Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Karins krönika

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Stefans krönikor

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

OS 2026 till Sverige – ger många vinnare

"Det finns många missuppfattningar och myter kring vad ett vinter-OS och Paralympics skulle kosta och vad det skulle betyda för svenska skattebetalare. Så låt mig förklara hur spelen blir en vinstaffär för den svenska staten."
inleder Peter Reinebo juni månads debattiinlägg. Peter är verksamhetschef vid Sveriges Olympiska Kommitté.

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER


Centrum för idrottsevenemang

- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
 

Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.

Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia


Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

•     SM i sponsring     •     SM i sponsring     •     SM i sponsring     •

| 15 i topp | Bästa klubbar/utvald idrott Damklubbar 2010 | Damklubbar 2011 | Damklubbar 2012 Damklubbar 2013 | Klubbar i fotbollsallsvenskan och superettan | 2010 | 2011 | 20122013 |

Alla klubbar

Våra frågor:
1) Hur mycket drar ni in på sponsring och företagsförsäljning säsongen 2010/2011* inklusive fasta sponsorkontrakt, dräktreklam, arenareklam, VIP/företagsbiljetter samt försäljning av företagsloger och arenanamn?
2) Hur ser er marknads/sponsoravdelning ut?
3) Vilka är era största samarbetspartners? Inom parentes finns förra årets summa presenterat. T.ex. (61) – 61 miljoner kronor. * Fotbollsklubbarna svar avser säsongen 2010. SHL:s centrala avtal ingår ej i ishockeyklubbarnas svar. Centrala prestationsbaserade avtal från Svensk Elitfotboll ingår ej.

1) Malmö FF (Magnus Svensson, försäljningschef)
1) Cirka 62 miljoner kronor för 2010 och för 2011 blir det mellan 65 och 68 miljoner kronor. (61)
2) Säljchef är Magnus Svensson. Till sin hjälp har jag tre säljare och en sponsorkoordinator som fokuserar på företagsförsäljning och sponsring. Varumärket, all reklam och framtagandet av säljstödsmaterial ligger på kommunikationsavdelningen, där vi jobbar fem stycken allt som allt. Vid behov av extern konsult använder vi oss av reklambyrån Aaa vid varumärkesarbete och reklam.
3) Swedbank, Puma, PEAB, E.ON, Falcon och Sydsvenskan.

2) IF Elfsborg (Sten Strinäs, marknad)
1) 41 miljoner kronor varav 500 000 kronor på Euroleague (40)
2) 2,5 säljtjänster, Mathias Svensson, Marcus Hedelin samt Sten Strinäs
3) Swedbank Sjuhärad, Ellos, Folksam Pulsen , Netonnet Input och Umbro

3) AIK Fotboll AB (Johan Cederbrant, försäljnings- och marknadschef)
1) 37 miljoner kronor (29,7 miljoner kronor exklusive moms). Beloppet är inkluderat marknadsrelaterade intäkter från kval till Champions league 2010. I beloppet inkluderas inte AIK Fotbollsförening (ungdomsverksamheten). Däremot inkluderas även damfotboll och eftersom vi är ett börsnoterat bolag (NGM Börsen) kommer vi inte särredovisa beloppet. Men det är ett ytterst litet belopp i det stora hela, så mycket kan jag säga. (-)
2) Vår marknads- och försäljningsavdelning består av totalt tre personer.
3) Våra tre huvudsamarbetspartners är Åbro Bryggeri, Adidas och Peab.

4) IFK Göteborg (Fredrik Abrahamsson, försäljningschef)
1) 35 miljoner kronor, nästa år 40 miljoner kronor. Det finns ingen klubb i hela Sverige som drar in lika mycket pengar som oss i enbart dräktreklam. Sen har vi, till skillnad från andra klubbar, inga möjligheter vad gäller vår arena, vi har inga rättigheter för arenareklam, loger eller namnrättighet på arenan. (33)
2) Den som ansvarar för försäljningen är Fredrik Abrahamsson med två stycken interna säljare.
3) Prioritet Finans och ICA.

5) Örebro SK (Marino Rahmberg, marknad)
1) Cirka 27,5-28,5 miljoner kronor. (23)
2) En marknadsinriktad VD, en marknadsansvarig, tre som arbetar på marknad och ytterligare två som hjälper till.
3) Det är företagen på tröjorna Malmbergs, Mätcenter, Demcom och Örebro Kommun.

6) Helsingborgs IF (Rickard Nilsson, marknadschef)
1) 27,2 miljoner kronor. (27)
2) En marknadsansvarig, en säljare, och en säljsupport. Utöver detta har vi sedan en person ansvarig för matchannonsering och försäljning gentemot privatkunder som till sin hjälp har en säljare (som även har hand om merchandise)
3) Resurs Bank är vår huvudsponsor, Puma är dräktsponsor, Intersport och IT Gården officiella leverantörer.

7) GIF Sundsvall (Patrik Gustafsson, marknad)
1) 15,5 miljoner kronor
2) Fyra personer som jobbar på marknadssidan med olika ansvarsområden.
3) Norrporten, Peab och Sundsvalls kommun

8) Kalmar FF (Per Rosenqvist, marknadschef)
1) Cirka 14 miljoner kronor
2) Tre anställda på marknadsavdelningen från 1 augusti 2010.
3) Guldfågeln, AudioVideo, Kopparbergs Bryggeri, Kalmar Energi, Puma, CA-fastigheter.

9) Hammarby IF Fotboll (Patric Ljungström, tf marknadschef)
1) 12,5 miljoner kronor.
2) Två projektledare/säljare, en tf marknadschef.
3) Största partners är Folkia, Carlsberg, Intersport och Kappa.

10) Halmstads BK (Sven Elmberg, marknadschef)
1) Drygt 12 miljoner kronor
2) Ny styrelse som sätter en ny organisation under sommaren/hösten
3) ICA, Puma/Intersport, HFAB och Länsförsäkringar

11) Djurgården IF Fotboll (Johan Ahlborg, VD)
1) Drygt 11 miljoner kronor.
2) Under omorganisation
3) ICA, Stadium och Adidas

12) IFK Norrköping (Anders Wide, marknadschef)
1) Totalt cirka 10,5 miljoner kronor
2) I marknadsgruppen ingick 2,5 marknadssäljare
3) Officiell supplier är :Puma & Stadium, Dräktreklam: HOLMEN. Huvudsponsor : HOLMEN

13) Trelleborgs FF (Barbro Bengtsson, marknadschef)
1) Cirka 10, 5 miljoner kronor.
2) En person och det är jag.
3) Trelleborg AB, Mellby Gård, Crosseurope, APQ El och Sparbanken Öresund för att nämna några.

14) GAIS (Christopher Danielsson, marknad)
1) 10 miljoner kronor (Enbart dräkt och årskort, GAIS har inga rättigheter på arenan).
2) Christopher Danielsson jobbar med B2B och har hand om marknadsföringen.
3) Puma, Intersport, Ehrenborg och Åbro

15) Jönköping Södra IF (Mikael Andersson, marknadschef)
1) Cirka 10 miljoner kronor
2) Undertecknad (Mikael Andersson) och en marknadsassistent är anställda och vi hanterar även vissa uppgifter som inte kan kopplas till marknadsuppgifter. Jag och delar av ideell marknadsgrupp och styrelse säljer partnerlösningar
3) Volkswagen och lokal återförsäljare, Atteviks, är vår största partner därefter medlemmar i föreningens nätverk "Jönköpings Södra till Allsvenskan", 16st företag till antalet 2010.

16) Landskrona BoIS (Johan Nilsson, marknadsansvarig)
1) Cirka 10 miljoner kronor.
2) En person är marknadschef och en person är evenemang och arenaansvarig. Har även en sponsorgrupp.
3) MVB, Bila.nu och HSB

17) IF Brommapojkarna (Christer Hellqvist, marknadschef)
1) Vi drog in 8,5 miljoner kronor på sponsring 2010.
2) Vår marknadsavdelning är en marknadschef (undertecknad) och sedan jobbar givetvis klubbdirektören också med dessa frågor. Vidare har vi en försäljare som jobbar mot provision, cirka 30 % av heltid. I marknadsarbetet deltager marknadsansvarig i styrelsen också (ideellt).
3) Våra huvudpartners är Dustin, Adidas, Stadium och City Gross samt fotbollens huvudpartner Svenska Spel.

18) Mjällby AIF (Maria Persson, marknadschef)
1) Cirka 8,4 miljoner kronor
2) Marknadschef Maria Persson, 1,3 säljare samt en heltid (vakant) på försäljning/kommunikation
3) Sölvesborgs kommun är vår huvudpartner. Vi har 12 st Sydostpartners som investerar över 200 000 kronor och sen har vi en trappa neråt med ytterligare tre olika partnerpaket.

19) Gefle IF Fotboll (Marco Bäcker, marknadschef)
1) Cirka 8 miljoner kronor.
2) Marknadschef Marco Bäcker, en säljare samt en extern säljare (provision). Konsulttjänst: Baes som säljer 1882-klubben.
3) City Gross, Sandvik, Gävle kommun, Duro Tapet, Korsnäs, Norrporten och Länsförsäkringar Gävleborg.

20) Örgryte IS (Oskar Ängemark, informatör)
1) Cirka 8 miljoner kronor drog vi in i sponsorintäkter för säsongen 2010.
2) Vår marknadsavdelning består av två stycken säljare.
3) Stena Line, Ernst Rosén, Stavdal, Santa Maria, Svenska Garantiprodukter, Dunross & Co, H.A. Bygg AB, Audi Göteborg, Åbro bryggerier och Källfelt Byggnads AB.

21) Åtvidabergs FF (Anders Herge, marknadschef)
1) Strax över 7 miljoner kronor.
2) En och en halv heltidsanställd och ytterligare sju stycken ideellt arbetande.
3) Sharp, Uhlsport, Klädhuset, Åtvidabergs Sparbank och XL Bygg Wik&Wall var huvudpartners under 2010

22) Östers IF (Tommy Nilsson, marknad)
1) Cirka 7 miljoner kronor
2) Vi är två anställda, en på heltid en på halvtid plus en marknadsgrupp på fem personer som hjälper till.
3) ICA, Umbro och Team Sportia

23) Assyriska (Robil Haidari, marknadschef)
1) Vi drog in cirka 5,5 miljoner kronor i sponsring ifjol. Vi har ytterligare drygt 0,5 miljoner kronor i sponsringstjänster.
2) Vi har en marknadschef som dessutom har en marknadsassistent till sitt förfogande under en begränsad tid. Dessutom är hela organisationen fokuserad på marknad under den mest hektiska perioden av införsäljning.
3) Våra huvudsponsorer ä Scania, AstraZeneca, Telge, Nike och Stadium.

24) IK Brage (Peter Uhlbäck, marknadsansvarig)
1) Lokal försäljning 5 miljoner kronor
2) En person, Peter Uhlbäck, markandsansvarig.
3) SSAB

25) BK Häcken (Marcus Jodin, marknadschef)
1) Sponsorintäkter 4,6 miljoner kronor för klubbens Allsvenska lag. Totalt för föreningen inklusive Gothia Cup cirka 17 miljoner kronor.
2) Försäljnings/Marknadschef Marcus Jodin samt två säljare BK Häcken och Gothia Cup samt en marknadskoordinator.
3) BRA Bygg, Sankt Jörgen Park Resort, Stadium, Nike och JSM Capital.

26) Falkenbergs FF (Pia Rosgardt, kanslist)
1) 4.3 miljoner kronor
2) Två som jobbar med marknad
3) EON är största samarbetspartner

27) Ljungskile SK (Bo Fagerberg, ekonomi)
1) 4,2 miljoner kronor
2) En heltidsanställd samt två ideella.
3) Ha Bygg AB, Uddevalla kommun, Starke Arvid, Umbro

28) Syrianska FC (Danny Barsoum, marknadsstrateg)
1) Vår sponsorpott låg på cirka 4 miljoner kronor under 2010, till 2011 har vi räknat med att komma upp i minst 6 miljoner kronor. Det är inga skyhöga summor, men vi arbetar oss upp successivt. Många företag har ännu inte märkt av vårt marknadsvärde. Sett till TV-tid hade vi flest antal hemmasända matcher bland lagen i Superettan år 2009 och år 2010 var det bara Hammarby som hade fler hemmasända matcher. Så vårt marknadsvärde är på uppgång och vi hoppas att det går hand i hand med sponsorintäkterna.
2) Vi har en och en halv tjänst på marknadsfronten. Den består av mig och en person som pendlar mellan arbete inom marknad och ungdom. Däremot har vi flera framgångsrika företagare som nyttjar sina kontaktnät och på så sätt säljer in sponsring.
3) Telge, Scania, Astra, Nike och Intersport

29) Degerfors IF (Magnus Söreskog, marknadsansvarig)
1) Cirka 3,8 miljoner kronor
2) En person anställd och en person ideellt
3) Outokumpu, Adidas, MH Engineering

30) Ängelholms FF (Per Johansson, marknad)
1) Cirka 3 miljoner kronor
2) Två heltidsanställda
3) Vår startelva består av Peab, Ängelholms kommun, Bjärekraft, Bixia, Ricoh, Refero revision, Agda Lön AB, Lyft&Byggmaskiner, Colorama samt Intersport/Adidas. Dessa är våra största där Peab och Ängelholms kommun är störst.

31) IFK Värnamo (Göran Johansson, marknadschef)
1) 1,8 miljoner kronor
2) Göran Johansson, marknadschef, samt en ideell grupp på ytterligare fyra personer.
3) Se vår hemsida

32) Västerås SK Fotboll (Alex Oldrati, försäljningschef)
1) Cirka 1,8 miljoner kronor
2) Den dåvarande marknadsavdelningen bestod av tre personer.
3) ABB, Attendo, Städ & Flytt och Intersport

33) Qviding FIF (Thomas Gustafsson, kanslichef)
1) Totalt sponsring 1,15 miljoner kronor
2) Marknadsansvarig i styrelsen jobbar på ideell basis. En säljare på provision samt en spelare på 25 %.
3) Puma, Stadium, ICA i den ordningen.

Annons

Ads

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå