
"Tyvärr ser vi också att det finns elitföreningar ute i landet som lockar till sig våra spelare även innan gymnasieåldern vilket innebär att vi har ungdomar som flyttar så långt som 50 mil hemifrån, med allt vad det innebär, innan de ens avslutat grundskolan." Det säger Mathias Tegnér(bilden) och Carina Oddsberg i maj månads debattinlägg. Mathias är ordförande och Carina kanslichef för Stockholms Ishockeyförbund.
- Davis Cup
Tennis
Flera orter, 3/3 - 4/12 - Sweden International Horse Show
Internationell ridsport
Solna (Friends Arena), 30/11 - 3/12 - Handbolls VM damer
Handboll
Danmark, Norge och Sverige, 30/11 - 17/12 - Innebandy VM
Innebandy
Malmö, 7-15/12 - Luciaspelen
Friidrott
Sätra, 8-10/12
VI FÖLJER
Centrum för idrottsevenemang
- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige
Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning
Den Osynliga Handen
- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.
Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.
Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap
Idrottsplats.se
- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist
Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund
Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia
- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet
Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler
Se även under fliken Aktuella länkar
• SM i Sponsring • SM i Sponsring •
| 2022 | 2023 | Damklubbar 2010 | Damklubbar 2011 | Damklubbar 2012 | Damklubbar 2013 | Damklubbar 2014 | Damklubbar 2015 | Damklubbar 2016 | Damklubbar 2017 | Damklubbar 2018 | Damklubbar 2019 | Damklubbar 2020 | Damklubbar 2021 | Damklubbar 2022 | Damklubbar 2023 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
SM i sponsring 2023
För fjortonde året i rad presenterar Sport & Affärer SM i sponsring, en årlig kartläggning av de 15 idrottsföreningar och fem damidrottsföreningar i Sverige som har störst intäkter genom sponsring och företagsförsäljning. De 15 främsta klubbarna redovisar en sponsring och företagsförsäljning på totalt 670,8 miljoner kronor, vilket är nästan i samma nivå som innan pandemin.
Ända sedan 2010 har Sport & Affärer genomfört en årlig kartläggning av de 15 idrottsföreningar och fem damidrottsföreningar i Sverige som har störst intäkter genom sponsring och företagsförsäljning, och sedan 2020 har kartläggningen följt pandemins effekter på svenska elitklubbars sponsorintäkter. 2019 redovisade de 15 främsta klubbarna en sponsring och företagsförsäljning på totalt 689,3 miljoner kronor, men under pandemin sjönk intäkterna i topp15 med 36,4 procent till 2021. Förra året vände intäkterna uppåt igen och i årets kartläggning, som avser säsongerna 2022 och 2022/23, redovisar de 15 främsta klubbarna en sponsring och företagsförsäljning på totalt 670,7 miljoner kronor, det vill säga nästan i nivå med 2019 innan pandemin. Trots inflation och andra samhällsutmaningar tycks svenskt näringsliv ha både vilja och förmåga att satsa på sponsring och reklam.
På topp15-listan finns endast fem fotbollsföreningar, vilket också är de fem största klubbarna sett till intresse och publik. Malmö FF har legat i toppen av listan sedan kartläggningen startade, men har precis som övriga föreningar redovisat lägre sponsorintäkter de senaste åren. Säsongen 2022 nådde MFF återigen över 70 miljoner kronor samtidigt som event- och konferensintäkter ökade från 16,2 miljoner kronor till 34,9 miljoner kronor. Kval till Champions League och spel i Europa Leagues gruppspel gav 197,9 miljoner kronor i intäkter från UEFA. Bakom Malmö FF har Djurgårdens IF Fotboll länge varit bäst bland Stockholmsklubbarna, men efter att ha ökat sina sponsorintäkter med 19,9 miljoner kronor på två år har Hammarby IF befäst sin position som nummer två bakom Malmö FF.
Med 55,6 miljoner kronor, mer än vad Malmö FF redovisade året innan, är Hammarby IF nu tvåa på topp15. Djurgårdens IF Fotboll, som sportsligt har haft ett par fina år, ökade från 29,3 miljoner kronor till 46,3 miljoner kronor, vilket ger en femteplats i listan. AIK Fotboll landar på en tiondeplats med 40,2 miljoner kronor, följt av IFK Göteborg på tolfteplats som ökade 8,2 miljoner kronor gentemot året innan. Av övriga fotbollsklubbar är BK Häcken och Helsingborgs IF närmast topp15, drygt 5,5 miljoner kronor från 15:e-platsen.
SHL-klubbarna dominerar som vanligt topp15 och precis som förra året är det tio ishockeyföreningar på listan. Bästa ishockeyföreningen är för andra året i rad Luleå Hockey som på två år har ökat 23 miljoner kronor i sponsring och företagsintäkter, och nu ligger på 50,4 miljoner kronor. Nästan samma summa redovisade Frölunda Hockey som ökade 10,5 miljoner kronor säsongen 22/23. HV71, som överraskande tog sig in på listan under sin säsong i Hockeyallsvenskan, seglade snabbt upp som tredje främsta SHL-klubb, 300 000 kronor före Örebro Hockey.
Deras avstånd ner till Färjestad BK har växt med drygt fyra miljoner kronor, men Karlstadklubben kan samtidigt redovisa intäkter på 22,1 miljoner kronor från eventverksamhet och konferens och uthyrning – vilket är överlägset störst i SHL. Regerande Svenska Mästarna Växjö Lakers har visserligen fördubblat sina sponsorintäkter de senaste två åren, men ligger ändå nästan 14 miljoner kronor lägre än Luleå Hockey. Malmö Redhawks, som ligger högt upp på listan med tanke på placeringen i SHL:s intäktsliga, och Leksands IF är de enda föreningarna på topp15-listan som minskade sina sponsorintäkter under säsongen 22/23.
Sport & Affärer har tittat på:
1) Hur mycket drog klubben in totalt på intäkter från reklam, sponsring och partners säsongen 2022/23* inklusive försäljning av företagsloger, VIP-paket, och arenanamn enligt deras årsredovisning?
2) Redovisar klubben andra intäkter som kan relateras till sponsring, som event, konferens och arrangemang? Poster med intäkter från restaurang och biljettförsäljning inkluderas ej då dessa även inkluderar intäkter från övrig publik och matgäster.
3) Hur ser klubbens marknads/sponsoravdelning ut?
4) Vilka är klubbens största samarbetspartners?
* Fotbollsklubbarnas svar avser säsongen 2022.
** Avser dam-, herr och ungdomsverksamheten.
För de klubbar som har tappat sponsorer inför och under 2023 kommer det ekonomiska bortfallet först märkas under kartläggningen 2024 eftersom årets lista gäller säsongen 2022 för fotbollsklubbar, och 2022/2023 för ishockeyklubbar och övriga sporter med samma säsongsformat.
|
1) MALMÖ FF1) 74,7 miljoner kronor (54,9) 2) Intäkter från event- och konferens uppgick till 34,9 miljoner kronor. 3) Försäljningschef Magnus Svensson och tre säljare. 4) Puma, Volkswagen, Tillmobil, Boozt, Eleda och Unibet. |
|
2) HAMMARBY IF1) 55,6 miljoner kronor (44,6) 2) Nej. 3) Försäljningschef Patrik Blomquist, fyra key account manager, och en marknadskoordinator. 4) Huski Chocolate, Craft, Grönsakshuset, Intersport, digipant.se, Unibet, Projob, och Volkswagen Stockholm. |
|
3) LULEÅ HOCKEY1) 50,4 miljoner kronor (44,8) 2) Intäkter från eventverksamhet uppgick till 0,4 miljoner kronor 3) Marknads- och försäljningschef Peter Jidström och tre säljare. 4) SSAB och LKAB. |
|
4) FRÖLUNDA HOCKEY CLUB1) 50,4 miljoner kronor (39,9) 2) Nej. 3) Säljledare Henrik Bengtsson och sex säljare. 4) Bjurfors, Bohus, Cash Buddy, Ford, Input, Intersport, Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän, Nordic Wellness, NTEX, Gårda Johan, Gevab Group, Clean Fuels, Serneke, Stena och Tranpenad. |
|
5) DJURGÅRDENS IF FOTBOLL1) 46,3 miljoner kronor (29,3) 2) Nej. 3) Affärsområdesansvarig Daniel Malmgren och fem säljare. 4) Prioritet Finans, Unibet, Adidas, Effektiv, Eleda, Fxoro, Infrakraft, Nordic Wellness, OBOS, Pulsen, Stadium, Sundström Safety, Svenska Spel och Volkswagen Stockholm. |
|
6) HV711) 45,8 miljoner kronor (37,9) 2) Intäkter från event och arrangemang uppgick till 5,1 miljoner kronor. 3) Två säljare och en kommersiell projektledare. 4) Husqvarna, Fagerhult, Liljedahl Group, AH Sport and business, och Bauer. |
|
7) ÖREBRO HOCKEY1) 45,5 miljoner kronor (41,0) 2) Nej. 3) Kommersiell chef Jonas Almqvist, en kommersiell projektledare och tre säljare. 4) Bauer, BRL, Herok, Malmbergs, och NEH. |
|
8) FÄRJESTAD BK1) 41,2 miljoner kronor (35,2) 2) Intäkter från eventverksamhet uppgick till 12 miljoner kronor och konferens och uthyrning till 10,1 miljoner kronor. 3) Försäljningschef och två säljare. 4) Löfbergs, Voky, Stadium, Karlstad energi, Schaktmiljö, Fläktteknik, Mcdonalds, Coop, Consto, Hockeystore, Klaravik, Infrakraft, Helmia, CCM, Anno 1698, Lecab, LF Värmland, Thermia, och Mex. |
|
9) RÖGLE BK1) 40,9 miljoner kronor (35,3) 2) Nej. 3) Kommersiell chef Kari Litmanen och tre säljare. 4) Backahill, Catena, Bauer, och Menigo. |
|
10) AIK FOTBOLL1) 40,2 miljoner kronor (39,3) 2) Nej. 3) Försäljningschef Johan Westin, partner- och leveransansvarig Nicole Bertilsson och två säljare. |
|
11) MALMÖ IF REDHAWKS1) 38,7 miljoner kronor (39,8) 2) Nej. 3) Kommersiell chef Marcus Larsson, två säljare och en säljkoordinator. 4) RSA, Akea, Areco, Bjurfors, Bravida, Climat80 Gruppen, Doxa, Hedin bil, Klarabo, Malmö Arena, Malmö ställningsservice, Solution team, och Treano. |
|
12) IFK GÖTEBORG1) 37,4 miljoner kronor (29,2) 2) Nej. 3) Kommersiell chef Magnus Eriksson, en säljledare, en säljare och en koordinator. 4) Serneke, Unibet, Craft, Cuebid, Effektiv, Eleda, Elkontakt, Fameco, Merinfo.se, MG Sverige, Morris Law, Nordic Wellness, Silfverlok Invest och Stenfastigheter. |
|
13) VÄXJÖ LAKERS1) 36,5 miljoner kronor (27,6) 2) Nej. 3) Kommersiell chef och tre säljare. |
|
14) SKELLEFTEÅ AIK HOCKEY1) 34,1 miljoner kronor (29,6) 2) Intäkter från eventverksamhet uppgick till 2,5 miljoner kronor. 3) Marknad- och försäljningschef Håkan Billing och två säljare. 4) Skellefteå Kraft och Boliden. |
|
15) LEKSANDS IF1) 33,1 miljoner kronor (34,4) 2) Nej. 3) Marknadschef Patric Skoglund och två säljare. 4) AB Karl Hedin, Bauer, Clas Ohlson, Leksands Resort, Leksands Sparbank, Leksands Knäckebröd, Elbolaget och Tegera. |