Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Karins krönika

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Stefans krönikor

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Patetisk politisk feghet

"Hur länge ska den politiska och journalistiska lekstugan fortsätta när det gäller att bedöma om Sverige ska fullfölja ansökan om vinter-OS 2026? Hur länge ska argumenten i lekstugan baseras på ”fake news” snarare än fakta? Varför kan vi inte skapa en seriös diskussion som är värdig ett land som håller miljömässig och social hållbarhet högt liksom anställningsvillkor och ”fair trade” aspekter. Faktorer som idag utgör kärninnehållet i IOC:s (Internationella Olympiska Kommitténs) regelsystem för framtida OS-ansökningar". Så inleder Peter Rohmée oktober månads debattinlägg. Peter är expert på de stora idrottsevenemangens samhällseffekter.

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER


Centrum för idrottsevenemang

- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
 

Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.

Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Mr Bister
- Bitsk blogg om sport, främst fotboll på Vi Tippas hemsida

Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia


Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

•     Evenemangsenkäten     •     Evenemangsenkäten     •

Evenemangsenkäten

| 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |


Evenemangsenkäten 2013


Enkätfrågorna till evenemangsarrangörerna: 

1. Vem/vilka arrangerar/äger evenemanget? 
2. Hur mycket omsatte evenemanget? 
3. Totalkostnader? Största utgiftsposter? 
4. Prispengar? 
5. Hur mycket drogs in från biljetter, deltagaravgifter och övrig försäljning? 
6. Hur mycket drogs in från sponsorer? 
7. Resultat? 
8. Antalet deltagare totalt? a) Varav män? b) Kvinnor? c) Utländska deltagare? 
9. Sammanlagd publik? a) på plats b) via TV eller webb-TV
10. Utländska besökare? 
11. Hur stor blev den turistekonomiska omsättningen/vinsten? Vilka ligger bakom mätningen? 
12. Framtidsplaner? 

IO= Inte officiellt 
IU = Inga uppgifter




A-I | K-R | S-Ö






Audi Dragon Cup

Intervjuad: Klabbe Nylöf, VD


1: Whyshore Yachting & Marketing arrangerar och äger evenemanget 
2: Omsätter cirka 2 miljoner kronor 
3: IU. Exponeringsmaterial, kläder och löner/administration, driftskostnader var största utgiftsposterna 
4: Cirka 90 000 kronor i produkter 
5: Cirka 230 000 kronor 
6: Cirka 2 miljoner kronor 
7: Vinstmarginal på 8%. 
8: Ca 258 deltagare a) 253 män b) 5 kvinnor c) 55 utländska deltagare 
9a) Publik cirka 25 000 under de 5 Grand Prix som arrangerats. b) 14 program i TV4 Sport, med dubbla repriser. Dessa ligger uppe både på TV4 Play och Youtube. 
10: Ja, turister i framför allt Båstad och Stockholm Sailing Grand Prix. Finalen gick i Polska Sopot. 
11: IU 
12: Visionen är att klassen ska fortsätta att utvecklas så att det sportsliga och kommersiella attraherar publik och media. Vi vill att plattformen är så professionell och kommersiell att cupen attraherar både proffs, utan att nivån är för låg, och nya team utan att nivån är för hög.


Till toppen






Collector Swedish Open

 

1. PR Event 
2. 18,5 miljoner kronor 
3. IU. Prispengar 
4. 235 000 $ 
5. IU 
6. 65-70% 
7. IU 
8. 100 kvinnor 
9. a) 40 000 b) IU 
10. IU 
11. 280 miljoner kronor (Rubin Research 2012). 
12. 2013 års tävling blev en sportslig och publik succé, vår målsättning är att få tillbaka Serena till Båstad och befästa damveckans position som en av de starkaste tävlingarna på WTA touren.


Till toppen






Eken Cup

Intervjuad: Ingvar Hellström, Ekonomiskt ansvarig/kassör


1. AIK Handboll, HK Cliff samt GT Söder Handboll 
2. Cirka 2,5 miljoner kronor 
3. Knappt 2,5 miljoner kronor med största enskillda kostnaden att skapa ett spelfält med allt som skall till i form av planer, mål, sekretariat, högtalarsystem, toaletter, måltidsmöjligheter etc. 
4. 0 kronor 
5. Cirka 2,4 miljoner kronor 
6. Knappt 100 000 kronor 
7. Inte klart ännu. 
8. a) Drygt 2000 män b) Drygt 3000 kvinnor c) Cirka 600 
9. a) Ungefär 10 000 lördag och söndag. 
10. Cirka 500 ej aktiva. 
11. Väldigt många lag bor på hotell samt att hela regionens butiker har en enorm försäljning dessa dagar. 
12. Växa med antal lag samt långväga besökare, öka samarbeten med hotell etc. 


Till toppen






Elitloppet


1. Stockholms Travsällskap (Solvalla) 
2. Ingen uppgift då merparten av omsättningen sker via ATGs spel och då främst V75 
3. IU. Prispengar, polis och säkerhet (ca 2,2 miljoner kronor) 
4. Ca 16 miljoner kronor 
5. Ca 5 miljoner kronor exklusive restaurangintäkter. 
6. IU 
7. IU 
8. Ca 500 hästar och kuskar 
9. a) 45 000. b) Ca 500 000 (Sverige). Evenemanget visades också i breda tv-kanaler i Finland och Norge, där saknas uppgift. 
10. Ca 15-20% (främst Finland och Norge) 
11. > 100 miljoner kronor. Stockholm Visitors Board (2007) 
12. Ytterligare internationalisering vad gäller aktiva och publik.


Till toppen






Falsterbo Horse Show

Intervjuad: Jan Olof Wannius, President Organizing Committee


1. Stiftelsen Falsterbo Horse Show/Falsterbo Ryttareförening 
2. 29 miljoner kronor 
3. IU 
4. 6,5 miljoner kronor 
5. IU 
6. IU 
7. Inte klart ännu – brutet räkenskapsår 
8. IU 
9. 61 000 
10. Många. Särskilt från Danmark och Tyskland 
11. 84 miljoner kronor. Region Skåne. 
12. Utveckla den mark som inköpts senaste året, drygt 100 000 kvadratmeter med ny läktare, ny tävlingsbana och nya parkeringar.


Till toppen






Finansloppet

Intervjuad: Unn Edberg, VD


1. Finansliv Sverige AB som är ett tidskriftsförlag som ger ut tidskriften Finansliv. 
2. Cirka 500 000 kronor 
3. Cirka 200 000 kronor. Mat och tidtagning. 
4. Inga pengar men saker värda cirka 25 000 kronor. 
5. Cirka 250 000 kronor 
6. Cirka 250 000 kronor 
7. Cirka 300 000 kronor 
8. 1 017 a) 463 män? b) 554 kvinnor? 
9. IU 
10. IU 
11. IU 
12. Finansloppet återkommer hösten 2014. Redan den 26 januari 2014 kan man åka Finanloppet Skidor på Täby konstsnö.


Till toppen






Finnkampen

Intervjuad: Anders Albertsson, Generalsekreterare


1. Svenska friidrottsförbundet med Stockholms Stad och Stadionklubbarna 
2. Cirka 8 miljoner kronor 
3. IU. Teknisk produktion cirka 2,5 miljoner kronor 
4. 0 kronor 
5. Cirka 8 miljoner kronor 
6. Generellt cirka 50% av omsättningen 
7. Cirka break-even 
8. Antalet deltagare totalt? a) Varav män? b) Kvinnor? c) Utländska deltagare? 
9. a) Ca 10 000/dag på plats b) Ca 600 000/dag i TV såg hela. Över 1 miljon/dag såg delar av sändningen 
10. IU 
11. IU 
12. IU


Till toppen






Gothia Cup

Intervjuad: Dennis Andersson, generalsekreterare


1. BK Häcken 
2. 68 miljoner kronor. 
3. IU. Inkvartering, mat, planhyror
4. 0 kronor 
5. Ca 50 miljoner kronor.
6. 12 miljoner kronor 
7. IO 
8. 36 800 aktiva deltagare. a) 70% män b) 30% kvinnor. c) 56% av totalen från utlandet. 
9. a) Svårt uppskatta. Invigning 52 000, finaler 27 000, Heden 360 000 i övrigt vet ej. b) Viasat uppger inte TV och Web-siffror. 
10. 27 500 (aktiva plus medföljare) 
11. 450 miljoner kronor. Göteborg & Co 
12. 40-årsjubileum 2014


Till toppen






Göteborgsvarvet

Intervjuad: Bo Edsberger Varvsgeneral


1. Göteborgs Friidrottsförbund 
2. 51 miljoner kronor 
3. IU. Personal/funktionärer 
4. 0,6 miljoner kronor 
5. Deltagaravgifter ca 30,7 miljoner kronor. Övrig försäljning ca 9 miljoner kronor. 
6. 11,3 miljoner kronor. 
7. Ca 792 000 kronor i vinst gör Göteborgs friidrottsförbund i beräknat resultat för 2013. Ingen separat redovisning för GöteborgsVarvet ingår i GFIF:s redovisning. 
8. 82 000 a) 65% män b) 35% kvinnor c) 4% 
9. a) på plats >200 000 (ca 250 000) b) via TV 497 000 (+ svt play >50 000). 
10. IU 
11. Ca 200 miljoner kronor. Handels GU, Tommy Andersson professor Mätning från 2008 uppdaterad 
12. Kortsiktigt; fler seedningslopp i egen regi, fler löparkvällar på nya orter runtom i Sverige. På lång sikt; Få fler grupper att tänka och utöva hälsa och erbjuda fler hälsorelaterade aktiviteter. 


Till toppen






https://www.stadiumsportscamp.se/

Intervjuad: Niclas Westerdahl, VD


1. Stadium äger Stadium Sports Camp AB men SSC ligger i ett särskilt bolag där Stadium inte kan röra eventuellt överskott. Bolaget heter Stadium Sports Camp AB (svb) där svb står för särskild vintutdelningsbegränsning. 
2. Ca 19 miljoner kronor. 
3. Utdelning till samarbetande föreningar, ca 4,9 miljoner kronor.
4. Vi delar ut pengar till samarbetande föreningar, inga prispengar 
5. Ca 17,7 miljoner kronor. 
6. Ca 1,3 miljoner kronor. 
7. Ca 400 000 kronor efter skatt 
8. a) 51,4% killar b) 48,6% tjejer 
9. Ca 8 000-10 000 besökare under fyra invigningar. 
10. En del utlandsboende svenskar kommer, en grupp barn från Ukraina kom och spelade innebandy. 
11. IU 
12. Finns i Finland sedan två år tillbaka, första året 246 barn, andra året 466 barn. Vi hoppas på 750 barn 2014.


Till toppen






If Stockholm Open

Intervjuad: Lotta Olmarker, projektledare


1. PR Event arrangerar tävlingen. 
2. 30 miljoner kronor 
3. IU 
4. Vinnaren får 95 700 Euro. 
5. IU 
6. 70% av intäkterna 
7. IU 
8. IU 
9. a) ca 35 000 b) IU 
10. IU 
11. IU 
12. Befästa positionen som det starkaste B2Bevenemanget i Sverige.


Till toppen




A-I | K-R | S-Ö






Kistaloppet

Intervjuad: John Laselle, verksamhetsledare för arrangörsföreningen Löparakademin


1. Löparakademin IF 
2. Ca 1 miljon kronor 
3. IU. Största utgiftsposter (exklusive lön) var tidtagning (inklusive nr-lappar) samt ljud och scenkostnader. 
4. Sammanlagt 20 000 kronor 
5. IU 
6. IU 
7. IU 
8. 2912 anmälda deltagare varav 1550 var barn 7-13 år. a) 60% män/pojkar b) 40% kvinnor/tjejer c) ca 2 % utländska deltagare 
9. Ca 30 000 på plats 
10. IU 
11. IU 
12. Nå fler deltagare samt bygga på med fler kringarrangemang.


Till toppen






Land Rover Svenskt Derby

Intervjuad: Pia Skoog, marknadsföring, sponsorförsäljning och evenemang samt Bo Gillborg, projektledare


1. Skånska Fältrittklubben 
2. Cirka 10 miljoner kronor inklusive totoomsättning. 
3. Ca 1,5 miljoner kronor. Evenemang och reklamkostnader 
4. 649 400 kronor 
5. Cirka 1 miljon kronor 
6. Cirka 1 miljon kronor 
7. Publikökning på cirka 10%, kraftig tillväxt av sponsorer. Väldigt nöjda samarbetspartners. 
8. 3300 personer. a och b) rätt så jämn fördelning mellan kvinnor och män c) Cirka 10% utländska deltagare 
9. 3300 kr på plats, TV4, web-TV, sändes även i Danmark, Norge och live i Förenade Arabemiraten. 
10. Från Norge, Danmark, Förenade Arabemiraten, England, Tyskland 
11. IU 
12. Evenemanget kommer 2014 att profileras om och flyttas till lördag em/kväll den 5 juli. Målet är att än mer integrera högklassig sport med underhållning och festlig inramning.


Till toppen






Lidingöloppet

Intervjuad: Tomas Hoszek, VD


1. IFK Lidingö SOK och IFK Lidingö Friidrott 
2. IO 
3. IO. Tält, funktionärer, tidtagning, medaljer.
4. Cirka 200 000 kronor 
5. IO 
6. IO 
7. IO 
8. 43500+ löpare a) 56% b) 44% c) 1000 
9. Sammanlagd publik? a) cirka 80 000 b) 61 000 webbsändning 
10. IU 
11. Ingen mätning 2013, ev 2014 
12. Jubileumsår 2014


Till toppen






Lysekil Women's Match

Intervjuad: Anna Holmdahl White, initiativtagare och projektledare


1. Sailnet Lysekil AB äger evenemanget och arrangerar det tillsammans med Lysekils Segelsällskap Gullmar. 
2. Evenemanget ca 4-4,5 miljoner kronor, turistekonomiskt givetvis betydligt högre siffror. 
3. Ca 4 miljoner kronor. Projektledning, byggnation, prispengar och mediaproduktion. 
4. 100 000 USD (dels för tävlingen dels prissumman för den internationella serien som avgjordes i Lysekil) 
5. Vi säljer inga biljetter, deltagaravgiften är försumlig ca 70 000 kronor, försäljningen tillkommer de lokala aktörerna såsom krögare, hotell och affärer 
6. 100% av evenemangets omsättning 
7. Plus, ej klart än 
8. 11 besättningar med 6 personer i varje dvs totalt 66, alla kvinnor, 26 svenska tjejer seglade varav 24 i de 4 svenska lagen. 2 st seglade i utländska besättningar.
9. a) På plats 80 000 under veckan. b) Vi har ännu inte fått internationella TV siffror men i Sverige TV-sporten 1,7 miljoner + lokal TV som vi ej har exakta siffror på. 6 000 via webb-TV 
10. Enligt tidigare mätningar ca 10% 
11. Det gjordes ingen undersökning i år, tidigare år 20-25 miljoner kronor enligt TURI. 
12. Fortsatt utveckla tävlingen som den främsta dam-seglingen i världen. Öka kännedomen och aktivitetsutbudet mot såväl allmänheten som västsvenskt näringsliv.


Till toppen






Malmö City Horse Show (EM i fälttävlan 2013)

Intervjuad: Viveca Byhr Linden, Show Director


1. Malmö Stad i samarbete med Svenska Ridsportförbundet 
2. Kostnader på ca 12,5 miljoner kronor, intäkter på ca 10 miljoner kronor. 
3. Se ovan. Största utgiftsposter är hinderbyggnad och infrastruktur. 
4. 70 000 Euro 
5. Ca 2,6 miljoner kronor 
6. 2,3 miljoner kronor 
7. Ca -2,5 miljoner kronor 
8. 61 ekipage deltog, från 15 länder (varav 10 länder deltog med lag). a) 35 män b) 26 kvinnor c) 51 utländska deltagare 
9. a) Ca 19 000 besökare på eventets alla fyra dagar b) 575 000 tittade på SVT:s sändningar (har ej fått kompletta siffor för webbsändning eller utländska bolag) 
10. IU 
11. IU 
12. Ej klart


Till toppen






MalmöKlassikern - MalmöMilen, MalmöSimmet och Malmö Velo Classic

Intervjuad: Anders Sjöberg, tävlingsansvarig


1. MalmöKlassikern: is-Event (bifirma till i-Strategi AB) Arrangemang ägs av is-Event, men arrangeras tillsammans med idrottsföreningar enligt nedan. MalmöMilen: is-Event & Malmö Löparförening MalmöSimmet: is-Event & Malmö Kappsimningsklubb Malmö Velo Classic: is-Event & lokala cyklister (ej klubb) 
2. MalmöMilen: 2 miljoner kronor Malmö Velo Classic: 300 kronor MalmöSimmet: 100 kronor 
3. IU. Marknadsföringen är klart största utgiftsposten
4. MalmöMilen: Prispengar gick till välgörenhet + skänkta priser MalmöSimmet: Ca 10 000 kronor Malmö Velo Classic: Utlottade skänkta priser 
5. Hela omsättningen 
6. 0 kronor. Samarbetspartners betalade för deltagaravgifter, annonser, tjänster etc 
7. +-0 kronor, dock har ansvariga tyvärr arbetat utan lön. Så det är väl egentligen förlust. 
8. MalmöMilen: 5 421 MalmöSimmet: 430 Malmö Velo Classic: 800 
9. a) Ca 40 000 
10. 200 deltagande danskar 
11. IU 
12. https://www.malmomilen.se/milXtra_sept_2013.pdf 


Till toppen






Midnattsloppet

Intervjuad: Göran Qvarfordt, VD Midnattsloppet Nordic AB


1. Midnattsloppet Nordic AB äger och arrangerar i samarbete med lokala föreningar på arrangemangsort. 
2. Oklart 
3. IU. Tröjor till deltagare 
4. För alla arrangemang ca 100 000 kronor 
5. IU 
6. IO 
7. Positivt, där Midnattsloppen ger möjlighet för ideella föreningar att bedriva bra verksamhet för intresserade ungdomar. 
8. Ca 70 000 totalt 
9. IU 
10. Fler än förra året 
11. IU 
12. Positiva


Till toppen






Nordea Scandinavian Masters

Intervjuad: Fredrik Hellkvist


1. PR Event i Göteborg AB 
2. 58 miljoner kronor 
3. IU. Prispengarna.
4. 14 miljoner kronor. 
5. IU 
6. IU 
7. IU 
8. 156 spelare varav 30-talet svenskar. 
9. a) 64 000 åskådare. b) IU, sändes på SVT. 
10. IU 
11. IU 
12. IU 


Till toppen






O-Ringen

Intervjuad: Patrik Söderqvist t.f O-Ringenchef


1. Svenska Orienteringsförbundet 
2. 27 miljoner kronor. Då arrangemanget genomfördes i Boden innebar det också ett mindre deltagande än normalt då merparten av tidigare deltagarna fick väldigt långt till arrangemanget.
3. IU. Kartframställning 1,7 miljoner kronor 
4. 500 000 kronor till eliten. 
5. IU 
6. Nästan 6 miljoner kronor 
7. Efter utdelning till funktionärerna så går ca 2,5 miljoner kronor tillbaka till Svenska Orienteringsförbundet. 
8. 12 907 a) 7 040 män, b) 5 867 kvinnor, C) utländska deltagare var 22% av totalen. 
9. a) 10-15 000 per dag b) Ej aktuellt 
10. 22% av deltagarna 
11. 85 miljoner kronor (Rubin research) 
12. O-Ringen genomförs under 2014 i Skåne-Kristianstad. O-Ringen blir under hösten 2013 ett aktiebolag, som ägs till 100% av Svenska Orienteringsförbundet


Till toppen






Olympiatravet

Intervjuad: Elisabeth Norrmelli


1. Det är ett samarbete mellan ATG, Sveriges Olympiska Kommitté och Sveriges Paralympiska Kommitté. Generellt beskriver vi Olympiatravet som ett av Sveriges längsta sponsoravtal. Det allra första Olympiatravet kördes 1979 och blev en publiksuccé. Sedan 1995 är också Svenska Paralympiska Kommittén en del i avtalet. Hittills har Olympiatravet, via V75, inbringat mer än 200 miljoner kronor till Sveriges olympier och paralympier. 
2. Den totala omsättningen på V75 under fem omgångar var 428,6 miljoner kronor. 
3. IO 
4. Olympiatravet består av fyra kvalificeringslopp med en total prissumma i respektive lopp på 289 000 kronor. I finalen tävlas det om 2,78 miljoner kronor där 1,5 miljoner kronor går till segrande häst. 
5. IO 
6. IO
7. IO 
8. IU 
9. Total publik under fem tävlingsomgångar 32 000, varav 15 000 på finalen b) 230 000 i snitt under fem lördagar c) 12 600 i snitt under fem lördagar. 
10. IU 
11. IU 
12. Olympiatravet 2014 arrangeras under fem veckor, 29 mars – 26 april. Fyra deltävlingar med final på Åby den 26 april.


Till toppen






Partille Cup

Intervjuad: Fredrik Andersson, generalsekreterare


1. IK Sävehof 
2. Ca 30 miljoner kronor 
3. Ca 26 miljoner. Matkostnader och skolor 
4. 0 kronor 
5. Ca 23 miljoner kronor 
6. Ca 3 miljoner kronor 
7. Hela vinsten går direkt in i IK Sävehofs verksamhet. 
8. 22 000 a) 50 % män b) 50 % kvinnor c) 60 % av totalen 
9. Inte sammanställt än, fjol 215 000. 
10. IU, vi kan bara räkna utländska deltagare 
11. IU 
12. Fortsätta utvecklas. Större spelcentra på Kviberg. Byta arena för invigning.


Till toppen




A-I | K-R | S-Ö






SEB Next Generation Cup

Vi har inga nya uppgifter på din förfrågan utan hänvisar till tidigare års svar. Svaret 2012: Detta är en ren juniortävling för spelare i Sverige som kvalificerar sig via Regionspel. Således är dina frågor inte riktigt "relevanta" i sammanhanget. Detta är ingen kommersiell verksamhet utan en ren ungdomssatsning från SvTF där SEB är en stor aktör. Det finns inga ekonomiska incitament för oss utan den drivs inom ordinarie ungedomsverksamhet i Svenska Tennisförbundet. Vi gör inte uppföljningar på det sätt som ni undrar för denna tävling och kan alltså inte medverka i er enkät.


Till toppen






Seglarveckan

Intervjuad: Pekko Svensson, projektledare


1. Sailing Båstad
2. 750 000 kronor 
3. 700 000 kronor. Hamnplatser, volontärer 
4. 0 kronor 
5. 600 000 kronor anmälningsavgif 
6. 250 000 kronor
7. IU 
8. 180 seglare a) 170 män b) 10 kvinnor c) 50 utländska deltagare 
9. a) Ca 20 000 besökare på plats 
10. IU 
11. Uppskattning räknat på 500 kronor/dag som turist spenderar blir omsättningen 20 miljoner kronor. 
12. 2014 EM i Kona One, SM i Melges 24 + ytterligare 2-3 mästerskap under förhandling. Fortsatt satsning på My Sailing Camp som är våra vattenaktiviteter under Seglarveckan.


Till toppen






Skistar Swedish Open

Intervjuad: Sara Bergh, projektledare


1. PR Event 
2. 35 miljoner kronor 
3. IU. Prispengar 
4. 433 770 Euro 
5. IU 
6. 65-70% av den totala omsättningen 
7. IU 
8. 100 män 
9. a) 50 000 b) IU 
10. IU 
11. Ca 280 miljoner kronor (Rubin Research 2012) 
12. Kontinuerlig utveckling av herrveckan där vi vill befästa vår position som en av de starkaste grustävlingarna på touren.


Till toppen






SM-veckan Vinter och Sommar

Intervjuad: Per Bergljung, Riksidrottsförbundet, projektledare SM-veckan


1. SM-veckan är ett samarbetsprojekt mellan Riksidrottsförbundet och Sveriges Television, som genomförs i samarbete med berörda specialidrottsförbund och arrangerande stad. 
2. Går ej att svara på eftersom vi har 20- 30 idrotter som ansvarar för sina egna evenemang (tävlingar) inom ramen för evenemanget/konceptet SM-veckan. 
3. Samma svar som under punkt 2. Största utgiftsposterna handlar framförallt om arenaanpassningar, personalkostnader och Tv-produktion. 
4. Det är upp till respektive SF/Idrott, men vad vi vet så delas inga prispengar ut. 
5. Vi har idag ingen försäljning av biljetter till SM-veckan, men funderar på att börja med försäljning av SM-pass som ger åskådarna möjlighet att följa flera idrotter/tävlingar till ett rabatterat pris. För övrigt så är det upp till respektive idrott att besluta om inträden och deltagaravgifter. Vissa idrotter tar också inträde och det brukar variera mellan 40-200 kronor. 
6. Under 2013 har SM-veckans sponsorstruktur varit under omarbetning vilket gör att vi inte har dragit in de sponsorintäkter vi har önskat. Den centrala sponsorsstrukturen (RF:s) för SM-veckan ska dra in cirka 2 miljoner kronor/SM-vecka (inkluderat barters). Till detta tillkommer givetvis värdstadens samarbetspartners som oftast handlar om leverantörsnivå samt respektive SF:s/idrotts egna sponsorintäkter. 
7. Kan jag i dagsläget inte ge något svar på. 
8. SM-veckan vinter 2013 i Falun = 2 250 deltagare. SM-veckan sommar 2013 i Halmstad = 7 000 deltagare. 
9. Falun – Publik på plats 14 500 som genererade 36 500 besök, 52 timmar och 36 minuters TV-sändning på SVT 1, SVT 24 och SVT-play, Sammanlagt 10 miljoner tittare med enskild topp på 900 000 tittare på längdskidtävlingar inom ramen för Vinterstudion. Halmstad – Publik på plats 59 000 som genererade 146 000 besök, 80 timmar och 44 minuters TV-sändning i SVT (54 tim i SVT-play), totalt beräknas sändningarna i SVT 1 ha genererat 9 miljoner tittare med enskild topp under söndagens sammandrag på 250 000 tittare. 
10. IU 
11. Falun – Generell turistekonomisk omsättning = 12,5 miljoner kronor, specifik = 12 miljoner kronor. Halmstad – Generell turistekonomisk omsättning = 87 miljoner kronor, specifik = 62 miljoner kronor. Det är HUI research som ligger bakom mätningen i samarbete med Retriever. 
12. Riksidrottsförbundet och SVT har idag ett samarbetsavtal till och med sommaren 2016. Vi hoppas kunna förlänga detta avtal inom kort. Om vi räknar med anmälningarna till SM-veckan sommar 2014 i Borås har 50 av RF:s 70 medlemsförbund deltagit i SM-veckan sedan starten 2009 och intresset fortsätter att öka. Dessutom visar fler och fler av landets kommuner ett allt större intresse om att få stå som värd för en SM-vecka. I början på 2014 går vi ut med en inbjudan till landets kommuner om att söka arrangörskapet för SM-veckorna sommar 2016 och 2017. Följande värdstäder är redan klara: Umeå – Vinter 2014 Borås – Sommar 2014 Örebro – Vinter 2015 Sundsvall – Sommar 2015 Piteå – Vinter 2016 Den stora utmaningen för framtidens SM-vecka är att utvecklas som ett av Sveriges största och "hetaste" idrottsevenemang samtidigt som det ställer stora krav på värdstäderna gällande arenaanpassningar och logimöjligheter. SM-veckan ska vara ett lyskraftsevenemang för bredden av svensk idrott samtidigt som det ska höja statusen på SM-tävlingar (världsstjärnor som möter nya förmågor). Dessutom ska SM-veckan blanda etablerade idrotter med nya spännande idrotter (nästa generations intressen).


Till toppen






STCC

Intervjuad: Joakim Tärnström, Informationsansvarig STCC AB


1. STCC driver mästerskapet och arrangemangen görs i samarbete med lokala arrangörer eller eventbolag.
2. Inga uppgifter lämnas på omsättning per evenemang då det är de lokala arrangörerna som har det ekonomiska ansvaret. 
3. STCC har inga uppgifter på detta då det ligger på den lokala arrangören. 
4. Inga prispengar delas ut. Däremot har deltagarna förmånliga priser på däck, reservdelar etc genom STCC:s partners. I supportklasserna erbjuds deltagarna tester i andra klasser som belöning för sina prestationer. 
5. STCC har inga uppgifter då det är en del av de lokala arrangörernas verksamhet. 
6. IU 
7. Inga uppgifter lämnas på resultat per evenemang då det är den lokala arrangören som har det ekonomiska ansvaret.
8. Sammanlagt under året har cirka 190 förare deltagit någon gång under STCC:s evenemang. Av dessa är 3 tjejer. c) Cirka 40, de flesta från våra grannländer. 
9. a) 63 800 b) cirka 500 000 i SVT:s direktsändningar samt regelbunden bevakning i Sportnytt (500 000-800 000 tittare). Genom SVT Play kan STCC också ses av tittare i hela världen. 
10. IU 
11. IU 
12. STCC kommer under 2014 att inkludera Rallycross Supercar Scandinavia i plattformen, en stor satsning på att lansera rallycrossen på allvar i svensk motorsport.


Till toppen






Stena Match Cup Sweden

Intervjuad: Fabian Bengtsson, presschef Stena Match Cup Sweden


1. Brandspot AB tillsammans med Göteborgs Kungliga Segelsällskap 
2. Ca 20 miljoner kronor 
3. IU. TV produktion, infrastruktur, sportsligt genomförande 
4. 165 000 USD 
5. 486 670 sek officiella arr + hot seat 
6. 10,5 miljoner kronor (båtsponsorer) + 1,8 miljoner kronor (övriga sponsorer) 
7. IU 
8. 90 a) 60 b) 30 c) 57 
9. a) 118 000 b) IU 
10. IU 
11. Brandspot har räknat den turistekonomiska vinsten till 142,4 miljoner kronor. 
12. Att Stena Sfären inför 2013 förlängde sitt kontrakt som titelsponsor samt att flera nya partners klivit in (Volvo, Turkish Airlines, DB Schenker) visar att vi kommer att kunna fortsätta vara ett viktigt evenemang för regionen i många år framöver. Stena Match Cup Sweden, Sveriges största årliga seglingsevenemang, firar 20 år 2014 och evenemanget kommer att präglas av jubileet. Under de kommande åren planeras flera stora marina sportevenemang på västkusten (Volvo Ocean Race, M32-cup) och Stena Match Cup Sweden kommer både att bidra till och rida på den vågen. Vi vill fortsätta lyfta fram seglingssporten som en publikvänlig och underhållande sport.


Till toppen






Svenskt Grand National

Intervjuad: Elisabeth Oldengren, projektledare


1. Svensk Galopp, www.svenskgalopp.se 
2. Total omsättning ca 1,9 miljoner kronor 
3. Ca 2 miljoner kronor. Prispengar. 
4. 932 200 kronor. 
5. IU 
6. IU 
7. IU 
8. 80 stora hästar med tillhörande ryttare och tränare. 50 ponnyhästar med tillhörande ryttare och tränare. a och b) 50/50 c) Ca 25 
9. a) 2 300 personer b) Webb TV: direktsändning i ATG Live IU. TV: Direktsändning i TV4 Sport "Lunchgaloppen" IU. TV: Sammandrag i i TV4 "Vinnare" IU. 
10. Ja 
11. IU 
12. -


Till toppen






Sweden Sport Academy

Intervjuad: Maria Ejderstedt, verksamhetsansvarig


1. Sweden Sport Academy 
2. Ca 3 miljoner kronor 
3. IU. Största utgiftsposter lokalhyra och löner
4. 0 kronor 
5. 100% 
6. 0% 
7. Ej klart. 
8. Ca 950 a) 60% män? b) 40% kvinnor c) 5% 
9. Ej aktuellt 
10. Ej aktuellt 
11. IU 
12. Ett par nya lägerorter tillkommer under 2014 samt att vi erbjuder fler idrottsinriktningar per lägerort.


Till toppen






Swedish Beach Tour

Intervjuad: Jakob Birgersson, projektledare


1. Svenska volleyevent AB 
2. 1,7 miljoner kronor 
3. IU, IU 
4. 34 000 kronor 
5. Fritt inträde, IU 
6. IO
7. – 0 kronor
8. 288 a) 50% män b) 50% kvinnor 
9. Drygt 60 000 publik på plats 
10. IU 
11. IU 
12. Fler tourstopp


Till toppen






Vasaloppet

Intervjuad: Anders Selling, VD


1. IFK Mora Idrottsallians och Sälens IF 
2. Drygt 75 miljoner kronor. 
3. IU. Underhåll och drift av 9 mil arena 
4. 750 000 kronor 
5. Cirka 70%
6. Cirka 30% 
7. Vasaloppet är liksom övriga ideella föreningar icke vinstdrivande. Alla medel som inte används till att bedriva Vasaloppets arrangemang går oavkortat till idrotten och föreningslivet. Dessa medel fördelas mellan de föreningar som bistår med Vasaloppsfunktionärer inklusive våra ägarklubbar samt i form av avgifter till svenska skid- och cykelförbunden, som i sin tur sedan fördelas till förbundens idrottsföreningar runt om i Sverige. 
8. Vinterveckan 2013 (8 lopp) hade 58 100 startande deltagare (66 212 anmälda), varav 22 542 kvinnor (29 procent). Antal utländska deltagare var 7 085 (11 procent av samtliga deltagare) från 49 nationer. 
9. a) Ingen specifik mätning om publik på plats. Totalt dock ca 70 600 turister på plats under veckan, inklusive deltagare (Rubin Research). b) Vasaloppet hade i genomsnitt 1 873 000 TV-tittare och som mest hade sändningen 2 289 000 tittare. TjejVasan hade ca 500 000 tittare i genomsnitt. 
10. Cirka 20 % (deltagare och besökare) 
11. De cirka 70 000 tillresta deltagarna och dess medföljare spenderade under 2013 års vintervecka (22 feb-3 mars) 192 miljoner kronor under sitt besök i de tre Vasaloppskommunerna Malung-Sälen, Mora och Älvdalen. Vasaloppets deltagaravgifter eller sponsorintäkter ingår inte i undersökningen. Rubin Research 
12. Höja kvaliteten på vinterarrangemanget, utveckla sommarveckan med fler deltagare och fokus på löpning. Detta är en viktig del i arbetet med att bli en tydligare aktör året runt – Vasaloppsarenan är ett mecka för konditionsidrott även utanför arrangemangen.


Till toppen






Världsungdomsspelen

Intervjuad: Per Crona, tävlingsledare


1. Örgryte IS Friidrott 
2. 1,1 miljoner kronor 
3. 550 000 kronor. Hyra Ullevi 150 000 kronor. 
4. 0 kronor 
5. 900 000 kronor 
6. Cirka 200 000 kronor 
7. 550 000 kronor 
8. 3500 a) 1700 män b) 1800 kvinnor c) 1300
9. a) 8-10 000 
10. Cirka 2000 
11. IU 
12. Att etablera oss som Europas främsta ungdomstävling i friidrott. Mer internationellt deltagande.


Till toppen






Vätternrundan

Intervjuad: Eva-Lena Frick, VD


1. Motala AIF Idrottsallians 
2. Ca 45 miljoner kronor (totalt för samtliga arrangemang 2013 – Vätternrundan, Tjejvättern, Halvvättern, Minivättern och Vätterntriathlon) 
3. IU. Stora utgiftsposter är mat och dryck, trafiksäkerhetsåtgärder, IT-kostnader, transporter.
4. Inga alls på cykelmotionsloppen, på SM i Triathlon delades det ut ca 70 000 kr och i Vättern GP ca 15 000 kr 
5. Ca 40 miljoner kronor (Vätternrundan, Tjejvättern, Halvvättern, Minivättern och Vätterntriathlon). 
6. Ca 5,5 miljoner kronor (Vätternrundan, Tjejvättern, Halvvättern, Minivättern och Vätterntriathlon). 
7. Vi fördelar varje år mellan 5 och 6 miljoner kronor till de föreningar som hjälper oss (Vätternrundan, Tjejvättern, Halvvättern, Minivättern och Vätterntriathlon). 
8. Ca 37 400 anmälda. a och b) Ca 13 500 tjejer och resten killar. c) Ca 4 000 utländska deltagare. 
9. a) Vi brukar räkna med ca en medföljande/deltagare fördelat på samtliga arrangemangsdagar, alltså ca 30-35 000. b) Ingen TV-sändning från 2013. Den dokumentär som visades "En klassiker" som visade Vätternrundan 2012 och visades i augusti 2013 hade totalt ca 1,1 miljoner tittare (inklusive web och repriser). 
10. Ca 6-7 000 (inklusive medföljande). 
11. HUI gjorde en undersökning och omsättningen visade på ett resultat på ca 52 miljoner kronor för 2013. (Vätternrundan, Tjejvättern, Halvvättern och Minivättern, men Vätterntriathlon är ej inräknad). 
12. Vi jobbar hårt för fler bilglesa mil och därmed höja säkerheten. Vi har ett jubileum 2015 (Vätternrundan 50 år) och det kommer vi att fira på många olika sätt. Utveckling är hela tiden vårt ledord med nya evenemang på agendan till exempel arrangerar vi VM i Triathlon på långdistans 2015 och kommer även att under samma år starta upp Stafettvättern.


Till toppen






ÅF Offshore Race

Arrangörer: Henrik Jansson, Kommersiell Direktör Kungl Svenska Segel Sällskapet, KSSS och projektansvarig för ÅF Offshore Race


1. Kungl Svenska Segel Sällskapet, KSSS är ägare av evenemanget samt är evenemangets arrangör med support från bland andra Stockholm Stads Kulturförvaltning. 
2. Evenemangets totala omsättning är mellan 10 till 15 miljoner kronor. En exakt siffra är svår att ge då många kommersiella delar ingår i KSSS totala verksamhet samt att vissa områden hanteras av arrangörspartners till KSSS. 
3. Totalkostnaden är mellan 10-15 miljoner kronor (se svar ovan). Största utgiften är runt etablering av hamnområdet på Stockholms Ström/Skeppsholmen, marknadsföring och PR samt etablering av infrastruktur, teknik och innehåll för Race Village. 
4. I huvudtävlingen delas det ej ut prispengar. I sidoarrangemanget ÅF Inshore Race delades det ut 25 000 kr. 
5. IU 
6. IU, (ÅF Offshore Race ingår som del i KSSS totala sponsorstruktur och det är svårt att separerar intäkterna inom verksamheten)
7. Positivt
8. 2100 a) 1800 män b) 300 kvinnor c) 300 
9. a) Över 200 000 personer varav 160 000 personer besökte Race Village. b) drygt 500 000 personer nationellt. 
10. IU runt besökarna på plats men ca 20 procent av besökarna på arrangemangets digitala plattformar är från utlandet. 
11. Vi har ej genomfört mätning eller analys inom detta område. Sponsor Insight har genomfört en omfattande medie- samt publikundersökning. Evenemanget fick det övergripande betyget 4,2 på den femgradiga skalan av besökarna vilket är något högre än riksgenomsnittet bland större evenemang. 
12. ÅF Offshore Race 2013 kommer kunna minnas som en publikmässig succé och folkfest med över 160 000 besökare i Race Village, stor ökning av antalet tävlande båtar och internationella gästspel från världsseglare som engelska 60-fotaren Hugo Boss samt från 100-fotaren Esimit Europa - Europas snabbaste enskrovsbåt. ÅF Offshore Race har efter 2013 års upplaga tagit ett stort steg fram mot att nå visionen att bli "Stockholms största årligen återkommande evenemangsvecka, tillika med hög miljöprofil". Från arrangörshåll arbetar vi med att inför kommande år, stärka evenemanget sponsorstruktur där det finns ett stort intresse från flertalet bolag att medverka och forma en kommersiell plattform runt evenemangets olika rättigheter. Även ett omfattande arbete genomförs för att stärka den internationella närvaron mot fler antal deltagande världsteam, ökad internationell pressbevakning, uppdateringar runt det sportsliga formatet samt att ytterligare utveckla evenemangets digitala plattformar. KSSS, Stockholm Stad, ÅF, övriga partners och seglare blickar nu fram mot en växande regatta och större evenemang inför sommaren 2014.


Till toppen






Åhus Beach Soccer

Intervjuad: Bo Törnberg, clubchef i Åhus Beach Soccer Club


1. ARR = Åhus Beach Soccer Club i samarbete med KDFF, ÅHUS IF, ÅHUS HBK. Ägare är Beach Soccer Sweden AB 
2. Total turneringen 1,5 miljoner kronor. Försäljning = andra aktörer cirka 2 miljoner kronor. 
3. Turneringen cirka 1,8 miljoner kronor. Största utgiftspost byggnad cirka 700 000 kronor exklusive moms, samt löner till funktionärer och domare 446 000 kronor. 
4. Inga, enbart medaljer 
5. Inga biljetter. Lagavgifter cirka 700 000 kronor. 
6. 160 000 kronor 
7. Ej klart 
8. a) Cirka 5000 män/pojkar b) cirka 3000 kvinnor/flickor c) cirka 200 utländska 
9. a) På plats cirka 35 000 
10. Vet ej 
11. Vet ej , men eftersom beachshandbollen räknar en siffra på 60 miljoner kronor på 60 000 besökare så räknar vi cirka 15 miljoner kronor. 
12. 2014 satsar vi på massmedial uppmärksamhet genom en elitsatsning med inbjudna landslag och TV-sändningar. Ökade lag till 600 från årets 550 lag. Vi kan ej bli större pga tid samt platsbrist. Ökad försäljning sponsor och samarbetspartners. Beachsoccer kommer 2016 bli en uppvisningsgren i OS för ansökan till 2020. Beachsoccer är den mest snabbväxande formen av fotboll i världen. SVFF har numera en kommitté för sporten.


Till toppen






Åhus Beachhandboll Festival

Intervjuad: Mats G Jönsson, VD och grundare


1. Åhus Beachhandboll festival AB. 

2. Landar på ca 15 miljoner. Men då är inte boende och övernattning med i de siffrorna. 
3. IU. Uppbyggnaden och nermontereringen av evenemanget, och löner till anställda är den största utgiftsposten. 
4. Totalt 100 000 kronor 
5. Festivalbanden omsatte 1,2 miljoner kronor. Startavgifter omsätter 1,7 miljoner kronor, och PR/Merschendise ca 1 miljon kronor. 
6. 5,4 miljoner kronor 
7. Landar väl som det ser ut 31/12 på + 100 000 kronor. Mer blir det tyvärr inte. Bygg och riv är för dyrt, samt att vi tappade rejält på sponsorer. 
8. a och b) 50-50 c) Ca 300. 
9. a) Antal unika besökare är ca 40 000 personer. Antal unika ledare/deltagare är ca 12 000 personer. b) SVT gjorde två reportage, vilket fick ca 200 000 tittare per sändning. TV4 Sport sände live från Elitklassen i 2,5 timme, vilket gav ca 50 000 tittare. Vi har även egen Åhus Beach Webb TV, vilket till idag gett ca 70 000 tittare. 
10. Osäkert, kanske 500. 
11. Turistomsättningen är nu uppe i ca 60 miljoner kronor. Största vinnarna är Staten, Kristianstads Kommun och Region Skåne, samt omgivningen i Åhus/Kristianstad (Resurs AB och Åhus Beachhandboll festival). 
12. 1) Göra evenemanget mer lönsamt. 2) Få ner bygg och riv kostnaderna. 3) Få Kristianstads Kommun att investera, och göra Evenemangsplatsen mer modern, och med bättre infrastuktur. 4) Fortsätta utveckla tävlingen och evenemanget.


Till toppen






ÖTILLÖ

Intervjuad: Michael Lemmel, tävlingsledare


1. ÖTILLÖ AB äger och arrangerar ÖTILLÖ 
2. ÖTILLÖ omsätter ca 2 miljoner kronor 
3. Totalkostnader om ca 1, 8 miljoner kronor. Största utgifter: Ersättning för arbete, TV produktion, LIVE web produktion, boende och mat tävlande, transporter 
4. IU 
5. Ca 45% anmälningsavgifter
6. Ca 55% 
7. Ca 120 000 kronor 
8. 230 deltagare a) 180 män b) 50 kvinnor c) Ca 60 utländska deltagare 
9. a) Publik på plats under dagen ca 300 b) Via webb-TV ca 50 000. Via TV omätbart då det gick ut nyheter i över 30 länder och TV-produktion sänds i över 30 länder. 
10. Utöver deltagare ca 50 
11. Över 500 000 kronor spenderades i Stockholms skärgård. Stort intresse för swimrun och relaterad turism skapas genom mediaproduktion. 
12. Inte växa i deltagande lag men växa i koncept och mediaexponering. ÖTILLÖ blir VM i Swimrun 2014.


Till toppen



Följande evenemang har valt att inte svara:


Bellmanstafetten 
David Fridell 
www.bellmanstafetten.se

Brännbollsyran
Gustav Petterson 
www.brannbollsyran.com

Dalsland Kanotmaraton 
Crister Blüme 
www.vastsverige.com/sv/dalslandkanotmaraton/

DN Galan
Anders Tallgren 
www.diamondleague-stockholm.com

Hässelbyloppet 
Bengt Alfredsson 
www.hasselbyloppet.se

Kalvinknatet
Åsa Funke 
www.kalvinknatet.se

Stockholm Marathon
David Fridell 
www.stockholmmarathon.se

Tjejmilen
David Fridell
www.tjejmilen.se

Umeå Floorball Festival 
www.umeafloorballfestival.se

Vansbrosimningen
Jan Palander 
www.vansbrosimningen.se

Annons

Ads

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå