
"Vem ska investera och vem ska betala? I den bästa av världar så lever den kommersiella elitidrotten på egen kraft och den offentliga verksamheten är inriktad på folkhälsoperspektivet. För oss som bor på landsbygden är detta inte så enkelt". Det säger Anna Hed i november månads debattinlägg. Anna är kommunstyrelsens ordförande i Mora kommun.
- Handbolls VM damer
Handboll
Japan, 30/11 - 15/12 - Maratona de Pisa
Löpning
Pisa, Italien, 15/12 - Junior-VM Ishockey
Ishockey
Tjeckien, 26/12 - 5/1
VI FÖLJER
Centrum för idrottsevenemang
- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige
Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning
Den Osynliga Handen
- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.
Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.
Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap
Idrottsplats.se
- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist
Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund
Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia
- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet
Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler
Se även under fliken Aktuella länkar
• Klubbarnas varumärken • Klubbarnas varumärken •
Varje år undersöker Demoskop på uppdrag av Sport & Affärer vilka svenska idrottsklubbar som har det starkaste varumärket enligt svenska folket.
Ett starkt varumärke stärker klubben internt och attraktionskraften skapar ett gynnsamt klimat för nya partnerskap, nya medlemmar, fler supportrar, högre sponsorintäkter och för en större upptagning av talanger. En organsisation man vill samarbeta med och verka för. Nedan följer resultatet av de senaste årens Demoskopunderökningar.
Idrottsklubbarna med starkast varumärken 2019
Klicka här!
Idrottsklubbarna med starkast varumärken 2018:
Klicka här!
Idrottsklubbarna med starkast varumärken 2017:
Klicka här!
Idrottsklubbarna med starkast varumärken 2016:
Klicka här!
Idrottsklubbarna med starkast varumärken 2015:
Klicka här för årets resultat och bakgrundsfakta kring mätningen.
Idrottsklubbarna med starkast varumärken 2014:
Klicka här för resultatet av årets mätning!
Idrottsklubbarna med starkast varumärken 2013:
Klicka för resultatet av årets Demoskopundersökning här!
Idrottsklubbarna med starkast varumärken 2012:
Ladda ner resultatet för årets undersökning här!
Kort om Demoskop-undersökningen:
Undersökningen genomförs varje år inom ramen för Demoskops telefonomnibus under perioden 31 januari till 8 februari. Urvalet i undersökningen görs med Demoskops standard för telefonnummerbaserade befolkningsurval. Urvalet är riksrepresentativt och kan sägas utgöra ett mini-Sverige. Resultaten baseras på 1 000 genomförda intervjuer med personer mellan 18–89 år. Urvalsprincipen är densamma som i Demoskops månatliga väljarundersökningar som publiceras i Expressen. Procentandelarna i resultaten utgör antalet svar för en viss klubb i förhållande till det totala antalet klubbar som nämnts. Frågan som ställs till respondenterna är:
- Vilka tre svenska idrottsklubbar anser du har det starkaste varumärket?
Vi utformar frågan på det sättet för att de som svarat inte enbart skall lyfta fram sin egen favoritklubb.