
"Tyvärr ser vi också att det finns elitföreningar ute i landet som lockar till sig våra spelare även innan gymnasieåldern vilket innebär att vi har ungdomar som flyttar så långt som 50 mil hemifrån, med allt vad det innebär, innan de ens avslutat grundskolan." Det säger Mathias Tegnér(bilden) och Carina Oddsberg i maj månads debattinlägg. Mathias är ordförande och Carina kanslichef för Stockholms Ishockeyförbund.
- Davis Cup
Tennis
Flera orter, 3/3 - 4/12 - Sweden International Horse Show
Internationell ridsport
Solna (Friends Arena), 30/11 - 3/12 - Handbolls VM damer
Handboll
Danmark, Norge och Sverige, 30/11 - 17/12 - Innebandy VM
Innebandy
Malmö, 7-15/12 - Luciaspelen
Friidrott
Sätra, 8-10/12
VI FÖLJER
Centrum för idrottsevenemang
- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige
Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning
Den Osynliga Handen
- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.
Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.
Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap
Idrottsplats.se
- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist
Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund
Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia
- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet
Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler
Se även under fliken Aktuella länkar
• Klubbarnas varumärken • Klubbarnas varumärken •
Varje år undersöker Demoskop på uppdrag av Sport & Affärer vilka svenska idrottsklubbar som har det starkaste varumärket enligt svenska folket.
Ett starkt varumärke stärker klubben internt och attraktionskraften skapar ett gynnsamt klimat för nya partnerskap, nya medlemmar, fler supportrar, högre sponsorintäkter och för en större upptagning av talanger. En organisation man vill samarbeta med och verka för. Nedan följer resultatet av de senaste årens Demoskopunderökningar.
Idrottsklubbarna med starkast varumärken 2023
Klicka här!
Idrottsklubbarna med starkast varumärken 2022
Klicka här!
År 2021 utgick på grund av pandemin.
Idrottsklubbarna med starkast varumärken 2020
Idrottsklubbarna med starkast varumärken 2019
Klicka här!
Idrottsklubbarna med starkast varumärken 2018:
Klicka här!
Idrottsklubbarna med starkast varumärken 2017:
Klicka här!
Idrottsklubbarna med starkast varumärken 2016:
Klicka här!
Idrottsklubbarna med starkast varumärken 2015:
Klicka här för årets resultat och bakgrundsfakta kring mätningen.
Idrottsklubbarna med starkast varumärken 2014:
Klicka här för resultatet av årets mätning!
Idrottsklubbarna med starkast varumärken 2013:
Klicka för resultatet av årets Demoskopundersökning här!
Idrottsklubbarna med starkast varumärken 2012:
Ladda ner resultatet för årets undersökning här!
Kort om Demoskop-undersökningen:
Undersökningen genomförs varje år inom ramen för Demoskops telefonomnibus under perioden 31 januari till 8 februari. Urvalet i undersökningen görs med Demoskops standard för telefonnummerbaserade befolkningsurval. Urvalet är riksrepresentativt och kan sägas utgöra ett mini-Sverige. Resultaten baseras på 1 000 genomförda intervjuer med personer mellan 18–89 år. Urvalsprincipen är densamma som i Demoskops månatliga väljarundersökningar som publiceras i Expressen. Procentandelarna i resultaten utgör antalet svar för en viss klubb i förhållande till det totala antalet klubbar som nämnts. Frågan som ställs till respondenterna är:
- Vilka tre svenska idrottsklubbar anser du har det starkaste varumärket?
Vi utformar frågan på det sättet för att de som svarat inte enbart skall lyfta fram sin egen favoritklubb.