Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i klubbekonomi

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Unos krönikor

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Låt gulddrömmar leva i hela landet

"Idrott bidrar inte enbart till förbättrad folkhälsa och ökad gemenskap, utan för oss i Mora kommun, även till ökad inflyttning." Det säger Anna Hed i februari månads debattinlägg. Anna är kommunstyrelsens ordförande i Mora och ordförande i SKR:s beredning "Tillväxt och regional utveckling."

 

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG
  • La Liga 23/24
    Fotboll - visas på TV4 Play
    Spanien, 11/8 - 20/5
  • Premier League 23/24
    Fotboll - visas på Viaplay
    Klicka på Premier League för länk till spelschema, 12/8 - 19/5
  • Bundesliga 23/24
    Fotboll - visas på Viaplay
    Klicka på Bundesliga för länk till spelschema, 18/8 - 19/5
  • Serie A 23/24
    Fotboll - visas på TV4/Cmore
    Italien, 20/8 - 26/5
  • Handboll, SM-final herrar och damer
    Handboll - bäst av 5 matcher
    Klicka på Handboll, SM-final herrar och damer för länk till spelschema, 5-24/5

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER


Centrum för idrottsevenemang

- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
 

Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.

Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia


Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

•     Debatt     •     Debatt     •     Debatt     •     Debatt     •

2013   2014   2015   2016   2017   2018   2019   2020   2021   2022   2023   2024  

| Januari | Februari | Mars | April | Maj | Juni | Juli | Augusti | September | Oktober | November | December |

Nyhetens behag kräver livevirtuos

”Tro mig grabbar, det kommer att bli rörliga bilder i tidningen”. Visst var SvD:s sportchef Martin Lehman känd för att vara förutseende och ibland galet innovativ, men det var nog inte många av de församlade murvlarna som tog profetian på allvar då den yttrades i mitten av 1970-talet. Snarare muttrades det förmodligen om behovet av en tvångströja. 40 år senare har fenomenet inte bara blivit verklighet. Det är på det sättet den uppväxande generationen helst konsumerar nyheter i media.

 Den största aktören, Aftonbladet, satsar stora pengar på tv. Den digitala utvecklingen har förankrat behovet att vara uppdaterad. Det kan även gälla folk som sett Lennart ”Lill-Strimma” Svedberg dribbla på egen blå linje. Vanorna har förändrats.

 Den som vill läsa om sport och anser det värt att köpa en daglig papperstidning bär inte sällan keps och har inga arbetstider att passa. Denne konsument blir således allt äldre och sällsynt. Utvecklingen borgar för en sportjournalistik där yrkesutövningen bygger på en bred teknisk kompetens utöver förmågan att förmedla kunskap, kunna formulera sig och värdera vad saker och ting är värt.

 Jag ser framför mig vederbörande sittande på pressläktaren framför en potent dator där bildhantering, rubricering, skrivande och chattande med läsare sköts av en man och samma man under största möjliga tidspress. Med en omfångsrik digital hatt på huvudet utför sportjournalisten sitt kall. Begreppet deadline är redan förlegat. Här gäller det att spruta ur sig så mycket information som möjligt i en löpande direktrapport. Det eftertänksamma får pliktskyldigast samlas ihop när matchen eller händelsen är över. Då folk redan vet hur det gått och klickar sig vidare i nyhetens behag. Sportens liveekvilibrist lär ha en blomstrande framtid.

 Förmedling av händelser i realtid har fått ett stort genomslag på samtliga redaktioner. Det välformulerade får stå åt sidan för kravet på snabbhet. Man ”lajvar”. Sportmaterialets snabba ryck passar förmodligen allra bäst för denna digitala förmedling.

 Gå på en presskonferens med Erik Hamrén och de flesta tidningar med självaktning har någon en medarbetare på plats hamrande febrilt likt en riksdagsstenograf. Det är till viss del ett annat jobb där urskiljning och språkvård sätts på undantag. Rätt eller fel är ingen mening att analysera. Så ser marknaden ut. Först vinner.

”Att vara med i tidningen”, är inte heller lika angeläget för den aktive. I den nya världen är alla sin egen skribent. Den kände idrottsutövaren kan välja sina kanaler, inte minst illustrerat av Zlatan Ibrahimovics app.

 Jag kan tänka mig att olika tv-rättigheter till stor del kan komma att påverka framtidens digitala utbud. Inget slår naturligtivs att se en match direkt, men med liverapporten kommer åskådaren närmare skeenden på planen.

 Stora organisationer som Uefa har redan en driven digitaliserad nyhetsförmedling. Där man berättar sin sanning bredvid stora sponsorer.

 Frågan är var den fristående, goda texten får plats i denna digitala djungel. Och hur man ska ta betalt för den.
Martin Lehman hade säkert haft ett bra svar.


Jan Majlard

Rand

Kommentera gärna artikeln »

Rand

Annons

Ads

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå