
"När det gäller idrotten, som så många andra gemensamma samhällsintressen, är frågan vad som blir bäst för så många som möjligt. Det går inte att förneka att föreningslivet gör en obetalbar samhällsnytta för våra barn och ungdomars hälsa och utveckling. Borde då inte idrottsplatser och möjlighet för spontanidrott och rörelse vara en självklar del i planeringen när bostadsområden planeras och byggs?" Det säger Liv Sahlberg i januari månads debattinlägg. Liv är klubbchef för Boo FF.
- SDHL och slutspel
Ishockey damer
Klicka på SDHL och slutspel för länk till spelschema, 12/9 - 23/3 - SHE Handboll dam
Handboll
Klicka på SHE Handboll dam för länk till spelschema, 15/9 - 9/3 - SHL
Ishockey - visas på C More Hockey
Klicka på SHL för länk till spelschema, 19/9 - 18/3 - Svenska Superligan Damer
Innebandy
Klicka på Svenska Superligan Damer för länk till spelschema, 26/9 - 20/3 - Basketligan Dam
Basket
Klicka på Basketligan Dam för länk till spelschema, 1/10 - 20/3
VI FÖLJER
Centrum för idrottsevenemang
- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige
Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning
Den Osynliga Handen
- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.
Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.
Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap
Idrottsplats.se
- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist
Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund
Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia
- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet
Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler
Se även under fliken Aktuella länkar
• Sponsringsläget i förbunden • Sponsringsläget i förbunden •
Sponsringsläget i förbunden 2020
För första gången sedan Sport & Affärer påbörjade sin kartläggning av specialidrottsförbundens sponsring passerar de tio största förbunden en halv miljard kronor i totala sponsorintäkter. Nedgången som noterades 2019 blev därmed endast ettårig, och under Sommar-OS-året 2020 ökar hela 24 förbund sin sponsring.
Sport & Affärer har genomfört en årlig kartläggning av specialidrottsförbundens sponsringsintäkter sedan 2007, och varje år fram till år 2019 ökade den totala summan för de tio förbund som har störst sponsorintäkter. Under förra året minskade totalsumman med drygt 7 miljoner kronor, men det blev bara en tillfällig nedgång. År 2020 drar de tio största förbunden, sett i sponsorintäkter, in hela 502 miljoner kronor tillsammans, vilket är 33 miljoner kronor mer än förra rekordnoteringen vid Vinter-OS-året 2018. I år ökar 24 förbund sina sponsorintäkter vilket kan jämföras med 26 förbund 2018 och 22 förbund Sommar-OS-året 2016. Endast sju förbund minskar sin sponsring, vilket är rekordlågt.
Listans dominanter är som vanligt Fotbollförbundet (167 miljoner kronor) och Skidförbundet (120 miljoner kronor) som tillsammans ökar med 22 miljoner kronor. I år är det flera förbund på topp10 som ökar stort. Parasportförbundet ökar med nästan 5,5 miljoner kronor, Handbollförbundet med 5 miljoner kronor, Skidskytteförbundet med 4,6 miljoner kronor och Ridsportförbundet med 3 miljoner kronor. Den stora totala ökningen 2020 sker trots att Golfförbundet, Innebandyförbundet och Ishockeyförbundet redovisar oförändrade siffror, vilket indikerar att topp10 har potential att fortsätta nå över en halv miljard kronor även i fortsättningen.
Bland de tio förbund som ökar mest i reella tal år 2020 finns Gymnastikförbundet och Orienteringsförbundet som ökar med en miljon kronor vardera. Bilsportförbundet fortsätter att gasa och ökar i år med 1,4 miljoner kronor. Sedan Anna Nordkvist, tidigare marknads-, kommunikations- och försäljningschef vid Ishockeyförbundet, anställdes som generalsekreterare 2017 har Bilsportförbundet ökat sin sponsring från 2,5 miljoner kronor till 7,2 miljoner kronor.
I listan över de förbund som ökar sin sponsring mest rent procentuellt är Dövidrottsförbundet i topp med en ökning på hela 417 procent. Bågskytteförbundet gör en stor procentuell ökning för andra året i rad. Varpaförbundet, Rugbyförbundet och Klätterförbundet redovisade 2018 noll kronor eller mindre än 50 000 kronor i sponsorintäkter och har nu tillsammans över 800 000 kronor i sponsring, vilket visar att även små förbund kan göra snabba framsteg i sponsorarbetet. I svaren från framförallt de mindre specialidrottsförbunden framgår det att sponsringen från Svenska Spel är viktig.
Så här har undersökningen gått till
Sport & Affärer har för fjortonde året i rad kartlagt sponsorläget i de 72 svenska specialidrottsförbunden utifrån följande kriterier:
• Beloppet eller värdet skall uppgå till minst 50 000 SEK per år.
• Rabatter eller så kallade ”kick-backs” skall även det ge förbundet minst 50 000 SEK per år.
• Sponsorer av enskilda evenemang eller tävlingar (SM-sponsorer eller liknande) räknas inte med, utan intäkterna/värdet skall finansiera förbundets övergripande verksamhet.
Vi redovisar som vanligt den beräknade totalintäkten för 2020 från sponsring och kommersiella samarbeten för förbunden, som den uppskattats av förbunden själva. De sponsorintäkterna som har redovisats finansierar förbundets övergripande verksamhet. Vi har valt att redovisa sponsorer utan inbördes ordning i storlek eller värde.
Avgränsningar
I alla undersökningar måste avgränsningar göras för att få jämförbara resultat. Det gör att resultaten inte alltid upplevs stämma med verkligheten. Vissa förbund söker affärsmässiga samarbeten som inte klassas som traditionell sponsring, medan andra förbund eftersträvar icke-traditionella samarbeten med näringslivet som ger ekonomiska möjligheter att sänka delar av kostnaderna för förbundet eller genomföra aktiviteter som ej skulle ha genomförts utan samarbetspartners. Enskilda event och tävlingar har stor betydelse för många förbund och dess ekonomi, men inkluderas inte som tidigare nämnts i denna sammanställning.
Fotnot 1: I samband med Bouleförbundets egenarrangerade Boule-SM i Jönköping mottar vi material och tjänster överstigande den summan. Överskottet från årets SM beräknas bli betydligt högre än föregående år, och överskottet kommer att fördelas ut i förbundets övriga verksamheter.
Fotnot 2: Bowlingförbundet har brutet verksamhetsår.
Fotnot 3: Brottningsförbundet vill inte uppge exakt siffra då det skulle röja uppgifter som är exklusiva för alla parter.
Fotnot 4: Budo & Kampsportförbundet har ökat via Svenska Spels Prispallen.
Fotnot 5: Castingförbundet fortsätter sitt arbete med utveckling av verksamheten. Ett samarbete med ABU diskuteras, och då är värdet i att nå ut till vår målgrupp via deras kanaler väldigt stort. Utöver det "traditionella", har vi en plan att med hjälp av finansiering och sponsring från olika aktörer finansiera etablering av en kastpoolsanläggning i Blekinge, där omsättningen blir flera miljoner. Vi vet mer om det efter sommaren.
Fotnot 6: Friidrottsförbundet har enbart lämnat en prognos.
Fotnot 7: Gymnastikförbundet ökar intäkterna på någon sponsor, men framförallt är det ett mer generöst avtal kopplat till landslagskläder som förklarar en stor del av förbundets ökning.
Fotnot 8: På Handbollförbundet ser vi ingen enskild anledning till vår ökning, utan, bakomliggande faktorer så som värdegrund, jämlikhet, kommunikation ger resultat över tid.
Fotnot 9: Svemo har inga sponsorer för förbundets verksamhet. Däremot finns sponsorer som riktar sig till deras grenar som motocross, enduro och speedway och då kopplat till viss typ av verksamhet som SM, EM, VM, ungdomsverksamhet, enstaka event och utvecklingsprojekt. Svemo centralt har valt att inte aktivt skaffa sponsorer då de sponsorpengar som finns tillgängliga behövs primärt hos förare, klubbar och tävlingsarrangörer.
Fotnot 10: Förbundet har tre verksamhetsdelar - Svenska Handikappidrottsförbundet, Sveriges Paralympiska Kommitté och Special Olympics Sweden – de kommersiella rättigheterna är uppdelade i dessa. Beloppet som anges är den totala summan.
Fotnot 11: Ridsportförbundet ökar genom utökade avtal med befintliga partners.
Fotnot 12: Summan omfattar Alpint, Längdskidåkning, Freestyle, Skicross, Snowboard,
Speedskiing, Telemark, Backhoppning med Nordisk kombination, Rullskidåkning och Freeskiing.
Fotnot 13: Squashförbundet vill inte uppge exakt belopp eller vem som är förbundets sponsor.
Fotnot 14: Styrkelyftförbundet har svårt att bedöma om deras samarbetsavtal kommer ge kick-backs över 50 tkr så därför kan vi inte bidra med annat än noll kronor.
| A-Ö | Kommentar |
2020 |
2019 |
2018 |
2017 |
2016 |
2015 |
2014 |
2013 |
2012 |
2011 |
2010 |
400 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Svenska Spel
1 300 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Uppsala kommun, Forza/Victor, Svenska Spel, Uppsala Gymnasieboende och Awesome Group.
6 316 000 SEK (Minskning 1 684 000)
Sponsorer: Svenska Spel, Aftonbladet och några mindre aktörer är våra största partners.
<50 000 SEK (Oförändr.)
<50 000 SEK (Oförändr.)
8 300 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Bonnierförlagen, Loka, SJ, Scandic, Folksam, Spalding, Stadium, Mediroyal, Inprint, Postkodstiftelsen och Molten.
<50 000 SEK (Oförändr.)
7 200 000 SEK (Ökning 1 400 000, +24%)
Sponsorer: Aros Media, Autoracing, Europcar, Folksam, Folkspel, Förlags AB Albinsson och Sjöberg, Grand Travel, HiQ, ISP, Korvgubben, Motul, Märsta Förenade, NeH, Provins Insurans, Sensor Alarm, Scandic, Skruvat AB, Svenska Spel, NeH och Viking Line.
2 000 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: STIGA Sports AB, Hello Sweden promotion AB, Svenska Spel, Folkspel, SRB Travel Group AB och Köpings kommun.
<50 000 SEK (Oförändr.) Fotnot 1
135 000 SEK (Minskning 15 000) Fotnot 2
Sponsorer: Nordic Amusement Group, Sambla, Bussbolaget, Folkspel, Euroflorist och Nordic Choice Hotels.
<50 000 SEK (Oförändr.)
>250 000 SEK (Ökning >100 000) Fotnot 3
Sponsorer: Nike, Folksam, Nordic Choice, Viking Line och Puts & Tegel i Örebro AB.
1 240 000 SEK (Ökning 400 000, +48%) Fotnot 4
Sponsorer: Svenska Spel
375 000 SEK (Ökning 225 000, +150%)
Sponsorer: Stenwallsgruppen och Svenska Spel
75 000 SEK (Oförändr.) Fotnot 5
Sponsorer: Svenska Spel
<50 000 SEK (Oförändr.)
70 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Svenska Spel
850 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Swerock, 361°, Bauhaus, Scandic, NeH, Stjärnägg och Svenska Spel.
2 500 000 SEK (Ökning 500 000, +25%)
Sponsorer: PostNord, Pearl Izumi, Sportson, Nordic Choice, Gotland Sports Academy och Enervit.
<50 000 SEK (Minskning 160 000)
<50 000 SEK (Oförändr.)
150 000 SEK (Ökning 50 000, +50%)
Sponsorer: Bozita Robur och Svensk Golventreprenad AB.
<50 000 SEK (Oförändr.)
310 000 SEK (Ökning 250 000, +417%)
Sponsorer: Craft, Allinsport, PAB Press samt Svenska Spel.
<50 000 SEK (Oförändr.)
167 000 000 SEK (Ökning 12 000 000, +8%)
Sponsorer: Svenska Spel, Adidas, Coca-Cola, Bauhaus, Folksam, ICA, Sportbladet, Volvo, Scandic, Swedbank, NeH, Carlsberg, Fabegé, SJ, K-Lab, Jordelit, Björks Buss, Hörmann, Microsoft, Ownit, Jacobs Douwe Egberts, Estrella, Cloetta, Samsonite, EA Sports, Svenska Kyrkan, Teknos, Kommunal, Svea Medical, CTC, C-More, Mondelez, TMG Tabergs, Panini, Björk & Boström, Mediatec, Cavaliere, Steve Perryman, Grand Travel Group, LA Travel, Expressbild, ISP, One Partner Group, Erlandssons, Prioritet Finans, GML Sport, Gårdajohan, KSAB, Polytan, Sandmaster, Llentab, Winn Marketing och Tress Sport.
18 900 000 SEK (Ökning 570 000, +3%) Fotnot 6
Sponsorer: Atea, Bauhaus, Citygross, Craft, Eksjöhus, Erlandssons, Folksam, Folkspel, Grand Travel, Interbus, Intersport, IKH, ISP, Mabi, Marabou, MTR, Orrefors Kosta Boda, Prioritet Finans, Ramirent, Rasta, Scandic, Sievi, Sundström Safety, Svenska Spel, Tallink Silja, Textilia och Unisport.
<50 000 SEK (Oförändr.)
125 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Svenska Spel
26 000 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Achusnet, Ahlsell, Callaway, Cutter&Buck, Dormy, Europcar, EVY Technoligies, IN/Golf, Foci, Folksam, Folkspel, Golfeen, Golf GameBook, Golfstore, Golftraveller, Granngården, Greatdays, HereWeGo, Kontorab, La Finca, Memira, MoreGolf Mastercard, NextCasa4U, Ping, Puma, Scandic, Score/Never Offside, Skandia, Spendrups, LOKA, NAIA, SunBirdie, Swedbank, SvenskaSpel, TallinkSilja, Wendre, Viaplay, Vice, VS Persson Buss och VW.
4 200 000 SEK (Ökning 1 000 000, +31%) Fotnot 7
Sponsorer: Pensum, Svedea, Svenska Spel, Catea, LEG/Unisport, Scandic Hotels, Folkspel, Vera Sport och Craft/NeH.
<50 000 SEK (Oförändr.)
30 100 000 SEK (Ökning 5 000 000, +20%) Fotnot 8
Sponsorer: Svenska Spel, CRAFT, XL-Bygg, BRING, Gjensidige, Geberit, Sparbanken Skåne, Lidl, Scandic, SJ, Carl Bennet AB, Tetra Pak, One Partner Group, TicTac, Sundström Safety, Prioritet Finans, NEH, Grand Travel Group, MediRoyal, Rehaboteket, Sportspharma, Arkitektkopia, Unisport, Generation Pep, Simplicity, Sparbanken Rekarne, Nätverket Svenska Framtidslandslaget och ISP – Arenareklam.
13 000 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Svenska Spel, Returpack/Pantamera, Folksam, PUMA, Klubbhuset, NeH, Europcar, Lidl, Nordic Choice Hotels, SJ, Newbody, Unihoc och Unisport.
70 000 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Aftonbladet, Bauer Media Group, Beijer, Café Bar, CCM, Enervit, Europcar, Grand Travel, Intersport, ITF, Leader Foods, Live Arena, Mataki, Mercuri Urval, NeH, Nocco, Norrmejerier Passion lAB, Proctor & Gamble, Pour, Pro Sharp, SAS, Scandic, Skoda, Sportivity, Svedea, Svenska Spel, Time Advokatbyrå, Traveller Buss, TV & Radio, Gjensidige Försäkring, Upplevelseinstitutet och Ågrenshuset.
<50 000 SEK (Oförändr.)
400 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: SBI Sport och Svenska Spel
520 000 SEK (Minskning 30 000)
Sponsorer: T2 Data, Errea och Nelo.
637 500 SEK (Minskning 112 500)
Sponsorer: Kaiten och Svenska Spel.
502 500 SEK (Ökning 177 500, +55%)
Sponsorer: Dynafit, Svenska Spel och Klättercentret Stockholm AB.
450 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Scanworld, Sporrong, Choice och Svenska Spel
275 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Folksam Ömsesidig Sakförsäkring
<50 000 SEK (Oförändr.)
<50 000 SEK (Oförändr.)
<50 000 SEK (Oförändr.) Fotnot 9
<50 000 SEK (Oförändr.)
2 700 000 SEK (Ökning 1 000 000, +59%)
Sponsorer: Bagheera, Idre Fjäll, Folksam, Silva, Ny partner som inte är kommunicerad ännu – nyhet om detta i början på mars, Nordic Green Energy, Sportdoc (Ultimate Nordic AS), Nordenmark och Svenska Spel
16 178 930 SEK (Ökning 5 478 930, +51%) Fotnot 10
Sponsorer: ATG, Folksam, Toyota, SAS, JYSK, SKF, Adressändring, Uniqlo, Scandic, Grand Travel, Minnesota Communication, Vinge, Hemma kommunikationsbyrå, Isotop, NeH, Svenska Spel, LRK AB, SHL och Lions.
<50 000 SEK (Oförändr.)
17 500 000 SEK (Ökning 3 000 000, +21%) Fotnot 11
Sponsorer: Folksam, ATG, Saab, Granngården, Resia, NEH, Equi Tours, Animo och Horseware.
<50 000 SEK (Oförändr.)
175 000 SEK (Ökning 75 000, +75%)
Sponsorer: Macron
5 800 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Postkodlotteriet, Svenska Sjö, Trendmark, Liros Ropes of Scandinavia, North Sails, och One Design Center.
6 400 000 SEK (Ökning 400 000, +7%)
Sponsorer: Apolloresor, Arena, Scandic, Malmsten, Medley, Svenska Resebolaget, Luma Eatery, Acess Rehab, Vansbrosimningen, NEH, Svenska Spel och Folkpool.
<50 000 SEK (Oförändr.)
120 000 000 SEK (Ökning 10 000 000, +9%) Fotnot 12
Sponsorer: AUDI, Bauhaus, Craft, Forefront, GoodYear, Helly Hansen, Infor, Life, Michelin, OBOS, re:member, Scania, SkiStar, Svenska Spel, Svenska Postkodlotteriet, Re:member, Thermia, Tenson, Vattenfall, Volkswagen mfl
23 780 000 SEK (Ökning 4 650 000, +24%)
Sponsorer: ATG, Fristads och Optimera (huvudsponsorer). Advisa, Autoexperten, DEWALT, Idre Fjäll, IFS, SJ, STANLEY Security och Swedemount (teamsponsorer). Arctura, BLIZ, BMW, DIB Travel, Europcar, Hestrahandsken, MARWE, Maurten, Mizuno, MoreSpace, NJIE, Polar, STC, Volvo Trucks och WIST Last & Buss (samarbetspartners).
400 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Svenska Spel
75 000 SEK (Ökning 75 000)
Sponsorer: JAKO/HF Sport AB
400 000 SEK (Ökning 100 000, +33%)
Sponsorer: Nammo Lapua Oy, Stadium och Umbro
SPORTDYKARFÖRBUNDET
<50 000 SEK (Oförändr.)
<80 000 SEK (Oförändr.) Fotnot 13
<50 000 SEK (Oförändr.) Fotnot 14
125 000 SEK (Minskning 25 000)
Sponsorer: Svenska Spel
175 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Svenska Spel
3 100 000 SEK (Ökning 50 000, +2%)
Sponsorer: Elite Hotels of Sweden AB, Gjensidige Försäkringar, RS Sports AB, Volkswagen, Svenska Spel, Tretorn, WLK-Wennerströms Ljuskontroll, Office Network, Ledenergy Nordic, VMI, Head (GSL) och Quality Team.
1 500 000 SEK (Minskning 200 000)
Sponsorer: Trimtex, Apollo, Scandic, Wahoo, RF/Svenska Spel och ON skor.
<50 000 SEK (Oförändr.)
145 000 SEK (Ökning 70 000, +93%)
Sponsorer: Svenska Spel och Sportlotteriet
100 000 SEK (Ökning 100 000)
Sponsorer: Svenska Spel
120 000 SEK (Oförändr.)
10 största
De största förbunden, sponsorintäkter i kr
1. Fotbollförbundet 167 000 000 SEK
2. Skidförbundet 120 000 000 SEK
3. Ishockeyförbundet 70 000 000 SEK
4. Handbollförbundet (5) 30 100 000 SEK
5. Golfförbundet (4) 26 000 000 SEK
6. Skidskytteförbundet 23 780 000 SEK
7. Friidrottsförbundet 18 900 000 SEK
8. Ridsportförbundet 17 500 000 SEK
9. Parasportförbundet(10) 16 178 930 SEK
10. Innebandyförbundet(9)13 000 000 SEK
Totalt 502 458 930 SEK vilket kan jämföras med 462 030 000 SEK förra året (ny på listan eller förra årets placering i parentes).
+ ökar mest
Dessa förbund har ökat sponsringsintäkterna mest mellan 2019 och 2020 i reella tal
1. Fotbollförbundet (ny) 12 000 000
2. Skidförbundet (ny) 10 000 000
3. Parasportförbundet (ny) 5 478 930
4. Handbollförbundet (2) 5 000 000
5. Skidskytteförbundet 4 650 000
6. Ridsportförbundet (9) 3 000 000
7. Bilsportförbundet (1) 1 400 000
8. Gymnastikförbundet (ny) 1 000 000
8. Orienteringsförbund. (ny) 1 000 000
10. Friidrottsförbundet (4) 570 000
Totalsumman för dessa tio förbund är 44 098 930 SEK vilket kan jämföras med förra året då summan var 15 480 000 SEK för de tio främsta förbunden (ny på listan eller förra årets placering i parentes).
% ökar mest
Dessa förbund har ökat sponsringsintäkterna mest mellan 2019 och 2020 i procent
1. Dövidrottsförbundet (ny) 417%
2. Bågskytteförbundet (1) 150%
3. Varpaförbundet (ny) 93%
4. Rugbyförbundet (ny) 75%
5. Orienteringsförbundet (10) 59%
6. Klätterförbundet (ny) 55%
7. Parasportförbundet (ny) 51%
8. Draghundsportförbundet (ny) 50%
9. Budo & Kampsportförbundet (ny) 48%
10. Skyttesportförbundet (ny) 33%
Brottningsförbundet, Skridskoförbundet, och Vattenskid- & Wakeboardförbundet går från noll kronor eller mindre än 50 000 kronor till över gränsen på 50 000 kronor och har därmed inga siffror från 2019 att jämföra med.