg

1

4) Luleå Basket (Anna Jonsson, klubbdirektör)

1. Cirka 4,1 miljoner kronor. (4)

2. Klubbdirektör och en marknadschef samt punktinsatser av spelare som sålt mindre sponsorpaket.

3. Ferruform, BDX, Luleå Energi, Bombardier, Lulebo, Helex, LKAB

3

5) Kopparbergs/Göteborg FC (Roger Larsson, kassör)

1) Cirka 4 miljoner kronor. (-)

2) Deltidsanställd sponsorsäljare samt ideellt arbetande medarbetareKopparbergs Bryggeri, SKF, COOP Väst, Gbg Energi, Bostadsbolaget, Danke Bank, Nordstan och Åke Ekstrand Bygg AB.

3) Länsförsäkringar Norrbotten samt Plannja AB

Annons

Ads

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå