"Idrott bidrar inte enbart till förbättrad folkhälsa och ökad gemenskap, utan för oss i Mora kommun, även till ökad inflyttning." Det säger Anna Hed i februari månads debattinlägg. Anna är kommunstyrelsens ordförande i Mora och ordförande i SKR:s beredning "Tillväxt och regional utveckling."
- Paralympiatravet
Trav
Olika orter, 6/4 - 4/5 - OBOS Allsvenskan (dam)
Fotboll
Klicka på Allsvenskan (dam) för länk till spelschema, 13/4 - 9/11 - Tough Viking
Extremsport,obstacle race
Slottsskogen (Göteborg), Stockholms Stadion, och Kungliga Djurgården, 20/4 - 24/8 - Speedway GP
Motor
Flera länder/orter, 27/4 - 28/9
VI FÖLJER
Centrum för idrottsevenemang
- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige
Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning
Den Osynliga Handen
- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.
Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.
Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap
Idrottsplats.se
- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist
Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund
Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia
- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet
Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler
Se även under fliken Aktuella länkar
• Nyhetsarkiv • Nyhetsarkiv • Nyhetsarkiv •
Klart: Swedbank Arena blir Friends Arena
Nu är det klart. Swedbank skänker namnrätten för den nya nationalarenan i fotboll i Solna till antimobbningsorganisationen Friends. I ett pressmeddelande skriver banken att skälet till att man ger bort namnrätten är dess sponsorstrategi som syftar till att stötta ungdomar och socialt engagemang. Swedbank har betalat 150 miljoner kronor för rätten till arenanamnet i tolv år. Pengar som är peanuts i jämförelse med vad banken tar hem i affärer och ränteintäkter för arenaprojektet.
Swedbank har samarbetat med organisationen Friends ett flertal år och nu drar man verkligen nytta av detta.
Nu slipper banken förknippas med mutanklagelser och de skumraskaffärer som eventuellt skulle ha skett i samband med uppbyggandet av arenan. Inga domar är fällda men bara känslan av att allt inte gått rätt till sänker värdet av sponsorskapet menar en varumärkesexpert som Sport & Affärer talat med men som vill vara anonym.
Fräschare då att förknippas med antimobbning och socialt ansvar. Att den typen av arbete verkligen behövs är tydligt för oss som under en lång rad av år bevistat fotbollsderbyn i hemkommunen för den nya nationalarenan. Det här blir ett sätt för Swedbank att koppla an till sin nya ungdomsinriktning på sina sponsorskap som man gick ut med 2010. (Läs vår intervju med bankens sponsringschef Claes Fagerström (Nr 3 - 2010). Och artikeln om hans företrädare Peter Nygårds (Nr1 - 2008). Här framkommer det att sponsorskapet av Nationalarenan och även de andra som banken varit involverad i mer är en inträdesbiljett till de riktigt stora affärerna. Namnsponsringen är peanuts i pengar räknat, jämfört med de ränteintäkter banken tar in på arenaprojekten. Det är ju idag inte bara själva arenan som räknas in i ett arenaprojekt utan hela stadsdelar och tillhörande infrastruktur. Bankrättigheterna för finansieringen av dessa miljardaffärer ingår i Swedbanks namnsponsorupplägg.
– Det har stått klart under arbetets gång att vi inte behöver fler skyltar med vårt namn, istället vill vi stärka vårt sociala engagemang. Vi har nu samarbetat med Friends i sex år och vi är fulla av beundran för vad Friends har lyckats uträtta i sitt arbete för barns trygghet och för att fler barn ska kunna gå till skolan och träningen utan en klump i magen, sade Swedbanks vd Michael Wolf under dagens presskonferens.
– Det här är en fantastisk möjlighet för oss att nå ut ännu bredare med vårt arbete och vår vision; ett samhälle där barn och unga växer upp i trygghet och jämlikhet. Vi får helt nya kanaler att nå ännu fler människor och vi hoppas kunna mångdubbla våra insatser mot mobbning genom det nya samarbetet, säger Friends grundare och ordförande, Sara Damber.
Det ska bli intressant att se om "Black Army" lever upp till arenanamnet "Friends" - när de välkomnar landets övriga klubbar och supportrar till den nya hemmaarenan 2013.
Datum: 2012-03-28