
"I de växande städerna prioriteras ofta idrottsanläggningar bort i planeringen när städerna förtätas eller nya bostadsområden byggs. SKL anger att det finns nästan 160 000 planerade bostäder som väntar på byggstart. Men bara var tredje kommun har en långsiktig plan för idrottsanläggningar". Det säger Björn Eriksson i februari månads debattinlägg. Björn är ordförande för Riksidrottsförbundet och SISU-idrottsutbildarna.
- Skid-VM
backhoppning, längdåkning och nordisk kombination
Seefeld in Tirol, 19/2 - 3/3
VI FÖLJER
Centrum för idrottsevenemang
- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige
Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning
Den Osynliga Handen
- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.
Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.
Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap
Idrottsplats.se
- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist
Mr Bister
- Bitsk blogg om sport, främst fotboll på Vi Tippas hemsida
Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund
Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia
- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet
Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler
Se även under fliken Aktuella länkar
• SM i Sponsring • SM i Sponsring •
| 2016 | 2017 | Damklubbar 2010 | Damklubbar 2011 | Damklubbar 2012 | Damklubbar 2013 | Damklubbar 2014 | Damklubbar 2015 | Damklubbar 2016 | Damklubbar 2017 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
SM i sponsring 2017
Varje år genomför Sport & Affärer en kartläggning av de 15 idrottsföreningar och de fem damidrottsföreningar i Sverige som har störst intäkter genom sponsring och företagsförsäljning. Malmö FF hamnar återigen i topp med flera hockeylag bakom.
Ända sedan listan infördes för åtta år sedan har den dominerats av hockeyklubbar och i år är det Rögle BK (nykomling på listan ifjol) som tar ett par steg och etablerar sig på listan. Trots att klubben fick kvala sig kvar hade Rögle BK slutsålda loger, fullbokade hospitalitypaket och många företag i sitt nätverk, vilket visar på vilken attraktionskraft ishockey har i näringslivet.
De klubbar som inte gick lika långt i slutspelet som tidigare år - Skellefteå AIK, Växjö Lakers, Örebro Hockey och Luleå Hockey - minskade i sponsorintäkter medan lag som Malmö Redhawks, Brynäs och HV71 ökade. Frölunda Hockey, som gick till semifinal i år, ökade med tre miljoner kronor mot förra säsongen då de gick till final och vann SM-guld. Det ska bli intressant att se om de kan fortsätta öka 2017/18.
Malmö FF, som toppar listan varje år, tappar naturligtvis en del sponsorintäkter från 2015 då de spelade i Champions League. Störst ökning bland fotbollsklubbarna gör IFK Göteborg, vars ekonomi mest har skapat negativa rubriker de senaste åren. Samtidigt närmar sig Hammarby IF rivalen AIK som ligger på placering 15, och nu skiljer bara 1,6 miljoner kronor mellan lagen. På damsidan får Kopparbergs/Göteborg FC en stark placering trots att laget inte spelar i Europa. Den stora överraskningen är dock Piteå IF Dam som snabbt klättrar mot toppen. Linköping FC låg endast 100 000 kronor bakom Eskilstuna United och hamnade utanför topp5.
För de klubbar som har tappat sponsorer under 2016 kommer det ekonomiska bortfallet först märkas under nästa års kartläggning eftersom årets lista gäller senast avslutad säsong, det vill säga säsongen 2016 för fotbollsklubbar och 2016/2017 för ishockeyklubbar och övriga sporter med samma säsongsformat.
Text: Pierre Eklund
VÅRA FRÅGOR
1) Hur mycket drog ni in totalt på sponsring och företagsförsäljning säsongen 2016/17* inklusive fasta sponsorkontrakt, dräktreklam, arenareklam, VIP/företagsbiljetter samt försäljning av företagsloger och arenanamn? Moms ska exkluderas och INTE ingå i siffran. Sponsring som relateras till slutspel, spel i Europa, kval samt kvalserie ska inkluderas.
2) Hur ser er marknads/sponsoravdelning ut?
3) Vilka är era största samarbetspartners?
* Fotbollsklubbarnas svar avser säsongen 2016. Hockeyligans centrala avtal ingår ej i ishockeyklubbarnas svar.
Centrala prestationsbaserade avtal från Svensk Elitfotboll, Elitfotboll Dam eller UEFA ingår ej.
|
1) MALMÖ FF Magnus Svensson, försäljningschef1) 73 miljoner kronor.
3) Swedbank (Namnpartner), Puma (Dräktleverantör) och Volkswagen (Dräktpartner). |
|
2) HV 71 Peter Ståhl, ekonomichef1) Cirka 60 miljoner kronor (final och SM-guld).
2) Åtta personer inklusive biljett och media.
3) Husqvarna, Fagerhult, Liljedahl Group, Intersport och Bauer. |
|
3) FRÖLUNDA HOCKEY CLUB Peter Kymmer, presschef1) 57,5 miljoner kronor (semifinal).
2) Vi har en försäljningsavdelning om fem personer.
3) Huvudpartners: Volvo, Bohus, Intersport, Input, Ehrenborgs, Cash Buddy, Serneke, Sankt Jörgen Park, Bjurfors och SBX Group. |
|
4) BRYNÄS IF Per Johansson, ekonomichef1) 52,9 miljoner kronor (final)
2) Vi är tre säljare och en marknadschef.
3) Gävle Kommun, Länsförsäkringar, Bauer, Bilbolaget, Intersport, Gevalia, Gävle Energi, Gavlegårdarna och BillerudKorsnäs. |
|
5) LINKÖPINGS HC Anders Mäki, klubbdirektör1) 47,2 miljoner kronor (kvartsfinal)
3) LHC:s diamantpartners är SAAB, Länsförsäkringar Östgöta, Intersport, Mediehuset Corren, Torpheimergruppen, Stångåstaden, Handelsbanken, Botrygg, Hi3Access, CCM Hockey, Martin & Servera, Toyota Material Handling Europé och Toyota Kjell Askling Bil. |
|
6) LULEÅ HOCKEY Jocke Darhammar, event/marknad1) 47 miljoner kronor (åttondelsfinal).
3) SSAB & LKAB |
|
7) FÄRJESTAD BK Stefan Larsson, vd1) 46 miljoner kronor (kvartsfinal)
2) Marknadsavdelningen består av tre säljare på exponering. |
|
8) ÖREBRO HOCKEY Jonas Almqvist, försäljningschef1) 45 miljoner kronor.
2) Tre säljare, en försäljningschef samt en eftermarknad/biljetter.
3) Våra Huvudpartners Malmbergs, ELON Group. |
|
9) IF ELFSBORG Sten Strinäs, marknadsansvarig1) 42 miljoner kronor.
2) Lina Wettergren, Martin Andersson, Johan Sjöberg och Sten Strinäs.
3) Swedbank Sjuhärad, Folksam, Pulsen, Input, Netonnet och ellos |
|
10) IFK GÖTEBORG Fredrik Wallin, försäljningsansvarig1) Cirka 38,8 miljoner (kval till Europa League). |
|
11) SKELLEFTEÅ AIK Hans Nordlöf, ekonomichef1) 37,7 miljoner kronor (kvartsfinal)
3) Boliden, Skellefteå Kraft och Alltele m.fl. |
|
12) VÄXJÖ LAKERS Nina Bremer, ekonomichef1) 36,8 miljoner kronor (kvartsfinal).
3) CCM, Vida, Intersport, Wilo, Input och Menigo. |
|
13) Rögle BK Joel Sandborg, kommersiellt ansvarig1) 36,5 miljoner kronor (kval till SHL)
2) En kommersiell chef, en försäljningsansvarig och två säljare,
3) Lindab AB, Backahill Fastigheter AB, Resurs Bank, Intersport, ER-HO Bygg AB och Bauer. |
|
14) MALMÖ REDHAWKS Marcus Larsson, marknadsansvarig1) 33 miljoner kronor (semifinal)
2) Två på marknad som levererar produkten samt fyra säljare samt en övergripande chef.
3) McDonalds, Areco, Ställningsbyggarna, Malmö Arena, Sysav, Climat 80, APQ El, Bravida och Intersport. |
|
15) AIK FOTBOLL Mikael Ahlerup, vd1) 31,2 miljoner kronor (kval till Europa League)
3) Åbro, Adidas, Stadium, PEAB, Svea Ekonomi, VW Stockholm och Fabege. |