"Idrott bidrar inte enbart till förbättrad folkhälsa och ökad gemenskap, utan för oss i Mora kommun, även till ökad inflyttning." Det säger Anna Hed i februari månads debattinlägg. Anna är kommunstyrelsens ordförande i Mora och ordförande i SKR:s beredning "Tillväxt och regional utveckling."
- La Liga 23/24
Fotboll - visas på TV4 Play
Spanien, 11/8 - 20/5 - Premier League 23/24
Fotboll - visas på Viaplay
Klicka på Premier League för länk till spelschema, 12/8 - 19/5 - Bundesliga 23/24
Fotboll - visas på Viaplay
Klicka på Bundesliga för länk till spelschema, 18/8 - 19/5 - Serie A 23/24
Fotboll - visas på TV4/Cmore
Italien, 20/8 - 26/5 - SM-slutspel Ishockey
Ishockey - visas på TV4 Play
Klicka på SM-slutspel Ishockey för länk till spelschema, 12/3 - 6/5
VI FÖLJER
Centrum för idrottsevenemang
- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige
Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning
Den Osynliga Handen
- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.
Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.
Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap
Idrottsplats.se
- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist
Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund
Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia
- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet
Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler
Se även under fliken Aktuella länkar
• Sponsringsläget i förbunden • Sponsringsläget i förbunden •
Sponsringsläget i förbunden 2018
2018 ökar sponsringen kraftigt i flera förbund, och störst ökning gör Skidförbundet med hela 24 miljoner kronor. Samtidigt fortsätter klyftan mellan de tio förbund som drar in mest i sponsring och övriga 61 specialistförbund att växa.
Sport & Affärer har genomfört sin årliga kartläggning av specialidrottsförbundens sponsorarbete sedan 2007, och för varje år har den totala summan för de tio största förbunden ökat. Skidförbundet gör en kraftig ökning, som enligt förbundet beror på att värdet för tv- och marknadsrättigheter har ökat, men även utan deras rekordsiffror sker en stor ökning. I år landar den totala summan för de tio främsta förbunden på 469,9 miljoner kronor, vilket är en ökning på 43,5 miljoner kronor. Noterbart är att Fotbollsförbundet, som har störst sponsorintäkter, för första gången inte ökar.
26 förbund ökar sin sponsring, vilket är bättre än både 2017 (18 förbund) och 2016 (22). I många av de små förbunden handlar det framförallt om ökad sponsring från Svenska Spel. Handbollförbundet och Golfförbundet befäster sina platser på topp5 över de förbund som drar in mest sponsorpengar. Handbollförbundet som nästa år lär uppleva effekterna av årets VM-succé ökar med 4,7 miljoner medan Golfförbundet ökar med 3 miljoner kronor. Skidskytteförbundet står för den tredje största ökningen på 4,1 miljoner kronor, en ökning med hela 31 procent mot 2017.
Procentuellt gör Tyngdlyftningsförbundet (300%), Tennisförbundet (212,5%) och Gymnastikförbundet (128,6 %) störst ökningar. Endast nio förbund minskar sin sponsring, vilket är färre än 2017 (13 förbund), men fler än 2016 (8). Det återstår att se om OS-resultaten 2018 kan påverka enskilda förbunds sponsring 2019.
Så här har undersökningen gått till
Sport & Affärer har för tolfte året i rad kartlagt sponsorläget i de 71 svenska specialidrottsförbunden utifrån följande kriterier:
• Beloppet eller värdet skall uppgå till minst 50 000 SEK per år.
• Rabatter eller så kallade ”kick-backs” skall även det ge förbundet minst 50 000 SEK per år.
• Sponsorer av enskilda evenemang eller tävlingar (SM-sponsorer eller liknande) räknas inte med, utan intäkterna/värdet skall finansiera förbundets övergripande verksamhet.
Vi redovisar som vanligt den beräknade totalintäkten för 2018 från sponsring och kommersiella samarbeten för förbunden, som den uppskattats av förbunden själva. De sponsorintäkterna som har redovisats finansierar förbundets övergripande verksamhet. Vi har valt att redovisa alla sponsorer utan inbördes ordning i storlek eller värde.
Avgränsningar
I alla undersökningar måste avgränsningar göras för att få jämförbara resultat. Det gör att resultaten inte alltid upplevs stämma med verkligheten. Vissa förbund söker affärsmässiga samarbeten som inte klassas som traditionell sponsring, medan andra förbund eftersträvar icke-traditionella samarbeten med näringslivet som ger ekonomiska möjligheter att sänka delar av kostnaderna för förbundet eller genomföra aktiviteter som ej skulle ha genomförts utan samarbetspartners. Enskilda event och tävlingar har stor betydelse för många förbund och dess ekonomi, men inkluderas inte som tidigare nämnts i denna sammanställning.
Fotnot 1: Bowlingförbundet har brutet verksamhetsår. Förhandlingar pågår med företag.
Fotnot 2: Brottningsförbundet vill inte uppge exakt siffra då det skulle röja uppgifter som är exklusiva för alla parter.
Fotnot 3: Har ambition att hitta externa partners och finansiärer, men det är oklart om de hinner det redan 2018.
Fotnot 4: Förhandlingar pågår med företag
Fotnot 5: Ökningen beror på att Gymnastikförbundet har fått två nya sponsorer.
Fotnot 6: Ytterligare sponsorer finns som har uppfyllt kriterierna men de vill inte synas.
Fotnot 7: Under 2018 sjösätter Korpen ett nytt system där alla korpföreningars medlemmar, cirka 125 000 personer, ska samlas. Möjlighet att kommunicera med alla medlemmar tros kunna attrahera nya partners.
Fotnot 8: Svemo har inga sponsorer för förbundets verksamhet. Däremot finns sponsorer som riktar sig till deras grenar som motocross, enduro och speedway och då kopplat till viss typ av verksamhet som SM, EM, VM, ungdomsverksamhet, enstaka event och utvecklingsprojekt. Svemo centralt har valt att inte aktivt skaffa sponsorer då de sponsorpengar som finns tillgängliga behövs primärt hos förare, klubbar och tävlingsarrangörer.
Fotnot 9: Förbundet har tre verksamhetsdelar - Svenska Handikappidrottsförbundet, Sveriges Paralympiska Kommitté och Special Olympics Sweden – de kommersiella rättigheterna är uppdelade i dessa. Beloppet som anges är den totala summan.
Fotnot 10: Omsättningen har ökat på grund av att värdet av tv- och marknadsrättigheter har ökat. Summan omfattar Alpint, Längdskidåkning, Freestyle, Skicross, Snowboard,
Speedskiing, Telemark, Backhoppning med Nordisk kombination, Rullskidåkning och Freeskiing.
Fotnot 11: Förbundet har stora förhoppningar på ökning 2019.
Fotnot 12: Ökningen är enligt Tennisförbundet en blandning av hårt arbete och att företagen börjar bli mer intresserade av att synas med tennis.
Fotnot 13: Förhandlingar pågår med företag.
Fotnot 14: Volleybollförbundet vill inte uppge exakt siffra då det skulle röja uppgifter som är exklusiva för alla parter.
| A-Ö | Kommentar |
2024 |
2023 |
2022 |
2021 |
2020 |
2019 |
2018 |
2017 |
2016 |
2015 |
2014 |
2013 |
2012 |
2011 |
2010 |
<50 000 SEK (Oförändr.)
1 300 000 SEK (Ökning 294 000, +29,2%)
Sponsorer: Uppsala kommun, RSL, Svenska Spel, Uppsala Gymnasieboende och Mapema.
7 200 000 SEK (Minskning 600 000)
Sponsorer: Svenska Spel, Reebok/CCM, Påhlsons Reklam, Scandic Hotel, P&M Sales, SP Fönster och Grand Travel.
<50 000 SEK (Oförändr.)
<50 000 SEK (Oförändr.)
8 300 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Bonnierförlagen, Loka, SJ, Scandic, Folksam, Spalding, Stadium, Mediroyal, Inprint, Postkodstiftelsen och Molten.
<50 000 SEK (Minskning 120 000)
2 500 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Förlags AB Albinsson och Sjöberg, Skruvat AB, Folksam, Folkspel, Autoracing, Europcar, Svenska Spel, NeH och SBF Motorsport AB.
<50 000 SEK (Oförändr.)
1 800 000 SEK (Minskning 200 000)
Sponsorer: Sponsorer: STIGA Sports AB, Hello Sweden promotion AB, Svenska Spel, Folkspel, SRB Travel Group AB och Köpings kommun.
<50 000 SEK (Oförändr.)
100 000 SEK (Oförändr.) Fotnot 1
Sponsorer: Nordic Amusement Group
<50 000 SEK (Oförändr.)
>150 000 SEK (Oförändr.) Fotnot 2
Sponsorer: NeH AB, Folksam och Puts & Tegel i Örebro AB.
<50 000 SEK (Oförändr.)
50 000 SEK (Ökning 50 000)
Sponsorer: XL-Bygg
75 000 SEK (Ökning 75 000) Fotnot 3
Sponsorer: Svenska Spel
<50 000 SEK (Oförändr.)
625 000 SEK (Ökning 25 000, +4,2%)
Sponsorer: Swerock, Stjärnägg, 361° och Svenska Spel.
5 000 000 SEK (Ökning 1 000 000, +25%)
Sponsorer: PostNord, Sportson, Nordic Choice, Gotland Sports Academy, POC och Enervit.
175 000 SEK (Ökning 175 000)
Sponsorer: Svenska Spel
<50 000 SEK (Oförändr.)
250 000 SEK (Minskning 50 000)
Sponsorer: Doggy
<50 000 SEK (Oförändr.)
60 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: PAB Press
<50 000 SEK (Oförändr.)
160 000 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Svenska Spel, Adidas, Scandic, Aftonbladet, Swedbank, Carlsberg, Coca-Cola, Mondelez, Malaco, Folksam, Intersport, Ricoh, SJ, Fabege, ICA, Volvo, Folkspel, Academic Work, Kiwa Inspecta, Estrella, Hertz, Cloetta, Netrelations, Björk & Boström, Spectrum Brands, Mediatec, Cavaliere, Steve Perryman, TMG Tabergs, Leeads, Grand Travel, LA Travel, Privab, Svensk Jordelit, Kontorab, Björks Buss, Orkla Food, Electronic Arts, Expressbild, Panini, Kommunalarbetarförbundet, ISP, Hörmann, Arkitektkopia, Skånefrö, GML Sport, Gårdajohan, KSAB Konstgräs, Polytan, Trafik & Fritid och Sandmaster.
17 410 000 SEK (Ökning 1 150 000, +7,2%)
Sponsorer: Bauhaus, Folksam, Citygross, Atea, Craft, Berendsen, Folkspel, Hygien of Sweden, Tallink Silja, Umara, Arkitektkopia, Grand Travel, Sporrong, Scandic, ISP, Prioritet Finans, Kosta Boda Orrefors, Texet, Intersport, SJ, BRA, Sundström Safety, Mabi, Bliz, Sun Maid, Svenska Spel, One Partner Group, Teknos, Rekomo, Sievi, Sofiero Kafferosteri och Interbus.
<50 000 SEK (Oförändr.)
62 500 SEK (Minskning 62 500)
Sponsorer: Svenska Spel
25 000 000 SEK (Ökning 3 000 000, +13,6%) Fotnot 4
Sponsorer: Folksam, MoreGolf, Ahlsell, Callaway, Swedbank, Skandia, Golfstore, Dormy, Puma, Cutter&Buck, Skistar, Volkswagen, Henrik stensson eyewear, Kontorab, Hertz, Scandic, Europcar, Mabi, Folkspel, Svenska Spel, Golf plaisir, Oscar jacobson och TomTom.
3 200 000 SEK (Ökning 1 800 000, +128,6%) Fotnot 5
Sponsorer: Stadium, Vera Sport, Pensum, Svedea, LEG, Unisport, Scandic Hotels, Svenska Spel, Catea och Folkspel.
<50 000 SEK (Oförändr.)
22 500 000 SEK (Ökning 4 700 000, +26,4%)
Sponsorer: Svenska Spel, KEMPA, XL-Bygg, BRING, Scandic, SJ, NEH, Grand Travel Group, Rehband, Geberit, Gjensidige, Sparbanken Skåne, Simplicity, Sparbanken Rekarne,
Ricoh, Nätverket Svenska Framtidslandslaget och ISP – Arenareklam.
12 500 000 SEK (Ökning 500 000, +4,2%)
Sponsorer: Svenska Spel, Returpack/Pantamera, Försvarsmakten, Folksam, Ford, Team Sportia, XRcise, NeH, Newbody, Unihoc, Unisport och MABI.
67 420 000 SEK (Ökning 2 670 000, + 4,1%)
Sponsorer: Aftonbladet, Bauer Media Group, Bauhaus, Café Bar, CCM, Enervit, Europcar, Grand Travel, Intersport, ITF, Leader Foods, Live Arena, Mataki, Mercuri Urval, NeH, Nocco, Norrmejerier Passion lAB, Proctor & Gamble, Pour, Pro Sharp, SAS, Scandic, Skoda, Sportivity, Svedea, Svenska Spel, Time Advokatbyrå, Traveller Buss, TV & Radio, Upplevelseinstitutet och Ågrenshuset.
<50 000 SEK (Oförändr.)
400 000 SEK (Ökning 400 000)
Sponsorer: SBI Sport och Svenska Spel
370 000 SEK (Ökning 70 000, +23,3%) Fotnot 6
Sponsorer: Errea Sport och Nelo.
500 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Kaiten
<50 000 SEK (Minskning 50 000)
450 000 SEK (Ökning 150 000, +50%)
Sponsorer: Scanworld, Sporrong och Choice.
550 000 SEK (Ökning 100 000, +22,2%) Fotnot 7
Sponsorer: Svenska Spel och Folksam.
<50 000 SEK (Oförändr.)
<50 000 SEK (Oförändr.) Fotnot 8
<50 000 SEK (Oförändr.)
1 450 000 SEK (Ökning 150 000, +11,5%)
Sponsorer: Folksam, Team Sportia, Nordenmark, Nordic Green Energy, Idre Fjäll, Bagheera, Silva, Sportdoc (Svea Medical Sport) och Knowit.
10 700 000 SEK (Ökning 2 200 000, +25,9%) Fotnot 9
Sponsorer: Sveriges Paralympiska Kommitté Huvudsponsorer – ATG, Folksam, ICA och Toyota samt Kone, SKF, Jysk och Svensk Adressändring som sponsorer. Officiella Leverantörer: H&M, Scandic, Adecco och Grand Travel.
Svenska Parasportförbundet Huvudsponsorer – Folksam, ICA och ATG samt Kone, SKF, Svensk Adressändring och Jysk som sponsorer. Officiella Leverantörer: Scandic, Hemma Kommunikationsbyrå och Grand Travel. Special Olympics Huvudsponsor: ICA, Sponsorer: Hemma Kommunikationsbyrå och Partner: Scandic, Grand Travel och PGM.
<50 000 SEK (Oförändr.)
14 000 000 SEK (Ökning 1 000 000, +7,7%)
Sponsorer: Folksam, ATG, Saab, Resia, Leksands Knäckebröd, LRF, NEH, Nordic Choice Hotels, Equi Tours, Animo och Granngården.
150 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Enjoy Sport Sverige AB
<50 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Musto/Sebago, Wallenius Wilhelmsen, Volvo, Harken, Liros mfl.
6 000 000 SEK (Minskning 1 500 000)
Sponsorer: Apolloresor, Arena, Scandic, Malmsten, Medley, Svenska Resebolaget, Luma Eatery, Acess Rehab, Vansbrosimningen, NEH och Svenska Spel.
<50 000 SEK (Oförändr.)
123 000 000 SEK (Ökning 24 000 000, +24,2%) Fotnot 10
Sponsorer: Vattenfall, AUDI, Bauhaus, Bliz Eyeware, Bra Flyg, Craft, Coca-Cola, Goldwin, Forefront, GoodYear, Helly Hansen, ICA, Life, McDonalds, Michelin, OBOS, Nocco, re:member, Scania, SkiStar, Svenska Postkodlotteriet, Tenson, Weber, Volkswagen mfl
17 360 000 (Ökning 4 100 000, +31%)
Sponsorer: Huvudsponsorer: Fristads och Skånska Byggvaror. Teamsponsorer: STANLEY Security, DEWALT, SJ, IFS, BIG Travel, Serneke och Adidas. Officiella samarbetspartners: Hestrahandsken, BMW, Europcar, BRA Flyg, Polar, Idre Fjäll, MoreSpace, WIST Last & Buss, Maurten, SportsGym, Concept och Restaurang Arctura.
<50 000 SEK (Oförändr.) Fotnot 11
<50 000 SEK (Minskning 200 000)
300 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Norma/Gyttorp, Stadium/Umbro.
100 000 SEK (Ökning >50 000)
Sponsorer: Svenska Spel
100 000 SEK (Minskning 50 000)
Sponsorer: Dunlop
<50 000 SEK (Oförändr.)
125 000 SEK (Ökning 125 000)
Sponsorer: Svenska Spel
200 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Nippon Sport
3 750 000 SEK (Ökning 2 550 000, +212,5%) Fotnot 12
Sponsorer: Elite Hotels (ny), Gjensidige, Tretorn, Adidas (ny), Prince, Volkswagen (ny), Svenska Spel (ny), Europcar (ny), VMI och Quality Team.
2 750 000 SEK (Oförändr.) Fotnot 13
Sponsorer: Danske Invest, Vattenfall, Apollo och Scandic.
200 000 SEK (Ökning 150 000, +300%)
Sponsorer: Eleiko Sport
<50 000 SEK (Oförändr.)
<50 000 SEK (Oförändr.)
>100 000 SEK (Ökning <100 000) Fotnot 14
Sponsorer: Mikasa och Svenska Spel.
10 största
10 största 2018
De största förbunden, sponsorintäkter i kr
1. Fotbollförbundet 160 000 000 SEK
2. Skidförbundet 123 000 000 SEK
3. Ishockeyförbundet 67 420 000 SEK
4. Golfförbundet 25 000 000 SEK
5. Handbollförbundet 22 500 000 SEK
6. Friidrottsförbundet 17 410 000 SEK
7. Skidskytteförbundet 17 360 000 SEK
8. Ridsportförbundet 14 000 000 SEK
9. Innebandyförbundet 12 500 000 SEK
10. Parasportförbundet 10 700 000 SEK
Totalt 469 890 000 SEK vilket kan jämföras med 426 360 000 SEK förra året. Inga förändringar i listan (då hade ny på listan eller förra årets placering stått i parentes).
+ ökar mest
+ Ökar mest 2018
Dessa förbund har ökat sponsringsintäkterna mest mellan 2017 och 2018 i reella tal
1. Skidförbundet (2) 24 000 000
2. Handbollförbundet (9) 4 700 000
3. Skidskytteförbundet (5) 4 100 000
4. Golfförbundet (ny) 3 000 000
5. Ishockeyförbundet (4) 2 670 000
6. Tennisförbundet (ny) 2 550 000
7. Parasportförbundet (ny) 2 200 000
8. Gymnastikförbundet (ny) 1 800 000
9. Friidrottsförbundet (ny) 1 150 000
10. Cykelförbundet (ny) 1 000 000
10. Ridsportförbundet (3) 1 000 000
Totalsumman för tio förbund (har bara inkluderat en nummer 10) är 47 170 000 vilket kan jämföras med förra året då summan var 20 685 000 SEK för de tio främsta förbunden (ny på listan eller förra årets placering i parentes). Även exklusive Skidförbundets resultat ökade totalsumman.
% ökar mest
% Ökar mest 2018
Dessa förbund har ökat sponsringsintäkterna mest mellan 2017 och 2018 i procent
1. Tyngdlyftningsförbundet 300%
2. Tennisförbundet 212,5%
3. Gymnastikförbundet 128,6 %
4. Konståkningsförbundet 50%
5. Skidskytteförbundet 31 %
6. Badmintonförbundet 29,2%
7. Handbollförbundet 26,4%
8. Parasportförbundet 25,9%
9. Cykelförbundet 25%
10. Skidförbundet 24,2 %
Sportdykarförbundet och Volleybollförbundet ökar, men eftersom deras avtal är konfidentiella går det inte säga hur mycket de ökar i procent. Bågskytteförbundet, Castingförbundet, Danssportförbundet, Judoförbundet och Svenska amerikanska fotbollsförbundet går från mindre än 50 000 kronor till över gränsen 50 000 kronor och kan inte jämföras med 2017.