
"I de växande städerna prioriteras ofta idrottsanläggningar bort i planeringen när städerna förtätas eller nya bostadsområden byggs. SKL anger att det finns nästan 160 000 planerade bostäder som väntar på byggstart. Men bara var tredje kommun har en långsiktig plan för idrottsanläggningar". Det säger Björn Eriksson i februari månads debattinlägg. Björn är ordförande för Riksidrottsförbundet och SISU-idrottsutbildarna.
- Skid-VM
backhoppning, längdåkning och nordisk kombination
Seefeld in Tirol, 19/2 - 3/3
VI FÖLJER
Centrum för idrottsevenemang
- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige
Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning
Den Osynliga Handen
- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.
Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.
Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap
Idrottsplats.se
- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist
Mr Bister
- Bitsk blogg om sport, främst fotboll på Vi Tippas hemsida
Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund
Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia
- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet
Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler
Se även under fliken Aktuella länkar
• Kommunrankingen • Kommunrankingen •
|
2018 | Kriterier 2018 |
2017 | Kriterier 2017 |
2016 | Kriterier 2016 |
2015 | Kriterier 2015 |
2014 | Kriterier 2014 |
2013 | Kriterier 2013 |
2012 | Kriterier 2012 |
2011 |
2010 |
Världens bästa sportstäder 2010 |
2009 |
2008 |
2007 |
2006 |
Folkets pris
Kriterier
Här är kriterierna för Sport & Affärers ranking av Sveriges främsta idrottskommuner.
Huvudlistan.
• Ett idrottspolitiskt program som sammanfattar kommunens övergripande strategi för sina satsningar inom spontan-, bredd- och elitidrott.
Faktorer som påverkar den regionala tillväxten
• Idrott och evenemang som verktyg för destinationsmarknadsföring
• Eventstrategi och genomföranderesurser, både ekonomiska och personella
• Genomförda och planerade större nationella och internationella idrottsevent
• Utvärderingar av eventens samhällseffekter och specifika samhällsintäkter
• Tillgång till riksidrottsgymnasier, högskolor och idrottsforskning som skapar
nationell och internationell destinationsmarknadsföring och attraktionskraft
• Infrastruktur: tillgång till arenor för inom- och utomhusevent samt kommunikationsläge
och tillgång till hotell och restauranger
• Företagsklimat: nivån på ohälsotal samt var det är mest attraktivt att bo
Faktorer som påverkar breddidrotten
• Kommunens satsningar på ungdoms och motionsidrott, inkluderande jämställd idrott och särskilda satsningar på integration
• Kommunalt stöd till ungdomsidrotten i form av aktivitetsstöd, lokalkostnader och andra stödformer
• Tillgång till träningsarenor för bredd och motionsidrott
• Tillgång till spontanidrottsplatser i stadsmiljön
• Särskilda satsningar på idrotten i skolorna
• Tillgång till friluftsaktiviteter för motionsidrott och handikappidrott liksom satsningar på de äldre och orten som en bra cykelstad
• Det lokala näringslivets samarbete med breddidrotten
• Antalet aktiva idrottsföreningar
Faktorer som påverkar elitidrotten
• Nationella elitidrottsframgångar (internationella och nationella mästerskapstecken, antal elitlag och landslagsmän) i relation till folkmängd
• Kommunalt stöd till elitidrotten inklusive funktionella arenor.
• Det lokala näringslivets samarbete med elitidrotten
Andra analyser som vi tagit hänsyn till:
• Svenskt Näringslivs analys av kommunernas företagsklimat
• Tidningen Fokus analys om var det är bäst att bo i Sverige
• Naturvårdsverkets och SKL:s analys om kommunernas framtidsplaner, information och omfattning av allmänna friluftsaktiviteter
• Försäkringskassan och SCB:s analys av kommunernas ohälsotal
1) Stockholm Utgår från två visioner: ”Norra Europas mest populära destination” och ”Capital of Scandinavia”. Använder internationella och större nationella event som viktiga verktyg för att genomföra visionerna. Stark destinationsmarknadsföring, tydlig eventstrategi och bra genomföranderesurser. Europatopp när det gäller tillgången till inom- och utomhusarenor. Attraktiv boendeort för unga och låga ohälsotal bland kommuninvånarna. Har ett tydligt idrottspolitiskt program med fokus på folkhälsan och bra breddstöd med nolltaxa för ungdoms- och motionsidrott. Svårt att nå balans mellan efterfrågan och tillgång på lokaler för ungdomsidrotten. Inte i topp bland elitidrottskommuner. Bra utbildningsmöjligheter för elitidrottare. KTH och GIH utsedda som Riksidrottsuniversitet av Riksidrottsförbundet (RF). Tvåa på eventlistan. |
|
2) Karlstad Bra destinationsmarknadsföring för lagidrotter. Stark elitidrottskommun. Både bredd och spets; har åtta elitserielag och kring 70 idrottare på landslagsnivå i en kommun med färre än 100 000 invånare. Bra cykelstad och friluftskommun. Tydlig eventstrategi med bra genomföranderesurser. Mycket tydligt idrottspolitiskt program med fokus på folkhälsa, tillgänglighet och jämställdhet. Bra breddstöd: Nolltaxa för ungdomar mellan 13 och 20 år, för funktionshindrade och för grupper med vuxna och barn tillsammans. Bra balans vad gäller tillgång till träningslokaler och spontanidrottsplatser. Genomför fortfarande relativt få internationella och större nationella event. |
|
3) Malmö Två lag i Champions League i världens största idrott – fotboll. Imponerande! Givit miljonbelopp till FC Rosengård för att ekonomiskt säkra deras deltagande i CL. Namnger Malmö Arena för ett pris på 2 miljoner skattekronor per år. Använder arenan och främst fotbollslagen i sin destinationsmarknadsföring. Fokuserar på större event inom hästsport, fotboll, ishockey och handboll. Men också parasport där ytterligare satsningar kommer att genomföras. Använder sommartid Ribergsborgstranden för extremevent. Starkt samarbete med Event in Skåne. Bra breddstöd: Nolltaxa för 4- till 25-åringar plus pensionärer och funktionshindrade. Saknar någon simhall och ishall samt en mellanstor publikarena för inomhusidrotter. Mycket bra spontanidrottsplatser. Etta på breddlistan. |
|
4) Göteborg En av Europas främsta destinationer vad gäller att skapa upplevelser för både Göteborgare och tillresta internationella och nationella deltagare och besökare till större idrottsevent. Målgången i Volvo Ocean Race både 2015 och 2018 samt Citytravet på Avenyn är unika och spektakulära event. Europatopp vad gäller genomförandet av årligen återkommande ungdomscuper i fotboll, handboll, basket, innebandy och ishockey. Sammantaget skapar dessa internationella ungdomscuper en turistekonomisk omsättning (TTO) per år på över 630 mkr. Helt outstanding! Flaggskeppen är Göteborgsvarvet med över 60 000 löpare och Gothia Cup med 38 000 deltagare. Mycket duktiga på ”citydressing” och paketering. Fokuserar mycket på de event som skapar medial exponering av Göteborg. Ny idrottsanläggning i Kviberg men Göteborg tappar fortfarande större internationella event pga. av långbänken med ett nytt Scandinavium. Sverigebäst vad gäller eventstrategi, genomföranderesurser och TTO-mätningar. Attraktiv boendeort. Chalmers och Göteborgs universitet utsedda som Riksidrottsuniversitet av Riksidrottsförbundet. Etta på eventlistan. |
|
5) Linköping Linköping är en mycket bra idrottskommun men lyckas inte ända fram i sin målsättning att bli Sveriges främsta idrottskommun 2015. Fokus på damidrott – både för flickor och elit – har visat sig mycket framgångsrikt. Har under de senaste två åren satsat 1 mkr på att utveckla särskilt fl ickfotbollen. Bra samarbete mellan kommunen, idrotten och näringslivet. Dessutom en mycket stark utbildningsort, inkluderande världsledande idrottsforskning. Har ett bra idrottspolitiskt program och en tydlig eventstrategi med bra genomföranderesurser. Resurserna används bl.a. för att bygga relationer mot rättighetsägare till större event. Bra cykelstad, attraktiv boendeort för unga samt låga ohälsotal. Bra träningslokaler för utomhusidrott men obalans för inomhusidrott. Bra breddstöd. Genomför fortfarande relativt små nationella idrottsevent samtidigt som de större internationella eventen är begränsade. Här krävs ett större mod och ambition för att bli Sveriges främsta idrottskommun! Trea på breddlistan. |
|
6) Växjö Växjös övergripande utvecklingsmål är att vara ”en attraktiv mötesplats med världsledande miljöarbete, ett kreativt näringsliv och stolta invånare”. I detta destinationsmål spelar elitidrott och event en viktig roll. Kommunen har en bra eventstrategi med ett tydligt krav på ”return on investment” utifrån investerade skattekronor i eventen. Eventen som genomförs är främst på nationell nivå, endast några få på internationell nivå. Ambitionsnivån bör kunna öka! Utifrån kommunens invånarantal är Växjö en av Sveriges främsta idrottskommuner som kombinerar en stark elitverksamhet med bra stöd och anläggningar till bredd- och motionsidrott samt har ett av Sveriges mest moderna arenautbud samlat i Arenastaden. Ett arenautbud som nu ytterligare kommer att stärkas genom utbildningslokaler och boendemöjligheter. Starkt företagsklimat och attraktiv boendemiljö. Växjö har ett bra idrottspolitiskt program. Linnéuniversitetet är en viktig del av utvecklingsmålet, både som studieort för elitidrottspersoner och som ett nationellt och internationellt starkt idrottsforskningsuniversitet. Ytterligare hallar för traditionella idrotter behövs liksom för de ”nya idrotterna”. |
|
7) Solna Har en lång tradition av elitidrott och en modern arena för större nationella och internationella idrottsevent (Friends). Arenan, som fortfarande inte har ekonomisk balans, har förmågan att dra till sig stora event från andra arenor, t.ex. internationella hästtävlingar och högkvalitativa fotbollsmatcher. Har en stor internationell spelare som eventoperatör för arenan (franska Lagardère). Samarbetar med Stockholm Visitors Board när det gäller större event till Stockholmsområdet. Använder konsekvent sina event och vissa elitserielag i sin destinationsmarknadsföring. Huvuddelen av den turistekonomiska omsättningen hamnar dock hos besöksnäringen i Stockholms Stad. Mycket stark elitidrottskommun med tolv lag i olika elitserier utifrån en befolkningsmängd på 75 000 personer. Starkt företagsklimat, attraktiv boendeort och låga ohälsotal. Breddstödet på genomsnittlig nationell nivå. Fortfarande obalans i efterfrågan av träningslokaler för ungdomsidrotten. Trea på eventlistan. |
|
8) Västerås Mycket stark elit- och breddidrottskommun. Destinationsmarknadsför Västerås genom avtal med sex elitföreningar. Har elitlag i de fem största sporterna. Arbetar med nätverk av elitföreningar och enskilda elitidrottare. Genomför stora nationella ungdomscuper i handboll, fotboll och innebandy där Aros Cupen är störst med ca 10 000 deltagare. Fokuserar annars på event inom triathlon, motorcross, biltävlingar, konståkning, schack och sommarhockey skolor. Genomför Västerås stadsfestival under ArosCupen. Har fortfarande ingen eventstrategi men arbetar på att utveckla en sådan. Har ett idrottspolitiskt program. Mycket bra tillgång till träningslokaler men har ett breddstöd som ligger under genomsnittet i landet. Har ett mycket bra arenaområde – Rocklunda – för ungdoms- och motionsidrott. En ny simhall på väg. Västerås är Sverigebäst på att skapa en kombination av privat och offentlig finansiering av större idrottshallar. I Västerås finns t.ex. arenor som bär namnen ABB, Bombardier och Swedbank Park. Relativt bra företagsklimat och Sverigetopp när det gäller förutsättningar som cykelstad. |
|
9) Umeå Begränsad användning av elitföreningar och enskilda idrottspersoner i kommunens destinationsmarknadsföring. Kan bli tydligare! Stark elitidrottskommun: 13 elitlag och många landslagsspelare. Flera duktiga elitidrottspersoner inom alpint och längdskidåkning. Breddstöd under genomsnittet. Visit Umeå arbetar efter en evenemangsplattform, inte en full eventstrategi. Har förstärk sina genomföranderesurser. Fokus är på event med många deltagare och på nationell nivå. Har genomfört SM-veckan (vinter) 2014 samt friidrotts-SM också 2014. Dessutom cuper i fotboll och innebandy samt tävlingar i extremidrotter, triathlon och inom ridsport. Mäter de flesta eventens samhällsintäkter med egna metoder. Bra cykelstad och friluftskommun. Relativt attraktiv boendeort. Umeå är en stark utbildningsort med världsledande idrottsforskning. Universitetet utsett som Riksidrottsuniversitet av Riksidrottsförbundet. Har också Sveriges bästa förutsättningar för studentmotion. |
|
10) Östersund Investerar idag skattekronor inom fem elitidrotter: alpint, basket, fotboll, längdskidåkning och skidskytte och på åtta elitföreningar inom dessa idrotter. Destinationsmarknadsför elitlagen samt vissa ungdomscuper och också några enskilda idrottspersoner. Mäter vissa events samhällseffekter, t.ex. Storsjöcupen med 450 lag, med hjälp av organisationen ETOUR på Mittuniversitetet. Genomför årligen WC-tävlingar i skidskytte och längdskidåkning med stor internationell mediaexponering. Kommer att genomföra prestigeeventet VM i skidskytte 2019. I övrigt större event inom snöskoter och bilsport. Breddstödet till ungdomsidrotten under nationellt genomsnitt. Träningslokaler i balans med efterfrågan. Bra universitetsutbildningar med viss idrottsforskning i världsklass. Bra friluftskommun och relativt bra cykelstad. Bra spontanidrottsplatser. |
|
11) Luleå Luleå marknadsför sina elitlag på ett bra sätt. Har avtal med Luleå Hockey och med herr- och damlagen i högsta basketserierna. Kommunen har utarbetat ett mycket bra idrottspolitiskt program som utgör en del av Luleås långsiktiga utvecklingsvision. Ger ett genomsnittligt breddstöd och har relativt bra tillgång till träningsarenor, både för elitlag och för ungdomsidrotten. Har många ungdomsföreningar. Planerar ett nytt badhus och ytterligare en fullstor inomhusarena i tillägg till de befi ntliga arenorna. Luleå har också en bra eventstrategi men med otydliga genomföranderesurser och otydlig strategi för att mäta eventens samhällseffekter. Fokuserar på nationella event. Relativt bra friluftskommun, bra cykelstad och relativt attraktiv boendeort. |
|
12) Uppsala Marknadsför destinationen genom tre varumärken: ”Världsklass Uppsala”, ”Tävlingsstaden Uppsala” samt ”Elitidrottsstaden Uppsala”. Elitföreningarna och vissa idrottsevent utgör en del av dessa varumärken. Har elitlag i nio sporter. Badminton, innebandy, basket och fotboll är de största elitidrotterna. Uppsala har ett idrottspolitiskt program samt lokalt samarbete mellan ungdomsidrotten och näringslivet. Har ett större behov av träningshallar men i övrigt motsvarar befintliga arenor en bra balans för ungdoms- och motionsidrottens efterfrågan. Investerar 560 mkr i nya arenor för fotboll (10 000 åskådare), amerikansk fotboll, ishockey och bandy. Stark utbildningsort. Attraktiv för boende av yngre personer och relativt låga ohälsotal. |
|
13) Lidingö Kommunen är mycket starkt folkhälsoinriktad inkluderande ungdoms- och bred motionsidrott. Genomför konsekvent sin destinationsmarknadsföring som ”Idrottens och Hälsans ö”. Marknadsför träningsläger för både elit och motion. Lidingöloppet är flaggskeppet i marknadsföringen och är ett av världens största terränglopp, idag med tre olika tävlingar plus en export av loppet till 14 andra orter i Sverige (”Lidingöloppet on Tour”). Träningsläger och enskilda besök skapar också tillväxt för kommunens hälsoinriktade konferensanläggningar. Bosön utgör också ett starkt varumärke inom elitidrotten. Lidingö fokuserar sina breddmässiga satsningar på barn och ungdom. Bra tillgång till spontanidrottsplatser för motion. Bra företagsklimat, bra friluftskommun, attraktiv boendeort och Sverigetopp i låga ohälsotal. |
|
14) Halmstad Genomför destinationsmarknadsföring inom tre idrottsrelaterade områden: Golf, Outdoor Halmstad och Relax Fishing. Satsar främst på utomhusevent och särskilt på lägerverksamhet, som skapar över 20 000 övernattningar per år. Genomför också event i fotboll, bordtennis och gymnastik samt inom golf och fotbollslandskamper. Fåtal internationella event men har en bra eventstrategi och bra genomföranderesurser. Mäter regelbundet eventens samhällseffekter. Kommunen använder tydligt event som verktyg för sin destinationsmarknadsföring. Halmstad är en relativt bra elitidrottskommun. Ger ett bra breddstöd till ungdomsidrotten med nolltaxa och har en bra tillgång på inom- och utomhuslokaler för träning. Har avsatt en projektmiljon” för att öka antalet idrottsungdomar, för att bredda rekryteringsbasen samt för att underlätta ledarrekryteringen. Är en bra cykelstad. Tvåa på breddlistan. |
|
15) Falun Falun har Sveriges bästa och bredaste anläggningar för elit-, ungdoms- och motionsidrott på Lugnet. Både för inom- och utomhusbehov. Destinationsmarknadsföringen handlar mycket om att marknadsföra träningsläger, företags- och studentidrotter. Speciell satsning på IBF Falun görs (innebandy). Genomförde med mycket stor framgång längdskid-VM i vintras men har ett kvarstående s.k. ”legacy” problem med hoppbackarna. Genomför årliga mindre event inom ett femtontal idrotter och ett årligt internationellt event – WC i längd-skidåkning. Har en begränsad eventstrategi och mäter inte kontinuerligt TTO-intäkterna från eventen. Det idrottspolitiska programmet utgör en del av kommunens tillväxtprogram. Breddidrottsstödet genomsnittligt. Bra på motions- och spontanidrottsplatser. Bra utbildningsmöjligheter för elitidrottare – Högskolan i Borlänge och Dala Sports Academy. Tvåa på elitlistan. |
|
16) Jönköping Har tydliga ambitioner att generellt stärka sin ställning som idrottskommun, främst i ett folkhälsoperspektiv. Bra elitidrottskommun men begränsad marknadsföring av elitverksamheten, både för lag och enskilda toppidrottspersoner. Tar nu ett starkt initiativ genom att avsätta 9 mkr på tre internationella event: VM i Muaythai, Ironman-tävling och EM i mountainbike. Har ambitionen att bli Nordens ledande E- sport kommun. Dreamhackeventet, som genomförs två gånger per år, har tillsammans ca 26 000 besökare. Har ett genomsnittligt breddstöd men har samtidigt bra tillgång till träningslokaler för ungdoms och motionsidrott. Har bra friluftsanläggningar, är en attraktiv boendeort och har bra utbildningsmöjligheter för elitidrottare. |
|
17) Örebro Använder nio elitlag som marknadsförare av Örebro inom sporterna ishockey, fotboll, volleyboll, innebandy, basket och motor sport. Satsar 8 mkr per år på detta. Örebro är stark som elitidrottskommun med 12 elitlag i de sex största sporterna. Har identifierat tre faktorer som viktiga för att stötta större idrottsevent. Idrottseventen som genomförs gäller mindre sporter på nationell nivå och ungdomscuper i fotboll, innebandy, basket och volleyboll. Flaggskeppen är Örebro Race Day och den genomförda SM veckan för sommaridrotter 2015. Begränsade genomför anderesurser. Breddstödet till ungdomsidrotten genomsnittligt. Bra utbildningsmöjligheter för elitidrottare. Sverigetopp vad gäller friluftsmöjligheter, cykelstad och attraktiv boendeort. Svårt att tillgodose efterfrågan på inomhuslokaler för ungdomsidrotten. |
|
18) Helsingborg
Helsingborg är en stark elitidrottskommun
i fl era sporter: fotboll, innebandy, bowling,
gymnastik, simning, dans, handboll samt
strandsporter. Flaggskeppen är Eskilscupen
i ungdomsfotboll, Eurogym (ett av Europas största
gymnastikevent), delar av handbolls-EM 2016 samt
några veteran-VM i judo, badminton och bordtennis.
Veterantävlingar ger hög turistekonomisk omsättning
eftersom de kräver mjuka sängar och stor
plånbok. Har en bra eventstrategi och mäter regelbundet
samhällseffekterna. Använder, som en av få
kommuner i landet, också kravet på att skatteinvesteringar
i event skall ge ca tio gånger ökad omsättning
till besöksnäringen. Har avsatt 4,5 mkr för
att värva hem och utveckla större event.
Genomförde under sommaren en internationell
folkdansfestival ”Europeade” med 6 000 deltagare.
Planerar för 2016 ett nytt europeiskt event ”Long
Distance Walking” (Euroandu) tillsamman med
Event in Skåne. Bra breddstöd med nolltaxa och ett
starkt företagsklimat.
Helsingborg är en stark elitidrottskommuni fl era sporter: fotboll, innebandy, bowling,gymnastik, simning, dans, handboll samtstrandsporter. Flaggskeppen är Eskilscupeni ungdomsfotboll, Eurogym (ett av Europas störstagymnastikevent), delar av handbolls-EM 2016 samtnågra veteran-VM i judo, badminton och bordtennis.Veterantävlingar ger hög turistekonomisk omsättningeftersom de kräver mjuka sängar och storplånbok. Har en bra eventstrategi och mäter regelbundetsamhällseffekterna. Använder, som en av fåkommuner i landet, också kravet på att skatteinvesteringari event skall ge ca tio gånger ökad omsättningtill besöksnäringen. Har avsatt 4,5 mkr föratt värva hem och utveckla större event.Genomförde under sommaren en internationellfolkdansfestival ”Europeade” med 6 000 deltagare.Planerar för 2016 ett nytt europeiskt event ”LongDistance Walking” (Euroandu) tillsamman medEvent in Skåne. Bra breddstöd med nolltaxa och ettstarkt företagsklimat.
|
|
19) Mora Mora är Sveriges starkaste ”en-eventskommun”. Startade med en skidtävling första söndagen i mars 1922 och har nu utvecklats till 20 olika tävlingar under vinter och sommarperioden. Totalt deltar nästan 90 000 deltagare – 68 000 på vintersäsongen och 22 000 på sommarsäsongen. Total skapar deltagarna och deras medföljare en TTO-omsättning till besöksnäringen (inte enbart Mora kommun utan för ytterligare några kommuner) på ca 250 mkr. Inte enbart för tävlingarna utan också för att deltagarna förlägger ”träningsläger” till området. Kommunen använder elitserielagen i innebandy, KAIS Mora och några cupturneringar, som verktyg för sin exponering förutom Vasaloppet. Kommunen har inget idrottspolitiskt program och en klart begränsad eventstrategi, men har utarbetat riktlinjer för sina skattemässiga investeringar för destinationsmarknadsföringen. Vasaloppets samhällseffekter mäts vartannat år. Mora är en mycket hälsoinriktad kommun med ett stort antal förberedda friluftsplatser. Har någorlunda balans på tillgången till träningslokaler för utomhus- och inomhusaktiviteter. Arbetar aktivt på att också ge stöd till de ”nya” idrotterna som ski-cross, parkour, skateboard och frisbeegolf. Har mycket bra spontanidrottsplatser, främst för utomhusaktiviteter. |
|
20) Kristianstad
Använder tre elitserielag och några större
ungdomscuper som verktyg för destinationsmarknadsföringen.
Har en eventstrategi
och rimliga genomföranderesurser.
Mäter inte eventen kontinuerligt. Har utvecklat
några riktigt stora event under sommarperioden:
Åhus Beachfotboll och Åhus Beachhandboll med
över 100 000 besökare och deltagare. Genomförde
en EM-deltävling i karting som gav 7 000 gästnätter.
Genomförde också O-Ringen 2014 med 23 000
besökare. Delarrangör till damhandbolls-EM 2016.
Mycket bra samarbete med Event in Skåne. Träningslokaler
för inomhusaktiviteter balanserade
men en ny inomhushall planeras för 2018. Behov av
fl er gräsytor för fotboll och amerikansk fotboll.
Genomsnittligt breddstöd.
Använder tre elitserielag och några störreungdomscuper som verktyg för destinationsmarknadsföringen.Har en eventstrategioch rimliga genomföranderesurser.Mäter inte eventen kontinuerligt. Har utvecklatnågra riktigt stora event under sommarperioden:Åhus Beachfotboll och Åhus Beachhandboll medöver 100 000 besökare och deltagare. Genomfördeen EM-deltävling i karting som gav 7 000 gästnätter.Genomförde också O-Ringen 2014 med 23 000besökare. Delarrangör till damhandbolls-EM 2016.Mycket bra samarbete med Event in Skåne. Träningslokalerför inomhusaktiviteter balanserademen en ny inomhushall planeras för 2018. Behov avfl er gräsytor för fotboll och amerikansk fotboll.Genomsnittligt breddstöd.
|
|
21) Kalmar Använder främst idrottsevent som verktyg för sin destinationsmarknadsföring och bedömer att eventen är viktiga reseanledningar för att besöka Kalmar. Har en bra eventstrategi och en tydlig genomförandeorganisation. Mäter relativt regelbundet eventen och använder en ROI-faktor på tre gånger investerade skattekronor som riktlinje, men har redan konstaterat att denna siffra kan höjas. Fokuserar på Ironman-tävlingar (3 800 deltagare) för ett antal år framåt men också på cykelevent (Kalmar Grand Prix), motionslopp, friidrottstävlingar och hundtävlingar (Guld Agility med 2 400 besökare). Har ett bra breddstöd till ungdomsidrotten, bra balans på efterfrågan på träningsarenor och bra utvecklade spontanidrottsplatser utifrån sitt idrottspolitiska program. |
|
22) Borås Använder elitlagen i fotboll (Elfsborg) och basket (Borås Basket) som verktyg för sin destinationsmarknadsföring. Elitmässigt spelar Borås Basket i årets Eurocup. Satsar ca 1 mkr på sponsringsavtal med elitserielagen. Genomfört flera större nationella event, några också med internationell inriktning. Genomförde nyligen årets O-Ringen med 18 000 deltagare och besökare. Bra breddstöd till ungdomsidrotten och relativt bra balans vad gäller träningslokaler för inom- och utomhusidrotter. Nya idrottsanläggningar planeras. Driver sedan flera år en Idrottsskola som möjliggör för ungdomar att pröva på flera idrotter samtidigt. Är en mycket stark motionsidrottskommun. Har totalt 350 km spåranläggningar, varav 140 km för längdskidåkning samt 22 friluftsbad. Flera spontanidrottsplatser. |
|
23) Lund Kommunen har ett bra idrottspolitiskt program, som utgör en del av Lunds vision för utvecklingen fram till 2025. Programmet fokuserar på hälsofrämjande, tillgänglighet, ökad jämställdhet inom idrotten samt ökad idrottsrelaterad forskning på Lunds universitet. I programmet ingår också hur stödformer skall utvecklas för de idrottsaktiviteter som inte är organiserade på ett traditionellt sätt. Lund har också ett 100-punkters utvecklingsprogram för hälso- och idrottsperspektivet, som till stora delar nu är genomfört. Har ingen eventstrategi men samarbetar istället med Event in Skåne för att attrahera större event till Lund. Lund har ett femårigt avtal med Lundaspelen – stora internationella och nationella ungdomscuper i basket och handboll med ca 10 000 deltagare från 750 lag. Har också ett starkt varumärke i Flyinge Hästsportcentrum. Bra tillgång till träningshallar, särskilt för studentmotion. En klart attraktiv boendeort för yngre och mycket låga ohälsotal. Mycket bra cykelstad. |
|
24) Eskilstuna Årets nykomling på listan. Har på ett imponerande sätt utvecklat grunderna för sina idrotts- och eventsatsningar. Idrotten och eventen utgör verktyg för att genomföra visionen ”Eskilstuna gör idrottsevolution”. Har färdiga planer på ”citydressing”- och ”fest på stan”- aktiviteter. Har samarbetsavtal med sina fyra elitlag och de större eventen. Har relativt många landslagspersoner i förhållande till sin befolkningsstorlek (100 000 personer) och exponerar vissa av dem på sin ”Hall of Fame” tillsammans med andra viktiga personer från Eskilstuna. Genomför mindre nationella event inom basket, orientering och inom olika motionslopp. Har en tydlig målsättning i sin eventstrategi att genomföra ett internationellt och sex stora nationella event varje år. För att klättra på listan krävs nu att Eskilstuna visar att de har ekonomiska och personella muskler att genomföra detta! Har avsatt ca 10 mkr för arbetet. Bra balans på träningslokaler för ungdomsidrotten. |
|
25) Norrköping I kommunens kommunikationsstrategi lyfter man fram ”Idrottsstaden Norrköping” som ett av flera verktyg för sin destinationsmarknadsföring. Använder då som exempel Sveriges största sportläger – Stadium Sports Camp med nästan 7 000 deltagare, men också SM-veckan (sommar) 2016 och kommunens kandidatur som möjlig arrangör för O-Ringen 2019. Relativt stark elitidrottskommun med toppar i fotboll (IFK Norrköping) och i basket (Dolphins dam- och herrlag). Ger varje år ut en sammanställning till kommuninvånarna om de idrottsliga framgångar som lag och enskilda idrottspersoner har genomfört. Har en ”hashtag” med över 13 000 idrottsbilder på Instagram. Har en bra breddidrottverksamhet med ett stöd till ungdomsidrotten över det nationella genomsnittet och med många idrottsföreningar i kommunen. Har avsatt 1 mkr för att skapa aktiviteter för ensamkommande flyktingbarn med särskild satsning på Slottsskogens ridverksamhet. |
|
26) Örnsköldsvik Har partneravtal med Fjällräven Center och Modo Hockey. Har varierande anläggningar för inom- och utomhusevent som skidstadion, skärgården (segling), naturområden (motion) samt Skyttisområdet och Fjällräven Center. Fokuserar eventen på travsport, längdskidåkning, hockey, motortävlingar, motionslopp och extremtävlingar. Genomför O-Ringen 2018. Arbetar med att ta fram en eventstrategi och ett idrottspolitiskt program. Samarbetar med kommunerna inom Höga Kusten-området. Stark elitidrottskommun med SM tecken i flera idrotter. Normal nivå på breddstödet. Brist på både större idrottshallar och gräsytor. Sveriges bästa friluftskommun. Runner up 2015. |