Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Karins krönika

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Stefans krönikor

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

OS 2026 till Sverige – ger många vinnare

"Det finns många missuppfattningar och myter kring vad ett vinter-OS och Paralympics skulle kosta och vad det skulle betyda för svenska skattebetalare. Så låt mig förklara hur spelen blir en vinstaffär för den svenska staten."
inleder Peter Reinebo juni månads debattiinlägg. Peter är verksamhetschef vid Sveriges Olympiska Kommitté.

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER


Centrum för idrottsevenemang

- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
 

Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.

Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia


Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

All-time high för svensk sponsring men är den jämställd?

Krönika av Uno Grönkvist

Svensk sponsring uppgår till 7,2 miljarder kr om året enligt Institutet för Reklam- och Mediemätningar IRM. Det innebär all-time high med drygt nio procent av de totala marknadsinvesteringarna. Som en jämförelse kan nämnas att företagen satsar mer på sponsring än på TV-reklam, något som förmodligen kommer som en överraskning för många.

 

 Sponsring har på några få decennier utvecklats från något märkvärdigt, nästan exotiskt, till en vardagsföreteelse. Därför uppmärksammas den här verksamheten allt mera sällan i medierna och t o m rekordavtal smyger oftast omärkligt förbi. Annat var det förr! Jag betraktades som guru inom det här området, var ordförande för Svenska sponsringsföreningen, skrev fyra böcker i ämnet och for land och rike runt och föreläste om hur idrotten skulle agera för att få sponsorer och företagen för att få avkastning på placerade pengar.

 

 Men fortfarande händer det att det dyker upp intressanta notiser om sponsring. Först ut var Fair Pay, en stiftelse som jag aldrig hört talas om tidigare. Målet är att alla som idrottar ska få göra det på lika villkor. Det innebär bl a att sponsorpengarna bör fördelas jämställt .

 

 Så är det inte, påpekar stiftelsen. 80 procent går till männen och det är orättvist eftersom nästan lika många kvinnor idrottar (48 procent). Den ekonomiska ojämlikheten måste elimineras, menar Fair Pay. I ett uttalande slår man fast att tjejerna får det som dom är värda först när de förtjänar det. Grabbarna får det långt tidigare.

 

 En krass kommentar kan vara att ingen, oavsett kön, bör få det förrän dom är värda det! Sponsring ska handla om win-win och det är idrottsprestationerna som utlöser sponsringsavtalen.

 

 En artikel samma vecka handlade om reklamrättigheterna på en skidhjälm. Den tillhör den norske alpiniststjärnan Henrik Kristoffersen som gått till domstol för att få ha reklam på den för sin personliga sponsor Red Bull. Norska skidförbundet hävdar att reklamplatsen tillhör dom och att alla landslagsåkare ska bära ett och samma sponsornamn, som i det här fallet är Telenor. Domen i Oslos tingsrätt den 6 maj gick Skidförbundets väg och Kristoffersen kommenterar den så här: ”Målet har satt fokus på oss enskilda utövare och våra bristande rättigheter och på Skidförbundets totala äganderätt över utövarens marknadsrättigheter”.

 

  För mig som varit med länge i gamet ringer minnesklockorna. När jag var verksam på dåvarande Televerket sponsrade vi Svenska skidförbundet med ett mångmiljonavtal på fyra år. När det var dags att förnya det vidtog en tuff förhandling som resulterade i att samarbetet avbröts. Ett av många villkor som vi ställde för att fortsätta var att få placera vår logga på alla landslagsstjärnornas hjälmar och mössor. Det blev nobben beroende på att åkarna hade egna sponsorer som tidigare hade lagt beslag på den attraktiva platsen. Ett spegelvänt förhållande således jämfört med dagens situation i Norge. Rättighetsfrågan är ständigt aktuell inom sponsringsvärlden!

 

 

 


Uno Grönkvist

Journalist och författare

 

Datum: 2019-05-07

Rand

Kommentera gärna artikeln »

Rand

Annons

Ads

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå