Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Karins krönika

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Stefans krönikor

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Unos krönikor

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Barn är inte buller – vi måste tänka större

"När det gäller idrotten, som så många andra gemensamma samhällsintressen, är frågan vad som blir bäst för så många som möjligt. Det går inte att förneka att föreningslivet gör en obetalbar samhällsnytta för våra barn och ungdomars hälsa och utveckling. Borde då inte idrottsplatser och möjlighet för spontanidrott och rörelse vara en självklar del i planeringen när bostadsområden planeras och byggs?" Det säger Liv Sahlberg i januari månads debattinlägg. Liv är klubbchef för Boo FF.

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER


Centrum för idrottsevenemang

- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
 

Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.

Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia


Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

•     Sponsringsläget i förbunden     •     Sponsringsläget i förbunden     •

Sponsringsläget i förbunden 2021

 

Sport & Affärers kartläggning av specialidrottsförbundens sponsring visar att flera stora förbund har drabbats hårt av pandemin. De tio största förbunden, sett till sponsorintäkter, tappar tillsammans nästan 30 miljoner kronor i sponsorintäkter 2021. 27 procent av specialidrottsförbunden* minskar sina sponsorintäkter, vilket är en ny rekordnotering.

 

Sedan 2007 har Sport & Affärer genomfört en årlig kartläggning av specialidrottsförbundens sponsringsintäkter, och aldrig förr har så många förbund minskat sina sponsorintäkter. I år minskar hela 19 förbund, vilket är rekord och kan jämföras med 2020 (sju förbund) och 2019 (elva förbund). Förra året passerade de tio största förbunden för första gången en halv miljard kronor i totala sponsorintäkter, men når i år endast 472,7 miljoner kronor. Störst minskning gör Fotbollförbundet, som annars bruka öka under mästerskapsår, med elva miljoner kronor, följt av Ishockeyförbundet som minskar med nio miljoner kronor. För Seglarförbundet och Karateförbundet är själva minskningen 2021 större än deras totala sponsorintäkter. Flera förbund har drabbats hårt av pandemin.

 

Samtidigt är det ändå 21 förbund som redovisar ökade sponsorintäkter, något färre förbund än 2020 (24 förbund) men i nivå med 2019 (22 förbund). Skidförbundet, Handbollförbundet och Skidskytteförbundet har visat en positiv trend under flera år och fortsätter att öka. Störst ökning gör Skidförbundet som ökar med fem miljoner kronor och är överlägsen tvåa i topp10-listan. Handbollförbundet, som förra året passerade Golfförbundet i listan, befäster sin fjärdeplats medan Golfförbundet passeras av Skidskytteförbundet som tar femteplatsen. Parasportförbundet som förra året ökade med 5,5 miljoner kronor minskar med nästan 1,2 miljoner kronor.

 

Bland de tio förbund som ökar mest i reella tal år 2021 finns Friidrottsförbundet, vilket till viss del kan härledas till ett ökat intresse för stora stjärnor som Daniel Ståhl och Armand Duplantis. Två mindre förbund, Klätterförbundet och Bordtennisförbundet, ökar med över en miljon kronor vardera, vilket är mycket pengar för dessa förbund. Bakom dem fortsätter Bilsportförbundet att öka och kan nästa år slå sig in på topp10-listan över de förbund som drar in mest.

 

Totalsumman för de tio förbunden på listan över reella tal är 14,5 miljoner kronor vilket kan jämföras med förra året då summan var 44,1 miljoner kronor för de tio främsta förbunden. I listan över de förbund som ökar sin sponsring mest rent procentuellt är Castingförbundet etta med en ökning på hela 564 procent. Volleybollförbundet är god tvåa med 400 procent medan förra årets tvåa, Bågskytteförbundet, fortsätter att öka och hamnar på en fjärdeplats. Även om Svenska Spel har blivit av med sitt spelmonopol fortsätter de att vara den aktör som sponsrar flest idrottsförbund. Av de 51 förbund som redovisar sponsorer 2021 sponsrar Svenska Spel 39 stycken.



Så här har undersökningen gått till

Sport & Affärer har för femtonde året i rad kartlagt sponsorläget i de 70* svenska specialidrottsförbunden utifrån följande kriterier:

• Beloppet eller värdet skall uppgå till minst 50 000 SEK per år.

• Rabatter eller så kallade ”kick-backs” skall även det ge förbundet minst 50 000 SEK per år.

• Sponsorer av enskilda evenemang eller tävlingar (SM-sponsorer eller liknande) räknas inte med, utan intäkterna/värdet skall finansiera förbundets övergripande verksamhet.

 

Vi redovisar som vanligt den beräknade totalintäkten för 2021 från sponsring och kommersiella samarbeten för förbunden, som den uppskattats av förbunden själva. De sponsorintäkterna som har redovisats finansierar förbundets övergripande verksamhet. Vi har valt att redovisa sponsorer utan inbördes ordning i storlek eller värde.

 

* Två förbund har uteslutits och två nya har tillkommit under året. De nya förbunden kommer därför först med i kartläggningen 2022.



Avgränsningar

I alla undersökningar måste avgränsningar göras för att få jämförbara resultat. Det gör att resultaten inte alltid upplevs stämma med verkligheten. Vissa förbund söker affärsmässiga samarbeten som inte klassas som traditionell sponsring, medan andra förbund eftersträvar icke-traditionella samarbeten med näringslivet som ger ekonomiska möjligheter att sänka delar av kostnaderna för förbundet eller genomföra aktiviteter som ej skulle ha genomförts utan samarbetspartners. Enskilda event och tävlingar har stor betydelse för många förbund och dess ekonomi, men inkluderas inte som tidigare nämnts i denna sammanställning.

 

Fotnot 1: Bandyförbundets sponsring har de senaste två åren minskat kraftigt gentemot tidigare då de numera ser den redovisade intäkten från Aftonbladet som en rättighetsförsäljning. Deras största sponsorer är två materialleverantörer genom barteravtal.

Fotnot 2: Bangolfförbundet har en förhoppning om att deras sportchef kan avsätta mer tid framöver för att öka sponsorintäkterna.

Fotnot 3: Bordtennisförbundet har utelämnat namnet på en partner, men beloppet är inkluderat i svaret.

Fotnot 4: Bowlingförbundet har brutet verksamhetsår.

Fotnot 5: Brottningsförbundet vill inte uppge exakt siffra då det skulle röja uppgifter som är exklusiva för alla parter.

Fotnot 6: Castingförbundet har ökat tack vare sitt kastpoolskoncept.

Fotnot 7: Pandemin har stor påverkan på Fotbollförbundets befintliga samarbeten. Förbundet har tät dialog med partners för alternativa rättigheter eller kompensationer för utebliven leverans av rättigheter.

Fotnot 8: Friidrottsförbundet har enbart lämnat en prognos.

Fotnot 9: Siffrorna inkluderar ej Handbollsligan, SHE, eller EM 2020.

Fotnot 10: Förändringen jämfört med föregående år är föranledd av att Svenska Innebandyförbundet har upplåtit de kommersiella rättigheterna för Svenska Superligan till Föreningen Svenska Superligan.

Fotnot 11: Trots pandemin har Klätterförbundet fått en ny stor sponsor.

Fotnot 12: Svemo har inga sponsorer för förbundets verksamhet. Däremot finns sponsorer som riktar sig till deras grenar som motocross, enduro och speedway och då kopplat till viss typ av verksamhet som SM, EM, VM, ungdomsverksamhet, enstaka event och utvecklingsprojekt. Svemo centralt har valt att inte aktivt skaffa sponsorer då de sponsorpengar som finns tillgängliga behövs primärt hos förare, klubbar och tävlingsarrangörer.

Fotnot 13: Förbundet har tre verksamhetsdelar - Svenska Handikappidrottsförbundet, Sveriges Paralympiska Kommitté och Special Olympics Sweden – de kommersiella rättigheterna är uppdelade i dessa. Beloppet som anges är den totala summan.

Fotnot 14: Ökningen från föregående år beror på utökade avtal med befintliga partners.

Fotnot 15: Rugbyförbundet vill inte uppge exakt siffra då det skulle röja uppgifter som är exklusiva för alla parter.

Fotnot 16: Summan omfattar Alpint, Längdskidåkning, Freestyle, Skicross, Snowboard,

Speedskiing, Telemark, Backhoppning med Nordisk kombination, Rullskidåkning och Freeskiing.

Fotnot 17: Efter två VM guld och ett världsrekord i början av året tror Skridskoförbundet att sponsringen kommer öka under året. Dessutom har kälksport blivit en del av förbundet sedan Kälksportförbundets uteslutning.

Fotnot 18: Sedan Landhockeyförbundets uteslutning ingår landhockey i Svenska Amerikansk Fotbollsförbundet.



UTESLUTNINGAR OCH NYA FÖRBUND

Kälksportförbundets och Landhockeyförbundets uteslutning från Riksidrottsförbundet trädde i kraft den 1 januari 2021, vilket gör att de inte medverkar i årets lista. Landhockey som idrott är sedan december 2020 upptagen i Svenska Amerikansk Fotbollförbundet. Landhockeyförbundet arbetar just nu med ett större samgående som ska leda fram till ett gemensamt förbund, även tillsammans med Svenska Baseboll- och Softbollförbundet. Kälksportförbundets verksamhet finns sedan den 1 januari 2021 i Svenska Skridskoförbundet. Vid riksmötet i maj 2021 valdes Svenska Padelförbundet och Svenska Islandshästförbundet in som medlemmar i Riksidrottsförbundet. Dessa medverkar i listan nästa år.


| A-Ö | Kommentar | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 |

AKADEMISKA IDROTTSFÖRBUNDET

320 000 SEK (Minskning 80 000)

Sponsorer: Svenska Spel

BADMINTONFÖRBUNDET

1 250 000 SEK (Minskning 50 000)

Sponsorer: Uppsala kommun, Forza/Victor och Svenska Spel.

BANDYFÖRBUNDET

400 000 SEK (Oförändr.) Fotnot 1

Sponsorer: CCM och Craft.

BANGOLFFÖRBUNDET

<50 000 SEK (Oförändr.) Fotnot 2

BASEBOLL- OCH SOFTBOLLFÖRBUNDET

<50 000 SEK (Oförändr.)

BASKETBOLLFÖRBUNDET

8 300 000 SEK (Oförändr.)

Sponsorer: Adidas, Basketshop.se, Folksam, Loka, Svenska Spel, SJ, Scandic, Inprint och Kostministeriet.

BILJARDFÖRBUNDET

<50 000 SEK (Oförändr.)

BILSPORTFÖRBUNDET

7 900 000 SEK (Ökning 700 000, +9,7%)

Sponsorer: Förlag AB Albinsson & Sjöberg, Aros Sport Media, Auto racing, Europcar, Fanatec, First C, Folksam, Folkspel, Grand Travel, Hankook, HIQ, Huski, Inet, NeH, Motul, Märsta Förenade, Passionlab, Provins Insurans, Porsche, SBF Motorsport, Scandic, Skruvat och Svenska Spel.

BORDTENNISFÖRBUNDET

3 300 000 SEK (Ökning 1 300 000, +65%) Fotnot 3

Sponsorer: STIGA Sports AB, Hello Sweden Promotion AB, Karuu AB, Svenska Spel, Folkspel, SRB Travel Group AB, Köpings kommun och Destination Uppsala.

BOULEFÖRBUNDET

<50 000 SEK (Oförändr.)

BOWLINGFÖRBUNDET

110 000 SEK (Minskning 25 000) Fotnot 4

Sponsorer: Nordic Choice Hotels, Bygg Hemma, Polarpumpen, Enklare ekonomi, Chili och Trademax.

BOXNINGSFÖRBUNDET

<50 000 SEK (Oförändr.)

BROTTNINGSFÖRBUNDET

>300 000 SEK (Ökning >50 000) Fotnot 5

Sponsorer: Nike, Folksam, Nordic Choice, Viking Line, Puts & Tegel och Svenska Spel.

BUDO & KAMPSPORTFÖRBUNDET

1 300 000 SEK (Ökning 60 000, +4,8%)

Sponsorer: Svenska Spel

BÅGSKYTTEFÖRBUNDET

793 000 SEK (Ökning 418 000, +111%)

Sponsorer: Stenwallsgruppen och Svenska Spel.

CASTINGFÖRBUNDET

498 000 SEK (Ökning 423 000, +564%) Fotnot 6

Sponsorer: Svenska Spel, Region Blekinge, Riksidrottsförbundet och Sparbanken i Karlshamns näringslivsstiftelse.

CHEERLEADINGFÖRBUNDET

60 000 SEK (Ökning >10 000)

Sponsorer: Svenska Spel

CRICKETFÖRBUNDET

75 000 SEK (Oförändr.)

Sponsorer: Svenska Spel

CURLINGFÖRBUNDET

960 000 SEK (Ökning 110 000, +12,9%)

Sponsorer: Bauhaus, NeH, Swerock, Svenska Spel, Stricct Travel, Orsa Grönklitt, Brixly, och Destination Jönköping.

CYKELFÖRBUNDET

2 200 000 SEK (Minskning 300 000)

Sponsorer: PostNord, Pearl Izumi, Sportson och Enervit.

DANSSPORTFÖRBUNDET

<50 000 SEK (Oförändr.)

DARTFÖRBUNDET

<50 000 SEK (Oförändr.)

DRAGHUNDSPORTFÖRBUNDET

100 000 SEK (Minskning 50 000)

Sponsorer: Bozita Robur/Doggy AB

DRAGKAMPFÖRBUNDET

<50 000 SEK (Oförändr.)

DÖVIDROTTSFÖRBUNDET

200 000 SEK (Minskning 110 000)

Sponsorer: Craft, Allinsport, Dramaski, Ning AB och Teckenbro.

FLYGSPORTFÖRBUNDET

<50 000 SEK (Oförändr.)

FOTBOLLFÖRBUNDET

156 000 000 SEK (Minskning 11 000 000) Fotnot 7
Sponsorer: Svenska Spel, Adidas, Coca-Cola, Bauhaus, Folksam, ICA, Sportbladet, Volvo, Scandic, Swedbank, NeH, Carlsberg, Fabegé, Unilever, SJ, Jordelit, Björks Buss, Hörmann, Microsoft, Ownit, Estrella, Samsonite, EA Sports, Teknos, Kommunal, Ultimate Nordic, CTC, C-More, Mondelez, Panini, Björk & Boström, Mediatec, Cavaliere, Steve Perryman, Grand Travel Group, Expressbild, ISP, GML Sport, Gårdajohan, KSAB, Sandmaster, Llentab, Winn Marketing och Tress Sport.

FRIIDROTTSFÖRBUNDET

19 905 000 SEK (Ökning 1 860 000, +10,3%) Fotnot 8

Sponsorer: Atea, Bauhaus, Craft, Cytiva, Exakta, Eksjöhus, Evy Technology, Fabege, Folksam, Folkspel, Grand Travel, Hallmans, Hygiene of Sweden, Interbus, Intersport, ISP, Mabi, Nestle, Orrefors Kosta Boda, Prioritet Finans, Rasta, Scandic, Sundström Safety, Svenska Spel, Tallink Silja, Textilia och Unisport.

FRISBEEFÖRBUNDET

<50 000 SEK (Oförändr.)

FÄKTFÖRBUNDET

125 000 SEK (Oförändr.)

Sponsorer: Svenska Spel

GOLFFÖRBUNDET

24 000 000 SEK (Minskning 2 000 000)

Sponsorer: Achusnet, Ahlsell, Callaway, Cutter&Buck, Destination Gotland, Dormy, Enkla Elbolaget, Europcar, EVY Technoligies, IN/Golf, Foci, Folksam, Folkspel, Golf GameBook, Golfstore, Golftraveller, Granngården, Greatdays, HereWeGo, Kontorab, La Finca, Memira, MoreGolf Mastercard, Ping, Puma, Rewell, Scandic, Spendrups, LOKA, NAIA, SunBirdie, Swedbank, Svenska Spel, Vice och VW.

GYMNASTIKFÖRBUNDET

3 430 000 SEK (Minskning 770 000)

Sponsorer: Pensum, Svedea, Svenska Spel, Unisport, Scandic Hotel, Folkspel, Vera Sport, Craft och NeH.

GÅNG- OCH VANDRARFÖRBUNDET

<50 000 SEK (Oförändr.)

HANDBOLLFÖRBUNDET

32 000 000 SEK (Ökning 1 900 000, +6%) Fotnot 9

Sponsorer: Svenska Spel, CRAFT, XL-Bygg, BRING, Gjensidige, Geberit, Sparbanken Skåne, Lidl, Stena Recycling, Scandic, SJ, Carl Bennet AB, Tetra Pak, One Partner Group, Stadium, Rekomo, TicTac, Sundström Safety, Prioritet Finans, NEH, Grand Travel Group, MediRoyal, Rehaboteket, Sportspharma, Unisport, Simplicity, Smålandsbussen, SWEBAR, Maurten, Sparbanken Rekarne, Nätverket Svenska Framtidslandslaget och ISP – Arenareklam.

INNEBANDYFÖRBUNDET

7 000 000 SEK (Minskning 7 000 000) Fotnot 10

Sponsorer: Returpack/Pantamera, Folksam, PUMA, Klubbhuset, NeH, Europcar, Lidl, SJ, Newbody, Unihoc, Unisport, iQ fuel, FROMM, StarkRelation och Stricct Travel.

ISHOCKEYFÖRBUNDET

50 000 000 SEK (Minskning 9 000 000)

Sponsorer: Svenska Spel, Beijer Byggmaterial, CCM, Gjensidige Försäkringar, Scandic, Skoda, Addpro, Brothers, Café Bar, Enervit, Europcar, Gainomax, Grand Travel Group, Head & Shoulders, LiveArena, Mataki, Mercuri Urval, More print, NeH, Nocco, Prosharp, Ågrenshuset, SAS, Sportbladet, TIME Advokatbyrå, Upplevelseinstitutet, Västanhede Trafik och Taktik.

ISSEGLARFÖRBUNDET

<50 000 SEK (Oförändr.)

JUDOFÖRBUNDET

400 000 SEK (Oförändr.)

Sponsorer: SBI Sport och Svenska Spel.

KANOTFÖRBUNDET

350 000 SEK (Minskning 170 000)

Sponsorer: Svenska Spel, T2 Data och Nelo.

KARATEFÖRBUNDET

280 000 SEK (Minskning 357 500)

Sponsorer: Kaiten och Svenska Spel.

KLÄTTERFÖRBUNDET

1 700 000 SEK (Ökning 1 197 500, +238%) Fotnot 11

Sponsorer: LKAB, Dynafit och Svenska Spel.

KONSTÅKNINGSFÖRBUNDET

400 000 SEK (Minskning 50 000)
Sponsorer: Scanworld, Sporrong, Choice och Svenska Spel.

KORPEN

275 000 SEK (Oförändr.)

Sponsorer: Folksam Ömsesidig Sakförsäkring.

MOTORCYKEL- OCH SNÖSKOTERFÖRBUNDET

<50 000 SEK (Oförändr.) Fotnot 12

MÅNGKAMPFÖRBUNDET

<50 000 SEK (Oförändr.)

ORIENTERINGSFÖRBUNDET

3 400 000 SEK (Ökning 700 000, +26%)

Sponsorer: Bagheera, Idre Fjäll, Folksam, Silva, Fabege, Landshypotek Bank, Svenska Spel, Nordic Green Energy, Sportdoc (Ultimate Nordic AS), Nordenmark, Craft, ICEBUG och Garmin.

PARASPORTFÖRBUNDET

15 000 000 SEK (Minskning 1 178 930) Fotnot 13

Sponsorer: ATG, Folksam, Toyota, Sigma, SAS, JYSK, SKF, Uniqlo, Scandic, Grand Travel, NeH, Minnesota Communication, Vinge, Hemma kommunikationsbyrå, Isotop, Hear, Hallvarsson & Halvarsson, Svenska Spel, LRK AB, SHL och Lions.

RACERBÅTFÖRBUNDET

<50 000 SEK (Oförändr.)

RIDSPORTFÖRBUNDET

18 000 000 SEK (Ökning 500 000, +2,9%) Fotnot 14

Sponsorer: Folksam, ATG, Saab, Granngården, NEH, Equi Tours, Animo och Horseware.

RODDFÖRBUNDET

<50 000 SEK (Oförändr.)

RUGBYFÖRBUNDET

>175 000 SEK Fotnot 15

Sponsorer: Svenska Spel, Hyundai och Macron.

SEGLARFÖRBUNDET

1 000 000 SEK (Minskning 4 800 000)

Sponsorer: Ackert Reklam, North Sails, One Design Center, Marstrand Yachts AB, Marstrands Havshotell, Liros Scandinavia AB, Allen, Svenska Sjö AB och Trendmark AB.

SIMFÖRBUNDET

7 000 000 SEK (Ökning 600 000, +9,4%)

Sponsorer: Apolloresor, Arena, Scandic, Malmsten, Medley, Vansbrosimningen, NEH, Svenska Spel, Folkpool, Fabege, och Folkspel.

SKATEBOARDFÖRBUNDET

80 000 SEK (Minskning 20 000)

Sponsorer: Svenska Spel

SKIDFÖRBUNDET

125 000 000 SEK (Ökning 5 000 000, +4,2%) Fotnot 16

Sponsorer: AUDI, Bauhaus, Craft, Cramo, Forefront, GoodYear, Helly Hansen, Huski Wear, Infor, Life, Michelin, OBOS, re:member, Scania, SkiStar, Svenska Spel, Svenska Postkodlotteriet, Re:member, Thermia, Tenson, Vattenfall och Volkswagen mfl.

SKIDSKYTTEFÖRBUNDET

24 530 000 SEK (Ökning 750 000, +3,2%)

Sponsorer: Monitor, ATG, Fristads, Autoexperten och Optimera (huvudsponsorer). Stanley Security, Advisa, Jämtkraft, Volkswagen, DeWalt, Idre Fjäll, Swedemount och SJ (teamsponsorer).

SKOLIDROTTSFÖRBUNDET

320 000 SEK (Minskning 80 000)

Sponsorer: Svenska Spel

SKRIDSKOFÖRBUNDET

75 000 SEK (Oförändr.) Fotnot 17

Sponsorer: JAKO/HF Sport AB

SKYTTESPORTFÖRBUNDET

800 000 SEK (Ökning 400 000, +100%)

Sponsorer: Nammo Lapua Oy, Stadium/Umbro och Svenska Spel.

SPORTDYKARFÖRBUNDET

<50 000 SEK (Oförändr.)

SQUASHFÖRBUNDET

120 000 SEK (Ökning 40 000, +50%)

Sponsorer: Eye

STYRKELYFTFÖRBUNDET

<50 000 SEK (Oförändr.)

SVENSKA AMERIKANSK FOTBOLLFÖRBUNDET

145 000 SEK (Ökning 20 000, +16%) Fotnot 18

Sponsorer: Svenska Spel

TAEKWONDOFÖRBUNDET

175 000 SEK (Oförändr.)

Sponsorer: Svenska Spel

TENNISFÖRBUNDET

2 000 000 SEK (Minskning 1 100 000)

Sponsorer: Gjensidige Försäkringar, RS Sports AB, Volkswagen, Svenska Spel, Tretorn /Adidas, Office Network, Ledenergy Nordic, VMI och Quality Team.

TRIATHLONFÖRBUNDET

1 500 000 SEK (Oförändr.)

Sponsorer: Trimtex, Apollo, Scandic, RF/Svenska Spel och ON skor.

TYNGDLYFTNINGSFÖRBUNDET

<50 000 SEK (Oförändr.)

VARPAFÖRBUNDET

112 500 SEK (Oförändr.)

Sponsorer: Svenska Spel och Sportalliansen.

VATTENSKID & WAKEBOARDFÖRBUNDET

155 000 SEK (Ökning 5 000, +3,3%)

Sponsorer: Svenska Spel och Craft.

VOLLEYBOLLFÖRBUNDET

600 000 SEK (Ökning 480 000, +400%)

Sponsorer: Mikasa, BaseSport, Svenska Spel och Genius Sports.

10 största

De största förbunden, sponsorintäkter i kr

1. Fotbollförbundet 156 000 000 SEK

2. Skidförbundet 125 000 000 SEK

3. Ishockeyförbundet 50 000 000 SEK

4. Handbollförbundet 32 000 000 SEK

5. Skidskytteförbund.(6) 24 530 000 SEK

6. Golfförbundet (5) 24 000 000 SEK

7. Friidrottsförbundet 19 905 000 SEK

8. Ridsportförbundet 18 000 000 SEK

9. Parasportförbundet 15 000 000 SEK

10. Basketbollförbund. (ny) 8 300 000 SEK

Totalt 472 735 000 SEK vilket kan jämföras med 502 458 930 SEK förra året (ny på listan eller förra årets placering i parentes).

+ ökar mest

Dessa förbund har ökat sponsringsintäkterna mest mellan 2020 och 2021 i reella tal
1. Skidförbundet (2) 5 000 000

2. Handbollförbundet (4) 1 900 000

3. Friidrottsförbundet (10) 1 860 000

4. Bordtennisförbund. (ny) 1 300 000

5. Klätterförbundet (ny) 1 197 500

6. Skidskytteförbundet (5)    750 000

7. Bilsportförbundet           700 000

7. Orienteringsförbundet (8)  700 000

9. Simförbundet (ny)    600 000

10. Ridsportförbundet (6)    500 000

Totalsumman för dessa tio förbund är 14 507 500 SEK vilket kan jämföras med förra året då summan var 44 098 930 SEK för de tio främsta förbunden (ny på listan eller förra årets placering i parentes).

% ökar mest

Dessa förbund har ökat sponsringsintäkterna mest mellan 2020 och 2021 i procent

1. Castingförbundet (ny) 564%
2. Volleybollförbundet (ny) 400%
3. Klätterförbundet (6)    238%

4. Bågskytteförbundet (2) 111%

5. Skyttesportförbund. (10)100%

6. Bordtennisförbundet (ny) 65%
7. Squashförbundet (ny)     50%
8. Orienteringsförbund. (5) 26%

9. Svenska Amer. Fotboll. (ny) 16%

10. Curlingförbundet (ny)  12,9%

Cheerleadingförbundet går från noll kronor eller mindre än 50 000 kronor till över gränsen på 50 000 kronor och har därmed inga siffror från 2020 att jämföra med. Brottningsförbundets ökning är inte helt officiell och kan inte jämföras med 2020 (ny på listan eller förra årets placering i parentes).

Annons

Ads

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå