Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Karins krönika

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Stefans krönikor

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Patetisk politisk feghet

"Hur länge ska den politiska och journalistiska lekstugan fortsätta när det gäller att bedöma om Sverige ska fullfölja ansökan om vinter-OS 2026? Hur länge ska argumenten i lekstugan baseras på ”fake news” snarare än fakta? Varför kan vi inte skapa en seriös diskussion som är värdig ett land som håller miljömässig och social hållbarhet högt liksom anställningsvillkor och ”fair trade” aspekter. Faktorer som idag utgör kärninnehållet i IOC:s (Internationella Olympiska Kommitténs) regelsystem för framtida OS-ansökningar". Så inleder Peter Rohmée oktober månads debattinlägg. Peter är expert på de stora idrottsevenemangens samhällseffekter.

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER


Centrum för idrottsevenemang

- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
 

Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.

Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Mr Bister
- Bitsk blogg om sport, främst fotboll på Vi Tippas hemsida

Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia


Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

•     Evenemangsenkäten     •     Evenemangsenkäten     •

Evenemangsenkäten

| 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |


Evenemangsenkäten 2015


Enkätfrågorna till evenemangsarrangörerna:

1. Vem/vilka arrangerar/äger evenemanget? 

2. Hur mycket omsatte evenemanget? 
3. Totalkostnader? Största utgiftsposter? 
4. Prispengar? 
5. Hur mycket drogs in från biljetter, deltagaravgifter och övrig försäljning? 
6. Hur mycket drogs in från sponsorer? 
7. Resultat? 
8. Antalet deltagare totalt? a) Varav män? b) Kvinnor? c) Utländska deltagare? 
9. Sammanlagd publik? a) på plats b) via TV eller webb-TV
10. Utländska besökare? 
11. Hur stor blev den turistekonomiska omsättningen/vinsten? Vilka ligger bakom mätningen? 
12. Framtidsplaner?


IO= Inte officiellt
IU = Inga uppgifter




A-I | K-R | S-Ö






ASICS Stockholm Marathon

Intervjuad: Axel Lönnqvist, Stockholm Marathon Gruppen

1. Stockholm Marathon Gruppen (Hässelby SK och Spårvägens FK)
2.
Ca 27 miljoner kronor
3.
Ca 21 miljoner kronor
4.
IU
5.
IU
6.
IU
7.
Ca 6 miljoner kronor
8.
20 532,  kvinnor 5694 och män 14 838, Löpare från 101 nationer.
9.
TV4 sänder Live fyra timmar, 300 000 är den genomsnittliga tittarsiffran under den fyra timmar långa direktsändningen. 835 000 såg delar av sändningen.
10.
IU
11.
2014 genererade ASICS Stockholm Marathon 212 miljoner kronor i turistintäkter, genom undersökning av USK (Utrednings- och statistikkontoret AB)
12.
IU


Till toppen






Bellmanstafetten

Intervjuad: Axel Lönnqvist, Stockholm Marathon Gruppen

1. Stockholm Marathon Gruppen (Hässelby SK och Spårvägens FK)
2.
Ca 6,5 miljoner kronor
3.
Ca 3,9 miljoner kronor
4.
IU
5.
IU
6.
IU
7.
Ca 2,6 miljoner kronor
8.
4 010 lag med 20 050 löpare. Mixedklassen är som vanligt största klass med 3 239 anmälda lag. 525 herrlag och 246 damlag är anmälda.
9.
IU
10.
IU
11.
IU
12.
IU


Till toppen






Collector Swedish Open

Intervjuad: Sara Bergh, projektledare

1. Lagardère Unlimited Scandinavia

2. 18 miljoner kronor

3. IU. Prispengar

4. 250 000 $

5. IU

6. 70%

7. IU

8. 100 kvinnor

9. a) 36 000 b) IU

10. IU

11. Det gjordes ingen mätning i år.
12. Collector Swedish Open har verkligen befäst sin position och närmar sig alltmer herrveckan i publikantal. Årets tävling blev en sportslig succé med Johanna Larsson som segrare och nästa års upplaga kommer innehålla flera spännande nyheter som kommer offentliggöras i början av 2016.


Till toppen






Elitloppet

Intervjuad: Mats Lagerholm, försäljnings och marknadschef Stockholms Travsällskap/Solvalla Arena

1. Stockholms Travsällskap äger varumärket och har arrangerat Elitloppet sedan 1952, (29-31/5, 2015)

2. Inklusive spelomsättning runt 448 miljoner kronor, exklusive spelomsättning 45 miljoner kronor.

3. IU. Största kostnaderna förutom prispengarna i loppen är: Kostnader för personal,

kostnader för reklam och kostnader för tillfälliga byggnationer på och runt om arenan.
4. 17 miljoner kronor

5. Biljetter/hospitality mer än 5 miljoner kronor.

Övrig försäljning (mat, dryck, merchandise): Mer än 18 miljoner kronor.

6. Mer än 5 miljoner kronor.

7. Elitloppet visade för första gången på många år ett positivt resultat

8. 437 hästar, 39 % utlandsfödda, 23 % utlandstränade

143 kuskar, 76 % män, 24 % kvinnor, 11 % utländskadeltagare

9. a) 55 000 besökare under helgen. b) Elitloppet sänds direkt i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Frankrike och Australien. Dessutom sänds loppen live via spelombud i ytterligare ett 20-tal länder. Elitloppshelgen 2015 totalt antal tv-tittare: 619 000. 343 000 såg söndagens huvudsändning, varav 400 000 såg Elitloppsfinalen.

c) webb-TV: ingen uppgift

10. Drygt 10 000

11. Har inte denna uppgift, kolla med Stockholm Visitors Board.

12. Fortsätta utveckla detta världsevent. Utveckla eventet så att det blir fler aktiviteter under hela veckan.


Till toppen






Finansloppet

Intervjuad: Diana Demin, event- och webbansvarig

1. Finansliv Sverige AB som är ett tidskriftsförlag som ger ut tidskriften Finansliv.

2. Cirka 297 000 kronor

3. Cirka 55 000 kronor. Mat och anläggningshyra.
4. Inga pengar. Produkter och tjänster till ett värde av cirka 17 000 kronor.

5. Cirka 280 000 kronor

6. Cirka 17 000 kronor i priser (produkter och tjänster).

7. Cirka 242 000 kronor

8. 704 a) 369 män? b) 334 kvinnor?

9. IU
10. IU

11. IU

12. Vi fortsätter med Finansloppet 2016 och hoppas på att utveckla evenemanget ytterligare.


Till toppen






Gothia Cup

Intervjuad: Dennis Andersson, cup-general

1. BK Häcken

2. Cirka 69 miljoner kronor.

3. IU.  Inkvarteringskostnader, mat, kommunala kostnader /hyror
4. 0 kronor

5. Cirka 42 miljoner kronor.

6. 12,5 miljoner kronor

7. Cirka 10 miljoner kronor.

8. 39500 aktiva deltagare. a) 70 % män b) 30 % kvinnor. c) 56 % av från utlandet.

9. a) Cirka 400 000 ser matcherna på plats. Drygt 23 000 på finalerna samt 58 000 på invigningen. b) 1500 matcher sändes live (streaming)

10. 28 000

11. 440 miljoner kronor (Göteborg & Co)

12. Utveckla och förbättra


Till toppen






Göteborgsvarvet

Intervjuad: Bo Edsberger, varvsgeneral

1. Göteborgs Friidrottsförbund

2. 55 miljoner kronor 
3. IU. Personal/funktionärer
4. 0,9 miljoner kronor

5. Biljetter 0 kronor, deltagaravgifter cirka 37 miljoner kronor och övrig försäljning cirka 2,4 miljoner kronor.                       
6. 14 miljoner kronor.
7. Ca 500 000 kronor i vinst gör Göteborgs friidrottsförbund i beräknat resultat för 2015. Ingen separat redovisning för GöteborgsVarvet ingår i GFIF:s redovisning.

8. 85 000 a) män 64 % b) kvinnor 36 % c) utländska deltagare 4 %
9. a) på plats >200 000

10. IU
11. Cirka 200 miljoner kronor.
12. Löparevenemang i världsklass samt skapa den nationella mötesplatsen för sport och hälsa. 


Till toppen






If Stockholm Open

Intervjuad: Lotta Olmarker, projektledare

1. Lagardère Unlimited Scandinavia

2. 25 miljoner kronor

3. IU. IU

4. 595 000 Euro

5. IU

6. 70 % av intäkterna.

7. IU

8. IU

9. IU

10. IU

11. IU

12. Jobbar ständigt med att förbättra arenan för både publik och spelare. Vill kunna erbjuda ett evenemang med starkt startfält och bra kringarrangemang


Till toppen




A-I | K-R | S-Ö






Lidingöloppet

Intervjuad: Tomas Hoszek, VD

1. IFK Lidingö Skid Och Orienteringsklubb samt IFK Lidingö Friidrott

2. IO

3. IO. Största kostnader: Tälthyra, tidtagning, ljud, funktionärsersättningar, transport

4. 183 000 kronor + spurtpriser, totalt ca 200 000 kronor.

5. IO

6. IO

7. IO

8. Totalt under Lidingöloppshelgen 44 925, fördelning 55/35%

9. a) Ca 65 000 besökare på plats. b) Ca 100 000 via webb TV

10. IU

11. IU

12. Fortsätta utveckla evenemanget både nationellt och internationellt


Till toppen






Nationaldagsgaloppen

Intervjuad: Peter Gudmundson, projektledare för Nationaldagsgaloppen

1. Svensk Galopp AB

2. IU

3. Cirka 5,5 miljoner kronor. Största posten är iordningställandet av området, inklusive banan

4. Cirka 890 000 kronor

5. Gratis entré

6. Ca 2,4 miljoner kronor.

7. IO
8. 28 jockeys totalt. a) 9 män b) 19 kvinnor c) 18 utländska jockeys
9. a) cirka 30 000 (Uppskattning av Kungliga Djurgårdens Förvaltning) b) tävlingarna gick i TV 12, samt direkt i Förenade Arabemiraten.

10. Cirka 2 procent

11. Ingen sådan mätning gjordes.
12. Att Nationaldagsgaloppen skall bli ett årligt återkommande event som skall locka ännu fler besökare, såväl nationellt som internationellt. Nationaldagsgaloppen på Gärdet skall bli den naturliga platsen där Stockholmarna firar Sveriges nationaldag


Till toppen






O-ringen

Intervjuad: Henrik Boström, VD

1. O-Ringen AB är ansvarig arrangör av O-Ringen och har i alla delar det fulla ansvaret för planering, genomförande och uppföljning av arrangemanget. O-Ringen AB ägs till 100 % av Svenska Orienteringsförbundet. Varje år genomförs ett O-Ringen och de nästkommande tre planeras. O-Ringen 2015 gick i Borås, 2016 går det i Sälen, 2017 i Värmland (Arvika) och 2018 i Höga Kusten (Örnsköldsvik).

2. Cirka 35 miljoner kronor.
3. Cirka 34 miljoner kronor. Ersättningen till funktionärsföreningarna.

4. 500 000 kronor till eliten.

5. Cirka 20 miljoner kronor

6. Cirka 6,5 miljoner kronor

7. Cirka en miljon kronor

8. I O-Ringen Borås 2015 deltog 18 058 personer som tillsammans gjorde 72 034 starter.

a) 56 % män, b) 43 % kvinnor (1 % ville inte uppge kön) C) utländska deltagare var 23 % av totalen.

9. a) Ett O-Ringen har ca 20 % medföljare; O-Ringen Borås 2015 drog således ytterligare ca 4 000 personer till regionen

b) IU, men Radio O-Ringens podcast på oringen.se laddas ner cirka 1 000 ggr per dag, året om.

10. IU, cirka 23 %

11. 112 miljoner kronor (Rubin research)

12. Fortsätta O-Ringens växande trend och framöver ha 20 000 deltagare i genomsnitt per år.


Till toppen






Partille Cup

Intervjuad: Fredrik Andersson, generalsekreterare

1. IK Sävehof

2. Ca 35 miljoner kronor
3. 29 miljoner kronor. Matkostnader och skolor
4. 0 kronor

5. 24 miljoner kronor.
6. Cirka 3 miljoner kronor.
7. Hela vinsten går in i IK Sävehofs verksamhet
8. 22 000 a) 50 % män b) 50 % kvinnor c) 60 %

9. a) Cirka 250 000

10. IU

11. Ingen mätning i år. Senaste mätning cirka 110 miljoner kronor. Göteborg & Co

12. Inget som vi kan gå ut med idag.


Till toppen




A-I | K-R | S-Ö






SEB Next Generation Cup

Detta är en ren juniortävling för spelare i Sverige som kvalificerar sig via Regionspel. Således är frågorna inte riktigt ”relevanta” i sammanhanget. Detta är ingen kommersiell verksamhet utan en ren ungdomssatsning från SvTF där SEB är en stor aktör. Det finns inga ekonomiska incitament för oss utan den drivs inom ordinarie ungedomsverksamhet i Svenska Tennisförbundet. Vi gör inte uppföljningar på det sätt som ni undrar för denna tävling och kan alltså inte medverka i er enkät.


Till toppen






Seglarveckan

Intervjuad: Pekko Svensson, projektledare

1. Sailing Båstad
2. 1,5 miljoner kronor

3. Ytor och logi/mat

4. 0 kronor
5. Deltagaravgifter 500 000 kronor
6. En miljon kronor
7. Ej klart, men positivt
8. 200 seglare a) 190 män b) 10 kvinnor c) 70 % utländska deltagare

9. a) Ca 20 000 besökare på plats b) Över 100 000 visningar på videoinslag på web.

10. IU

11. 10 miljoner kronor totalt under sommaren 2015 inklusive JSM och Seglarveckan, cirka 50 % var. Kvalificerad gissning + att Turistbyrån gör årlig mätning med 20 % ökning av turistnätter i år.

12. Söker internationella mästerskap EM och VM för åren 2016-2020.


Till toppen






Skistar Swedish Open

Intervjuad: Sara Bergh, projektledare

1. Lagardère Unlimited Scandinavia

2. 35 miljoner kronor

3. IU. Prispengar

4. 439 405 Euro

5. IU

6. 70% av den totala omsättningen

7. IU

8. 100 män

9. a) 40 000 b) IU

10. IU

11. Gjordes ingen mätning i år

12. Vi är otroligt glada att Skistar har förlängt sitt titelsponsorskap till 2018. Nästa års upplaga kommer innehålla flera intressanta seminarier, familjeunderhållning och tennis i världsklass där vi redan nu kan se flera svenska framtidshopp som inom kort kommer slåss om titeln på det röda gruset.


Till toppen






SM-veckan Vinter och Sommar

Intervjuad: Per Bergljung, Riksidrottsförbundet, projektledare SM-veckan

1. SM-veckan är ett samarbetsprojekt mellan Riksidrottsförbundet och Sveriges Television (sändande bolag), som genomförs i samarbete med berörda specialidrottsförbund och arrangerande stad.
2. Går ej att svara på eftersom vi har 20- 40 idrotter som ansvarar för sina egna evenemang (tävlingar) inom ramen för evenemanget/konceptet SM-veckan.

3. SM-veckan sommar är ju större än SM-veckan vinter (dubbelt så många idrotter). SM-veckan sommar kostar RF och värdstaden cirka 6-7 miljoner kronor. Största utgiftsposterna handlar framförallt om arenaanpassningar, personalkostnader och Tv-produktion.
4. Det är upp till respektive Specialidrottsförbund/Idrott, men i de flesta idrotterna delas inga prispengar ut.
5. Ingen försäljning av biljetter till SM-veckan under 2015. Vissa idrotter tar dock inträde och det brukar variera mellan 40-200 kr.

6. Den centrala sponsorsstrukturen (RF:s) för SM-veckan ska dra in cirka 2 miljoner kr/SM-vecka (inkluderat barters). Till detta tillkommer givetvis värdstadens samarbetspartners som oftast handlar om leverantörsnivå samt respektive SF:s/idrotts egna sponsorintäkter.
7. Kan jag i dagsläget inte ge något svar på.
8. Örebro – 3 557 deltagare och Sundsvall – 6 647 deltagare

9. Örebro – a) 52 000 b) 810 000 toppsiffra i SVT och 232 851 unika besökare totalt på SVT-play.

Sundsvall – a) 44 000 b) 512 000 toppsiffra i SVT, tyvärr strulade det med statistiken gällande webb-TV

10. IU

11. Örebro – Generell = 66,5 miljoner, specifik = 46,5 miljoner

Sundsvall –  Generell = 34,2 miljoner, specifik = 31,4 miljoner
HUI research ligger bakom mätningen i samarbete med Retriever.

12. Riksidrottsförbundet och SVT har idag ett samarbetsavtal till och med sommaren 2019.

Om vi räknar med anmälningarna till SM-veckan sommar 2015 i Sundsvall har 51 av RF:s 71 medlemsförbund deltagit i SM-veckan sedan starten 2009 och intresset fortsätter att öka.

Dessutom visar fler och fler av landets kommuner ett allt större intresse om att få stå som värd för en SM-vecka. Under våren 2016 går vi ut med en inbjudan till landets kommuner om att söka arrangörskapet för SM-veckan sommar 2018 och 2019. Under hösten 2016 gäller inbjudan SM-veckan vinter 2019 och 2020.

Följande värdstäder är redan klara:

Piteå – Vinter 2016

Norrköping – Sommar 2016

Söderhamn - vinter 2017

Borås – sommar 2017

Skellefteå- vinter 2018

 

Den stora utmaningen för framtidens SM-vecka är att utvecklas som ett av Sveriges största och ”hetaste” idrottsevenemang samtidigt som det ställer stora krav på värdstäderna gällande arenaanpassningar och logimöjligheter.

SM-veckan ska vara ett lyskraftsevenemang för bredden av svensk idrott samtidigt som det ska höja statusen på SM-tävlingar (världsstjärnor som möter nya förmågor). Dessutom ska SM-veckan blanda etablerade idrotter med nya spännande idrotter (nästa generations intressen).


Till toppen






Stadium Sports Camp

Intervjuad: Marcus Grapne, General Manager

1. Stadium Sports Camp är ett dotterbolag i Stadiumkoncernen, som är icke vinstdrivande. Bolaget driver lägret tillsammans med Norrköping Kommun och Espo Kommun. 25 lokala föreningar och förbund är medarrangörer

2. Ca 28 miljoner kronor.

3. Mat och logikostnader.

4. Vi delar inte ut prispengar, arrangerande föreningar får ca 5,3 miljoner kronor för utförandet,

5. Ca 18 miljoner kronor.

6. Ca 1,2 miljoner kronor.

7. + 75 000 kronor

8. 7420, 6858 i Sverige och 250 icke nordiska deltagare a) 51,5% killar b) 48,5% tjejer
9. Ca 22000 under fyra veckor

10. -

11. IU
12. Att utveckla lägret och titta på fler etableringar i Sverige.


Till toppen






Stena Match Cup Sweden

Intervjuad: Fabian Bengtsson, presschef Stena Match Cup Sweden

1. Brandspot AB äger de kommersiella rättigheterna och arrangerar evenemanget tillsammans med Göteborgs Kungliga Segelsällskap.

2. Cirka 20 miljoner kronor

3. Sportslig budget 5 miljoner kronor, Personal 3 miljoner kronor,

Infrastruktur på Marstrand 5 miljoner kronor och Marknadsföring 1 miljon kronor.

4. 800 000 kronor

5. 3 miljoner kronor

6. Cirka 18 miljoner kronor

7. 0,8 miljoner kronor

8. 14 lag och totalt 71 seglare varav 6 var kvinnor. 4 svenska lag och 10 internationella.

9. a) 105000 på plats b) 20 000 via webb
10. IU

11. IU

12. Världscupen i matchracing, där Marstrand ingår, har fått en ny svensk ägare och kommer att förändras mycket under nästa år. Nu ska nya katamaraner (lerskrovsbåtar) att användas i flera tävlingar och Marstrand kommer att vara den avgörande VM-finalen där segraren vinner 1 miljon dollar.


Till toppen






Stockholm Ultra

Intervjuad: Axel Lönnqvist, Stockholm Marathon Gruppen

1. Stockholm Marathon Gruppen (Hässelby SK och Spårvägens FK) tillsammans med Fredrikshofs FIF
2. 673 000 kronor
3. 685 000 kronor
4. IU
5. IU
6. IU
7. -11 000 kronor
8. 563 st, 423 manliga och 163 kvinnliga löpare, Löpare från 33 nationer och sex världsdelar var anmälda. Flest deltagare kommer givetvis från Sverige. Sedan följer Tyskland med 25 löpare, Finland 24 löpare och Norge 21 löpare.
9. IU
10. IU
11. IU
12. Loppet kommer att ta en paus 2016


Till toppen






Svenskt Derby

Intervjuad: Pia Skoog, marknadschef Svensk Galopp

1. Svensk Galopp
2. Cirka 10 miljoner kronor inklusive spel.
3. Prispengar
4. 3 780 000 kronor

5. Ca 300 000 kronor

6. Ca 1,5 miljon kronor
7. IU

8. Cirka 100 hästar med ägare, jockeys tränare omkring.

9. 4500 på plats, många utländska besökare

10. Mestadels Skandinavien 
11. IU 
12. Utveckling i år för att 2017 kunna fira det 100 Derbyt riktigt stort. Vi har även Nationaldagsgaloppen 6 juni inne på Gärdet för fjärde året, ca 50 000 besökare och den 19 juni inviger vi vår nya galoppbana Bro Park i Upplands Bro.


Till toppen






Svenskt Grand National

Intervjuad: Elisabeth Oldengren, projektledare

1. Svensk Galopp AB
2. 1,85 miljoner kronor
3. 1,9 miljoner kronor. Prispengar

4. 868 480 kronor.
5. IU
6. IU
7. Underskott cirka 50 000 kronor

8. 80 stora hästar med tillhörande ryttare och tränare och 50 ponnyhästar med tillhörande ryttare och tränare. a och b) 50/50 c) Cirka 30
9. a) 4000 personer b) IU.

10. Ja
11. IU

12. Fortsätta utveckla evenemanget till nya höjder 2016.


Till toppen






Sweden Sport Academy

Intervjuad: Maria Ejderstedt, verksamhetsansvarig

1. Sweden Sport Academy

2. Ca 4,4 miljoner kronor
3. Ej klart. Måltider och löner.

4. 0 kronor

5. 100 %

6. 0 %

7. Ej klart.

8. Ca 1300 a) 60% män? b) 40% kvinnor c) 5%

9. Ej aktuellt

10. Ej aktuellt

11. IU

12. Vi kommer att fortsätta växa inom befintliga lägeridrotter samt någon nyhet varje år.


Till toppen






Tjejmilen

Intervjuad: Axel Lönnqvist, Stockholm Marathon Gruppen

1. Stockholm Marathon Gruppen (Hässelby SK och Spårvägens FK)
2. Ca 18 miljoner kronor
3. Ca 12,4 miljoner kronor
4. IU
5. IU
6. IU
7. Ca 5,6 miljoner kronor
8. 31 702 från 24 nationer
9. TV4 sändning i 30 minuter. 155 000 såg hela sändningen från Tjejmilen i TV4 den 6 sept. 230 000 såg delar av sändningen.
10. IU
11. IU
12. IU


Till toppen






VATTENFALL WORLD TRIATHLON STOCKHOLM

Intervjuad: Petter Ericson Hållén, kommunikationsansvarig

1. Ironman
2. IU

3. IU.

4. 1 092 000 kronor

5. IU

6. IU

7. IU

8. Cirka 4000 deltagare, 42 procent kvinnor
9. a) 80 000

10. IU

11. IU

12. IU


Till toppen






Världsungdomsspelen

Intervjuad: Per Crona, projektansvarig

1. Örgryte IS Friidrott

2. 1,2 miljoner kronor

3. 600 000 kronor. Hyra Ullevi

4. 0 kronor

5. 950 000 kronor

6. 250 000 kronor

7. 600 000 kronor

8. 3200 a) 1600 män b) 1600 kvinnor c) 1250

9. a) Cirka 3 000/dag  b) Lite fakta från webb-sändning:

22 timmar livesändning

38 klipp publicerade

1 400st publicerade bilder

 Flera hundra personer som varit inne och skickat bilder till kompisar/familjemedlemmar.

140 000 bildvisningar på eventsidan

Tittare från 12 olika länder; i storleksordning var det värt att notera att USA var fjärde störst!

Play and Live

 - 8 649 st videostarter

 - 9 995 st videostarter - det tittas fortfarande

 - 18 644 st videostarter

10. Cirka 2500 aktiva, ledare och medresenärer

11. Svårt att bedöma, cirka 2 miljoner kronor i hotellkostnader bland annat.

12. Behålla vår position som Europas främsta ungdomstävling. Nå fler nationer, Upprusta Ullevi som friidrottsarena


Till toppen






ÅF Offshore Race

Intervjuad: Johan Hedberg, klubbdirektör Kungl Svenska Segel Sällskapet, KSSS

1. Det ägs och arrangeras av Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS

2. Runt 10 miljoner kronor

3. IU. Största utgiftsposten är att iordningställa hamnen och lägga ut de provisoriska flytbryggorna.

4. Vi delar inte ut prispengar.

5. Det är fri entré

6. IU

7. 0 kronor eftersom överskottet går till vår ungdomsverksamhet.

8. Vi hade 211 startande båtar i ÅF Offshore Race och cirka 60 båtar i den mindre tävlingen ÅF Inshore Race som arrangerades dagen innan den ”stora” starten. Närmare 2 000 personer seglade knappt tio procent var kvinnor och drygt 10 procent var utlänningar.

9. Cirka 180 000 besökare på eventområdet på Skeppsholmen under de 4 dagar eventet pågick. Cirka en miljon sidvisningar på vår hemsida www.ksss.se under den vecka som evenemanget pågick. I Sverige fick vi 187 artiklar som nådde 17,7 miljoner läsare till ett medievärde av 6,9 miljoner kr. Vi fick två minuter i riks-TV som nådde drygt 2 miljoner tittare. TV-bilder från ÅF Offshore Race har visats i 21 olika kanaler i 32 länder världen över.

10. Drygt 10 procent av de deltagande båtarna var utländska, dvs cirka 20-25 st. Hur många utländska besökare vi hade på eventområdet vet vi inte.

11. Stor! Eftersom TV-bilder från ÅF Offshore Race har visats i 21 olika kanaler i 32 länder världen över. I Sverige är det Sponsor Insight. Utomlands är det Eye-sprint.

12. ÅF Offshore Race/Gotland Runt har arrangeras sedan 1937. Vi fortsätter att utveckla tävlingen och vi vill förbättra evenemangsområdet på Skeppsholmen ytterligare, med fler och ännu bättre restauranger, underhållning och olika ”prova på-aktiviteter”.


Till toppen






Åhus Beachhandboll Festival

Intervjuad: Mats G Jönsson, VD och grundare

1. Åhus Beachhandboll festival AB äger båda evenemangen, båda ligger i samma bolag.

2. Svår fråga. Jag vet vår omsättning och jag vet turistomsättningen, men jag har inte 100 check på vad varje catering operatör och sponsor sålde på festivalområdet på båda eventen. Men det handlar om cirka 15-20 miljoner kronor + vår omsättning i bolaget som landar på cirka 13 miljoner kronor. Så total omsättning bolag + festivalområde cirka 30 miljoner kronor. Jag har heller inte check på vad boendeinkomsterna är, då nästan allt detta ligger ute på en massa andra partners. Skulle dock tro att tex bara uthyrningen av hus och stugor till privatpersoner under Åhus Beachhandboll festival ligger på cirka 10 miljoner kronor. Lägg därtill sen hotellrum, campingar, skolboende, klubbstugor osv.

3. Största utgiftsposten är löner till all personal, följ av tälthyror, hyra av läktare och material.
4. Till Åhus Beach Fotboll 0 kr, till Åhus Beachhandboll festivals elitklass 80 000 kr.

5. Åhus Beach Fotboll har än så länge fri entré, startavgifterna låg på cirka 750 000 kr. Åhus Beachhandboll festival har försäljning av festivalband på 2,5 miljon kronor och 2 miljoner kronor i startavgifter.

6. Cash och tjänster ligger på cirka 6 miljoner kronor för både Åhus Beach Fotboll och Åhus Beachhandboll Festival.

7. Vi har bokslut 31/12, men prognosen pekar på ett + resultat på cirka 900 000 kronor totalt. Det är enligt budget.

8. Åhus Beachfotboll hade 460 deltagande lag och Åhus Beachhandboll festival 1200 deltagande lag. Åhus Beach Fotboll har 70 % pojkar/män och 30 % flickor/damer, Åhus Beachhandboll festival är mer jämställt 50/50 %. Utländska besökare på Åhus Beachfotboll är kanske max 25 personer och på Åhus Beachhandboll festival cirka 250 personer.

9. a) Åhus Beach Fotboll har ca 5000 unika deltagare och ca 15000 unika besökare. Totalt alltså cirka 20 000 unika personer på Åhus Beachfotboll. Åhus Beachhandboll festival har cirka 14 000 unika deltagare och cirka 40 000 unika besökare. Totalt alltså nästan 55 000 unika personer på Åhus Beachhandboll festival.
b och c) Lokala Kristianstadsbladet, Norra Skåne, Ystad Allehanda skriver om Åhus Beachfotboll. Vad gäller Åhus Beachhandboll festival så är det stora reportage varje dag i Kristianstadbladet, Norra Skåne, Ystads Allehanda, Skånska Dagbladet och Kvällsposten mm. Vi har även egen Webb TV, vilket även Kristianstadsbladet har på plats. SVT och TV4 var på plats. TV4 Sport sände live från hela elitklassens slutspel och finaler.

10. Till Åhus Beachfotboll 0, till Åhus Beachhandboll festival kanske 500 personer.

11. Åhus Beachfotboll har för 2015 en beräknad turistomsättning på cirka 25 miljoner kr. Åhus Beachhandboll festival har en beräknad turistomsättning på cirka 100 miljoner kronor (Karaki Kommunikation och Åhus Beachhandboll).

12. Våra framtidsplaner är att ihop med Kristianstads Kommun och Platsorganisation Åhus utveckla infrastrukturen och evenemangsstranden där vi har våra event rejält så att upplevelsen blir bättre för våra besökare. Vi jobbar också för att utveckla Åhus som destination. Vi tittar också på att starta upp ett årligt event till vecka 30, alltså veckan efter Åhus Beachhandboll festival. Vi har mycket kvar att utveckla med Åhus Beachfotboll, där har resan bara börjat. Vi växer och har mycket på gång och ser positivt på framtiden.


Till toppen



Följande evenemang har valt att inte svara:

Dalsland Kanotmaraton
Crister Blüme
 

DN Galan
Anders Tallgren

Eken Cup
Ingvar Hellström

 

Falsterbo Horse Show
Jan Olof Wannius


IRONMAN
Magnus Nyberg

 

Kalvinknatet

Åsa Funke

Malmö City Horse Show

Martin Lundin

 

MalmöKlassikern - MalmöMilen, MalmöSimmet och Malmö Velo Classic

Anders Sjöberg

 

Midnattsloppet
Göran Qvarfordt

 

Nordea Masters
Marcus Dunér

 

Olympiatravet

Elisabeth Normelli

 

STCC

Robin Nilsson

 

Swedish Beach Tour

Jakob Birgersson

 

Vansbrosimningen

Jan Palander


Vasaloppet

Sven von Holst

 

Vätternrundan

Eva-Lena Frick

 

ÖTILLÖ
Josefine Ås

Annons

Ads

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå