Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Karins krönika

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Stefans krönikor

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Vilka gynnas av stegrande arenakrav

"Vem ska investera och vem ska betala? I den bästa av världar så lever den kommersiella elitidrotten på egen kraft och den offentliga verksamheten är inriktad på folkhälsoperspektivet. För oss som bor på landsbygden är detta inte så enkelt". Det säger Anna Hed i november månads debattinlägg. Anna är kommunstyrelsens ordförande i Mora kommun.

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER


Centrum för idrottsevenemang

- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
 

Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.

Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia


Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

•     SM i Sponsring     •     SM i Sponsring     •

| 2019 | 2019 | Damklubbar 2010 | Damklubbar 2011 | Damklubbar 2012 | Damklubbar 2013 | Damklubbar 2014 | Damklubbar 2015 | Damklubbar 2016 | Damklubbar 2017 | Damklubbar 2018 | Damklubbar 2019 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |


SM i sponsring 2018

Sport & Affärer genomför årligen en kartläggning av de 15 idrottsföreningar och de fem damidrottsföreningar i Sverige som har störst intäkter genom sponsring och företagsförsäljning. SHL-lagen dominerar Topp15, endast tre fotbollsklubbar tar plats på listan, men det är Malmö FF som återigen hamnar högst upp.

 

För nionde året i rad kartlägger Sport & Affärer sponsor- och företagsförsäljningen bland Sveriges främsta klubbar, och precis som föregående år domineras listan av ishockeyklubbarna. I år är det Djurgårdens IF Hockey som tar en plats på listan på bekostnad av AIK Fotboll, som har varit med på listan i alla år men som har gått bakåt i sponsorförsäljning ända sedan det nu avslutade samarbetet med Lagardère inleddes. Nästa år kan mycket väl IFK Göteborg falla ur listan. Bakom dem visar Djurgårdens IF Fotboll och Hammarby IF en positiv utveckling.

 

Att fotbollsklubbarna överlag inte generar lika höga sponsorintäkter som SHL-klubbarna beror förmodligen på flera orsaker – från ishockeyns matchupplevelser och inramning till sponsorpaket och antal matcher per säsong. Tack vare möjligheten till spelarförsäljningar är inte fotbollsklubbar lika beroende av sponsorförsäljning för att generera stora intäkter. I sponsorlistans topp spelar Malmö FF i en egen division och är som vanligt överlägsen etta. Näringslivet i Malmö satsar på idrotten då Malmö Redhawks ökar och FC Rosengård är bäst bland damerna. Svenska Mästarna Linköpings FC ligger endast 200 000 kronor bakom Eskilstuna United DFF som är femma i damlistan. Tvåan Luleå Basket är en maktfaktor i svensk basket och det är starkt att ta en andraplats före stora damfotbollsklubbar. Trots avsaknad av mästerskapstitlar har både Piteå IF Dam och Kopparbergs/Göteborg FC lyckats attrahera näringslivet och nå en hög sponsornivå.

Sponsorintäkter är viktigt för sportsliga framgångar, inte minst i ishockey som saknar intäkter från spelarförsäljning, men samtidigt handlar idrott om så mycket mer än bara pengar. Ingen av de sju främsta ishockeyklubbarna i listan gick till semifinal. Växjö Lakers som vann SM-guld hamnar på plats nio medan Skellefteå AIK, som har varit ett topplag i många år, är tolva. Sportliga framgångar, eller brist på dessa, påverkar dock sponsringen, vilket syns på HV71 och Brynäs IF som minskar drastiskt mot förra året. Frölunda Hockey är ett litet undantag, då de har ökat två år i rad efter SM-guldet 2016.

För de klubbar som har tappat sponsorer under 2017 kommer det ekonomiska bortfallet först märkas under nästa års kartläggning eftersom årets lista gäller senast avslutad säsong, det vill säga säsongen 2017 för fotbollsklubbar och 2017/2018 för ishockeyklubbar och övriga sporter med samma säsongsformat.

 

 

Våra frågor: 

1) Hur mycket drog ni in totalt på sponsring och företagsförsäljning säsongen 2017/18* inklusive fasta sponsorkontrakt, dräktreklam, arenareklam, VIP/företagsbiljetter samt försäljning av företagsloger och arenanamn? Moms ska exkluderas och INTE ingå i siffran. Sponsring som relateras till slutspel, spel i Europa, kval samt kvalserie ska inkluderas.
2) Hur ser er marknads/sponsoravdelning ut?
3) Vilka är era största samarbetspartners?

* Fotbollsklubbarnas svar avser säsongen 2017. Hockeyligans centrala avtal ingår ej i ishockeyklubbarnas svar. Centrala prestationsbaserade avtal från Svensk Elitfotboll, Elitfotboll Dam eller UEFA ingår ej.

MALMÖ FF Magnus Svensson, försäljningschef

1) MALMÖ FF Magnus Svensson, försäljningschef

1) 75,2 miljoner kronor (SM-guld och kval till Champions League).

2) Fyra personer inklusive säljande försäljningschef.

3) Puma (Dräktleverantör) och Volkswagen, Tillmobil och TicTac Interactive (Dräktpartners).

FRÖLUNDA HOCKEY CLUB Peter Kymmer, presschef

2) FRÖLUNDA HOCKEY CLUB Peter Kymmer, presschef

1) 60 miljoner kronor (kvartsfinal).

2) En kommersiell avdelning om elva personer som arbetar med företag- och privatmarknaden samt arenaupplevelsen.

3) Volvo, Bohus, Intersport, Input, Ehrenborgs, Cash Buddy, Serneke, Sankt Jörgen Park, Bjurfors och Stena Metall.

HV 71 Peter Ståhl, ekonomichef

3) HV 71 Peter Ståhl, ekonomichef

1) Cirka 55 miljoner kronor (åttondelsfinal).

2) Åtta personer inklusive biljett och media.

3) Husqvarna, Fagerhult, Liljedahl Group, Intersport och Bauer.

LINKÖPINGS HC Anders Mäki, klubbdirektör

4) LINKÖPINGS HC Anders Mäki, klubbdirektör

1) 46,4 miljoner kronor (kvartsfinal).
2) En marknads- och kommunikationschef samt totalt fyra heltider på sälj.

3) LHC:s diamantpartners är CCM Hockey, Intersport, Mediehuset Corren, Stångåstaden, Handelsbanken, Botrygg, Torpheimergruppen, Länsförsäkringar Östgöta, Saab AB, Martin & Servera och Toyota Material Handling Europé.

FÄRJESTAD BK Stefan Larsson, vd

5) FÄRJESTAD BK Stefan Larsson, vd

1) 46 miljoner kronor (kvartsfinal).

2) Marknadsavdelningen består av tre säljare på exponering.
3) Löfbergs Lila.

BRYNÄS IF Per Johansson, ekonomichef

6) BRYNÄS IF Per Johansson, ekonomichef

1) 45,8 miljoner kronor (kvartsfinal).

2) Tre säljare och en marknadschef.

3) Gävle Kommun, Länsförsäkringar, Bauer, Bilbolaget, Intersport, Gevalia, Gävle Energi, Gavlegårdarna och BillerudKorsnäs.

ÖREBRO HOCKEY Jonas Almqvist, försäljningschef

7) ÖREBRO HOCKEY Jonas Almqvist, försäljningschef

1) Cirka 45 miljoner kronor.

2) Tre säljare, en försäljningschef, en eftermarknad digitala kanaler samt en eftermarknad/biljetter och kommunikation.

3) ELON Group, Malmbergs Elektriska, Byggtema, KTM och Närkes Kött & Slakteri. Stolta över våra regionalt belägna nyckelpartners som verkar såväl nationellt som internationellt.

LULEÅ HOCKEY Jocke Darhammar, event/marknad

8) LULEÅ HOCKEY Jocke Darhammar, event/marknad

1) 44,5 miljoner kronor (åttondelsfinal).
2) Tre fasta säljare, en provisionssäljare samt att VD sköter alla Key account konton. Vi har även en privatmarknadsansvarig som sköter kort och lösbiljetter till B2C-marknaden och jag som gör allt utom säljer.

3) SSAB & LKAB är huvudpartner. Bauer, Coop Norrbotten, Lulebo, Luleå Energi, Nåiden Bygg, Scania Ferruform & Handelsbanken.

VÄXJÖ LAKERS Nina Bremer, ekonomichef

9) VÄXJÖ LAKERS Nina Bremer, ekonomichef

1) 43,4 miljoner kronor (SM-guld och final i CHL).
2) Två innesäljare, en marknadsassistent och två fältsäljare.

3) CCM, Vida, Menigo, Intersport och Play n go.

IF ELFSBORG Sten Strinäs, marknadsansvarig

10) IF ELFSBORG Sten Strinäs, marknadsansvarig

1) 41 miljoner kronor.

2) Stefan Andreasson, Johan Sjöberg och Sten Strinäs.

3) Swedbank Sjuhärad, Folksam, Pulsen, Input, Umbro och ellos.

SKELLEFTEÅ AIK Jan Nordlöf, ekonomichef

11) SKELLEFTEÅ AIK Jan Nordlöf, ekonomichef

1) 38,6 miljoner kronor (semifinal).
2) Tre personer som jobbar med företagsförsäljning.

3) Boliden, Skellefteå Kraft och Engcon AB.

Rögle BK Joel Sandborg, kommersiellt ansvarig

12) Rögle BK Joel Sandborg, kommersiellt ansvarig

1) 38,5 miljoner kronor.

2) En kommersiell chef, en försäljningsansvarig och två säljare.

3) Lindab AB, Backahill Fastigheter AB, Resurs Bank, Intersport, ER-HO Bygg AB, ICA Maxi och Bauer.

MALMÖ REDHAWKS Marcus Larsson, marknadsansvarig

13) MALMÖ REDHAWKS Marcus Larsson, marknadsansvarig

1) 38 miljoner kronor (semifinal).

2) Två på marknad som levererar produkten samt fyra säljare samt en övergripande chef.

3) Areco, Malmö Arena, Climat 80, Bravida och Intersport.

IFK GÖTEBORG Fredrik Wallin, försäljningsansvarig

14) IFK GÖTEBORG Fredrik Wallin, försäljningsansvarig

1) Cirka 36,7 miljoner.
2) Två säljare plus en koordinator.
3) Har flera bra samarbetspartners och vill inte endast välja ut ett par stycken.

DJURGÅRDEN IF HOCKEY Jan Viktorsson, försäljningsansvarig

15) DJURGÅRDEN IF HOCKEY Jan Viktorsson, försäljningsansvarig

1) 35 miljoner kronor (semifinal)

2) Fyra företagssäljare samt en kommersiell chef.

3) Miele, CCM, ABT, b2b och XXL.

Annons

Ads

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå