
"Tyvärr ser vi också att det finns elitföreningar ute i landet som lockar till sig våra spelare även innan gymnasieåldern vilket innebär att vi har ungdomar som flyttar så långt som 50 mil hemifrån, med allt vad det innebär, innan de ens avslutat grundskolan." Det säger Mathias Tegnér(bilden) och Carina Oddsberg i maj månads debattinlägg. Mathias är ordförande och Carina kanslichef för Stockholms Ishockeyförbund.
- Speedway GP
Motor
Flera länder/orter, 29/4 - 30/9 - Handbollsligan 23/24
Handboll
Klicka på Handbollsligan för länk till spelschema, 8/9 - 21/3 - VM i brottning
Brottning
Belgrad, 16-24/9 - SHL 23/24
Ishockey - visas på C More Hockey
Klicka på SHL för länk till spelschema, 18/9 - 10/3 - Basketligan Herr 23/24
Basket
Klicka på Basketligan Herr för länk till spelschema, 22/9 - 16/3
VI FÖLJER
Centrum för idrottsevenemang
- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige
Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning
Den Osynliga Handen
- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.
Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.
Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap
Idrottsplats.se
- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist
Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund
Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia
- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet
Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler
Se även under fliken Aktuella länkar
• SM i Sponsring • SM i Sponsring •
| 2021 | 2022 | Damklubbar 2010 | Damklubbar 2011 | Damklubbar 2012 | Damklubbar 2013 | Damklubbar 2014 | Damklubbar 2015 | Damklubbar 2016 | Damklubbar 2017 | Damklubbar 2018 | Damklubbar 2019 | Damklubbar 2020 | Damklubbar 2021 | Damklubbar 2022 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
SM i sponsring 2022
2022 är det 13:e året i rad som Sport & Affärer kartlägger sponsor- och företagsförsäljningen bland Sveriges främsta idrottsföreningar. Kartläggningen visar att även om klubbarnas totala intäkter har återhämtat sig bra från pandemins effekter har sponsring och företagsförsäljningen inte kommit upp i samma nivå som tidigare.
Ända sedan 2010 har Sport & Affärer genomfört en årlig kartläggning av de 15 idrottsföreningar och fem damidrottsföreningar i Sverige som har störst intäkter genom sponsring och företagsförsäljning. En av fördelarna med en årlig kartläggning är att kunna jämföra resultat över tid. I årets kartläggning, där Sport & Affärer har tittat på idrottsföreningar under säsongerna 2021 och 2021/22, redovisar de 15 främsta klubbarna en sponsring och företagsförsäljning på totalt 565,1 miljoner kronor.
Det är en klar ökning mot förra året när totalsumman för de 15 främsta klubbarna låg på 438,1 miljoner kronor, men lägre än kartläggningen 2020 när totalsumman var 594,2 miljoner kronor och 2019 (689,3 miljoner kronor). Alla föreningar, även de största, har märkt av nedgången. Det återstår att se i vilken omfattning som svenska företag vill och kan satsa på sponsring och reklam framöver med tanke på de nya samhällsutmaningar som har tillkommit under året.
Sedan kartläggningen startade har Mesta Mästarna i fotboll, Malmö FF, legat i toppen av listan. Trots spel i Champions League säsongen 2021 noterade föreningen bara en marginell ökning i sponsorintäkterna som landade på 54,9 miljoner kronor. Utöver dessa intäkter uppgick ersättningen från UEFA till 302,1 miljoner kronor och event- och konferensintäkter till 16,2 miljoner kronor. Två år tidigare låg event- och konferensintäkterna på 21,2 miljoner kronor.
På topp15-listan finns endast fem fotbollsföreningar, varav tre är från Stockholm. De senaste åren har Hammarby IF närmat sig AIK och Djurgårdens IF och med en ökning på 8,9 miljoner kronor på ett år och 44,6 miljoner kronor i sponsring- och företagsförsäljning gör klubben ett ryck och befäster sin position som etta i Stockholm. Djurgårdens IF, som rent sportsligt har varit bäst i huvudstaden de senaste åren, redovisade 29,3 miljoner kronor – tolv miljoner kronor bakom AIK och bara 100 000 kronor före IFK Göteborg. IF Elfsborg, som har tillhört topp15 i många år, ligger utanför listan, drygt fyra miljoner kronor från 15:e-platsen.
Listan domineras som vanligt av SHL-klubbarna, och tio ishockeyföreningar på listan är ett nytt rekord. Luleå Hockey som tappade 13,5 miljoner kronor i sponsring och företagsintäkter säsongen 20/21 ökade året efter med 17,4 miljoner kronor vilket innebär en andraplats på listan med 44,8 miljoner kronor i intäkter. Frölunda Hockey som gjorde störst tapp av alla SHL-klubbar säsongen innan, ökar drygt 9 miljoner kronor. Lite överraskande är det att Malmö Redhawks, som hamnade på plats 12 av 14 klubbar i SHL:s intäktsliga, är sjua på listan, strax bakom Frölunda Hockey.
En ännu större överraskning är att HV71, som under säsongen spelade i Hockeyallsvenskan, placerar sig före topplag som Rögle BK, Färjestad BK, Skellefteå AIK, Leksands IF och Växjö Lakers. Rögle BK, som i förra årets lista slutade trea, bäst av alla SHL-klubbar, ökar endast med tre miljoner kronor medan Växjö Lakers är tillbaka på topp15-listan för första gången sedan 2019. Brynäs IF och Linköping HC hamnar för första gången utanför listan, cirka tre miljoner kronor (BIF) och fem miljoner kronor (LHC) bakom Smålandsklubben.
Damlistan domineras som vanligt av FC Rosengård som ökar sina sponsorintäkter med nästan en miljon kronor och redovisar 11 miljoner kronor. Sveriges främsta basketklubb, Luleå Basket, passerar återigen 8-miljoner kronor och tar andraplatsen. Trots att Eskilstuna United DFF har haft stora problem med att få positivt ekonomiskt resultat de senaste säsongerna är klubben skickliga på att säkra sponsor- och reklamintäkter. Eskilstunaklubben placerar sig trea, före Women’s Champions League-klubben BK Häcken FF som minskade sina sponsor- och reklamintäkter med hela 1,5 miljoner kronor under första året sedan Kopparbergs/Göteborg FC verksamhet gick över i BK Häcken.
Strax bakom Piteå IF Dam på femteplats hamnar topplaget Linköping FC. Klubbens ordförande Paul Lindvall flaggar för att föreningen, som tar ett stort samhällsansvar, ska ta ett omtag vad gäller sponsor- och reklamintäkter och framförallt bli bättre på att teckna fler fleråriga sponsoravtal.
Sport & Affärer har tittat på:
1) Hur mycket drog klubben in totalt på intäkter från reklam, sponsring och partners säsongen 2021/22* inklusive försäljning av företagsloger och arenanamn enligt deras årsredovisning?
2) Redovisar klubben andra intäkter som kan relateras till sponsring och event? Intäkter från restaurang och biljettförsäljning räknas inte med.
3) Hur ser klubbens marknads/sponsoravdelning ut?
4) Vilka är klubbens största samarbetspartners?
* Fotbollsklubbarnas svar avser säsongen 2021.
För de klubbar som har tappat sponsorer inför och under 2022 kommer det ekonomiska bortfallet först märkas under kartläggningen 2023 eftersom årets lista gäller säsongen 2021 för fotbollsklubbar, och 2021/2022 för ishockeyklubbar och övriga sporter med samma säsongsformat. Kortsiktigt får svensk idrott räkna med lägre siffror för åtminstone säsongerna 2022/23 och 2023/24 då inflationen lär påverka näringslivets förmåga att sponsra idrotten under 2023.
|
1) MALMÖ FF1) 54,9 miljoner kronor (54,6) |
|
2) LULEÅ HOCKEY1) 44,8 miljoner kronor (27,4) |
|
3) HAMMARBY IF1) 44,6 miljoner kronor (35,7) |
|
4) AIK FOTBOLL1) 41,6 miljoner kronor (25,6) |
|
5) ÖREBRO HOCKEY1) 41,0 miljoner kronor (25,4) |
|
6) FRÖLUNDA HOCKEY CLUB1) 39,9 miljoner kronor (30,3) |
|
7) MALMÖ IF REDHAWKS1) 39,8 miljoner kronor (22,1) |
|
8) HV711) 37,9 miljoner kronor (29,7) |
|
9) RÖGLE BK1) 35,3 miljoner kronor (32,3) |
|
10) FÄRJESTAD BK1) 35,2 miljoner kronor (27,6) |
|
11) LEKSANDS IF1) 34,4 miljoner kronor (23,5) |
|
12) SKELLEFTEÅ AIK HOCKEY1) 29,6 miljoner kronor (27,3) |
|
13) DJURGÅRDENS IF FOTBOLL1) 29,3 miljoner kronor (26,9) |
|
14) IFK GÖTEBORG1) 29,2 miljoner kronor (24,8) |
|
15) VÄXJÖ LAKERS1) 27,6 miljoner kronor (17,4) |