Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Karins krönika

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Stefans krönikor

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Unos krönikor

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Pandemin inte över – regeringen måste ge mer stöd för att föreningarna ska klara av att fortsätta

"En uppskattning av ekonomiska konsekvenser för perioden 1 juli till och med september visar att idrottsrörelsen är i behov av stöd på 1 260 miljoner kronor. Regeringen behöver förlänga det krispaket som tar slut 30 juni så att vi kan fortsätta ta vår del i att hjälpa Sverige genom krisen. Det handlar om föreningslivets överlevnad". Det säger Björn Eriksson i juni månads debattinlägg. Björn är sedan år 2015 ordförande för Riksidrottsförbundet.

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER


Centrum för idrottsevenemang

- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
 

Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.

Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia


Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

•     SM i Sponsring     •     SM i Sponsring     •

| 2019 | 2020 | Damklubbar 2010 | Damklubbar 2011 | Damklubbar 2012 | Damklubbar 2013 | Damklubbar 2014 | Damklubbar 2015 | Damklubbar 2016 | Damklubbar 2017 | Damklubbar 2018 | Damklubbar 2019 | Damklubbar 2020 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |


SM i sponsring 2020

Sedan 2010 har Sport & Affärer genomfört en årlig kartläggning av de 15 idrottsföreningar och fem damidrottsföreningar i Sverige som har störst intäkter genom sponsring och företagsförsäljning. SHL-klubbarna tar som vanligt hem de flesta topplaceringar - med några skrällar i toppen - medan Malmö FF återigen tar hem förstaplatsen.

För elfte året i rad presenterar Sport & Affärer SM i sponsring, och på grund av den pågående pandemin är intresset för ekonomin i Sveriges idrottsföreningar större än någonsin. När covid-19 bröt ut i början av året var SHL-klubbarnas partneravtal för säsongen 2019/20 till stor del redan uppfyllda, förutom de delar som rörde slutspelet, och den stora effekten av pandemin kommer vi först se när klubbarna redovisar det ekonomiska resultatet för säsongen 2020/21.

 

Eftersom Allsvenskan i fotboll 2019 var avslutad innan pandemin har inte klubbarnas sponsorintäkter för redovisad säsongen påverkats av covid-19. Ända sedan kartläggningen startade har Malmö FF varit etta i listan. Förutom sponsorintäkter på 71,9 miljoner kronor 2019 redovisar Malmö FF intäkter från UEFA på 101,9 miljoner kronor samt event- och konferensintäkter på 25,5 miljoner kronor.

 

Totalt är det bara sex allsvenska klubbar på topp15-listan där de tre Stockholmsklubbarna - AIK Fotboll, Djurgårdens IF Fotboll och Hammarby IF - samt IFK Göteborg placerar sig 8-11. Noterbart är att det endast skiljer 700 000 kronor mellan Hammarby IF på åttondeplats och Djurgårdens IF Fotboll på elfteplats. BK Häcken, som har ökat sina sponsorintäkter kraftigt de senaste åren, närmar sig kvartetten medan IF Elfsborg, som redan innan pandemin började tappa i sponsorintäkter, hamnar utanför listan för första gången.

 

Den stora skrällen är Leksands IF som ökade sina sponsorintäkter från 23 miljoner kronor till 58,8 miljoner kronor, vilket inte bara är en imponerande ökning utan också gör klubben till etta i SHL vad gäller sponsorintäkter 2019/20. Leksands IF redovisar nästan 13 miljoner kronor mer än Frölunda Hockey som är trea på listan, och därefter följer HV71 och Luleå Hockey som alltid tillhör listans främsta klubbar. Sett till omsättning är det en stor skräll att mindre klubbar som Malmö Redhawks och Rögle BK placerar sig före Linköping HC, Färjestad BK och Brynäs IF. Örebro Hockey (30,2 miljoner kronor), Skellefteå AIK (29,8) och Djurgårdens IF Hockey (28,8) slutar utanför topp15 medan Växjö Lakers (24,5) fortsätter sin negativa trend.

 

Även bland damidrottsföreningarna har det blivit en del förändringar i listan. Bakom FC Rosengård, som ligger i nivå med klubbar i herrallsvenskan, närmar sig Kopparbergs/Göteborg FC 10 miljoner kronor och klättrar från fyra till tvåa. Sveriges främsta basketklubb, Luleå Basket, behåller tredjeplatsen medan Piteå IF är fyra. Sedan 2017 har Linköping FC och Eskilstuna United DFF slagits om femteplatsen, och i år skiljde det endast 300 000 kronor mellan klubbarna.

 

Sport & Affärer har tittat på:

1) Hur mycket drog klubben in totalt på intäkter från reklam, sponsring och partners säsongen 2019/20* inklusive försäljning av företagsloger och arenanamn enligt årsredovisningen?

2) Redovisar klubben andra intäkter som kan relateras till sponsring och event? Intäkter från restaurang och biljettförsäljning räknas inte med.

3) Hur ser klubbens marknads/sponsoravdelning ut?
4) Vilka är klubbens största samarbetspartners?

* Fotbollsklubbarnas svar avser säsongen 2019.

Fotnot 1: IFK Göteborg hamnar före AIK eftersom IFK har intäkter på 33,54 miljoner kronor och AIK 33,48 miljoner kronor.

 

För de klubbar som har tappat sponsorer inför och under 2020 kommer det ekonomiska bortfallet först märkas under nästa års kartläggning eftersom årets lista gäller senast avslutad säsong, det vill säga säsongen 2019 för fotbollsklubbar och 2019/2020 för ishockeyklubbar och övriga sporter med samma säsongsformat.

MALMÖ FF

1) MALMÖ FF

1) 71,9 miljoner kronor.
2) Intäkter från UEFA uppgick till 101,9 miljoner kronor och event- och konferensintäkter till 25,5 miljoner kronor.
3) Försäljningschef Magnus Svensson och tre säljare.

4) Eleda, Puma, Volkswagen, Limitado, TicTac och Unibet.

LEKSANDS IF

2) LEKSANDS IF

1) 58,8 miljoner kronor

2) Nej

3) Marknadschef Patric Skoglund och två säljare.

4) AB Karl Hedin, CCM, Leksands Sparbank, Leksands Knäckebröd, Leksand Resort och Ejendals.

FRÖLUNDA HOCKEY CLUB

3) FRÖLUNDA HOCKEY CLUB

1) 45,9 miljoner kronor
2) Nej

3) Säljledare Robert Jonsson, tre säljare och en säljkoordinator.

4) Bjurfors, Bohus, Input, Intersport, Cash Buddy, Kaffegreven, Sankt Jörgen Park, Serneke, Stena Metall, Turkish Airlines och Volvo.

HV71

4) HV71

1) 42,9 miljoner kronor

2) Nej

3) Kommersiell chef Johanna Severed och tre säljare.

4) Husqvarna, Fagerhult, Kinnarps, Liljedahl Group, Intersport och Bauer.

LULEÅ HOCKEY

5) LULEÅ HOCKEY

1) 40,9 miljoner kronor

2) Intäkter från eventverksamhet uppgick till 2,0 miljoner kronor

3) Marknads- och försäljningschef Peter Jidström, tre säljare och en administratör.

4) SSAB och LKAB.

MALMÖ IF REDHAWKS

6) MALMÖ IF REDHAWKS

1) 38,7 miljoner kronor

2) Nej

3) Säljledare Mats Lindahl och tre säljare.
4) RSA, Areco, Climat80 Gruppen och Treano

RÖGLE BK

7) RÖGLE BK

1) 33,8 miljoner kronor

2) Intäkter från eventverksamhet uppgick till 0,5 miljoner kronor.

3) Försäljningsansvarig Christian Sandell och två säljare.

4) Lindab AB, Catena, Backahill Fastigheter AB och Resurs Bank.

HAMMARBY IF

8) HAMMARBY IF

1) 33,6 miljoner kronor

2) Nej

3) Marknadschef Patrik Blomquist, en säljare, en marknadskoordinator och en key account manager.

4) Craft, Gränges Öl, Grönsakshuset och Intersport

IFK GÖTEBORG

9) IFK GÖTEBORG

1) 33,5 miljoner kronor (Fotnot 1)

2) Nej

3) Försäljningschef Fredrik Wallin, en säljare och en koordinator.

4) Serneke, Atea, Craft, Elkontakt, Länsförsäkringar, Morris Law, Nordic Wellness, Rasta, Unibet och Volkswagen Göteborg.

AIK FOTBOLL

10) AIK FOTBOLL

1) 33,5 miljoner kronor (Fotnot 1)
2) Intäkter från UEFA uppgick till 16,4 miljoner kronor

3) Sälj & event koordinator Lisette Andersson och två säljare.

4) Notar, BenQ Sweden, Svea Ekonomi, Nike, Fabege, Stadium och Volkswagen Stockholm.

DJURGÅRDENS IF FOTBOLL

11) DJURGÅRDENS IF FOTBOLL

1) 32,9 miljoner kronor

2) Intäkter från UEFA uppgick till 2,3 miljoner kronor

3) Affärsområdesansvarig Daniel Malmgren och fyra säljare.

4) Prioritet Finans, Adidas, Stadium, Svenska Spel, Nordic Wellness, Volkswagen Stockholm, NRC Group, Sundström Safety och Unibet.

LINKÖPING HC

12) LINKÖPING HC

1) 32,8 miljoner kronor
2) Intäkter från eventverksamhet redovisas inte separat utan ihop med restaurang, event och konferens som uppgick till 20,0 miljoner kronor.

3) Marknads- och kommunikationschef Michael Sturehed, försäljningschef Fredrik Johnson och två key account manager.

4) Stadium, CCM, Saab AB, Botrygg, Linköpings kommun, ICA Maxi Linköping, Tekniska Verken, Toyota Material Handling, Stångåstaden, Corren, Handelsbanken och Martin & Servera.

FÄRJESTAD BK

13) FÄRJESTAD BK

1) 31,9 miljoner kronor

2) Intäkter från eventverksamhet uppgick till 11,3 miljoner kronor och konferens och uthyrning till 6,8 miljoner kronor.
3) Marknadschef Mats Tågmark och säljledare Niclas Eriksson.

4) Löfbergs, Stadium och Karlstad energi.

BRYNÄS IF

14) BRYNÄS IF

1) 31,6 miljoner kronor

2) Intäkter från eventverksamhet uppgick till 1,2 miljoner kronor.

3) Försäljningschef Peter Strömsten och två säljare.

4) Bauer, Bilbolaget, Gävle Kommun, Länsförsäkringar och Sandvik Coromant.

BK HÄCKEN

15) BK HÄCKEN

1) 31,5 miljoner kronor

2) Intäkter från UEFA uppgick till 4,8 miljoner kronor.

3) Försäljningschef Tomas Anderson och en säljare.

4) BRA och Unibet

Annons

Ads

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå