Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i klubbekonomi

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Unos krönikor

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Låt gulddrömmar leva i hela landet

"Idrott bidrar inte enbart till förbättrad folkhälsa och ökad gemenskap, utan för oss i Mora kommun, även till ökad inflyttning." Det säger Anna Hed i februari månads debattinlägg. Anna är kommunstyrelsens ordförande i Mora och ordförande i SKR:s beredning "Tillväxt och regional utveckling."

 

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER


Centrum för idrottsevenemang

- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
 

Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.

Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia

Sveriges Radio, P1
- Livsnödvändig. Skulle P1 försvinna så lämnar vi riket

Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

Tillväxtmotor och miljardindustri

 Håkan Hellström på ett utsålt Ullevi och Vasaloppsveckan utgör delar av en svensk miljardindustri. För första gången finns det en samlad branschstatistik över evenemangen omsättning som ska bidra till ökad förståelse hos politiker.

 
 Evenemang är en viktig tillväxtmotor inom besöksnäringen. När pandemin slog till i mars 2020 blev effekten i praktiken ett näringsförbud för arrangörer.
- Det stod klart under pandemin att det saknades data för evenemangsnäringen. Politiker hade inget att referera till när det skulle sättas in olika stöd. Kan du inte visa upp data, finns du inte, säger Staffan Movin, ordförande för branschorganisationen Svenska Motionslopp.

  Tillväxtverket
som på uppdrag av regeringen ansvarade för pandemistöden gav medel till projektet ”Evenemang i siffror”. Initiativet kom från berörda branschorganisationer och uppdraget var att ta fram en nationell, relevant och pålitlig statistik. Den finns nu samlat i en färsk rapport som bland annat visar att det såldes 10,6 miljoner biljetter till 30 500 evenemang under 2021. Värdet uppgick till 2,3 miljarder kronor, vilket var en halvering jämfört med året innan pandemins utbrott. Sveriges elva största arrangörer av motionslopp rapporterar en omsättning på 484 miljoner under 2022.

- Det finns stora värden i att vi har fått fram siffror för näringen och att kunnat samla alla aktörerna i arbetet. Likheterna är stora mellan idrotts- och kulturevenemang och Sverige är ett för litet land för att idrotten ska vara för sig och kulturen för sig. Våra kommuner ser till exempel gemensamt på idrott och kultur, säger Stina Algotson, vd på BFUF .

  Riksidrottsförbundet ser att statistiken kommer att stärka arbetet med idrottsevenemang.
- Det betyder mycket för oss inom idrottsrörelsen att få en bild av den omfattning som finns i svenska evenemang och tydlig få fram hur mycket vi betyder för tillväxt och arbetstillfällen, säger Stefan Bergh, generalsekreterare på RF.
- Vi hoppas att statistiken kan påverka politiker på olika nivåer. Förhoppningen är att det leder till ett systematiskt arbete med evenemangsstrategier både på lokal, regional samt nationell nivå som även omfattar internationella evenemang som OS, Paralympics och andra stora internationella mästerskap.

 Kulturen har kommit längre i att definiera branschens storlek. Numera finns ett nytt begrepp ”Kulturevenemangspopulation” för att kunna visa den samlade bilden av antal evenemangsaktörer. Antalet kulturorganisationer uppgick 2021 till 16 400, varav flertalet fåmansbolag.

  Idrotten ska komma i kapp genom att samla in data från 400 arrangörer och rättighetsinnehavare. Det kommer omfatta alltifrån mindre idrottsevenemang till serier däribland Allsvenskan och SHL ingår som lockade 2,5 respektive 2 miljoner i publik föregående säsonger. Statistiken, som bygger på evenemang med minst 500 åskådare, ska presenteras under hösten 2023.
- I nästa fas ska fler idrottsevenemang synliggöras. Det gör att vi kan ha en gemensam röst, besöksnäringen, kulturen och idrotten, för att kunna driva evenemangsfrågor mer kraftfullt gentemot politik och andra intressenter, säger Stefan Bergh.

Närmare varandra
  Sifferexercisen har fört idrotten och kulturen närmare varandra gällande evenemangsutveckling.
- Både kultur och idrottsevenemang har gemensamt att vi är väldigt få aktörer som levererar och omsätter mycket. Det gör vi genom att vi mobiliserar underleverantörer inom tjänste-och servicesektorn samt har mycket av ideella krafter. Vi möter även samma utmaningar inom säkerhet, biljettförsäljning, logistik och tillstånd som vi kan lära av varandra, säger Staffan Movin och avslutar:
- De stora arrangörerna inom musikbranschen är mer professionella på event och har starkare organisationer. Det som idrotten lyckas bättre med är att skapa den otroliga passion som finns hos våra deltagare. Vi är bättre på att bygga en känsla för våra produkter, för de går mer på artisterna och inte publiken. Här kan vi också lära av varandra.



Text: Johan Thorén
Mail: johan@sportaffarer.se
Foto: Daniel Eriksson/Bildbyrån



FAKTA – EVENEMANGSSTATISK
 Rapporten ”Evenemang i siffror 2023” är framtagen av; Scenkonst, Svensk Live, Riksidrottsförbundet, Svenska motionslopp, Visita och Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond (BFUF).


KULTUR OCH IDROTTSEVENEMANG

Antal evenemang

2019: 39 500
2020: 24 400
2021: 30 500

Antal biljetter
2019: 20,1 miljoner
2020: 5,8 
2021: 10,6

Försäljningsvärde (exkl. moms)
2019: 5,5 miljarder
2020: 1,4
2021: 2,3
Källa: Sveriges fyra största biljettbolag

SVENSKA MOTIONSLOPP

Omsättning
miljoner (andel startavgifter)
2019: 558 (355)
2020: 265 (145)
2021: 316 (102)
2022: 484 (274)

Antal dagsverken
2019: 133
2020: 124
2021: 105
2022: 106

Ideella timmar
2019: 324 000
2020: 59 000
2021: 100 000
2022: 288 000

 

Datum: 2023-07-04

Rand

Kommentera gärna artikeln »

Rand

Annons

Ads

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå