Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Karins krönika

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Stefans krönikor

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Patetisk politisk feghet

"Hur länge ska den politiska och journalistiska lekstugan fortsätta när det gäller att bedöma om Sverige ska fullfölja ansökan om vinter-OS 2026? Hur länge ska argumenten i lekstugan baseras på ”fake news” snarare än fakta? Varför kan vi inte skapa en seriös diskussion som är värdig ett land som håller miljömässig och social hållbarhet högt liksom anställningsvillkor och ”fair trade” aspekter. Faktorer som idag utgör kärninnehållet i IOC:s (Internationella Olympiska Kommitténs) regelsystem för framtida OS-ansökningar". Så inleder Peter Rohmée oktober månads debattinlägg. Peter är expert på de stora idrottsevenemangens samhällseffekter.

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER


Centrum för idrottsevenemang

- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
 

Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.

Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Mr Bister
- Bitsk blogg om sport, främst fotboll på Vi Tippas hemsida

Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia


Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

EXKLUSIV RAPPORT FRÅN EMPOWER 2018

 

  Sport & Affärer var som enda svenska tidning exklusivt inbjuden till konferensen Empower 2018 i London. Jämställdhet stod på agendan och den färska rapporten ”Where are all the women?” presenterades inför över 200 deltagare. Jämställdhetsfrågan har ett momentum och står högt på agendan inom idrotten, mediebranschen och bland sponsorer. Samtidigt är det en lång utvecklingsresa kvar sett till strukturer, kultur och resursfördelning innan idrotten är framme vid målet att vara jämställd.

  Judy Murray(bilden nedan), känns namnet bekant? Hon är mamma till Andy Murray, Skottlands och en av Storbritanniens främste tennisspelare genom tiderna och vinnare av Wimbledon. Judy berättade hur hon fick slå sig fram till att bli internationell tränare i en skotsk tennismiljö med präglad av manliga strukturer och normer. Hon fick ta kampen med förbundet, finansiärer, media och självaste Boris Becker - som i en tidningskrönika gav tipset till Andy att droppa sin mamma som coach för att kunna vinna en Grand Slam. Det är Judy som öppnar upp konferensen inför en fullsatt lokal på London Museum. Publiken utgjordes av över 90 procent kvinnor.

 Bakom Empower 2018 står organisationen Women in Sport som sedan länge verkar för att lyfta frågan om jämställdhet och idrott ur flera perspektiv. Inom ramen för ett EU-finansierat projekt har rapporten ”Where are all the women?” tagits fram som har undersökt damidrottens synlighet i media. Mätningar av idrotters tid i TV har genomförts i Storbritannien, Sverige, Grekland, Rumänien och Malta. Siffrorna visar på att damidrott syns betydligt mindre än herridrott.


- Vi kan se hur kvaliteten av mediebevakningen av damidrott inom tv, webb och press har förbättrats. Det stora gapet mellan herridrott och damidrott ligger i kvantiteten av sport som syns i media. För att lyfta intresset för damidrotter handlar det om att få mer utrymme i fria kanaler för att nå många människor kontinuerligt.
säger Mike Wragg, globalt analysansvarig på Nielsen Sports.

- Vi kan även se att det finns ett stort växande intresse för damidrott. Intresset för damfotboll i Storbritannien har ökat från 20 till 37 procent under perioden 2013 - 2018. Senaste fem åren har antalet sponsoravtal för damidrott ökat med 37 procent och den ekonomiska nivån med nära 50 procent. Det visar på ett intresse även i marknaden.

 I en paneldiskussion under rubriken ”Where are all the women?” betonades vikten av medias roll. Den brittiska tv-kanalen Channel 4 har gått i bräschen och nådde stora framgångar med Uefa Euro Women 2017.

 - Vi sökte efter något som kunde bli en hit och valde att sända från sommarens Fotbolls-EM. Intresset för internationell damfotboll är växande och England hade ett starkt lag. TV-siffrorna var fantastiska och fyra miljoner såg Englands semifinal, vilket var rekord för damfotboll i Storbritannien. Satsningen gav en Halo-effekt till kanalen som helhet under EM-perioden, förklarade, Stephen Lyle, ansvarig för sport på Channel 4.

Sport England - den brittiska motsvarigheten till Riksidrottsförbundet - genomför undersökningen ”Active People Survey”. Undersökningen visade att två miljoner färre kvinnor deltar i idrott än män. Det trots att 75 procent av kvinnor och tjejer i åldern 14–40 säger att det skulle vilja motionera mera . Det mynnade ut i den prisbelönta reklamkampanjen ”This Girl Can” som vunnit en rad utmärkelser och bygger på vanliga tjejer och kvinnors idrottande och motionerande.

- Vi valde att lyfta fram vanliga tjejer i kampanjens budskap, bilder och filmer. När du ser elitidrott och kvinnliga elitidrottare kan du få inspiration av upplevelsen och prestationen, men du kanske inte ser inte dig själv idrotta. ”This Girl Can” handlar om att du som tjej ser någon som ser ut som du och gör något som du kan. I kampanjen har sociala medier spelat en mycket viktig roll och vikten av att inte känna sig bedömd, säger Jennie Price, vd för Sport England(bilden nedan).


  Inom cykling pågår initiativ för att göra sporten mer jämställd.
 Den mest uppmärksammade kampanjen är cykelteamet ”J-1”. Teamet består av enbart av kvinnor och kör samma sträckning av Tour De France i anslutning till loppet. Numera står Skoda för support till teamet som är en tung och tongivande sponsor inom cykelsporten. Under årets tour fick teamet även draghjälp under en av sträckorna av paralympiern Dame Sarah Storey.

- Skoda har satt ljus på jämställdhet inom proffscykling som är en av de mest ojämnställda sporterna. Det pågår ett arbete med att få med kvinnor i Tour de France. Vad jag har förstått så kommer det ske förändringar 2020 inom cykelsporten enligt det internationella cykelförbundet, berättade Dame Sarah Storey, 14-faldig guldmedaljör i simning och cykel som representerade Skoda tillika officiell partner till Empower 2018.

  Från Sverige kom representanter från organisationen Girls in Sport som medverkat i projektet och rapporten ”Where are all the women?”.

- Vi behöver fortsätta arbeta för att få jämställda strukturer inom idrotten där mannen inte är normen. Det gäller i synnerhet i media och här har Public Service ett viktigt uppdrag. Jag tycker media ska spegla samhället och det gör det inte när vi ser så många fler män än kvinnor i media i samband med sportsändningar, säger Anna-Karin WaenerlundGirls in Sport och lyfte fram ett exempel från Vasaloppet.

- Det har alltid varit män som varit flygande reportrar och intervjuat deltagare i spåret under Vasaloppet. I år beslutade producenten att det skulle vara två kvinnor som skulle göra det uppdraget. TV-publiken fick se kvinnor precis som de är när de åker nio mil på skidor genom att vara rödmosiga i ansiktet, svettiga och snoriga. Det kan vara lite otäckt att utmana stereotyper, men det är viktigt och vi har ett ansvar att göra det inom sporten för att flytta samhället framåt.

 

 Paneldeltagarna var överens om att det finns ett momentum för damidrott. Fotbolls-VM i Frankrike sommaren 2019 lyftes fram som mästerskapet då intresset från media, publik och sponsorer tar ett tigersprång framåt. Det lär bana väg för ökad jämställdhet inom världens största sport och idrotten generellt.

Jennie Price summerade vägen framåt för ökad representation med följande ord:
- Vi kan inte vara det vi inte kan se. Ska vi nå ökad jämställdhet och representation måste tjejer och kvinnor synas och synliggöras. Det gäller alltifrån att få utrymme i media, att vara kommentatorer, experter, ledare, tränare och inte minst se sig själva idrotta.

 

 Sport & Affärer kommer att öka bevakningen av området idrott och jämställdhet. Håll ögonen öppna för fler artiklar på webben och i den tryckta versionen. Under 2019 kommer nummer 2(vecka 23) specifikt att ha damidrott och jämställdhet som huvudtema med belysning av ämnet ur flera perspektiv och infallsvinklar.

 

Text: JOHAN THORÉN

 

Datum: 2018-11-09

Rand

Kommentera gärna artikeln »

Rand

Annons

Ads

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå