Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Karins krönika

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Stefans krönikor

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Patetisk politisk feghet

"Hur länge ska den politiska och journalistiska lekstugan fortsätta när det gäller att bedöma om Sverige ska fullfölja ansökan om vinter-OS 2026? Hur länge ska argumenten i lekstugan baseras på ”fake news” snarare än fakta? Varför kan vi inte skapa en seriös diskussion som är värdig ett land som håller miljömässig och social hållbarhet högt liksom anställningsvillkor och ”fair trade” aspekter. Faktorer som idag utgör kärninnehållet i IOC:s (Internationella Olympiska Kommitténs) regelsystem för framtida OS-ansökningar". Så inleder Peter Rohmée oktober månads debattinlägg. Peter är expert på de stora idrottsevenemangens samhällseffekter.

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER


Centrum för idrottsevenemang

- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
 

Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.

Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Mr Bister
- Bitsk blogg om sport, främst fotboll på Vi Tippas hemsida

Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia


Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

•     SM i Sponsring     •     SM i Sponsring     •

| 2016 | 2017 | Damklubbar 2010 | Damklubbar 2011 | Damklubbar 2012 | Damklubbar 2013 | Damklubbar 2014 | Damklubbar 2015 | Damklubbar 2016 | Damklubbar 2017 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |


SM i sponsring 2017

Varje år genomför Sport & Affärer en kartläggning av de 15 idrottsföreningar och de fem damidrottsföreningar i Sverige som har störst intäkter genom sponsring och företagsförsäljning. Malmö FF hamnar återigen i topp med flera hockeylag bakom.

 

Ända sedan listan infördes för åtta år sedan har den dominerats av hockeyklubbar och i år är det Rögle BK (nykomling på listan ifjol) som tar ett par steg och etablerar sig på listan. Trots att klubben fick kvala sig kvar hade Rögle BK slutsålda loger, fullbokade hospitalitypaket och många företag i sitt nätverk, vilket visar på vilken attraktionskraft ishockey har i näringslivet.

 

De klubbar som inte gick lika långt i slutspelet som tidigare år - Skellefteå AIK, Växjö Lakers, Örebro Hockey och Luleå Hockey - minskade i sponsorintäkter medan lag som Malmö Redhawks, Brynäs och HV71 ökade. Frölunda Hockey, som gick till semifinal i år, ökade med tre miljoner kronor mot förra säsongen då de gick till final och vann SM-guld. Det ska bli intressant att se om de kan fortsätta öka 2017/18.

Malmö FF, som toppar listan varje år, tappar naturligtvis en del sponsorintäkter från 2015 då de spelade i Champions League. Störst ökning bland fotbollsklubbarna gör IFK Göteborg, vars ekonomi mest har skapat negativa rubriker de senaste åren. Samtidigt närmar sig Hammarby IF rivalen AIK som ligger på placering 15, och nu skiljer bara 1,6 miljoner kronor mellan lagen. På damsidan får Kopparbergs/Göteborg FC en stark placering trots att laget inte spelar i Europa. Den stora överraskningen är dock Piteå IF Dam som snabbt klättrar mot toppen. Linköping FC låg endast 100 000 kronor bakom Eskilstuna United och hamnade utanför topp5.


För de klubbar som har tappat sponsorer under 2016 kommer det ekonomiska bortfallet först märkas under nästa års kartläggning eftersom årets lista gäller senast avslutad säsong, det vill säga säsongen 2016 för fotbollsklubbar och 2016/2017 för ishockeyklubbar och övriga sporter med samma säsongsformat.

 

Text: Pierre Eklund

 

VÅRA FRÅGOR

1) Hur mycket drog ni in totalt på sponsring och företagsförsäljning säsongen 2016/17* inklusive fasta sponsorkontrakt, dräktreklam, arenareklam, VIP/företagsbiljetter samt försäljning av företagsloger och arenanamn? Moms ska exkluderas och INTE ingå i siffran. Sponsring som relateras till slutspel, spel i Europa, kval samt kvalserie ska inkluderas.
2) Hur ser er marknads/sponsoravdelning ut?
3) Vilka är era största samarbetspartners?


* Fotbollsklubbarnas svar avser säsongen 2016. Hockeyligans centrala avtal ingår ej i ishockeyklubbarnas svar.


Centrala prestationsbaserade avtal från Svensk Elitfotboll, Elitfotboll Dam eller UEFA ingår ej.

MALMÖ FF Magnus Svensson, försäljningschef

1) MALMÖ FF Magnus Svensson, försäljningschef

1) 73 miljoner kronor.
2) Fyra personer inklusive säljande försäljningschef.

3) Swedbank (Namnpartner), Puma (Dräktleverantör) och Volkswagen (Dräktpartner).

HV 71 Peter Ståhl, ekonomichef

2) HV 71 Peter Ståhl, ekonomichef

1) Cirka 60 miljoner kronor (final och SM-guld).

2) Åtta personer inklusive biljett och media.

3) Husqvarna, Fagerhult, Liljedahl Group, Intersport och Bauer.

FRÖLUNDA HOCKEY CLUB Peter Kymmer, presschef

3) FRÖLUNDA HOCKEY CLUB Peter Kymmer, presschef

1) 57,5 miljoner kronor (semifinal).

2) Vi har en försäljningsavdelning om fem personer.

3) Huvudpartners: Volvo, Bohus, Intersport, Input, Ehrenborgs, Cash Buddy, Serneke, Sankt Jörgen Park, Bjurfors och SBX Group.

BRYNÄS IF Per Johansson, ekonomichef

4) BRYNÄS IF Per Johansson, ekonomichef

1) 52,9 miljoner kronor (final)

2) Vi är tre säljare och en marknadschef.

3) Gävle Kommun, Länsförsäkringar, Bauer, Bilbolaget, Intersport, Gevalia, Gävle Energi, Gavlegårdarna och BillerudKorsnäs.

LINKÖPINGS HC Anders Mäki, klubbdirektör

5) LINKÖPINGS HC Anders Mäki, klubbdirektör

1) 47,2 miljoner kronor (kvartsfinal)
2) Jag som ansvarig chef, tre säljare på heltid och två på halvtid.

3) LHC:s diamantpartners är SAAB, Länsförsäkringar Östgöta, Intersport, Mediehuset Corren, Torpheimergruppen, Stångåstaden, Handelsbanken, Botrygg, Hi3Access, CCM Hockey, Martin & Servera, Toyota Material Handling Europé och Toyota Kjell Askling Bil.

LULEÅ HOCKEY Jocke Darhammar, event/marknad

6) LULEÅ HOCKEY Jocke Darhammar, event/marknad

1) 47 miljoner kronor (åttondelsfinal).
2) Fyra renodlade säljare plus jag som gör resten. Sen jobbar vår vd med alla större avtal.

3) SSAB & LKAB

FÄRJESTAD BK Stefan Larsson, vd

7) FÄRJESTAD BK Stefan Larsson, vd

1) 46 miljoner kronor (kvartsfinal)

2) Marknadsavdelningen består av tre säljare på exponering.
3) Löfbergs Lila

ÖREBRO HOCKEY Jonas Almqvist, försäljningschef

8) ÖREBRO HOCKEY Jonas Almqvist, försäljningschef

1) 45 miljoner kronor.

2) Tre säljare, en försäljningschef samt en eftermarknad/biljetter.

3) Våra Huvudpartners Malmbergs, ELON Group.

IF ELFSBORG Sten Strinäs, marknadsansvarig

9) IF ELFSBORG Sten Strinäs, marknadsansvarig

1) 42 miljoner kronor.

2) Lina Wettergren, Martin Andersson, Johan Sjöberg och Sten Strinäs.

3) Swedbank Sjuhärad, Folksam, Pulsen, Input, Netonnet och ellos

IFK GÖTEBORG Fredrik Wallin, försäljningsansvarig

10) IFK GÖTEBORG Fredrik Wallin, försäljningsansvarig

1) Cirka 38,8 miljoner (kval till Europa League).
2) Tre anställda på IFK Göteborgs företagsförsäljning med säljstöd från externa bolaget ISP
3) Har flera bra samarbetspartners och vill inte endast välja ut ett par stycken.

SKELLEFTEÅ AIK Hans Nordlöf, ekonomichef

11) SKELLEFTEÅ AIK Hans Nordlöf, ekonomichef

1) 37,7 miljoner kronor (kvartsfinal)
2) Tre personer som jobbar med företagsförsäljning. Utifrån vilken tid på säsongen det är har Skellefteå AIK ibland fler personer som jobbar med företag.

3) Boliden, Skellefteå Kraft och Alltele m.fl.

VÄXJÖ LAKERS Nina Bremer, ekonomichef

12) VÄXJÖ LAKERS Nina Bremer, ekonomichef

1) 36,8 miljoner kronor (kvartsfinal).
2) En marknadschef, två säljare och en marknadsassistent.

3) CCM, Vida, Intersport, Wilo, Input och Menigo.

Rögle BK Joel Sandborg, kommersiellt ansvarig

13) Rögle BK Joel Sandborg, kommersiellt ansvarig

1) 36,5 miljoner kronor (kval till SHL)

2) En kommersiell chef, en försäljningsansvarig och två säljare,

3) Lindab AB, Backahill Fastigheter AB, Resurs Bank, Intersport, ER-HO Bygg AB och Bauer.

MALMÖ REDHAWKS Marcus Larsson, marknadsansvarig

14) MALMÖ REDHAWKS Marcus Larsson, marknadsansvarig

1) 33 miljoner kronor (semifinal)

2) Två på marknad som levererar produkten samt fyra säljare samt en övergripande chef.

3) McDonalds, Areco, Ställningsbyggarna, Malmö Arena, Sysav, Climat 80, APQ El, Bravida och Intersport.

AIK FOTBOLL Mikael Ahlerup, vd

15) AIK FOTBOLL Mikael Ahlerup, vd

1) 31,2 miljoner kronor (kval till Europa League)
2) Externt företag Lagardere sköter AIKs försäljning. AIK har en kommersiell chef som arbetar i nära relation till Lagardere.

3) Åbro, Adidas, Stadium, PEAB, Svea Ekonomi, VW Stockholm och Fabege.

Annons

Ads

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå