"Idrott bidrar inte enbart till förbättrad folkhälsa och ökad gemenskap, utan för oss i Mora kommun, även till ökad inflyttning." Det säger Anna Hed i februari månads debattinlägg. Anna är kommunstyrelsens ordförande i Mora och ordförande i SKR:s beredning "Tillväxt och regional utveckling."
- Formel 1
Motor
Klicka på Formel 1 för länk till schema, 2/3 - 8/12 - Indycar
Bilsport
Klicka på Indycar för länk till schema, 10/3 - 15/9 - SM-slutspel Ishockey
Ishockey - visas på TV4 Play
Klicka på SM-slutspel Ishockey för länk till spelschema, 12/3 - 6/5 - The Women’s World Match Racing Tour
Segling
Fem stopp i fyra länder, bla Marstrand 1-6 juli, 23/3 - 8/9 - Allsvenskan (herr)
Fotboll - visas på Discovery+/Discoverys kanaler
Klicka på Allsvenskan (herr) för länk till spelschema, 30/3 - 10/11
VI FÖLJER
Centrum för idrottsevenemang
- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige
Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning
Den Osynliga Handen
- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.
Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.
Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap
Idrottsplats.se
- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist
Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund
Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia
- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet
Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler
Se även under fliken Aktuella länkar
• Debatt • Debatt • Debatt • Debatt •
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
| Januari | Februari | Mars | April | Maj | Juni | Juli | Augusti | September | Oktober | November | December |
Kompetensfrågan i fokus för idrottsrörelsen - debattinlägg av Frans Fransson
Jag har de senaste åren haft förmånen att jobba med kompetensfrågor inom idrottens värld. Som utbildningsanordnare för landets enda yrkeshögskoleutbildning i sportmarknadsföring möter jag och mina kollegor dagligen studenter som ska göra sig redo för arbetsmarknaden. Frågan som jag ofta ställer mig är vilken arbetsmarknad som våra studenter egentligen kommer att möta?
Yrkesområdet för en sportmarknadsförare kan vara svår att tydligt definiera. Sportmarknadsförarens arbetsmarknad i landet finns nämligen lika mycket utanför som innanför den traditionella idrottsrörelsen.
Jag brukar sortera in arbetsmarknaden i tre olika delar:
1) Den finns inom idrottsrörelsen
2) Inom idrottsrelaterad näringsverksamhet
3) Eller i gränslandet mellan idrottsrörelsen och näringslivet.
Internationellt sorteras idrott allt som oftast till den växande underhållningsindustrin. Det är också därför sportmarknadsförarna i vårt land måste lära sig förstå denna industri och de krav som ställs på densamma. Och här har vi ännu fortfarande mycket att lära av vår omvärld. Om vi gör ett internationellt svep så är det framförallt i Australien, USA och Storbritannien som ämnesområdet sports marketing har kommit längst. Men det har aldrig varit enklare än idag att göra en egen trendspaning. Naturligtvis underlättar det för oss att komma i kontakt med lättillgänglig kunskap via diverse digitala kanaler. Ett exempel på detta är Sports Business Now. Det är ett liveprogram som sänds från USA med dagsaktuella frågor inom just sports marketing. Denna form av kunskapsspridning är ett utmärkt sätt att inhämta ny inspiration och få ny kunskap.
En annan utveckling som är intressant är fotbollsklubbar som tar initiativ till samarbeten med universitet och högskolor. Även här sätter man kompetensfrågan i fokus. I Spanien har exempelvis Real Madrid ett nära samarbete med universitetet Universidad Europa. Tillsammans har man startat en utbildning inom sports marketing. Är man tillräckligt framgångsrik i sina studier kan man också erbjudas en praktikplats i klubben och få en alldeles unik inblick i storklubben.
Tillbaka i Sverige så vet vi alla att föreningslivet idag är hårt konkurrensutsatt.
Denna konkurrenssituation finns numera även inom breddverksamheten. Vi ser hur privata aktörer i allt snabbare takt träder in på idrottens mer ”traditionella domäner”. Myndigheterna gör det heller inte enklare för idrottsrörelsen att bromsa denna utveckling. Tvärtom. Och dessa privata aktörer har på förhand ofta gjort sin analys. Genom god målgruppskännedom, en genomtänkt paketering och smart marknadsföring lockar man såväl barn som ungdomar till den privata verksamheten. Om detta är en sund eller en skrämmande utveckling lämnar jag över till läsaren att själv ta ställning till. Min slutsats blir istället att konkurrenssituationen som uppstår i kölvattnet av denna utveckling, tvingar föreningslivet att tänka i nya banor. En helt ny vardag som kommer kräva nya sätt att ifrågasätta idrottens traditionella intäktsmodeller och verksamhetsområden. Och jag är tämligen övertygad om att detta på sikt kommer gynna idrottsrörelsen.
En sportmarknadsförare måste förstå vad som händer i samhället i övrigt.
Vi vet att omvärldsfaktorer är viktiga och att även föreningar påverkas av yttre faktorer. I somras presenterade Riksidrottsförbundet (RF) en gedigen rapport med titeln ”framtidens idrottsförening”. Här konstaterades att idrotten står inför en rad viktiga förändringar fram till 2020. Det slås också fast att ökade krav kommer att ställas och komplexiteten för idrottsföreningen kommer att öka. Trenderna är också tydliga. En ökad individualisering, en ökad kommersialisering och förändrade kommunikationsmönster var tre trender som framkom i studien. Denna typ av omvärldsbevakning är bra. Nu återstår det så viktiga arbetet att få föreningarna att omsätta denna kunskap i praktisk handling.
Vilka medel kan då föreningen använda för att lyckas åstadkomma de förändringar som är nödvändiga?
För mig är svaret givet. Idrottens absolut viktigaste framtidsfråga stavas kompetensförsörjning. Glädjande nog börjar också diskussionen om den idrottsanställdes kompetens bli alltmer framträdande i debatten. Alltfler föreningar diskuterar i termer av kompetensförsörjning. De eftergymnasiala utbildningsalternativen blir alltfler och få dessutom nya spännande inriktningar. Och inte minst, idrottens befintliga föreningsanställda ställer krav på att få kompetensutveckling.
Ett exempel där kompetensutveckling hamnat i fokus hämtar jag från SISU Idrottsutbildarna i Skåne, Småland och Blekinge.
Klara Färdiga Gå (KFG) är ett unikt kompetensprojekt som har pågått i totalt 14 månader i dessa tre distrikt. I min roll som extern utvärderare av kompetensinsatserna har jag på nära håll kunnat analysera effekterna av de genomförda aktiviteterna. Jag har sett tydliga och konkreta resultat som haft direkt effekt på föreningslivet. Det är tydligt att man som idrottsanställd, oavsett vilken position eller yrkesroll man haft, kunnat stärka sin kompetens under dessa månader. På köpet har man även fått ett ökat personligt nätverk och många spännande erfarenhetsutbyten. Flera deltagare berättar också att motivationen och glädjen att komma tillbaka till sitt jobb i föreningen har stärkts. Batteriet har laddats med ny energi och det har blivit enklare att hantera komplexa frågor. Allt sammantaget skapar detta positiva effekter på föreningen i allmänhet och den föreningsanställde i synnerhet.
Så vad är det då för arbetsmarknad som en utbildad sportmarknadsförare kommer ut till?
Min uppfattning är att föreningarnas styrelser sakta men säkert börjar prioritera utbildad och kvalificerad personal. Fortfarande återstår mycket jobb att göra. Inte minst att få föreningsstyrelserna att bli en bättre fungerande arbetsgivare, som ger individen de rätta förutsättningarna för att lyckas i sitt jobb. Det kommer också krävas att idrotten vågar ifrågasätta gamla strukturer och ”sanningar” som gått i arv. Jag är optimistiskt lagd och ser framför mig att idrotten, oavsett om det är elit eller bredd, kommer dra nyttan av att kompetensfrågan sätts i fokus.
Frans Fransson
FAKTA:
EFTERGYMNASIALA UTBILDNINGSPROGRAM INOM ÄMNENA SPORTS MARKETING, SPORT MANAGEMENT OCH IDROTTSVETENSKAP MED START 2014
HÖGSKOLOR OCH UNIVERSITET
Sport Management, 180 hp (poäng) Södertörns högskola
Sport Management, 180 hp Högskolan Dalarna, Falun
Idrottsvetenskapligt program, Sport Management, 180 hp Malmö
Högskola
Coaching and Sports Management, idrottsvetenskapligt program, 180 hp Linnéuniversitet, Växjö
Programmet Management in Sport and Recreation, 180 hp Örebro universitet
Biomedicin inriktning fysisk träning, 180 hp Högskolan i Halmstad
Idrottsvetenskapliga programmet, 180 hp Umeå universitet
Idrottsvetenskapligt program, Sport Management, 180 hp Malmö Högskola
Idrottsvetenskapligt program, Idrottens ledarskap, 180 hp Malmö Högskola
Idrottsvetenskap, Idrott i förändring, mastersprogram, 120 hp Malmö Högskola
Idrottsvetenskap, Idrott i förändring, magisterprogram, 60 hp Malmö Högskola
Psykologprogrammet med inriktning mot idrott, 300 hp Umeå universitet
Idrottsvetenskapligt program, 180 hp Mittuniversitetet, Östersund
Idrottsvetenskapligt program, 180 hp Umeå universitet
Idrottsvetenskapligt programmet inriktning hälsofrämjande livsstil, 180 hp Högskolan i Gävle
Sportteknologi, maskiningenjör inom innovativ produktutveckling, 180 hp Mittuniversitetet, Östersund
Sports Coaching, kandidatprogram, 180 hp Göteborgs universitet
Tränarprogrammet, 180 hp Örebro universitet
Idrott med inriktning fysiologi och medicin, 120 hp Örebro universitet
Hälsopromotion, kandidatprogram, idrottsvetenskap, 180 hp Göteborgs universitet
Idrottstränarprogrammet med hälsoinriktning, 180 hp Högskolan Dalarna
Idrottstränarprogrammet med inriktning prestation, 180 hp Högskolan Dalarna
Idrottsvetenskapligt program inriktning idrottscoaching, 180 hp Karlstads universitet
Magisterprogram i idrottsmedicin, 60 hp Umeå universitet
UTBILDNINGAR MED FOKUS PÅ SPORTMARKNADSFÖRING
Yh Sportmarknadsförare 400 yh (poäng) Caddie Sport&Business, Helsingborg
Källa: www.studera.nu samt www.yhmyndigheten.se