Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Karins krönika

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Stefans krönikor

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Får idrotten plats i samhällsplaneringen?

"I de växande städerna prioriteras ofta idrottsanläggningar bort i planeringen när städerna förtätas eller nya bostadsområden byggs. SKL anger att det finns nästan 160 000 planerade bostäder som väntar på byggstart. Men bara var tredje kommun har en långsiktig plan för idrottsanläggningar". Det säger Björn Eriksson i februari månads debattinlägg. Björn är ordförande för Riksidrottsförbundet och SISU-idrottsutbildarna.

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER


Centrum för idrottsevenemang

- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
 

Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.

Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Mr Bister
- Bitsk blogg om sport, främst fotboll på Vi Tippas hemsida

Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia


Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

•     Evenemangsenkäten     •     Evenemangsenkäten     •

Evenemangsenkäten

| 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |


Evenemangsenkäten evenemangsåret 2018


Enkätfrågorna till evenemangsarrangörerna:

1: Vem/vilka arrangerar/äger evenemanget?
2: Hur mycket omsatte evenemanget?
3: a) Största utgiftsposter? b) Totalkostnader?
4: Summa prispengar?
5: Hur mycket drogs in från biljetter, deltagaravgifter och övrig försäljning?
6: 
Hur mycket drogs in från sponsorer?

7: Vad blev det ekonomiska resultatet?

8:  a) Antalet deltagare totalt? b) Hur många män deltog? c) Kvinnor? d) Utländska deltagare?

9: a) Sammanlagd publik på plats? b) via TV eller webb-TV?

10: Antalet utländska besökare på eventet?

11: Hur stor blev den turistekonomiska omsättningen/vinsten? Vilka ligger bakom mätningen?

12: Har ni några framtidsplaner?

IO= Inte officiellt
IU = Inga uppgifter




A-I | K-R | S-Ö






BAUHAUS-galan

Intervjuad: Jan Kowalski, Meeting Director BAUHAUS-galan

1. Detta arrangeras av medlemsföreningarna till Stadionklubbarna och ägs av dessa.

2. Ca 15 miljoner kronor

3. a) Idrottsmän b) Cirka en miljon USD

4. Ca 430 000 USD

5. IO

6. IO

7. IO

8. Ca 150 i Diamond League och ytterligare 150 seniorer i förtävlingarna samt 800 i ungdomstävlingar samma dag. Vi har ungefär lika många män som kvinnor som tävlar och samma prispengar för båda könen.

9. a) 10 500 åskådare på Stadion. b) På tv var det 900 000 som var inne och såg sändningen och 380 000 i snitt under 2 timmar och 45 minuter sändning. BAUHAUS-galan hade 42 % av alla som tittade på tv den tiden.

10. IU

11. IU

12. Ja fortsätta DL 5 år till 2020-2024


Till toppen






Blodomloppet

Intervjuad: Maria Kvant, kanslist

1. Arrangörerna på varje ort äger rätten att använda namnet Blodomloppet men Föreningen Blodomloppet beslutar om vem som får vara arrangör och en arrangör får bara vara arrangör om man har en blodcentral knuten till loppet.

2. IU

3. a) T-shirten är den stora utgiftsposten. b) IU

4. 0 kronor

5. IU

6. IU

7. IU

8. a) totalt 106 184 deltagare b) 50 518 män c) 51 977 kvinnor d) Ingen registrering på utländska deltagare e) 3689 barn sprang Lilla Blodomloppet.

9. Ingen mätning av publik eller hur många som har sett sändningarna från storbilden under loppet eller efteråt.

10. IU

11. IU

12. Fortsätta vara en av Sveriges största löpartävlingar och få ett hälsosammare Sverige där det aldrig ska råda brist på blod.


Till toppen






Dalsland kanotmaraton

Intervjuad: Lisa Pedersen, marknadsansvarig

1. Camp Dalsland är en ideell förening som årligen arrangerar: Dalsland X-Country (MTB), Dalsland Gravel Race (Gruslopp på cykel), Dalsland Kanot Maraton, Dalsland Swimrun och Dalsland X-Trail (terränglöpning). Den ideella föreningen Camp Dalsland består av företag inom besöksnäringen och näringslivet i Dalsland. Föreningens syfte är att med hjälp av olika evenemang lyfta fram Dalsland som outdoor-destination och arbeta för en ökad tillströmning av besökare från hela Sverige och övriga världen.

2. Det är svårt att bena ut alla kostnader/intäkter på ett specifikt evenemang, då mycket slås över alla våra evenemang. Inköp gör vi för alla evenemang tillsammans.

3. a) Våra största kostnader för evenemangen är helt klart tidtagningssystemet. Det är en tjänst vi köper in utifrån. För kanotmaraton är det ytterligare ljud, busstransfer och deltagarmat som är stora utgiftsposter. b) IO

4. 0 kronor

5. IO. Ca hälften av intäkterna dras in via startavgifter. Övrigt är sponsor och samarbetsavtal med turistnäring och företag.

6. IO

7. IO

8. a) Ca 500. b) 60% c) 40% d) 50%
9. a) Sammanlagd publiksiffra är svårt att säga men ca 2000 pers under DKM specifikt. Troligtvis det dubbla under årets alla evenemang.

b) Ingen livesändning via webb/tv. Dock kommer Swimrun att webbsändas 2019, då det blir en del av Alliansloppets Nations Challenge.

10. IU

11. IU

12. Ytterligare en satsning är att Kanotmaraton och Dalsland Swimrun blir en del av Turistrådet Västsveriges nya satsning – West Sweden Action Weeks. West Sweden Action Weeks kommer fokusera och lyfta och marknadsföra evenemang i Västsverige under augusti och september. Bl.a. Ö-loppet, Vårgårda Velofondo, Dalsland Kanotmaraton, Dalsland Swimrun, Alliansloppet, Alliansloppet MTB och Icebug Experience.


Till toppen






Eken Cup

Intervjuad: Magnus Birath sportchef

1. HK Cliff, AIK och G/T Söder.

2. Drygt 3,7 miljoner kronor

3. a) Iordningställande av spelfältet där drygt 40 mål ska ställas ut, gräs klippas, planer kritas, tävlingskansli byggas, försäljningstält uppföras m.m. Betalning av domare, Gästservice som t.ex SL kort och TallinkSilja. b). 1,7 miljoner kronor.

4. 0 kronor

5. Drygt 1,8 miljoner kronor

6. 200 000 kronor.

7. 30 000 kronor efter att vi betalt ägarföreningarna arbetet dom utfört.

8. 5800 delat på 2650 (flickor), 2450 (pojkar), 400 (kvinnor) och 400 (män). 700-1000 var utländska deltagare.

9. a) 15-20 000 besökare. b) Drygt 19 000 personer såg de fyra finalerna via våra webbsändningar.

10. 200 besökare från Finland, Estland, Litauen och Lettland.

11. IU

12. Att fortsätta arbetet med att göra turneringen mer tillgänglig för barn och ungdomar som inte spelar handboll genom att erbjuda aktiviteter som attraherar. Utveckla vårt arbete med Stockholms idrottsförvaltning, SISU, Svenska kyrkan och andra organisationer med samma värdegrund som oss.


Till toppen






Elitloppet

Intervjuad: Markus Myron, marknads- och kommunikationschef

1. Stockholms Travsällskap äger varumärket och har arrangerat Elitloppet sedan 1952.

2. Inklusive spelomsättning runt 469 miljoner kronor, exklusive spelomsättning 66 miljoner kronor.

3. Prispengar, personal, reklam, tillfälliga byggnationer på och runt om arenan.

4. 20,8 miljoner kronor

5. Ca 30 miljoner kronor

6. Ca 7 miljoner kronor.

7. Positivt

8. 379 hästar, 32 % utlandsfödda, 18 % utlandstränade

163 kuskar, a) 73 % män, b) 27 % kvinnor, c) 33 % utländska deltagare

9. a) Ca 50 000 besökare under helgen b) Elitloppet sänds direkt i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Frankrike och Australien. Dessutom sänds loppen live via spelombud i ytterligare ett 20-tal länder.

10. Ca 8000

11. IU

12. Fortsätt utveckling, men i små portioner.


Till toppen






Gothenburg Horse Show

Intervjuad: Patrik Fredriksson eventansvarig

1. Got Event (Göteborgs Stad)

2. 23 miljoner kronor.

3. a) Prispengar, arenabyggnationer b) IU

4. 5 miljoner kronor

5. 60%

6. 40%

7. Break even

8. a) Ca 200 deltagare b och c) Ca 50% vardera kön d) Ca 60% utländska deltagare

9. a) 72 000 på plats b) 30 tv-kanaler sänder inklusive SVT

10. 5 %

11. IU

12. Världscupfinaler 2019 och 2021.


Till toppen






Gothia Cup

Intervjuad: Dennis Andersson, cup-general

1. BK Häcken

2. Cirka 71 miljoner kronor.

3. a) Kommunala kostnader (Planer, inkvartering) samt marknadsföring b) IU. 
4. 0 kronor

5. Cirka 43,5 miljoner kronor deltagaravgifter, bruttointäkt försäljning 3,9 miljoner kronor.

6. 13,8 miljoner kronor

7. Prognos 8 miljoner kronor.

8. 37 800 aktiva deltagare. a) 70 % män b) 30 % kvinnor. c) 57 % av från utlandet.

9. a) Cirka 400 000 ser matcherna på plats. Drygt 23 000 på finalerna samt 54 800 på invigningen. b) 2300 matcher sändes live (streaming)

10. 28 400

11. 430 miljoner kronor, statlig intäkt 140 miljoner kronor (Göteborg & Co, 2014)

12. 9-mannaspel för 13-åringar införs 2019.


Till toppen






GöteborgsVarvet

Intervjuad: Bo Edsberger, förbundschef Göteborgs Friidrottsförbund

1. Göteborgsvarvet ägs och drivs av Göteborgs Friidrottsförbund (GFIF), en ideell förening som består av 53 friidrottsföreningar. GFIF är ett av Sveriges 23 specialdistriktsförbund inom friidrotten.

2. 58 miljoner kronor 
3. a) Personal/funktionärer b) IU
4. 0,9 miljoner kronor

5. Biljetter 0 kronor, deltagaravgifter cirka 36 miljoner kronor och övrig försäljning cirka 3 miljoner kronor.    
6. 19 miljoner kronor.
7. Ingen separat redovisning för GöteborgsVarvet ingår i GFIF:s redovisning.

8. 80 043 totalt under Göteborgsvarvetveckan i maj. 56 893 anmälda till halvmaran.

a) män 64 % b) kvinnor 36 % c) utländska deltagare 4 %
9. a) Cirka 200 000 på plats b) Göteborgsvarvet sändes på gp.se med 350.000 startade strömmar.

10. IU
11. Cirka 300 miljoner kronor (Analysföretaget Origo, på uppdrag av Göteborg & Co 2018)
12. Vi vill erbjuda ett evenemang i världsklass som får många att må bra! Vi kommer fortsätta satsa på hållbarhet inom miljö, sociala och ekonomiska aspekter för att utveckla vårt evenemang och för att uppnå alla krav i ISO-certifieringen 20121. Vi vill skapa fysiska mötesplatser och digitala lösningar som förhöjer upplevelsen för deltagare och publik. 2019 firar Göteborgsvarvet 40 år och 2021 kommer vi att arrangera ett unikt maraton, som en del av firandet av staden Göteborg som fyller 400 år. Vi fortsätter utveckla nya lopp som intresserar vår målgrupp såsom Yoga Run, Urban Run, Mud Run och Stafetter. Vi arbetar för starka och långsiktiga samarbeten med våra samarbetspartners, leverantörer och funktionärer, som är mycket viktiga för evenemangets utveckling.


Till toppen




A-I | K-R | S-Ö






Kistaloppet

Intervjuad: John Laselle, verksamhetsledare Löparakademin

1. Den ideella föreningen Löparakademin

2. 550 000 kronor

3. a) Tidtagning/nummerlappar b) ca 300 000 kronor exklusive löner. Drygt 500 000 kronor inklusive löner.

4. 12 000 kronor

5. Ca 10 000 kronor

6. Resten drogs in från sponsorer och stöd

7. Marginellt plus, löner inräknat

8. 2400 anmälda i barn- och vuxenklasser b) 60% c) 40% d) IU

9. a) Ca 15 000 b) IU

10. IU

11. IU

12. Vi fortsätter utveckla arrangemanget och vara en katalysator för motion i socialt utsatta områden.


Till toppen






Lidingöloppet

Intervjuad: Ninna Engberg, GS/VD Lidingöloppet

1. IFK Lidingö Skid Och Orienteringsklubb samt IFK Lidingö Friidrott

2. 27 miljoner kronor

3. a) Tälthyra, tidtagning, ljud, funktionärsersättningar, transport och medaljer b) 27 miljoner kronor
4. 260 000 kronor.

5. 19 miljoner kronor

6. 8 miljoner kronor

7. 0 kronor

8. a) 35 800. b 65% c) 35% d) Ca 2000

9. a) Ca 60 000 besökare på plats. b) Ca 80 000

10. IU

11. Ingen undersökning gjord.
12. Fortsätta utveckla evenemanget både nationellt och internationellt med ett digitalt fokus.


Till toppen






Nationaldagsgaloppen

Intervjuad: Linda Persson, projektledare Nationaldagsgaloppen och B2B-ansvarig Blixten & Co

1. Svensk Galopp AB

2. IU

3. Ca 5 miljoner kronor. Största posten är iordningställandet av området, inklusive banan

4. Ca en miljon kronor

5. Gratis entré

6. IU

7. IU
8. a) Ca 40 Jockeys, (dessutom tränare och ägare), och 16 ponnyjockeys

 b) 40% män c) 60% kvinnor c) 8 utländska jockeys
9. a) Ca 50 000 (Uppskattning av Kungliga Djurgårdens Förvaltning) b) Visades i TV4, TV4 play och Abu Dhabi Sports TV.

10. Ca 7 procent

11. IU
12. Visionen är att evenemanget ska växa och utvecklas till världens största nationaldagsfirande med galopp i centrum.


Till toppen






O-Ringen

Intervjuad: Henrik Boström, VD O-Ringen AB

1. O-Ringen AB är arrangör av O-Ringen och ägs till 100% av Svenska orienteringsförbundet

2. Ca 40 miljoner kronor.
3. Ersättningen till funktionärsföreningar för deras insats under arrangemanget.

4. Ca en miljon kronor

5. Ca 26 miljoner kronor

6. Ca 14 miljoner kronor

7. Ca 200 000 kronor

8. a) 17 171 deltagare b) 53 % män c) 47 % kvinnor d) utländska deltagare var 25 % av totalen.

9. a) 2000-3000 b) Radio bevakar

10. Ett par hundra

11. 140 miljoner kronor (Upplevelseinstitutet)

12. Ja, att fortsätta växa organiskt


Till toppen






Olympiatravet

Intervjuad: Elisabeth Normelli, marknadsavdelningen ATG

1. Olympiatravet är ett långsiktigt samarbete mellan ATG, Sveriges Olympiska Kommitté och Sveriges Paralympiska Kommitté. Olympiatravet firar 40 år 2019 och det ska vi fira.

2. Olympiatravet 2018 omsatte via V75 512,4 miljoner under fyra deltävlingar 1 april Romme, 7 april Solvalla, 14 april Jägersro, 21 april Umåker och final på Åby Travbana den 28 april.

3. a) IO b) IO

4. Totala prissumma till startande hästar i Olympiatravets deltävlingar och final var 4,8 miljoner kronor varav vinnaren av finalen erhöll 1,5 miljoner kronor.

5. IO

6. Olympiatravet har inga sponsorer.

7. IO

8. Vi räknar antalet deltagare i ekipage, dvs travhäst och körsven. Totalt antal deltagande ekipage var under deltävlingarna och finalen 50.
9. a) Totalt antal besökare på travbanorna under Olympiatravets fyra deltävlingar och final var 25 957. b) Snittsiffrorna för V75-programmen under Olympiatravet 2018 var, TV12 14.30-16.00 47 000 tittare, TV12 16.00-18.00 111 000 tittare, TV4 18.00-19.00 212 000 tittare. c) I snitt 35.000 tittare per tävlingsdag.

10. Finns ingen mätning av utländska besökare.

11. Ingen mätning är gjord.

12. Olympiatravet firar 40 år och är ett av Sveriges absolut längsta sponsorsamarbeten. Det ska vi fira.


Till toppen






Partille Cup

Intervjuad: Fredrik Andersson, generalsekreterare

1. IK Sävehof

2. Ca 38 miljoner kronor
3. a) Matkostnader och skolor. b) 33 miljoner kronor.
4. 0 kronor

5. Cirka 23 miljoner kronor.
6. Cirka 2,5 miljoner kronor.
7. Hela vinsten går in i IK Sävehofs verksamhet
8. 22 000 a) 47 % män b) 53 % kvinnor c) 60 %

9. a) Cirka 26 000 c) 28 000

10. IU

11. Ingen mätning i år. Senaste mätning cirka 110 miljoner kronor (Göteborg & Co).

12. I år genomförs Partille Cup för 50:e gången. Under 50 års jubileet kommer vi att utöka antalet klasser med Veteranhandboll och minihandboll. Det betyder att vi kommer tillåta spelare som 25+, 30+, 40+ och 50+. ParaHandbollen utökas också med fler lag och siktar på internationellt deltagande.


Till toppen






Red Bull Nordenskiöldsloppet

Intervjuad: Wolfgang Mehl, vd

1. Nordenskiöldsloppet AB i samarbete med Jokkmokks SK och Red Bull Sweden.

2. 2,6 miljoner kronor

3. a) Ersättning till 500 funktionärer från 35 lokala ideella föreningar: 400 000 kronor

b) 2,6 miljoner kronor

4. 50/30/20t kr för plats 1-2-3 i både dam- och herrklassen, totalt alltså 200 000 kronor.

5. Biljetter: 0, deltagaravgifter 750 000 kronor och övrig försäljning 50 000 kronor.

6. Totalt 1,6 miljoner kronor.

7. Plus/minus 0

8. a) 410 b) 85% c) 15% d) 175

9. a) Ca 2000 b) webb-TV, 60 000 tittare

10. Deltagare plus medföljande: 300 från 17 länder

11. 12 miljoner kronor omsättning för lokala företag (egen utredning baserat på Vasaloppets metod)

12. Öka antal deltagare med 20% per år. Utreda möjligheterna för ett MountainBike ultralopp med samma bana och samma distans 200 kilometer.


Till toppen




A-I | K-R | S-Ö






Seglarveckan

Intervjuad: Pekko Svensson, projektledare

1. Seglarveckan Båstad arrangeras av Sailing Båstad.

2. En miljon kronor

3. Ytor i hamnen, logi och mat

4. 0 kronor
5. Biljetter och deltagaravgifter 800 000 kronor
6. 200 000 kronor
7. Blev ett plusresultat
8. a) 400 b) 200 män c) 200 kvinnor d) 350 utländska
9. a) Ca 30 000 besökare på plats

10. IU

11. IU

12. SM/NM Express 2019, VM 505 2020


Till toppen






SM-veckan Vinter och Sommar

Intervjuad: Per Bergljung, evenemangs- och partneransvarig Riksidrottsförbundet

1. SM-veckan arrangeras av Riksidrottsförbundet i samarbete med aktuell värdstad och berörda specialidrottsförbund.  Sveriges Television är sändande bolag.

2. Går ej att svara på eftersom vi har ca 20- 50 idrotter som ansvarar för sina egna evenemang (tävlingar) inom ramen för evenemanget/konceptet SM-veckan.

3. SM-veckan sommar är ju större än SM-veckan vinter (dubbelt så många idrotter). SM-veckan sommar kostar RF och värdstaden cirka 8-10 miljoner kronor. Största utgiftsposterna handlar framförallt om stöd till arrangörsföreningar, arenaanpassningar, personalkostnader, Tv-produktion och marknadsföring.

4. Det är upp till respektive specialidrottsförbund/Idrott, men i de flesta idrotterna delas inga prispengar ut.

5. Under SM-veckan vinter tog värdstaden Skellefteå fram ett entrékoncept i form av en mössa som gällde som inträde för alla tävlingar under veckan. Under SM-veckan sommar i Helsingborg/Landskrona var det endast ett fåtal idrotter som tog inträde. Inträdeskostnaden brukar variera mellan 40-200 kronor.

6. Den centrala partnerstrukturen (RF:s) för SM-veckan ska dra in cirka 2 miljoner kr/SM-vecka (inkluderat barteravtal). Till detta tillkommer givetvis värdstadens samarbetspartners som oftast handlar om leverantörsnivå samt respektive SF:s/idrotts egna sponsorintäkter.

7. Idag redovisar vi inte ett resultat för helheten av SM-veckan. Värdstaden och RF arbetar med separata budgetar utifrån sina olika roller i evenemanget. Både Skellefteå och Helsingborg/Landskrona klarade i det stora hela att hålla sina respektive rambudgetar på 6,5 miljoner kronor.

8. Skellefteå – 3679 deltagare (59% män, 41% kvinnor)

Helsingborg/Landskrona – 6000 deltagare (67% män 33% kvinnor i Helsingborg och 40% män 60% kvinnor i Landskrona)

9. Skellefteå a) 126 000 besök (enligt Upplevelseinstitutet). b) Toppnotering på 482 000 tittare.

Helsingborg/Landskrona a) 280 000 besök (enligt Upplevelseinstitutet). b) Toppnotering på 371 000 tittare.

10. IU

11. Skellefteå (specifik) 36,6 miljoner

Helsingborg/Landskrona. Helsingborg 85 miljoner kronor (generell) och 73 miljoner (specifik) och Landskrona 34 miljoner (generell) och 33 miljoner (specifik).

Det är Upplevelseinstitutet som ligger bakom mätningen i samarbete med Retriever, som gör medieanalysen.

12. Den stora utmaningen för framtidens SM-vecka är att utvecklas som ett av Sveriges största och ”hetaste” idrottsevenemang samtidigt som det ställer stora krav på värdstäderna gällande arenaanpassningar och logimöjligheter. Till SM-veckan i Malmö 2019 kommer det för första gången att erbjudas en officiell mötesplats med seminarier och olika kringaktiviteter som ska locka fler målgrupper inom idrottsrörelsen att samlas i samband med tävlingsevenemanget SM-veckan.

SM-veckan ska vara ett lyskraftsevenemang för bredden av svensk idrott samtidigt som det ska höja statusen på SM-tävlingar (världsstjärnor som möter nya förmågor). Dessutom ska SM-veckan blanda etablerade idrotter med nya spännande idrotter (nästa generations intressen).


Riksidrottsförbundet och SVT har idag ett samarbetsavtal till och med sommaren 2022 och avser att förlänga det inom kort fram till minst 2024. Om vi räknar med anmälningarna till SM-veckan sommar 2019 i Malmö har 60 av RF:s 71 medlemsförbund deltagit i SM-veckan sedan starten 2009 och intresset fortsätter att öka.

Intresset för att stå som värd för SM-veckan är fortfarande stort bland landets kommuner. RF har öppnat upp för att städer inom samma region ska kunna samarrangera evenemanget i en ambition att göra SM-veckan tillgänglig för flera städer. Det är också viktigt att utveckla evenemanget ur ett hållbarhetsperspektiv – ekonomiskt, miljömässigt och socialt. 


Vi är nu i en process att utse värdstäder för SM-veckan vinter 2023-2024 samt sommar 2023-2024. Vi vill ge våra värdstäder bättre med förberedelsetid för att implementera SM-veckan i ett långsiktigt utvecklingsarbete. Följande värdstäder är redan klara:

Sundsvall – vinter 2019

Malmö- sommar 2019

Luleå/Boden – vinter 2020

Halmstad – sommar 2020

Borås – vinter 2021

Linköping – sommar 2021

Piteå – vinter 2022

Umeå – sommar 2022

Värdstäder för SM-veckan vinter och sommar 2023 och 2024 blir officiellt klart under juni 2019.


Till toppen






Stadium Sports Camp

Intervjuad: Johan Zahn, General Manager Stadium Sports Camp

1. Stadium Sports Camp AB (SVB) är arrangör och ett eget bolag i Stadium Group. SVB står för ”Särskild Vinstutdelningsbegränsning” och verkställs genom att en stor del av överskottet tillfaller våra samarbetsföreningar i Halmstad och Norrköping. I fjol delade vi ut drygt 5 miljoner kronor och är sedan starten uppe i över 60 miljoner. Vi är Stadiums största Good Citizen-projekt och den naturliga förlängningen av Stadiums egen vision: ”Activate the World”.

2. Evenemanget omsätter cirka 25 miljoner kronor och överskottet som kvarstår efter att alla fakturor är betalda delas med föreningarna. På så vis kan vi inspirera fler till ett aktivt liv även utanför Stadium Sports Camp.

3. a) De största utgifterna för Stadium Sports Camp är mat till alla deltagare samt ersättning till föreningarna som närvarar (inkl. utdelningen av överskottet). b) IU

4. 0 kronor

5. Totalt omsätter evenemanget cirka 25 miljoner varav merparten kommer från deltagaravgifter samt försäljning. En mindre del kommer från sponsorer.

6. IU

7. Resultatet för Stadium Sports Camp i fjol blev ungefär plus minus noll. Precis enligt plan då allt överskott går till föreningarna.

8. a) Nästan 8000 b) 52% tjejer c) 48% killar d) 165 (rekord)
9. Ca 25000 under 4 söndagar i 2 städer

10. IU

11. Vi har inte siffror för den turistekonomiska delen men vi vet av erfarenhet och insikter från regionerna att Stadium Sports Camp är uppskattat av många.

12. Vi vill alltid utveckla oss och göra lägret till en ännu bättre upplevelse. Den kommande sommaren har vi en helt ny studsmattepark tack vare en ny samarbetspartner och i Halmstad har vi tecknat nytt avtal för att utveckla konceptet och växa ytterligare. Sommaren 2020 fyller vi 25 år vilket vi också redan nu blickar framåt mot.

Andra planer vi har är att utöka samarbetet med sponsorer för att skapa ännu bättre upplevelser för deltagarna samt att antalet sponsrade platser ska uppgå till minst fem procent per år så att fler får chansen att delta på Stadium Sports Camp.


Till toppen






Stockholm Open

Intervjuad: Simon Aspelin, Tournament Director

1. Game Set Events AB är operatör och driver evenemanget. Stockholm Open AB äger tävlingen

2. Ca 30 miljoner kronor

3. a) Prispengar och produktion av evenemanget b) IU

4. 686 000 EUR

5. 35 % av intäkterna

6. Ca 65 % av intäkterna.

7. IO

8. Ca 60 spelare

9. a) Ca 32 000 b) Turneringen visades i ca 30 länder

10. IU

11. IU

12. Fortsätta att jobba för att tävlingen har ett väldigt starkt startfält. Utveckla mötesplatsen för företag och fylla veckan med aktuella seminarier samt skapa en härlig stämning på arenan för tennispubliken.


Till toppen






Svenskt Grand National

Intervjuad: Johan Persson, projektledare

1. Svensk Galopp AB
2. 1,6 miljoner kronor
3. a) Prispengar b) 1,8 miljoner kronor.

4. Cirka 904 900 kronor.
5. Cirka 260 000 kronor
6. Cirka 100 000 kronor
7. Underskott cirka 230 000 kronor

8. a) 60 stora hästar med tillhörande ryttare och tränare och ägare b och c) 50/50 d) Cirka 20
9. a) 4133 personer b) IU

10. Ja
11. IU

12. Fortsätta utveckla tävlingsdagen till att vara en av Svensk Galopps propagandadagar.


Till toppen






Sweden Sport Academy

Intervjuad: Maria Ejderstedt, verksamhetsansvarig

1. Sweden Sport Academy

2. Ca 4,5 miljoner kronor
3. a) Personalkostnader och måltider till deltagare b) IU

4. 0 kronor

5. 100 %

6. 0 kronor

7. Ej klart.

8. Ca 1400 a) 50% män? b) 50% kvinnor c) 5%

9. Ej aktuellt

10. IU

11. IU

12. Att fortsätta utveckla lägerupplevelsen på bästa sätt.


Till toppen






Swedish Beach Tour

Intervjuad: Adrian Norrby, projektledare

1. Svenska Volleyevent AB (SVEAB) äger konceptet Swedish Beach Tour och deltävlingarna arrangeras tillsammans med en lokal förening. SVEAB ägs till 100% av Svenska Volleybollförbundet.

2. En miljon kronor

3. a) Löner, investeringar, prispengar b) Cirka 1,1 miljon kronor

4. 210 000 kronor

5. Gratis inträde, i övrigt försumbart

6. 500 000 kronor

7. Ca -100 000 kronor.

8. a) 128 lag (á två spelare) b och c) alltid lika många män som kvinnor d) utländska lag från Danmark, Norge och Holland.

9. a) Ca 20 000 besök b) IU

10. IU

11. IU

12. 4-5 stopp på touren 2019 och istället adderat U20-EM samt världstourtävling på evenemangskalendern. 


Till toppen






Swedish Open

Intervjuad: Sara Bergh, projektledare

1. Arena Båstad AB

2. 30,5 miljoner kronor

3. a) Prispengar b) IU

4. 5,8 miljoner kronor

5. 5,2 miljoner kronor

6. 70%

7. IU

8. 76 män

9. a) 44 200 b) IU

10. IU

11. IU

12. Fortsätta att utveckla arenan och den idrottsliga upplevelsen genom att presentera nästa generations tennisstjärnor tillsammans med etablerade spelare i en skön inramning med musik, bra mat och en attraktiv galleria.


Till toppen






Volvo Ocean Race - Göteborg

Intervjuad: Kristian Ferrara, projektledare Göteborg & Co

1. Volvo Group och Volvo Cars, som ägt tävlingen tillsammans de senaste 20 åren. Lämnar nu över till Atlant Ocean Racing Spain, lett av Richard Brisius, Johan Salén och Jan Litborn, Göteborg var värdstad för sista stoppet innan målgång 2018 och en av huvudarrangörerna för stoppet var kommunalägda Göteborgs Hamn AB.
2. IO

3. a) IU b) IO

4. 0 kronor

5. IO

6. IO

7. IO

8. 7 tävlande lag.

9. a) 70 000 besökare i Göteborg. b) Sändes i flera länder.

10. 22% av besökarna kom från andra länder.

11. 90 miljoner kronor 2018 (Göteborg & Co)

12. Medverkan i Volvo Ocean Race 2021/22 är under diskussion.


Till toppen






Världsungdomsspelen

Intervjuad: Per Crona, projektansvarig

1. Örgryte IS Friidrott

2. 1,8 miljoner kronor

3. a) Hyra Ullevi och tekniskt material 300 000 kronor. b) 800 000 kronor

4. 0 kronor

5. 1 400 000 kronor

6. 250 000 kronor

7. 750 000 kronor

8. a) 3500 b) 1700 män c) 1800 kvinnor d) 1400

9. a) Cirka 8-10 000  b) 40 000 webb-TV

10. Cirka 2500

11. Mer än 3.000 hotellnätter, övrigt är svårt att bedöma. 1441 deltagare besökte Liseberg bland annat.

12. För 2019 att förbättra webbsändning tillsammans med Svenska och Danska Friidrottsförbunden. Förstärka vår position som Europas främsta ungdomstävling. Nå fler nationer och rusta upp Ullevi som friidrottsarena.


Till toppen






Vätternrundan

Intervjuad: Gunilla Brynell-Johansson, VD MAIF IA Vätternrundan

1. MAIF (Motala allmänna idrottsförening) idrottsallians

2. Cirka 50 miljoner kronor

3. a och b) IO

4. 0 kronor

5. IO

6. IO

7. Totalt går ca 10 miljoner kronor till idrottsklubbarna i idrottsalliansen och till de ytterligare dryga 70 föreningarna som genom att hålla med ca 4000 funktionärer gör arrangemangen möjliga.

8. a) Cirka 38 000, utöver det 500 barn i det viktiga MiniVättern b) 23 500 c) 14 500 d) IU

9. Enligt HUI-undersökningen 2013 ca 80 000 på plats under cykelveckan. 2000 på plats vid Vättern Bike games, det nya arrangemanget som anordnades för första gången oktober 2017. Livesändning sågs av 124 000 personer, total titt-tid 1 240 000 minuter (2 år och 130 dagar). 81 länder besökte livestreamen. Ny HUI-undersökning planeras.

10. Drygt 5 000 utländska deltagare + medföljande familj och vänner.

11. HUI gjorde undersökning 2013. Bedömd omsättning 2018 ca 90 miljoner kronor.

12. Att fortsätta utveckla befintliga lopp samt utveckla nya spännande arrangemang. Fortsatt utveckling av Vättern 100 km med fler elcyklar. Allt utifrån visionen; att få fler att cykla. Fortsatt satsning på Vättern Bike games, en helg på hösten med fokus på andra grenar av cykling än landsvägscykling. Utveckling av MTB cykling.  


Till toppen






Winning Ground

Intervjuad: Fredrik Gunnarsson

1. Linköpings FC, BK Tinnis, Hjulsbro IK, BK Derby, Linköping Kenty DFF

2. IO

3. a) Mat, boende, och planhyra. b) IO

4. IO

5. IO

6. IO

7. IO

8. a) 650 b) 50 (ledare) c) 600 d) 15 stycken (ett lag från Kanada)

9. a) Mellan 500 och 600 b) IU

10. 30 stycken

11. IU

12. Vi ser oss som Sveriges bästa flickfotbollsfestival, och ambitionen är att växa så fler kan ta del av detta uppskattade arrangemang.


Till toppen






ÅF Offshore Race

Intervjuad: Anna Nikkanen, kommunikationsansvarig KSSS

1. Evenemanget ägs och arrangeras av Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS

2. Runt 10 miljoner kronor

3. a) Största utgiftsposten är att iordningställa hamnen och lägga ut de provisoriska flytbryggorna. b) IU

4. 0 kronor.

5. Det är fri entré och deltagaravgifter ger cirka 1 miljon kronor i intäkter

6. IO

7. 0 kronor eftersom överskottet går till vår ungdomsverksamhet.

8. a) Vi hade ca 250 startande båtar i ÅF Offshore Race och cirka 60 båtar i den mindre tävlingen ÅF Inshore Race som arrangerades dagen innan den ”stora” starten. Cirka 2500 personer seglade, cirka tio procent var kvinnor och drygt tio procent var utlänningar.

9. Cirka 100 000 besökare på eventområdet på Skeppsholmen under de fyra dagar eventet pågick. Cirka en miljon sidvisningar på vår hemsida www.ksss.se under den vecka som evenemanget pågick.

10. IU

11. Stor! Eftersom TV-bilder från ÅF Offshore Race har visats i över 50 länder världen över.

12. ÅF Offshore Race/Gotland Runt har arrangerats sedan 1937, vilket innebar att vi firade 80-årsjubileum 2017. Vi fortsätter att utveckla tävlingen och förenkla och förbättra för seglarna. Men vi förbättrar även evenemangsområdet på Skeppsholmen ytterligare, med fler och ännu bättre restauranger, underhållning och olika ”prova på-aktiviteter”.


Till toppen



Annons

Ads

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå