
"Tyvärr ser vi också att det finns elitföreningar ute i landet som lockar till sig våra spelare även innan gymnasieåldern vilket innebär att vi har ungdomar som flyttar så långt som 50 mil hemifrån, med allt vad det innebär, innan de ens avslutat grundskolan." Det säger Mathias Tegnér(bilden) och Carina Oddsberg i maj månads debattinlägg. Mathias är ordförande och Carina kanslichef för Stockholms Ishockeyförbund.
- Speedway GP
Motor
Flera länder/orter, 29/4 - 30/9 - Handbollsligan 23/24
Handboll
Klicka på Handbollsligan för länk till spelschema, 8/9 - 21/3 - VM i brottning
Brottning
Belgrad, 16-24/9 - SHL 23/24
Ishockey - visas på C More Hockey
Klicka på SHL för länk till spelschema, 18/9 - 10/3 - Basketligan Herr 23/24
Basket
Klicka på Basketligan Herr för länk till spelschema, 22/9 - 16/3
VI FÖLJER
Centrum för idrottsevenemang
- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige
Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning
Den Osynliga Handen
- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.
Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.
Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap
Idrottsplats.se
- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist
Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund
Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia
- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet
Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler
Se även under fliken Aktuella länkar
• SM i Sponsring • SM i Sponsring •
| 2022 | 2022 | Damklubbar 2010 | Damklubbar 2011 | Damklubbar 2012 | Damklubbar 2013 | Damklubbar 2014 | Damklubbar 2015 | Damklubbar 2016 | Damklubbar 2017 | Damklubbar 2018 | Damklubbar 2019 | Damklubbar 2020 | Damklubbar 2021 | Damklubbar 2022 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
SM i sponsring 2016
För sjunde året i rad presenterar Sport & Affärer en kartläggning av de 15 idrottsföreningar och de fem damidrottsföreningar i Sverige som har störst intäkter genom sponsring och företagsförsäljning. Ishockey är den stora vinnaren medan årets stora ”sponsorstad” är Malmö med tre lag på de två listorna.
Listan över de 15 idrottsföreningar som har störst intäkter genom sponsring och företagsförsäljning har alltid dominerats av Sveriges största ishockeyföreningar och sedan förra året har ytterligare två fotbollsföreningar – Helsingborgs IF och Örebro SK – lämnat topp15. AIK Fotboll, som ökade sina sponsorintäkter ifjol, och IFK Göteborg får hård konkurrens nästa år när Leksands IF närmar sig underifrån.
IFK Norrköping, som vann SM-guld 2015 och landade på 27 miljoner kronor i sponsring, kan på sikt ta sig in på topp15 beroende på spel i Europa och andra följder av det efterlängtade guldet. Av Stockholmslagen närmar sig Hammarby IF Fotboll toppen och siktar på 30 miljoner kronor 2016.
Med eller utan Champions League är Malmö FF återigen årets främsta förening vad gäller sponsring och företagsförsäljning. Endast hospitality-paketen i Champions League låg på 18,8 miljoner kronor, vilket är mer än flera allsvenska föreningars totala sponsorintäkter. Malmö Redhawks återkomst till SHL innebar en plats på listan och FC Rosengård hamnade i topp bland damerna. Malmös tre bästa klubbar har ett starkt stöd av näringslivet och drog tillsammans in omkring 130 miljoner kronor.
När det gäller ishockeyklubbarna ökade Frölunda HC, Luleå Hockey och Örebro Hockey mycket genom avancemang i slutspelet. Modos nedflyttning blev också en hård smäll ekonomiskt då de tappade stora sponsorintäkter och hamnade utanför topp15 för första gången. För de klubbar som har tappat sponsorer under 2016 kommer det ekonomiska bortfallet först märkas under nästa års kartläggning eftersom årets lista gäller senast avslutad säsong, det vill säga säsongen 2015 för fotbollsklubbar och 2015/2016 för ishockeyklubbar och övriga sporter med samma säsongsformat.
Text: Pierre Eklund.
VÅRA FRÅGOR
1. Hur mycket drog ni in totalt på sponsring och företagsförsäljning säsongen 2015/16* inkl. fasta sponsorkontrakt, dräktreklam, arenareklam, VIP/företagsbiljetter samt försäljning av företagsloger och arenanamn? Moms ska exkluderas och INTE ingå i siffran. Sponsring som relateras till slutspel, spel i Europa, kval samt kvalserie ska inkluderas.
2. Hur ser er marknads/sponsoravdelning ut?
3. Vilka är era största samarbetspartners?
* Fotbollsklubbarnas svar avser säsongen 2015. Hockeyligans centrala avtal ingår ej i ishockeyklubbarnas svar.
Centrala prestationsbaserade avtal från Svensk Elitfotboll eller UEFA ingår ej.
|
0) |
|
1) MALMÖ FF Magnus Svensson, försäljningschef1) 88,3 miljoner kronor (inklusive hospitality-paket i Champions League på 18,8 miljoner kronor) 3) Swedbank (Namnpartner), Puma (Dräktleverantör) och Volkswagen (Dräktpartner). |
|
2) FRÖLUNDA HOCKEY CLUB Peter Kymmer, presschef1) Cirka 54,5 miljoner kronor (inklusive SM-guld och CHL-guld) 2) Försäljningsavdelningen på FHC är tre säljare som säljer FHC hela produktutbud 3) Har en bredd i vår partnerstruktur med på många Göteborgsbaserade företag ex SKF, Stena Metall, Volvo Cars, Intersport, Easton, Bjurfors, Bohus, Ehrenborg, Serneke, Input Interiör & Sohlbergs Buss. |
|
3) HV 71 Peter Ståhl, ekonomichef1) 53,6 miljoner kronor (inklusive kvartsfinal och spel i CHL) |
|
4) LINKÖPINGS HC Anders Mäki, klubbdirektör1) 49,2 miljoner kronor (inklusive kvartsfinal och spel i CHL) 3) LHC:s diamantpartners är SAAB, Länsförsäkringar Östgöta, Intersport, Mediehuset Corren, Stångåstaden, Handelsbanken, Botrygg AB, CCM Hockey, Martin & Servera, Toyota Material Handling Europe, Tekniska Verken, Danske Bank, Nulink och Kjell Askling Bil (Toyota). |
|
5) LULEÅ HOCKEY Jocke Darhammar, event/marknad1) 48 miljoner kronor (inklusive semifinal och spel i CHL) 2) Tre säljare heltid och en spindel i nätet som gör resten. Sen jobbar vår vd med alla större avtal. 3) SSAB, LKAB och Coop Norrbotten. |
|
6) ÖREBRO HOCKEY Maria Andreasson, säljare1) 47,5 miljoner kronor (inklusive kvartsfinal) 3) Elon, Concent, Ambitiös och Easton |
|
7) BRYNÄS IF Per Johansson, ekonomichef1) 46,6 miljoner kronor (inklusive åttondelsfinal) |
|
8) FÄRJESTAD BK Stefan Larsson, vd1) 46 miljoner kronor (inklusive kvartsfinal och CHL) 2) Marknadsavdelningen består av tre säljare på exponering. |
|
9) IF ELFSBORG Sten Strinäs, marknadsansvarig1) 44 miljoner kronor (inklusive en miljon i Europa League) 2) Lina Wettergren, Martin Andersson, Johan Sjöberg och Sten Strinäs 3) Swedbank Sjuhärad, Folksam, Pulsen, Input, Netonnet, ellos |
|
10) VÄXJÖ LAKERS Nina Bremer, ekonomichef1) 40,8 miljoner kronor (inklusive semifinal och CHL) 3) CCM, Vida, Intersport, Wilo, Input |
|
11) SKELLEFTEÅ AIK1) 40,2 miljoner kronor (inklusive final och CHL) 3) Boliden, Skellefteå Kraft, Alltele m.fl. |
|
12) MALMÖ REDHAWKS Marcus Larsson, marknadsansvarig1) 32,5 miljoner kronor 2) Två på marknad som levererar produkten samt fyra säljare 3) McDonalds, Areco, Ställningsbyggarna, Malmö Arena, Sysav, Climat 80, APQ El, Bravida och Inter Sport |
|
13) AIK FOTBOLL Mikael Ahlerup, vd1) 32,1 miljoner kronor (inklusive Europa League). |
|
14) IFK GÖTEBORG Anna Landberg, företagsförsäljning1) Cirka 31,6 miljoner (inklusive Europa League och exklusive arenareklam och loger som IFK Göteborg inte har rättigheter för). |
|
15) Rögle BK Joel Sandborg, kommersiellt ansvarig1) Cirka 31 miljoner kronor 2) En försäljningschef, två säljare, en säljare/marknadskoordinator (delad tjänst på 50 procent på respektive del sälj- och koordinator). 3) Lindab, Backahill och Resurs Bank är de största. Intersport, ICA Maxi, Cernelle, ER-HO Bygg AB mfl. |