Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Karins krönika

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Stefans krönikor

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Unos krönikor

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Demokrati och mänskliga rättigheter ett krav för framtida sportarrangörer

-De paralympiska spelen pågår för fullt i Beijing och världens allra bästa paraidrottare är på plats för att kämpa om medaljerna. Samtidigt befinner sig världen i ett mycket osäkert läge, som vi inte varit i närheten av sedan det kalla krigets slut. Det är viktigt att komma ihåg att det som sker över världen inte är idrottarnas fel, utan auktoritära ledares. Världen måste nu bli bättre på att ställa krav på de länder som vill arrangera evenemang. Därför har jag föreslagit att kriterierna som används när stora mästerskap fördelas måste innehålla kriterier för mänskliga rättigheter och demokrati. Det säger David Lega(KD) i mars månads debattinlägg. David är Europaparlamentariker och paraplympier.

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER


Centrum för idrottsevenemang

- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
 

Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.

Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia


Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

•     SM i Sponsring     •     SM i Sponsring     •

| 2020 | 2021 | Damklubbar 2010 | Damklubbar 2011 | Damklubbar 2012 | Damklubbar 2013 | Damklubbar 2014 | Damklubbar 2015 | Damklubbar 2016 | Damklubbar 2017 | Damklubbar 2018 | Damklubbar 2019 | Damklubbar 2020 | Damklubbar 2021 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |


SM i sponsring 2021

För tolfte året i rad presenterar Sport & Affärer SM i sponsring, en årlig kartläggning av de 15 idrottsföreningar och fem damidrottsföreningar i Sverige som har störst intäkter genom sponsring och företagsförsäljning. Pandemins effekter på svenskt näringsliv blev påtagligt säsongen 2020/21 då sponsring och företagsförsäljningen sjönk kraftigt.

 

Vid SM i sponsring 2019 redovisade de 15 främsta klubbarna en sponsring och företagsförsäljning på totalt 689,3 miljoner kronor. Året efter, när covid-19 bröt ut och spreds i samhället, hade totalsumman sjunkit till 594,2 miljoner kronor. 2021 låg totalsumman på 438,1 miljoner kronor, vilket innebär att sponsring och företagsförsäljningen i topp15 sjönk med 36,4 procent mellan 2019 och 2021. Ända sedan kartläggningen startade 2010 har Mesta Mästarna i fotboll, Malmö FF, legat i toppen av listan. Föreningen har aldrig redovisat lägre sponsring och företagsförsäljning än 61 miljoner kronor, men som en följd av pandemin minskade försäljningen från 71,9 miljoner kronor till ”endast” 54,6 miljoner kronor säsongen 2020. Utöver dessa intäkter uppgick ersättningen från UEFA till 27,3 miljoner kronor och event- och konferensintäkter till 4,3 miljoner kronor. Den sistnämnda intäkten minskade med hela 21,2 miljoner kronor i jämförelse med året innan.

 

Som vanligt domineras listan av SHL-klubbarna, i år nio stycken, som dock redovisar kraftigt reducerade sponsring- och företagsintäkter. Frölunda Hockey tappade 15,6 miljoner kronor i sponsring- och företagsintäkter, Luleå Hockey 13,5 miljoner kronor, HV71 13,2 miljoner kronor och Linköping HC 9,8 miljoner kronor. Utanför listan minskade Djurgårdens IF Hockey från 28,8 miljoner kronor till 16,7 miljoner kronor, vilket förmodligen har påverkat föreningens sportsliga verksamhet under nuvarande säsong. Noterbart är att Växjö Lakers endast redovisade 17,4 miljoner kronor, nästan lika mycket som Frölunda Hockey tappade under ett år. På listans tredjeplats, bäst av alla SHL-klubbar, hamnar Rögle BK som nu har etablerat sig i SHL:s toppskikt. Föreningen tappade endast 1,5 miljoner kronor i sponsring- och företagsintäkter, och redovisade 32,3 miljoner kronor.

 

Precis som föregående år är det sex fotbollsföreningar på topp15-listan. BK Häcken minskade hela 10,2 miljoner kronor och hamnar utanför listan, och eftersom IF Elfsborg inte minskade lika mycket som Göteborgsklubben är föreningen tillbaka på topplistan. Den stora vinnaren i SM i sponsring 2021 är Hammarby IF som år för år har närmat sig Stockholmsrivalerna AIK Fotboll och Djurgårdens IF Fotboll. Samtidigt som rivalerna minskade sina intäkter var Hammarby IF den enda föreningen på topplistan som ökade sina sponsorintäkter, och redovisade 35,7 miljoner kronor. Vid SM i sponsring 2019 hade den summan inte räckt till en plats på topp15-listan, men två år senare ger den en andraplats till Hammarby IF.

Även om FC Rosengård som vanligt är etta bland damidrottsföreningarna med 10 miljoner kronor så är den stora vinnaren Eskilstuna United DFF som ökar från 5,7 till runt 8 miljoner kronor. Ökningen ger en tredjeplats bakom Kopparbergs/Göteborg FC, vars verksamhet nu har gått upp i BK Häcken, men som under sin sista säsong som Kopparbergs/Göteborg FC redovisade 8,3 miljoner kronor. Till skillnad från herridrotten har inte damidrotten upplevt samma dramatiska intäktsbortfall. Sveriges främsta basketklubb, Luleå Basket, minskar 500 000 kronor och tar fjärdeplatsen.

 

Kortsiktigt får svensk idrott räkna med liknande siffror för åtminstone säsongerna 2021/22 och 2022/23. I mitten av 2021 hade svenskt näringsliv i viss grad återhämtat sig samtidigt som föreningarna återigen kunde ta emot en större publik, men nya restriktioner i början av 2022 innebär minskade intäkter för SHL-klubbarna under avslutningen av grundserien och kanske även slutspelet. Restriktionerna påverkade fotbollssäsongen 2021 och lär även påverka sponsring och företagsförsäljningen under Allsvenskan 2022.

 

Sport & Affärer har tittat på:

1) Hur mycket drog klubben in totalt på intäkter från reklam, sponsring och partners säsongen 2020/21* inklusive försäljning av företagsloger och arenanamn enligt deras årsredovisning?

2) Redovisar klubben andra intäkter som kan relateras till sponsring och event? Intäkter från restaurang och biljettförsäljning räknas inte med.

3) Hur ser klubbens marknads/sponsoravdelning ut?

4) Vilka är klubbens största samarbetspartners?

 

* Fotbollsklubbarnas svar avser säsongen 2020.

** Avser dam-, herr och ungdomsverksamheten.

 

För de klubbar som har tappat sponsorer inför och under 2021 kommer det ekonomiska bortfallet först märkas under kartläggningen 2022 eftersom årets lista gäller säsongen 2020 för fotbollsklubbar, och 2020/2021 för ishockeyklubbar och övriga sporter med samma säsongsformat.

MALMÖ FF

1) MALMÖ FF

1) 54,6 miljoner kronor (71,9)
2) Intäkter från UEFA uppgick till 27,3 miljoner kronor och event- och konferensintäkter till 4,3 miljoner kronor.
3) Försäljningschef Magnus Svensson, tre säljare och en koordinator.
4) Puma, Volkswagen, Tillmobil, TicTac Interactive, och Eleda.

HAMMARBY IF

2) HAMMARBY IF

1) 35,7 miljoner kronor (33,6)
2) Nej
3) Försäljningschef Patrik Blomquist, två key account manager, och en marknadskoordinator.
4) Huski Chocolate, Craft, Gränges Öl, Grönsakshuset, Intersport, Limitado, Sefina, Unibet, och Volkswagen Stockholm

RÖGLE BK

3) RÖGLE BK

1) 32,3 miljoner kronor (33,8)
2) Nej
3) Försäljningsansvarig Christian Sandell och tre säljare.
4) Backahill, Catena, Bauer, Resurs Bank och Solid Försäkring.

FRÖLUNDA HOCKEY CLUB

4) FRÖLUNDA HOCKEY CLUB

1) 30,3 miljoner kronor (45,9)
2) Nej
3) Säljledare Henrik Bengtsson och fem säljare.
4) Bjurfors, Bohus, Input, Intersport, Cash Buddy, Gårda Johan, NTEX, Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän, Serneke, Stena, Tranpenad och Ford.

HV71

5) HV71

1) 29,7 miljoner kronor (42,9)
2) Nej
3) Kommersiell chef Johanna Severed, två säljare och en marknadskoordinator.
4) Husqvarna, Fagerhult, Liljedahl Group, Intersport och Bauer.

FÄRJESTAD BK

6) FÄRJESTAD BK

1) 27,6 miljoner kronor (31,9)
2) Intäkter från eventverksamhet uppgick till 0,4 miljoner kronor och konferens och uthyrning till 8,2 miljoner kronor.
3) Marknadschef Mats Tågmark, säljledare Niclas Eriksson och säljare.
4) Löfbergs, Stadium, Karlstad energi, Schaktmiljö AB, Kewab, Länsförsäkringar, Fläktteknik, Mcdonalds, Coop, Tingvallastaden, Consto AB, Grönsakshuset och Klaravik.

LULEÅ HOCKEY

7) LULEÅ HOCKEY

1) 27,4 miljoner kronor (40,9)
2) Intäkter från eventverksamhet minskade till 0 kronor.
3) Marknads- och försäljningschef Peter Jidström och tre säljare.
4) SSAB och LKAB.

SKELLEFTEÅ AIK HOCKEY

8) SKELLEFTEÅ AIK HOCKEY

1) 27,3 miljoner kronor (29,9)
2) Intäkter från eventverksamhet uppgick till 1,3 miljoner kronor.
3) Marknad- och försäljningschef Håkan Billing och två säljare.
4) Skellefteå Kraft, Boliden, CCM, Norran, Intersport och Norrlands Bil.

DJURGÅRDENS IF FOTBOLL

9) DJURGÅRDENS IF FOTBOLL

1) 26,9 miljoner kronor (32,9)
2) Intäkter från UEFA uppgick till 14 miljoner kronor.
3) Affärsområdesansvarig Daniel Malmgren och fem säljare.
4) Prioritet Finans, Adidas, Fxoro, Stadium, Svenska Spel, Nordic Wellness, Volkswagen Stockholm, Sundström Safety och Unibet.

BRYNÄS IF

10) BRYNÄS IF

1) 26,2 miljoner kronor (31,6)
2) Intäkter från eventverksamhet uppgick till 17 000 kronor.
3) Två vid företagsmarknad, en säljare, en marknads- och eventkoordinator och en administratör.
4) Bauer, Monitor, Länsförsäkringar Gävleborg och Sandvik Coromant.

ÖREBRO HOCKEY

11) ÖREBRO HOCKEY

1) 25,4 miljoner kronor (30,2)
2) Intäkter från eventverksamhet minskade till 0 kronor.
3) Kommersiell chef Jonas Almqvist, tre säljare och en kampanjförsäljning och eventkoordinator.
4) Bauer, Byggtema, Herok, Malmbergs, och NEH.

IFK GÖTEBORG

12) IFK GÖTEBORG

1) 24,8 miljoner kronor (33,5)
2) Intäkter från UEFA uppgick till 5,5 miljoner kronor.
3) Kommersiell chef Magnus Eriksson, en säljledare, en säljare och en koordinator.
4) Serneke, Atea, Craft, Elkontakt, Fameco, Länsförsäkringar, Morris Law, Nordic Wellness, Unibet, Varbergs Stenfastigheter och Volkswagen Göteborg.

IF ELFSBORG

13) IF ELFSBORG

1) 24,4 miljoner kronor (28)
2) Nej
3) Försäljningsansvarig Sten Strinäs, en säljare och en marknadskoordinator.
4) Ellos, Input, Pulsen, Ro-gruppen, Sparbanken Sjuhärad, Toveks Bil, och Unibet.

LINKÖPING HC

14) LINKÖPING HC

1) 23 miljoner kronor (32,8)
2) Intäkter från eventverksamhet redovisas inte separat utan ihop med restaurang, event och konferens som uppgick till 3,7 miljoner kronor.
3) Kommersiell chef Jimmy Bergvall och tre key account manager.
4) Stadium, CCM, Saab AB, Botrygg, Linköpings kommun, ICA Maxi Linköping, Tekniska Verken, Toyota Material Handling, Stångåstaden, Corren, Handelsbanken och Martin & Servera.

AIK FOTBOLL

15) AIK FOTBOLL

1) 22,5 miljoner kronor (33,5)
2) Nej
3) Två sales associate och en partner- och leveransansvarig.
4) Notar, BenQ Sweden, Svea Ekonomi, Nike, Fabege, Stadium och Volkswagen Stockholm.

Annons

Ads

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå