
"Tyvärr ser vi också att det finns elitföreningar ute i landet som lockar till sig våra spelare även innan gymnasieåldern vilket innebär att vi har ungdomar som flyttar så långt som 50 mil hemifrån, med allt vad det innebär, innan de ens avslutat grundskolan." Det säger Mathias Tegnér(bilden) och Carina Oddsberg i maj månads debattinlägg. Mathias är ordförande och Carina kanslichef för Stockholms Ishockeyförbund.
- Speedway GP
Motor
Flera länder/orter, 29/4 - 30/9 - Handbollsligan 23/24
Handboll
Klicka på Handbollsligan för länk till spelschema, 8/9 - 21/3 - VM i brottning
Brottning
Belgrad, 16-24/9 - SHL 23/24
Ishockey - visas på C More Hockey
Klicka på SHL för länk till spelschema, 18/9 - 10/3 - Basketligan Herr 23/24
Basket
Klicka på Basketligan Herr för länk till spelschema, 22/9 - 16/3
VI FÖLJER
Centrum för idrottsevenemang
- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige
Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning
Den Osynliga Handen
- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.
Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.
Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap
Idrottsplats.se
- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist
Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund
Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia
- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet
Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler
Se även under fliken Aktuella länkar
• Sponsringsläget i förbunden • Sponsringsläget i förbunden •
Sponsringsläget i förbunden 2023
Sport & Affärer har för 17:e året i följd kartlagt sponsorläget i Sveriges 71 specialidrottsförbund. Samtidigt som hela 19 förbund minskar sina sponsorintäkter 2023 fortsätter de tio största förbunden att öka. Tillsammans redovisar topp10 sponsorintäkter på drygt 529 miljoner kronor - den högsta noteringen någonsin.
Sedan Sport & Affärer började sin årliga kartläggning av specialidrottsförbundens sponsringsintäkter har det endast skett tre gånger - 2023, 2022, och 2020 - som de tio största förbunden tillsammans har passerat en halv miljard kronor i sponsorintäkter. 2023 hamnar intäkterna på 529 miljoner kronor, vilket är betydligt större än 2022 (501,4 miljoner kronor) och 2020 (502 miljoner kronor). Strax efter att specialidrottsförbunden hade redovisat resultaten för 2020 utvecklades covid-19 till en pandemi, vilket ledde till en kraftig nedgång 2021. De största förbunden har återhämtat sig från pandemiåren och fortsätter öka sina intäkter, men de mindre förbunden hann aldrig återhämta sig innan inflationen började stiga uppåt under fjolåret.
Parallellt med detta har avregleringen av spelmonopolet börjat ge utslag på svensk idrottssponsring där stora förbund tecknar lukrativa avtal och mindre förbund får ingenting alls. Flera mindre förbund redovisar nu att deras sponsring från Svenska Spels och Riksidrottsförbundets samarbetsprojekt ”Tillsammans för fler i rörelse” har upphört, vilket har medfört stora tapp i sponsorintäkter. Både Akademiska idrottsförbundet och Skolidrottsförbundet mister hela sin sponsring, 320 000 kronor, Bågskytteförbundet blir av med sin enda sponsring på 125 000 kronor medan Judoförbundet minskar runt 200 000 kronor, vilket är stora belopp för små förbund.
Åren innan pandemin var det varje år mellan sju och elva förbund som minskade sin sponsring, men under pandemin fördubblades nästan siffran. Inflation och uteblivna sponsorintäkter bidrar till att den negativa trenden - med runt 20 förbund som minskar sin sponsring varje år - fortsätter 2023. På topp10 redovisar Golfförbundets minskade sponsorintäkter med 500 000 kronor medan Skidförbundet återigen har en betydande minskning. På bara två år har Skidförbundets sponsorintäkter minskat med 27 miljoner kronor.
Samtidigt är det flera förbund som fortsätter att öka. Fotbollförbundet, som med hela 190 miljoner kronor står för 35 procent av topp10:s totala sponsring, ökar med 24 miljoner kronor. Skidskytteförbundet och Handbollförbundet, som har ökat sina sponsorintäkter i flera år, ökar med 7,6 miljoner kronor respektive 5,4 miljoner kronor och går en jämn kamp om vem som är bäst utanför de tre stora - Fotbollförbundet, Skidförbundet och Ishockeyförbundet. Tennisförbundet har ökat med 255 procent på två år, men att ta sig in på topp10 är en svår utmaning då Innebandyförbundet har befäst sin tiondeplats efter två bra år. Totalt är det 17 förbund som redovisar ökade sponsorintäkter, vilket är den lägsta siffran sedan 2015 då bara 16 förbund ökade sina intäkter.
Bilsportförbundet, som nästan har fyrdubblat sina sponsorintäkter de senaste fem åren, når förmodligen den prestigefyllda gränsen på 10 miljoner kronor under 2024. Listan över de förbund som gör den största ökningen rent procentuellt toppas som vanligt av mindre förbund som Styrkelyftförbundet, Karateförbundet och Volleybollförbundet där en sponsor kan göra stor skillnad. Friidrottsförbundet ökar med 13,8 procent gentemot föregående år.
Så här har undersökningen gått till
Sport & Affärer har för 17:e året i rad kartlagt sponsorläget i de 71 svenska specialidrottsförbunden utifrån följande kriterier:
• Beloppet eller värdet skall uppgå till minst 50 000 SEK per år. Belopp under 50 000 kronor redovisas med <50 000 SEK.
• Rabatter eller så kallade ”kick-backs”, vanligtvis i form av produkter eller tjänster till förbundet, skall även det ge förbundet minst 50 000 SEK per år.
• Sponsorer av enskilda evenemang eller tävlingar (SM-sponsorer eller liknande) räknas inte med, utan intäkterna/värdet skall finansiera förbundets övergripande verksamhet. I nästa år kommer vi bryta ut evenemangens betydelse för förbundens sponsringsintäkter.
Vi redovisar som vanligt den beräknade totalintäkten för 2023 från sponsring och kommersiella samarbeten för förbunden, som den uppskattats av förbunden själva. De sponsorintäkterna som har redovisats finansierar förbundets övergripande verksamhet. Vi har valt att redovisa sponsorer utan inbördes ordning i storlek eller värde.
Avgränsningar
I alla undersökningar måste avgränsningar göras för att få jämförbara resultat. Det gör att resultaten inte alltid upplevs stämma med verkligheten. Vissa förbund söker affärsmässiga samarbeten som inte klassas som traditionell sponsring, medan andra förbund eftersträvar icke-traditionella samarbeten med näringslivet som ger ekonomiska möjligheter att sänka delar av kostnaderna för förbundet eller genomföra aktiviteter som ej skulle ha genomförts utan samarbetspartners. Enskilda event och tävlingar har stor betydelse för många förbund och dess ekonomi, men inkluderas inte som tidigare nämnts i denna sammanställning.
Fotnot 1: Bowlingförbundet har brutet verksamhetsår.
Fotnot 2: Boxningsförbundet har kickbacks på 6 285 kronor.
Fotnot 3: Brottningsförbundet vill inte uppge exakt siffra då det skulle röja uppgifter som är exklusiva för alla parter.
Fotnot 4: Cricketförbundets kostnader för landslagskläder sponsras av CricClubs.
Fotnot 5: Dövidrottsförbundets siffror avser 2022, förbundet har inga uppgifter för 2023.
Fotnot 6: Friidrottsförbundet har enbart lämnat en prognos.
Fotnot 7: Gymnastikförbundets sponsorarbete pågår och förbundet har flera ingående dialoger. Gymnastikförbundet vill inte uppge sponsorer då det skulle röja uppgifter som är exklusiva för alla parter.
Fotnot 8: Siffrorna inkluderar ej Handbollsligan, SHE eller VM 2023.
Fotnot 9: Innebandyförbundets säsong löper från 1/7 2022 till 30/4 2023. Just nu pågår ett intensivt arbete att behålla intresse och nya mål efter Dam-VM på hemmaplan.
Fotnot 10: Klätterförbundet vill inte uppge exakt siffra och sponsorer då det skulle röja uppgifter som är exklusiva för alla parter.
Fotnot 11: Svemo har inga sponsorer för förbundets verksamhet. Däremot finns sponsorer som riktar sig till deras grenar som motocross, enduro och speedway och då kopplat till viss typ av verksamhet som SM, EM, VM, ungdomsverksamhet, enstaka event och utvecklingsprojekt. Svemo centralt har valt att inte aktivt skaffa sponsorer då de sponsorpengar som finns tillgängliga behövs primärt hos förare, klubbar och tävlingsarrangörer. Racerbåtförbundet ingår numera i Svemo.
Fotnot 12: Mångkampförbundets har fått 500 000 kronor i utdelning från modern femkampsstiftelse, vilket inte kan ses som sponsring.
Fotnot 13: Orienteringsförbundet vill uppge sponsringssumma, men inte sina sponsorer.
Fotnot 14: Förbundet har tre verksamhetsdelar - Svenska Handikappidrottsförbundet, Sveriges Paralympiska Kommitté och Special Olympics Sweden – de kommersiella rättigheterna är uppdelade i dessa. Beloppet som anges är den totala summan.
Fotnot 15: Ridsportförbundets ökning beror på utökade avtal med befintliga partners.
Fotnot 16: Roddförbundet har endast en sponsor och det råder sekretess gällande avtalet.
Fotnot 17: Rugbyförbundet vill inte uppge sponsorer.
Fotnot 18: Seglarförbundet har flera stora barteravtal.
Fotnot 19: Summan omfattar Alpint, Längdskidåkning, Freestyle, Skicross, Snowboard,
Speedskiing, Telemark, Backhoppning med Nordisk kombination, Rullskidåkning och Freeskiing.
Fotnot 20: Squashförbundet partners sponsrar med landslagskläder och bollar.
| A-Ö | Kommentar |
2023 |
2022 |
2021 |
2020 |
2019 |
2018 |
2017 |
2016 |
2015 |
2014 |
2013 |
2012 |
2011 |
2010 |
<50 000 SEK (Minskning 320 000)
1 050 000 SEK (Minskning 200 000)
Sponsorer: Uppsala kommun och FZ Forza/Victor
400 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Craft och Kosa.
190 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: SIA glass och JAKO.
<50 000 SEK (Oförändr.)
9 300 000 SEK (Ökning 1 000 000, +12%)
Sponsorer: Adidas, Basketshop.se, NOCCO, Folksam, Svenska Spels ”Rörelsefonden”, SJ, Nordic Choice Hotels, Inprint, och Generation Pep.
<50 000 SEK (Oförändr.)
9 370 000 SEK (Ökning 670 000, +7,7%)
Sponsorer: Ad Bildelar, Förlag AB Albinsson & Sjöberg, Auto racing, Bonnier News, Colabit, Dömle Herrgård, Fanatec, First C, Folksam, Folkspel, Grand Travel, Hankook, HIQ, Hullert Masin AB, Inet, Lbrador, NeH, Mabi rent,Motul, Provins Insurans, Porsche, SBF Motorsport, Scandic, Skydda Group, Sportförlaget i Norden, Stay live,Svenska Spel, Tengtools och 46 plus foursix.
4 000 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: STIGA Sports AB, Hello Sweden Promotion AB, SUREKA, Teknos AB, Svenska Spel, Folkspel, SRB Travel Group AB, Köpings kommun, Destination Uppsala. Craft of Scandinavia AB, Destination Kosta och Karlskrona kommun.
100 000 SEK (Oförändr.)
200 000 SEK (Oförändr.) Fotnot 1
Sponsorer: Nordic Choice Hotels mfl
<50 000 SEK (Oförändr.) Fotnot 2
>400 000 SEK (Ökning >50 000) Fotnot 3
Sponsorer: Folksam, Korpberget, Puts & Tegel, Craft, HGB, Ligula Group och Star Pro Wrestling.
320 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Svenska Spel
<50 000 SEK (Minskning 125 000)
600 000 SEK (Minskning 60 000)
Sponsorer: Region Blekinge och Riksidrottsförbundet (Kastpoolskonceptet).
<50 000 SEK (Minskning 60 000)
50 000 SEK (Oförändr.) Fotnot 4
Sponsorer: CricClubs
1 750 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Swerock, Bauhaus, Strict Travel, NeH, Geztio, Lundbergsföretagen, Handelsbanken och ett klädföretag (i förhandling).
770 000 SEK (Minskning 230 000)
Sponsorer: Sportson, CCN Sports, Enervit, Guided Heroes, Dstny SE och Lactigo.
<50 000 SEK (Oförändr.)
<50 000 SEK (Minskning 30 000)
100 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Bozita Robur
<50 000 SEK (Oförändr.)
362 199 SEK (Oförändr.) Fotnot 5
Sponsorer: Sportalliansen mfl.
<50 000 SEK (Oförändr.)
190 000 000 SEK (Ökning 24 000 000, +14,5%)
Sponsorer: Svenska Spel, Adidas, Coca-Cola, Bauhaus, Folksam, ICA, Sportbladet, Scandic, Swedbank, NeH, Carlsberg, Fabegé, SJ, OBOS, Euronics, Husqvarna, Jordelit, Västanhede, Hörmann, Ownit, Estrella, EA Sports, Kommunal, Folkspel, Ultimate Nordic, CTC, C-More, Mondelez, Panini, Björk & Boström, CT Group, J.Lindeberg, Steve Perryman, Grand Travel Group, ISP, Siaglass, Löfbergs Lila, The Whole Company, Atria, Topps, Gårdajohan, KSAB, Sandmaster, Winn Marketing och Tress Sport.
23 410 000 SEK (Ökning 2 840 000, +13,8%) Fotnot 6
Sponsorer: Atea, Bauhaus, Brixly, Craft, Cytiva, Exakta, Eksjöhus, Eleda, Expressen, Fabege, Folksam, Folkspel, Grand Travel, Hallmans, Hygiene of Sweden, Interbus, ISP, Lendo, Mabi, Nestle, Orrefors Kosta Boda, Prioritet Finans, Scandic, Sundström Safety, Svenska Spel, Tallink Silja, Textilia, Unisport, och Wato Drinks.
<50 000 SEK (Oförändr.)
<50 000 SEK (Minskning 100 000)
<50 000 SEK (Minskning 100 000)
28 000 000 SEK (Minskning 500 000)
Sponsorer: Achusnet, Ahlsell, Swedbank Pay, Callaway, Capio, Capio Ögon, Cutter&Buck, Destination Gotland, Dormy, Enkla Elbolaget, Epassi, EVY Technoligies, Everyspprt media Group, Big Green Egg, Folksam, Folkspel, Elite Hotels, Golfhäftet, Golfstore, Golftraveller, Greatdays, HereWeGo, Kontorab, Indoor Golf Group, NEH, MoreGolf Mastercard, Ping, Puma, Scandic, Spendrups (Loka och Mariestad), Strihl, Trackman, Viaplay, SvenskProvtagning, MakeYourMark, AR Functional, VW och Rewell.
2 600 000 SEK (Oklart) Fotnot 7
<50 000 SEK (Oförändr.)
42 000 000 SEK (Ökning 5 400 000, +14,8%) Fotnot 8
Sponsorer: ATG, CRAFT, XL-Bygg, BRING, Gjensidige, Sparbanken Skåne, Lidl, Stena Recycling, BYD, BOOZT, Scandic, Carl Bennet AB, Arjo, Tic Tac, SJ, Kempa, Eleda, Däckpartner, Prioritet Finans, Sundström Safety, Samsonite, Brixly, NEH, Grand Travel Group, MediRoyal, Rehaboteket, Sportspharma, Unisport?, Smålandsbussen, SWEBAR, BONA, Maurten, Nätverket Svenska Framtidslandslaget ?och ISP – Arenareklam.
12 500 000 SEK (Ökning 1 500 000, +13,6%) Fotnot 9
Sponsorer: Returpack/Pantamera, EY, OBOS, Folksam, PUMA, Svenska Spel/RF-SISU, Klubbhuset, NeH, Europcar, Stay Live, SJ, Newbody, Sportswik, Gerflor, Unihoc, Passion Lab, StarkRelation, Stricct Travel, Scandic, Västanhede och TCT.
60 000 000 SEK (Ökning 1 000 000, +1,7%)
Sponsorer: Svenska Spel, Beijer Byggmaterial, CCM, Gjensidige Försäkringar, Scandic, Skoda, Addpro, Brothers, Café Bar, Enervit, Europcar, Gainomax, Grand Travel Group, Head & Shoulders, Lidl, LiveArena, Mataki, Mercuri Urval, More print, NeH, Nocco, Prosharp, Ågrenshuset, SAS, Sportbladet, TIME Advokatbyrå, Upplevelseinstitutet, Västanhede Trafik och Taktik.
1 000 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Agria, Uhip, Uvex och Voky
<50 000 SEK (Oförändr.)
<50 000 SEK (Minskning 240 000)
500 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Trimtex och Nelo mfl.
220 000 SEK (Ökning 100 000, +83,3%)
Sponsorer: BudoNord, Kaiten och JAKO
>700 000 SEK (Oklart) Fotnot 10
300 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Scanworld, Sporrong, Choice och Svenska Spel.
<50 000 SEK (Oförändr.)
<50 000 SEK (Oförändr.) Fotnot 11
<50 000 SEK (Oförändr.) Fotnot 12
3 700 000 SEK (Oförändr.) Fotnot 13
4 500 000 SEK (Minskning 500 000)
Sponsorer: CUPRA, Wilson, Folksam, Svenska Eljouren, AB Effektiv, PadelTotal, Simplicity, Power Plate Sverige, Mammuth AB, Cykelgiganten, Hjerta, Mediateknik, Blazepod, Racketspecialisten, Craft of Scandinavia, Elite Hotell, Powerade och Head.
15 000 000 SEK (Oförändr.) Fotnot 14
Sponsorer: ATG, Folksam, Toyota, Uniqlo, Sigma, JYSK, SKF, Mitsubishi Electric, Scandic, Grand Travel, NeH, Minnesota Communication, Vinge, Hemma kommunikationsbyrå, Isotop, Hear, Hallvarsson & Halvarsson, Hello Sweden, Stjärnkliniken och Lions.
21 000 000 SEK (Ökning 1 000 000, +5%) Fotnot 15
Sponsorer: Folksam, ATG, Granngården, Försvarsmakten, NEH, Equi Tours, Animo och Horseware.
>50 000 SEK (Oförändr.) Fotnot 16
Sponsorer: Swedemount
<175 000 SEK Fotnot 17
2 007 500 SEK (Ökning 707 500, + 54,4%) Fotnot 18
Sponsorer: Svenska Postkodlotteriet, Pelle P, Robline, Seldén, Svenska Sjö, North Sails, Marstrands Havshotell, Evy Technology och Båths.
6 200 000 SEK (Ökning 400 000, +7%)
Sponsorer: Arena, Scandic, Malmsten, Vansbrosimningen, NEH, Folkpool, Fabege, Folkspel, Pahlén och Craft.
80 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Svenska Spel
98 000 000 SEK (Minskning 15 000 000) Fotnot 19
Sponsorer: Svenska Spel, AUDI, Bauhaus, Craft, Cramo, Forefront, Ford, ICA, Kläppen, Lyko, Scania, Sundström, Skistar, Ridebrain och Thermia.
39 165 000 SEK (Ökning 7 600 000, +24,1%)
Sponsorer: Monitor ERP System, ATG, och Optimera (huvudpartners). Autoexperten (premiumpartner). Swedemount, Swegon, Volkswagen, Jämtkraft, och Idre Fjäll (teampartners).
<50 000 SEK (Minskning 320 000)
50 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: NoName Sports
650 000 SEK (Minskning 150 000)
Sponsorer: Nammo Lapua Oy, Stadium/Craft, LEDenery och Sportquantum.
<50 000 SEK (Minskning 80 000)
250 000 SEK (Ökning 250 000) Fotnot 20
Sponsorer: Dunlop (Sport Scandinavia) och Tecnifibre (FK Sports Nordic).
200 000 SEK (Ökning 100 000, +100%)
Sponsorer: Eleiko och NEH
298 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Svenska Spel
7 100 000 SEK (Ökning 2 400 000, +51,1%)
Sponsorer: Elite Hotels, Ford, MATCHi, RS Sports, Ár functional, HEAD, BIG Travel, Led Energy, VMI, Office Network, Frontdesk, Fysiotest och House of Bontin.
780 000 SEK (Minskning 220 000)
Sponsorer: Trimtex, Apollo Sports, Scandic och RF/Svenska Spel.
<50 000 SEK (Oförändr.)
<50 000 SEK (Minskning 70 000)
<50 000 SEK (Minskning 155 000)
1 000 000 SEK (Ökning 400 000, +66%)
Sponsorer: Craft, Mikasa, Vitamin Well, Genius Sports, Base Sport
10 största
De största förbunden, sponsorintäkter i kr
1. Fotbollförbundet 190 000 000 SEK
2. Skidförbundet 98 000 000 SEK
3. Ishockeyförbundet 60 000 000 SEK
4. Handbollförbundet 42 000 000 SEK
5. Skidskytteförbundet 39 165 000 SEK
6. Golfförbundet 28 000 000 SEK
7. Friidrottsförbundet 23 410 000 SEK
8. Ridsportförbundet 21 000 000 SEK
9. Parasportförbundet 15 000 000 SEK
10. Innebandyförbundet 12 500 000 SEK
Totalt 529 075 000 SEK vilket kan jämföras med 501 425 000 SEK förra året (ny på listan eller förra årets placering i parentes).
Förbund under 50 000 kronor
Dessa förbund har 50 000 kronor eller mindre i sponsringsintäkter.
Cricketförbundet 50 000 SEK
Skridsko-, Kälk- 50 000 SEK
Roddförbundet >50 000 SEK
Varpaförbundet 37 500 SEK
Dartförbundet 30 000 SEK
Fäktförbundet 30 000 SEK
Korpen 30 000 SEK
Boxningsförbundet 6 285 SEK
+ ökar mest
Dessa förbund har ökat sponsringsintäkterna mest mellan 2022 och 2023 i reella tal
1. Fotbollförbundet (1) 24 000 000
2. Skidskytteförbundet (3) 7 600 000
3. Handbollförbundet (4) 5 400 000
4. Friidrottsförbundet (10) 2 840 000
5. Tennisförbundet (7) 2 400 000
6. Innebandyförbundet (6) 1 500 000
7. Basketbollförbundet (ny)1 000 000
7. Ishockeyförbundet (2) 1 000 000
7. Ridsportförbundet (8) 1 000 000
10. Seglarförbundet (ny) 707 500
Totalsumman för dessa tio förbund är 47 447 500 SEK vilket kan jämföras med förra året då summan var 45 655 000 SEK för de tio främsta förbunden (ny på listan eller förra årets placering i parentes).
% ökar mest
% Ökar mest 2023
Dessa förbund har ökat sponsringsintäkterna mest mellan 2022 och 2023 i procent
1. Styrkelyftförbundet (ny)100%
2. Karateförbundet (ny) 83,3%
3. Volleybollförbundet (ny) 66%
4. Seglarförbundet (6) 54,4%
5. Tennisförbundet (2) 51,1%
6. Skidskytteförbundet (7) 24,1%
7. Handbollförbundet (ny) 14,8%
8. Fotbollförbundet (ny) 14,5%
9. Friidrottsförbundet (ny) 13,8%
10. Innebandyförbundet (4) 13,6%
Flera förbund går från noll kronor eller mindre än 50 000 kronor till över gränsen på 50 000 kronor och har därmed inga siffror från 2022 att jämföra med. Förbund där ökningen inte är officiell är inte med på listan (ny på listan eller förra årets placering i parentes).