Sport och Affärer

Senaste nytt lördag 2/12:

Senaste nytt

Witts Hits November uppe nu!     •     Witts Hits oktober uppe nu     •     Witts Hits September uppe nu!     •     WITTS HITS AUGUSTI UPPE NU!     •    

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i klubbekonomi

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Unos krönikor

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Kris i Stockholmshockeyn eller?

"Tyvärr ser vi också att det finns elitföreningar ute i landet som lockar till sig våra spelare även innan gymnasieåldern vilket innebär att vi har ungdomar som flyttar så långt som 50 mil hemifrån, med allt vad det innebär, innan de ens avslutat grundskolan." Det säger Mathias Tegnér(bilden) och Carina Oddsberg i maj månads debattinlägg. Mathias är ordförande och Carina kanslichef för Stockholms Ishockeyförbund.

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER


Centrum för idrottsevenemang

- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
 

Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.

Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia


Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

Evenemangsenkäten gör comeback

 Lagom till eventsommaren 2023 gör Sport & Affärers  evenemangsenkät comeback efter ett längre uppehåll sen pandemin. Enkäten ger oss en unik inblick i ekonomi och förutsättningar för några av Sveriges mest populära och årliga idrottsevenemang. 
  År 2011 publicerades den första evenemangsenkäten på Sport & Affärers hemsida www.sportaffarer.se vilket följdes av en årlig kartläggning fram till 2019, då enkäten tog ett uppehåll för pandemin. Ett av syftena med enkäten är att kunna följa utvecklingen av svenska idrottsevenemang över tid, och några av de event som svarade 2011 har även svarat på evenemangsenkäten 2023. Genom att jämföra enkätsvaren genom åren går det till exempel att följa hur Gothia Cups omsättning har ökat från 65 miljoner kronor till 86 miljoner kronor de senaste elva åren samtidigt som ett annat Göteborgsevent, Partille Cup, har fördubblat sin omsättning från 25 mkr till 50 miljoner kronor. 

 
Sviter från pandemin

 Om det inte vore för pandemin, som gjorde att evenemangsenkäten hade uppehåll 2020 och 2021, hade flera av Sveriges främsta idrottsevenemang visat ännu bättre siffror 2022 än det som nu har redovisats . Flera idrottsevent lider fortfarande i sviterna av pandemin när det gäller minskat antal deltagare, partners och publik. Av de idrottsevenemang som har svarat är det tre som redovisar en ekonomisk förlust under eventåret 2022 och flera event som inte vill uppge sitt ekonomiska resultat. Tre idrottsevent redovisar en knapp vinst på runt 100 000 kronor. 

 

 På idrottsevenemang med flera deltagare och större publik stod biljetter och deltagaravgifter för en betydande del av omsättningen och eventuell vinst, medan partners och sponsorer ofta hade en stor betydelse för det ekonomiska resultatet vid mindre evenemang. Vid Kistaloppet 2022 stod sponsorintäkter för 100 procent av omsättningen och vid Svenska Skidspelen låg sponsorintäkterna runt 61 procent. Av de evenemang som delade ut prispengar låg Elitloppet i framkant på cirka 28 miljoner kronor, vilket också slukade en stor del av eventets omsättning på 42 miljoner kronor. Prispengarna i golftävlingen Volvo Car Scandinavian Mixed låg på 2 miljoner amerikanska dollar, cirka 21,7 miljoner kronor, medan tennisturneringen i Båstad, Nordea Open, delade ut 7,8 miljoner kronor. Vasaloppet som hade överlägset störst omsättning, 150 miljoner kronor, och 74 914 deltagare i sommar- och vinterveckan delade ut 1,3 miljoner kronor i prispengar i både skid-, cykel, och löploppen, tävlingsklasserna dam och herr samt spurtpriser.

  Sveriges idrottsevenemang bidrar till samhället på flera sätt, både ekonomiskt och vad gäller förbättrad folkhälsa. Den turismekonomiska omsättningen kring ett enskilt evenemang är enklare att mäta än vad ett särskilt evenemang bidrar till för folkhälsan på kort och lång sikt. I samband med Nordea Open 2022 genomfördes en turistekonomisk undersökning på uppdrag av Båstad Turism & Service, Event in Skåne och Arena Båstad som visade att cirka 80 000 personer, som befunnit sig i Båstad under perioden, spenderade 238,6 miljoner kronor i samband med vistelsen. 2022 gjorde även Upplevelseinstitutet en undersökning över Vasaloppets sommarvecka som visade att den turistekonomiska omsättningen låg på cirka 113 miljoner kronor.

  Intresset för ett evenemang mäts numera inte bara i antal deltagare och storlek på publik. När evenemangsenkäten nu gör comeback efter pandemin har enkäten utökats med en fråga om antal interaktioner och följare på sociala medier. Åhus Beachs mätningar visar att en halv miljon människor nådde deras budskap i sociala medier, och deras videos på TikTok hade 25 000 visningar. Under juni och juli 2022 hade deras hemsida över 4 miljoner sidvisningar och 200 000 besökare. Svenska Skidspelen registrerade en räckvidd på Facebook på 1,5 miljoner och på Instagram 55 000 under säsongen 2021/2022 – siffror som har ökat sedan dess genom eventets satsning på SoMe, digitala plattformar och verktyg som används för att skapa och dela innehåll. 

 

Läs årets undersökning

 Under fliken Evenemangsenkäten i menyn finns resultatet från årets och tidigare års undersökningar. Vi vill fortsätta att komplettera årets enkät så ni som ännu inte svarat      (vi har full förståelse för tidsåtgången) får gärna göra det succesivt till: Pierre Eklund på mail: pierre@sportaffarer.se så att helhetsbilden för evenemangssverige blir så tydlig som möjligt.

 Nästa år är vår intention att Evenemangsenkäten skall ligga klar senast i slutet av mars.


Trevlig eventsommar!
Redaktionen


Foto: Vätternrundan

 

Datum: 2023-07-05

Rand

Kommentera gärna artikeln »

Rand

Annons

Ads

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå