Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Karins krönika

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Stefans krönikor

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Patetisk politisk feghet

"Hur länge ska den politiska och journalistiska lekstugan fortsätta när det gäller att bedöma om Sverige ska fullfölja ansökan om vinter-OS 2026? Hur länge ska argumenten i lekstugan baseras på ”fake news” snarare än fakta? Varför kan vi inte skapa en seriös diskussion som är värdig ett land som håller miljömässig och social hållbarhet högt liksom anställningsvillkor och ”fair trade” aspekter. Faktorer som idag utgör kärninnehållet i IOC:s (Internationella Olympiska Kommitténs) regelsystem för framtida OS-ansökningar". Så inleder Peter Rohmée oktober månads debattinlägg. Peter är expert på de stora idrottsevenemangens samhällseffekter.

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER


Centrum för idrottsevenemang

- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
 

Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.

Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Mr Bister
- Bitsk blogg om sport, främst fotboll på Vi Tippas hemsida

Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia


Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

•     Evenemangsenkäten     •     Evenemangsenkäten     •

Evenemangsenkäten

| 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |


Evenemangsenkäten 2011


Sport & Affärer presenterar varje höst det ekonomiska utfallet för de svenska sommarevenemangen på www.sportaffarer.se.  


Enkätfrågorna till evenemangsarrangörerna: 
1. Hur mycket omsatte evenemanget?
2. Totalkostnader? Största utgiftsposter?
3. Hur mycket drogs in från biljetter, deltagaravgifter och övrig försäljning?
4. Hur mycket drogs in från sponsorer?
5. Resultat?
6. Antalet deltagare totalt? 
a) Varav män?
b) Kvinnor? c) Utländska deltagare?
7. Sammanlagd publik? a) på plats b) viaTV
8. Utländska besökare? +
9.  Hur stor blev den turistekonomiska omsättningen/vinsten? 
Vilka ligger bakom mätningen?
10. Prispengar?
11. Framtidsplaner?

IU = Inga uppgifter




A-I | K-R | S-Ö






Collector Swedish Open

Intervjuad: Christer Hult
Arrangörer: PR Event/Lagardére

Lagardére är ett börsnoterat bolag och får ej kommentera siffror rörande ekonomin

1: Ca 15 miljoner(extern uppgift) varav 65-70 %  från sponsorer 
2: IU – största utgiftsposten är prispengar 
3: IU
4: 65 - 70 % av den totala omsättningen 
5: IU
6: 100 kvinnor
7: 31000
8: Svårt att säga, ingen mätning gjord men ca 3-4000 från Danmark 
9: IU
10:
 IU
11: Kontinuerlig utveckling av att göra Swedish Open till ett starkt svenskt/nordiskt evenemang


Till toppen






DN Galan

Intervjuad: Rajne Söderberg/Jan Kowalski
Arrangörer: Stadionklubbarna(tolv ledande friidrottsklubbar i Stockholm)


1: 20miljoner SEK
2: Idrottarna; ca 11 miljoner SEK inklusive prispengar, startpengar, resor och hotell. 
3: Ca 5 miljoner SEK
4: Ca 11,5 miljoner SEK
5: Förlust (-500.000 SEK)
6: 300 totalt varav a)150män b) 150 kvinnor
7: a) 14 000 på plats b) TV: IU
8: IU
9: Ingen mätning gjord.
10: 500.000 USD
11: Att utveckla evenemanget med fler evenemangsdagar. Behålla den höga nivån och vara det årliga sportevemanget i Sverige som kan presentera världens främsta i sin sport, år efter år.


Till toppen






Elitloppet

Intervjuad: Fredrik Ekman
Arrangörer: Solvalla Travsällskap


1: IU.
2: b) Största kostnader är annonsering och bevakning
3: 
IU.
4: 
IU.
5: 
Entréintäkter uppgick till 3,8 Mkr och försäljning (program, tidningar, merchandise) 690 000 kr.
6: Hundratalet hästar och kuskar från världseliten.
7: Drygt 52 000.
8: 
Cirka 20 procent (siffror baserade på senaste undersökningen, 2007).
9: 
93 miljoner kronor i turismekonomisk omsättning (2007). a) Stockholm Visitors Board, se ovan. 
10:
18 miljoner kronor.
11:
 Göra Elitloppet till ett begrepp som har sin kärna sista söndagen i maj, men som blir en vecka som lever från ons-sön på och utanför Solvalla och med events/spinoffs under andra delar av året.


Till toppen






Falsterbo Horse Show

Intervjuad: Jan Olof Wannius
Arrangörer: Falsterbo Horse Show AB


1: 31 miljoner
2: IU
3: IU
4: IU
5: IU
6: ca 1000
7: 61 212
8: IU
9: Nedan anges resultatet av vad vi bidrar med i intäkter för näringslivet och till Vellinge kommun. Mätningen gjordes 2009 av Region Skåne och siffrorna har ökat med 2-4 % till 2011.

Skatter o avgifter
Kommunala:  5 033 905:-
Landsting:      2 577 216:-
Statliga:          21 057 763
Totalt:           28 668 883

Till Näringslivet i Vellinge kommun och Skåne:
Logi               12 755 917
Transport:      5 368 459
Livsmedel:     1 582 023
Restaurang:    9 373 998
Shopping:      21 659 998
Aktivitet:       7 767 559
Totalt:           58 507 924

10: 6.5 miljoner kr
11: Fortsätta utvecklas och förbättras. 2012, 7- 15 juli tre veckor före OS i London. Sista tävlingen för många av svenska OS ryttarna före Olympiska Spelen i London.


Till toppen






Gothia Cup

Intervjuad: Dennis Andersson
Arrangörer: BK Häcken


1: 65 mkr. 
2: Kommunala kostnader för hyror ca 5 mkr, mat 4 mkr, personal ca.10 mkr. 
3: 60 mkr.
4: 7 mkr. 
5: Ca 5 mkr.
6: 35 000 aktiva deltagare. a) 69 % män b) 31 % kvinnor c) 51 % 7. Invigning 52 000, finaler 24 000 
8: 
9: 380 mkr. enl. TUI 
10: - 
11: Kontinuerlig utveckling


Till toppen






Göteborgsvarvet

Intervjuad: Bo Edsberger
Arrangörer: Göteborgs friidrottsförbund


1: ca 43 mkr
2: Personal/funktionärer 
3: Biljetter: o kr.
Deltagaravgifter: ca 28 mkr
Övrig försäljning: ca 6 mkr
4: ca 9 mkr     
5: ca 3 mkr i vinst gör Göteborgs friidrottsförbund i beräknat resultat 2011. Ingen separat redovisning för GöteborgsVarvet ingår i GFIF:s redovisning.
6: 74 164  
a) män: 64 % 
b) Kvinnor: 36 %
c) Utländska deltagare: 4 %
7: ca 250 000
8: IU 
9: ca 200 mkr
Vilka ligger bakom mätningen? Handels GU, Tommy Andersson professor Mätning 2008.
10: 0,5 mkr 
11: Europas bästa löparevenemang som bidrar till bättre hälsa och härlig stämning till löpare o publik.


Till toppen




A-I | K-R | S-Ö






Kalle Anka Cup

Intervjuad: Martin Gerge Nilsson
Arrangörer: Svenska Tennisförbundet


1: Ca 2 mkr för hela evenemanget på alla orter
2: Svårt att säga då vi har flera olika orter att spela på, men finalveckan i Båstad kostar ca 350 000 kr
3: Ingen biljettförsäljning, övriga uppgifter ligger på respektive klubb som arrangerar turneringen
4: 250 000 kr
5: Finalveckan i Båstad går plus/minus noll
6: Gissningsvis runt 8-10 000 
7: Ingen betalande publik
8: IU
9: IU
10: Nej
11: Ja, många


Till toppen






Lidingöloppet

Intervjuad: Tomas Hoszek
Arrangörer: IFK Lidingö Friidrott och IFK Lidingö Skid & Orienteringsklubb


1: Ej klart ännu, för nära inpå loppet 
2: Ej klart. Största utgiftsposterna är dock: Tältbyggnation, tidtagning och medaljer
3: Ej redovisat
4: Ej klart
5: Ej klart
6: 43 243

  • 21 704
  • 17891
  • 12 00

7: Uppskattningsvis 60 000
8: Vet ej
9: Vet ej, ingen mätning gjord
10: Ja
11: öka andelen besökare och tävlande under Lidingöloppets tre tävlingsdagar


Till toppen






Malmö City Horse Show

Intervjuad: Viveca Byhr Lindén
Arrangörer: Malmö Stad


1: 3,4 mkr
2: Tillverkning av  hinder, uppbyggnad av området, konsulter 
3: 250 000 kr, vi hade fri entré
4: 300 000 kr
5: - 200 000 kr
6: 80 
a)60 % 
b)40 % 
c)65 %
7: 30 000
8: IU
9: IU
10: 245 000 kr
11: Young Rider-EM 2012, EM i fälttävlan 2013. Fortsatt satsning på mästerskap inom ridsport.


Till toppen






Match Cup Marstrand

Intervjuad: Jan Torstenson
Arrangörer: Göteborgs Kungliga Segelsällskap (GKSS) i samarbete med Brandspot


1: ca 20 Mkr
2: Infrastruktur, TV produktion, marknadsföring, sportslig organisation 
3: 6 Mkr
4: Ca 12 Mkr
5: IU
6:

  • a)70
  • b)30
  • c)80 %

7: 115 000
8: 20 000
9: 160 Mkr – Rubin Research 
10: 1,2 Mkr
11: Utöka TV-bevakning, fler mediekanaler, större bredd (juniorer, damer, herrar) bästa event på touren


Till toppen






Nordea Scandinavian Masters

Intervjuad: Presschef Mats Olsson
Arrangörer: Scandinavian Masters AB(Ägare Bro Hof Slott, 80% och SGF, 20%)


1: Ca 60 miljoner kronor
2: Prispengar största kostnaden
3
: IU 
4: Övervägande delen av intäkterna
5: 
Ej klart
6: 156 män
7: 
58 500 på fyra dagar
8: 
Statistik saknas
9: 
Statistik saknas. 
10: 15 miljoner kronor
11: 
Att bli Europas näst största golftävling inom tre år. 
I år kunde tävlingen ses av 425 miljoner hushåll fördelade på 65 länder.


Till toppen






O-Ringen

Intervjuad: Mark Baljeu
Arrangörer: Svenska Orienteringsförbundet samt 14 Orienteringsklubbar i Hälsingland


1: 20Mkr 
2: kartor, löner, tält 
3: 17 Mkr
4: Ca 3 Mkr i kontanter 
5: Ej klart
6: 12939 
a) män: 59 % 
b) Kvinnor: 41 % 
c) Utländska:16 %
7: IU 
8: IU
9: 90 mkr
Vilka ligger bakom mätningen? Rubin Research 
10: 500 000
11: Ja, många


Till toppen






Olympiatravet

Intervjuad: Elisabeth Norrmelli
Arrangörer: ATG


1: 2011 omsatte V75 totalt 456 miljoner och totala omsättningen på spelet 594 miljoner under dessa fem omgångar. 
2: IU. 
3: Olympiatravet inbringade 8 Mkr till SOK, och 1,4 Mkr till Lag Paralympics. 
4: Inga då arrangemanget är ett sponsorskap med SOK/Lag Paralympics. 
5: 200:-/person
6: IU. 
7: 33 000 besökare totalt 2011. Vid finalen 2010 var besöksantalet 14.620, varav 61 % män och 39 % kvinnor. (250 000 följde loppen via TV).
8: IU. 
9: Vid finalen 2010 var 40 % tillresande utanför 031-området, och 32 % övernattade.
10: 1,5 Mkr till segrande ekipage. Total prissumma ink uttagningslopp är 4,3 Mkr.
11: Nästa år är det OS i London, och Olympiatravet kommer präglas av det. Hittills har Olympiatravet, via V75, inbringat 195 miljoner kronor till Sveriges olympier och paralympier. 


Till toppen






Partille Cup

Intervjuad: Fredrik Andersson
Arrangörer: IK Sävehof


1: 25 mkr
2: 21 mkr mat och boende
3: 13 mkr
4: 1 mkr
5: + 3,5 mkr
6: 19500 
a) Män: 10 000
b)Kvinnor: 9500
c)Utländska: 12 000
7: 12 000 på finaler. 40-45 000 dagligen under turneringen 
8: 60 %
9: minst 90 mkr enligt Göteborg & Co 
10: Inga
11: IU


Till toppen




A-I | K-R | S-Ö






Skistar Swedish Open

Intervjuad: Christer Hult
Arrangörer: PR Event/Lagardére

Lagardére är ett börsnoterat bolag och får ej kommentera siffror rörande ekonomin


1: Ca 65 miljoner(extern uppgift)varav ca 65-70 %  från sponsorer 
2: IU
3: IU
4: 65 - 70 % av den totala omsättningen 
5: IU
6: 100
7: 55000
8: IU
9: IU
10: IU
11: Nej, fortsätter som vi gör nu


Till toppen






Sweden Sport Academy

Intervjuad: Maria Gustavsson
Arrangörer: Sweden Sport Academy AB


1: IU ännu men ca 3 mkr.  Bokslut ej klart med alla uppgifter, vi är ett träningsläger och inte ett event i den mån så vissa av frågorna kan vi inte svara på. 
2: IU
3: IU
4: 0 kr
5: IU
6: 
a) 65 % 
b) 35 % 
c) 2 %
7: 0
8: 0
9: IU
10: IU
11: Sweden Sport Academy kommer att fortsätta att utveckla sina läger med fler deltagare och olika idrotter.


Till toppen






Swedish Beach Tour

Intervjuad: Mattias Walfridsson


1: 8,5 Mkr 
2: Ungefär samma som omsättningen, största utgiftsposterna är eventproduktion, marknadsföring och prispengar
3: 184 000
4: Samtliga intäkter är sponsorrelaterade 
5: Lite för tidigt för att vi ska kunna säga exakt men gissningsvis min 2-400 000
6På tourdeltävlingarna har 8-12 herr- respektive damlag spelat i varje deltävling, 32 lag per klass i den deltävling som utgjorde SM. Alltid lika många kvinnor och män. 21 utländska spelare från Chile, Braslien, Nya Zeeland, Danmark, Australien, Holland, Estland, Storbritannien, Slovenien och Lettland. 
7: 91 000 besök. Färre än 2010, mycket pga otur med vädret då vi hade mer än dubbelt så många regndagar än fjolåret. 
8: IU
9: Vi har inte gjort någon turistekonomisk kartläggning. Däremot gjorde SponsorInsight en publikundersökning
10: 650 000
11: Inför 2012 jobbar vi intensivt med att skapa ett intressant turnéschema som bidrar till att göra Swedish Beach Tour till sommarens mest intressant evenemangsplattform. Stockholm, Göteborg, Halmstad, Göteborg, Falkenberg och Umeå är några av de totalt 8-9 turnéstoppen. Vi hoppas kunna behålla våra befintliga partners samt attrahera några nya som vill vara med och bygga en riktigt skön


Till toppen






The Princess

Intervjuad: Beth Engblom
Arrangörer: The Princess Golf Event AB / Sportyard AB


Till toppen






Världsungdomsspelen

Intervjuad: Per Crona
Arrangörer: Örgryte IS


1: 950 00
2: 500 000 / hyra Ullevi – 138 000 
3: 800 000
4: 150 000
5: 450 00
6: 3500 
a)1 700 
b)1 800 
c)1 200
7: 9000
8: 2000
9: IU
10: 0
11: Etablera oss som Europas främsta ungdomstävling i friidrott


Till toppen






Vätternrundan

Intervjuad: Eva-Lena Frick
Arrangörer: MAIF (Motala Idrottsförening)


1: 37 Mkr
2: Mat och dryck, 4Mkr
3: 33,5 Mkr
4: Barteravtal till ett värde av 4 Mkr
5: IU
6: 22 871
a) 65%
b) 15%
c) 20%
7: 60 - 70 000
8: IU
9: Vi börjar mäta from nästa år tillsammans TUI.
10: Nej.
11: 2011 var ett år som vi som arrangörer är mycket nöjda med! Fler än någonsin som anmälde sig, startade och gick i mål. Våra framtidsplaner är att vi jobbar hårt för att kunna erbjuda våra deltagare 30 bilfriamil inom något/några år, målsättningen är även att år 2015 kunna erbjuda detta på Tjej och Halvättern, detta kommer att innebära att vi höjer säkerheten och kvalitén för våra deltagare. Inför 2012 planeras även Stafettvättern som en lineextension.


Till toppen






ÅF Offshore Race

Intervjuad: Hans Mäkinen
Arrangörer: KSSS


1: IU (10 mkr enligt intervju tidigare i år) 
2: Dubbla eventområden
3: IU
4: IU
5: IU
6: 2 400
a) Varav män?  2 200 b) Kvinnor? 200 c) Utländska deltagare? 600
7: 20 000
8: IU
9: IU
Vilka ligger bakom mätningen: -  
Prispengar?  Nej
11: Starten för ÅF Offshore Race (Gotland Runt) med närmare 300 startande båtar flyttas in till Stockholm.  Starten sker den 1 juli 2012 och beräknas bli en av de stora årligen återkommande evenemangen i Stockholm. TV, radio och press kommer att vara närvarande och antalet åskådare beräknas överstiga 100 000. Detaljer kommer att publiceras i november under båtmässan i Stockholm.


Till toppen






Åhus Beachhandboll Festival

Intervjuad: Mats G Jönsson
Arrangörer: Åhus Beach Handboll AB


1: ca 12 mkr
2: Störst är personalkostnader följt av tälthyror 
3: Festivalband för vuxna omsätter ca 700 000 kr. Startavgifter för deltagande lag ca 1,5 mkr. Övrig försäljning ca 4,5 mkr
4: 5,3 mkr
5: Vi beräknar att göra en vinst på 100 000 kr
6: Totalt delog 1000 lag i alla klasser, alltså ca 12500 ledare och spelare 
a) 50 % 
b)50 % 
c) 2 % 
7: 45 000
8: Endast ett hundratal. Framförallt från deltagande lag från Köpenhamnsområdet samt från Flensburg som gästade Elitklassen.
9: Festivalen har en turistomsättning på 45 mkr och 80 % av deltagare och besökare kommer utanför Kristianstads kommun 
10: Ja, 25 000 kr till vinnarna i Elitklassen för herrar (som vanns av Bundesligalaget SG Flensburg/Handewitt) samt Elitklassen för damer (som vanns av Team Eslövs IK). Till 2012 kommer prispengar även att finnas i seniorklassen, föreningslag/divisionslag samt juniorklass. 
11: Åhus Beachhandboll festival ligger på en stor nybyggd Evenemangsstrand. I samråd med Kristianstads Kommun och Näringsliv för vi nu djupa samtal om markinvesteringar och Master Plan, samt större satsning på Åhus som boende och turistort. Där det bl.a ingår en bättre infrastruktur på, samt till och från festivalområdet, större och bättre parkeringsytor i närheten av Evenemangsområdet, Stora bredda Bryggor(som Västra Hamnen i Malmö ), samt på sikt ska Åhus nya inomhushall, Arena Åhus byggas på Evenemangsområdet. En Arenahall som bl.a Åhus Beachhandboll festival kommer att gå in och investera i, för att projektet ska bli av. Mer boendeplatser i Åhus för våra gäster ingår också i framtidsplanerna, samt göra upplevelsen Åhus Beachhandboll ännu större.


Till toppen






Åhus Strand Beach Soccer


Till toppen



Följande evenemang har valt att inte svara 2011:

 

Bellmanstafetten, Midnattsloppet, Stadium Sports Camp, Stockholm Marathon, Svenskt Grand national, Svenskt Deby(galopp), Vansbrosimningen. Men många arrangörer flaggar för att vara med i enkäten till nästa år.

Annons

Ads

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå