Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Karins krönika

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Stefans krönikor

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

OS 2026 till Sverige – ger många vinnare

"Det finns många missuppfattningar och myter kring vad ett vinter-OS och Paralympics skulle kosta och vad det skulle betyda för svenska skattebetalare. Så låt mig förklara hur spelen blir en vinstaffär för den svenska staten."
inleder Peter Reinebo juni månads debattiinlägg. Peter är verksamhetschef vid Sveriges Olympiska Kommitté.

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER


Centrum för idrottsevenemang

- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
 

Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.

Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia


Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

•     SM i Sponsring     •     SM i Sponsring     •

| 2018 | 2019 | Damklubbar 2010 | Damklubbar 2011 | Damklubbar 2012 | Damklubbar 2013 | Damklubbar 2014 | Damklubbar 2015 | Damklubbar 2016 | Damklubbar 2017 | Damklubbar 2018 | Damklubbar 2019 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |


SM i sponsring 2019

2019 är det tionde året i rad som Sport & Affärer kartlägger sponsor- och företagsförsäljningen bland Sveriges främsta klubbar. Sju av de tio främsta klubbarna är ishockeyklubbar, men i toppen är det fortfarande Malmö FF som regerar.

 

Sport & Affärer genomför en årlig kartläggning av de 15 idrottsföreningar och fem damidrottsföreningar i Sverige som har störst intäkter genom sponsring och företagsförsäljning. Det har hänt mycket sedan förra årets lista och för första gången sedan kartläggningen började tar både AIK Fotboll och Djurgårdens IF Fotboll en plats på listan samtidigt, medan Hammarby IF placerar sig på 16:e plats. Djurgårdens IF Fotbolls positiva utveckling syns inte bara på fotbollsplan utan föreningen klättrar hela sex platser i denna lista.

 

I Malmö är lagen också framgångsrika inom sponsring och företagsförsäljning. Oavsett spel i Europa är Malmö FF alltid överlägsen etta med över 70 miljoner kronor i sponsring – det är mer än vad IF Brommapojkarna, Kalmar FF, Dalkurd FF, Örebro SK, GIF Sundsvall, IK Sirius och Trelleborgs FF hade i totala intäkter i Allsvenskan 2018. Malmö Redhawks är tolva i listan och FC Rosengård är bäst bland damerna. Bakom Malmöklubben klättrar SM-guldvinnarna Piteå IF upp till en andraplats.

 

Precis som vi förutspådde förra året hamnar IFK Göteborg för första gången utanför Topp15 som av tradition domineras av ishockeyklubbar. Störst överraskning är Örebro Hockey. Nästan hälften av klubbens omsättning är sponsormedel och klubben klättrar från sjunde till fjärdeplats, medan Rögle klättrar fyra placeringar. Både Växjö Lakers och Linköping HC minskar sin sponsring. LHC har tappat 18 miljoner kronor i sponsring på fem år, varav nio miljoner kronor de två senaste säsongerna.

 

För de klubbar som har tappat sponsorer inför och under 2019 kommer det ekonomiska bortfallet först märkas under nästa års kartläggning eftersom årets lista gäller senast avslutad säsong, det vill säga säsongen 2018 för fotbollsklubbar och 2018/2019 för ishockeyklubbar och övriga sporter med samma säsongsformat.

 


Våra frågor:

1) Hur mycket drog ni in totalt på sponsring och företagsförsäljning säsongen 2018/19* inklusive fasta sponsorkontrakt, dräktreklam, arenareklam, VIP/företagsbiljetter samt försäljning av företagsloger och arenanamn? Moms ska exkluderas och INTE ingå i siffran. Sponsring som relateras till slutspel, spel i Europa, kval samt kvalserie ska inkluderas.
2) Hur ser er marknads/sponsoravdelning ut?
3) Vilka är era största samarbetspartners?

* Fotbollsklubbarnas svar avser säsongen 2018. Hockeyligans centrala avtal ingår ej i ishockeyklubbarnas svar. Centrala prestationsbaserade avtal från Svensk Elitfotboll, Elitfotboll Dam eller UEFA ingår ej.

MALMÖ FF Magnus Svensson, försäljningschef

1) MALMÖ FF Magnus Svensson, försäljningschef

1) 76,1 miljoner kronor (spel i Europa League).
2) Fem personer inklusive säljande försäljningschef.

3) Puma (Dräktleverantör) och Volkswagen, Tillmobil och TicTac Interactive (Dräktpartners).

FRÖLUNDA HOCKEY CLUB

2) FRÖLUNDA HOCKEY CLUB

1) Redovisade 60 miljoner kronor 2017/18, men redovisar från och med säsongen 2018/19 sponsring samt försäljning av biljetter till privatmarknaden som en gemensam kommersiell intäkt på 95,6 miljoner kronor. SM-guldsäsongen 2018/19 ökade klubben sina totala intäkter med 35,6 miljoner kronor och flera poster med koppling till Sport & Affärers fråga ökade. Utifrån dessa faktorer bör Frölunda ligga mellan 63 och 65 miljoner kronor.
2) På den kommersiella avdelningen arbetar elva personer.

3) Volvo, Bohus, Intersport, Input, Turkish Airlines, Cash Buddy, Serneke, Sankt Jörgen Park, Bjurfors och Stena Metall.

HV 71 Peter Ståhl, ekonomichef

3) HV 71 Peter Ståhl, ekonomichef

1) Cirka 56,9 miljoner kronor (kvartsfinal).

2) Nio personer inklusive biljett och media.

3) Husqvarna, Fagerhult, Liljedahl Group, Intersport och Bauer.

ÖREBRO HOCKEY Jonas Almqvist, försäljningschef

4) ÖREBRO HOCKEY Jonas Almqvist, försäljningschef

1) Cirka 48,5 miljoner kronor (åttondelsfinal).

2) Tre säljare, en försäljningschef och en eftermarknadsansvarig.

3) Elon Group AB, Malmbergs Elektriska, Byggtema och Närkes Kött & Slakteri, KTM.

FÄRJESTAD BK Mats Tågmark, marknadschef B2B

5) FÄRJESTAD BK Mats Tågmark, marknadschef B2B

1) 47,8 miljoner kronor (semifinal).

2) Vi är två säljare och en affärs- och kundrelationsanvarig.
3) Löfbergs, Stadium och Karlstad energi.

LULEÅ HOCKEY Jocke Darhammar, event/marknad

6) LULEÅ HOCKEY Jocke Darhammar, event/marknad

1) 47 miljoner kronor (semifinal).

2) En kommersiell chef, tre fasta säljare, en provisionssäljare och sen VD som sköter alla key account konton i samråd med kommersiella chefen. Dessutom har vi en privatmarknadsansvarig och jag som gör allt utom säljer.

3) SSAB (huvudpartner), LKAB (huvudpartner), Bauer, Coop Norrbotten, Lulebo, Luleå Energi, Nåiden Bygg, Scania Ferruform, Handelsbanken och Mazda.

BRYNÄS IF Per Johansson, ekonomichef

7) BRYNÄS IF Per Johansson, ekonomichef

1) 46 miljoner kronor

2) Tre säljare och en marknadschef.

3) Gävle Kommun, Länsförsäkringar, Bauer, Bilbolaget, Intersport, Gevalia, Gävle Energi, Gavlegårdarna, BillerudKorsnäs och Sandvik Coromant.

RÖGLE BK Christian Sandell, försäljningsansvarig

8) RÖGLE BK Christian Sandell, försäljningsansvarig

1) 39,9 miljoner kronor (åttondelsfinal)

2) En försäljningschef och tre säljare.

3) Lindab AB (ersattes av Catena som arenasponsor 2019), Backahill Fastigheter AB och Resurs Bank.

IF ELFSBORG Sten Strinäs, marknadsansvarig

9) IF ELFSBORG Sten Strinäs, marknadsansvarig

1) 39 miljoner kronor.

2) Stefan Andreasson, Johan Sjöberg och Sten Strinäs.

3) Sparbanken Sjuhärad, Folksam, Pulsen, Lamina, Input, Umbro och ellos.

DJURGÅRDENS IF FOTBOLL Daniel Malmgren, affärsområdeschef

10) DJURGÅRDENS IF FOTBOLL Daniel Malmgren, affärsområdeschef

1) 38,5 miljoner kronor (kval till Europa League).

2) Totalt sju personer varav fyra personer är från vår externa försäljningspartner ISP som bemannar säljavdelningen med säljare, säljledare och en marknads och säljkoordinator.

3) Prioritet Finans, Adidas, Stadium, Erlandssons, VW Stockholm, NRC Group, Sundström Safety och Tele2.

DJURGÅRDEN IF HOCKEY Jan Viktorsson, försäljningsansvarig

11) DJURGÅRDEN IF HOCKEY Jan Viktorsson, försäljningsansvarig

1) 38 miljoner kronor (final)

2) Fyra företagssäljare samt en kommersiell chef.

3) Miele, CCM, ABT, b2b, XXL, Erlandssons, Fabege, Sundströms Safety och Skoda.

MALMÖ REDHAWKS Mats Lindahl, säljansvarig

12) MALMÖ REDHAWKS Mats Lindahl, säljansvarig

1) 37,8 miljoner kronor (kvartsfinal)

2) Två på marknad, fyra säljare och en säljledare.

3) RSA, Areco, Climat 80 och Bravida.

LINKÖPINGS HC Michael Sturehed, marknads & kommunikationschef

13) LINKÖPINGS HC Michael Sturehed, marknads & kommunikationschef

1) 37,3 miljoner kronor
2) En marknadschef samt totalt fyra heltider på sälj.

3) Saab AB, Östmedia AB, Linköpings kommun och EWG group

VÄXJÖ LAKERS Nina Bremer, ekonomichef

14) VÄXJÖ LAKERS Nina Bremer, ekonomichef

1) 36,5 miljoner kronor (kvartsfinal)
2) Två innesäljare, en marknadsassistent och två fältsäljare.

3) CCM, Vida, Menigo, Intersport och Play n go.

AIK FOTBOLL Håkan Strandlund, ekonomichef

15) AIK FOTBOLL Håkan Strandlund, ekonomichef

1) 36 miljoner kronor (SM-guld och kval till Europa League).
2) Fem personer arbetar med försäljning.

3) Notar, Svea Ekonomi, Nike, Fabege, Stadium och Volkswagen.

Annons

Ads

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå