Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i klubbekonomi

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Unos krönikor

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Låt gulddrömmar leva i hela landet

"Idrott bidrar inte enbart till förbättrad folkhälsa och ökad gemenskap, utan för oss i Mora kommun, även till ökad inflyttning." Det säger Anna Hed i februari månads debattinlägg. Anna är kommunstyrelsens ordförande i Mora och ordförande i SKR:s beredning "Tillväxt och regional utveckling."

 

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER


Centrum för idrottsevenemang

- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
 

Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.

Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia


Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

•     SM i Sponsring     •     SM i Sponsring     •

| 2022 | 2023 | Damklubbar 2010 | Damklubbar 2011 | Damklubbar 2012 | Damklubbar 2013 | Damklubbar 2014 | Damklubbar 2015 | Damklubbar 2016 | Damklubbar 2017 | Damklubbar 2018 | Damklubbar 2019 | Damklubbar 2020 | Damklubbar 2021 | Damklubbar 2022 | Damklubbar 2023 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |


SM i sponsring 2023

 

För fjortonde året i rad presenterar Sport & Affärer SM i sponsring, en årlig kartläggning av de 15 idrottsföreningar och fem damidrottsföreningar i Sverige som har störst intäkter genom sponsring och företagsförsäljning. De 15 främsta klubbarna redovisar en sponsring och företagsförsäljning på totalt 670,8 miljoner kronor, vilket är nästan i samma nivå som innan pandemin.

Ända sedan 2010 har Sport & Affärer genomfört en årlig kartläggning av de 15 idrottsföreningar och fem damidrottsföreningar i Sverige som har störst intäkter genom sponsring och företagsförsäljning, och sedan 2020 har kartläggningen följt pandemins effekter på svenska elitklubbars sponsorintäkter. 2019 redovisade de 15 främsta klubbarna en sponsring och företagsförsäljning på totalt 689,3 miljoner kronor, men under pandemin sjönk intäkterna i topp15 med 36,4 procent till 2021. Förra året vände intäkterna uppåt igen och i årets kartläggning, som avser säsongerna 2022 och 2022/23, redovisar de 15 främsta klubbarna en sponsring och företagsförsäljning på totalt 670,7 miljoner kronor, det vill säga nästan i nivå med 2019 innan pandemin. Trots inflation och andra samhällsutmaningar tycks svenskt näringsliv ha både vilja och förmåga att satsa på sponsring och reklam. 

 

På topp15-listan finns endast fem fotbollsföreningar, vilket också är de fem största klubbarna sett till intresse och publik. Malmö FF har legat i toppen av listan sedan kartläggningen startade, men har precis som övriga föreningar redovisat lägre sponsorintäkter de senaste åren. Säsongen 2022 nådde MFF återigen över 70 miljoner kronor samtidigt som event- och konferensintäkter ökade från 16,2 miljoner kronor till 34,9 miljoner kronor. Kval till Champions League och spel i Europa Leagues gruppspel gav 197,9 miljoner kronor i intäkter från UEFA. Bakom Malmö FF har Djurgårdens IF Fotboll länge varit bäst bland Stockholmsklubbarna, men efter att ha ökat sina sponsorintäkter med 19,9 miljoner kronor på två år har Hammarby IF befäst sin position som nummer två bakom Malmö FF.

 

Med 55,6 miljoner kronor, mer än vad Malmö FF redovisade året innan, är Hammarby IF nu tvåa på topp15. Djurgårdens IF Fotboll, som sportsligt har haft ett par fina år, ökade från 29,3 miljoner kronor till 46,3 miljoner kronor, vilket ger en femteplats i listan. AIK Fotboll landar på en tiondeplats med 40,2 miljoner kronor, följt av IFK Göteborg på tolfteplats som ökade 8,2 miljoner kronor gentemot året innan. Av övriga fotbollsklubbar är BK Häcken och Helsingborgs IF närmast topp15, drygt 5,5 miljoner kronor från 15:e-platsen.

SHL-klubbarna dominerar som vanligt topp15 och precis som förra året är det tio ishockeyföreningar på listan. Bästa ishockeyföreningen är för andra året i rad Luleå Hockey som på två år har ökat 23 miljoner kronor i sponsring och företagsintäkter, och nu ligger på 50,4 miljoner kronor. Nästan samma summa redovisade Frölunda Hockey som ökade 10,5 miljoner kronor säsongen 22/23. HV71, som överraskande tog sig in på listan under sin säsong i Hockeyallsvenskan, seglade snabbt upp som tredje främsta SHL-klubb, 300 000 kronor före Örebro Hockey.

 

Deras avstånd ner till Färjestad BK har växt med drygt fyra miljoner kronor, men Karlstadklubben kan samtidigt redovisa intäkter på 22,1 miljoner kronor från eventverksamhet och konferens och uthyrning – vilket är överlägset störst i SHL. Regerande Svenska Mästarna Växjö Lakers har visserligen fördubblat sina sponsorintäkter de senaste två åren, men ligger ändå nästan 14 miljoner kronor lägre än Luleå Hockey. Malmö Redhawks, som ligger högt upp på listan med tanke på placeringen i SHL:s intäktsliga, och Leksands IF är de enda föreningarna på topp15-listan som minskade sina sponsorintäkter under säsongen 22/23.

Sport & Affärer har tittat på:

1) Hur mycket drog klubben in totalt på intäkter från reklam, sponsring och partners säsongen 2022/23* inklusive försäljning av företagsloger, VIP-paket, och arenanamn enligt deras årsredovisning?

2) Redovisar klubben andra intäkter som kan relateras till sponsring, som event, konferens och arrangemang? Poster med intäkter från restaurang och biljettförsäljning inkluderas ej då dessa även inkluderar intäkter från övrig publik och matgäster.

3) Hur ser klubbens marknads/sponsoravdelning ut?

4) Vilka är klubbens största samarbetspartners?

 

* Fotbollsklubbarnas svar avser säsongen 2022.

** Avser dam-, herr och ungdomsverksamheten.

För de klubbar som har tappat sponsorer inför och under 2023 kommer det ekonomiska bortfallet först märkas under kartläggningen 2024 eftersom årets lista gäller säsongen 2022 för fotbollsklubbar, och 2022/2023 för ishockeyklubbar och övriga sporter med samma säsongsformat.

MALMÖ FF

1) MALMÖ FF

1) 74,7 miljoner kronor (54,9)

2) Intäkter från event- och konferens uppgick till 34,9 miljoner kronor.

3) Försäljningschef Magnus Svensson och tre säljare.

4) Puma, Volkswagen, Tillmobil, Boozt, Eleda och Unibet.

HAMMARBY IF

2) HAMMARBY IF

1) 55,6 miljoner kronor (44,6)

2) Nej.

3) Försäljningschef Patrik Blomquist, fyra key account manager, och en marknadskoordinator.

4) Huski Chocolate, Craft, Grönsakshuset, Intersport, digipant.se, Unibet, Projob, och Volkswagen Stockholm.

LULEÅ HOCKEY

3) LULEÅ HOCKEY

1) 50,4 miljoner kronor (44,8)

2) Intäkter från eventverksamhet uppgick till 0,4 miljoner kronor

3) Marknads- och försäljningschef Peter Jidström och tre säljare.

4) SSAB och LKAB.

FRÖLUNDA HOCKEY CLUB

4) FRÖLUNDA HOCKEY CLUB

1) 50,4 miljoner kronor (39,9)

2) Nej.

3) Säljledare Henrik Bengtsson och sex säljare.

4) Bjurfors, Bohus, Cash Buddy, Ford, Input, Intersport, Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän, Nordic Wellness, NTEX, Gårda Johan, Gevab Group, Clean Fuels, Serneke, Stena och Tranpenad.

DJURGÅRDENS IF FOTBOLL

5) DJURGÅRDENS IF FOTBOLL

1) 46,3 miljoner kronor (29,3)

2) Nej.

3) Affärsområdesansvarig Daniel Malmgren och fem säljare.

4) Prioritet Finans, Unibet, Adidas, Effektiv, Eleda, Fxoro, Infrakraft, Nordic Wellness, OBOS, Pulsen, Stadium, Sundström Safety, Svenska Spel och Volkswagen Stockholm.

HV71

6) HV71

1) 45,8 miljoner kronor (37,9)

2) Intäkter från event och arrangemang uppgick till 5,1 miljoner kronor.

3) Två säljare och en kommersiell projektledare.

4) Husqvarna, Fagerhult, Liljedahl Group, AH Sport and business, och Bauer.

ÖREBRO HOCKEY

7) ÖREBRO HOCKEY

1) 45,5 miljoner kronor (41,0)

2) Nej.

3) Kommersiell chef Jonas Almqvist, en kommersiell projektledare och tre säljare.

4) Bauer, BRL, Herok, Malmbergs, och NEH.

FÄRJESTAD BK

8) FÄRJESTAD BK

1) 41,2 miljoner kronor (35,2)

2) Intäkter från eventverksamhet uppgick till 12 miljoner kronor och konferens och uthyrning till 10,1 miljoner kronor.

3) Försäljningschef och två säljare.

4) Löfbergs, Voky, Stadium, Karlstad energi, Schaktmiljö, Fläktteknik, Mcdonalds, Coop, Consto, Hockeystore, Klaravik, Infrakraft, Helmia, CCM, Anno 1698, Lecab, LF Värmland, Thermia, och Mex.

RÖGLE BK

9) RÖGLE BK

1) 40,9 miljoner kronor (35,3)

2) Nej.

3) Kommersiell chef Kari Litmanen och tre säljare.

4) Backahill, Catena, Bauer, och Menigo.

AIK FOTBOLL

10) AIK FOTBOLL

1) 40,2 miljoner kronor (39,3)

2) Nej.

3) Försäljningschef Johan Westin, partner- och leveransansvarig Nicole Bertilsson och två säljare.
4) Craftor, Fabege, Nike, Stadium, Svea Ekonomi, Truecaller, Voky, Volkswagen Stockholm, och Unibet.

MALMÖ IF REDHAWKS

11) MALMÖ IF REDHAWKS

1) 38,7 miljoner kronor (39,8)

2) Nej.

3) Kommersiell chef Marcus Larsson, två säljare och en säljkoordinator.

4) RSA, Akea, Areco, Bjurfors, Bravida, Climat80 Gruppen, Doxa, Hedin bil, Klarabo, Malmö Arena, Malmö ställningsservice, Solution team, och Treano.

IFK GÖTEBORG

12) IFK GÖTEBORG

1) 37,4 miljoner kronor (29,2)

2) Nej.

3) Kommersiell chef Magnus Eriksson, en säljledare, en säljare och en koordinator.

4) Serneke, Unibet, Craft, Cuebid, Effektiv, Eleda, Elkontakt, Fameco, Merinfo.se, MG Sverige, Morris Law, Nordic Wellness, Silfverlok Invest och Stenfastigheter.

VÄXJÖ LAKERS

13) VÄXJÖ LAKERS

1) 36,5 miljoner kronor (27,6)

2) Nej.

3) Kommersiell chef och tre säljare.
4) Vida.

SKELLEFTEÅ AIK HOCKEY

14) SKELLEFTEÅ AIK HOCKEY

1) 34,1 miljoner kronor (29,6)

2) Intäkter från eventverksamhet uppgick till 2,5 miljoner kronor.

3) Marknad- och försäljningschef Håkan Billing och två säljare.

4) Skellefteå Kraft och Boliden.

LEKSANDS IF

15) LEKSANDS IF

1) 33,1 miljoner kronor (34,4)

2) Nej.

3) Marknadschef Patric Skoglund och två säljare.

4) AB Karl Hedin, Bauer, Clas Ohlson, Leksands Resort, Leksands Sparbank, Leksands Knäckebröd, Elbolaget och Tegera.

Annons

Ads

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå