"Idrott bidrar inte enbart till förbättrad folkhälsa och ökad gemenskap, utan för oss i Mora kommun, även till ökad inflyttning." Det säger Anna Hed i februari månads debattinlägg. Anna är kommunstyrelsens ordförande i Mora och ordförande i SKR:s beredning "Tillväxt och regional utveckling."
- La Liga 23/24
Fotboll - visas på TV4 Play
Spanien, 11/8 - 20/5 - Premier League 23/24
Fotboll - visas på Viaplay
Klicka på Premier League för länk till spelschema, 12/8 - 19/5 - Bundesliga 23/24
Fotboll - visas på Viaplay
Klicka på Bundesliga för länk till spelschema, 18/8 - 19/5 - Serie A 23/24
Fotboll - visas på TV4/Cmore
Italien, 20/8 - 26/5 - Handboll, SM-final herrar och damer
Handboll - bäst av 5 matcher
Klicka på Handboll, SM-final herrar och damer för länk till spelschema, 5-24/5
VI FÖLJER
Centrum för idrottsevenemang
- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige
Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning
Den Osynliga Handen
- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.
Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.
Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap
Idrottsplats.se
- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist
Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund
Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia
- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet
Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler
Se även under fliken Aktuella länkar
• Sponsringsläget i förbunden • Sponsringsläget i förbunden •
Sponsringsläget i förbunden 2015
Under 2015 fortsätter de totala sponsorintäkterna att öka för de 69 svenska specialidrottsförbunden. De tio största förbunden vad gäller sponsorintäkter drar in 389,7 miljoner kronor, vilket är en ökning med 9,7 miljoner kronor mot 2014.
Under 2015 är det 16 förbund som ökar sina sponsorintäkter, vilket kan jämföras med tolv förbund förra året. Elva förbund minskade sina intäkter ifjol och i år är de endast nio – den lägsta siffran sedan kartläggningen 2012 då sommar-OS arrangerades i London.
Förra året var den totala ökningen i reella tal 10,2 miljoner kronor för de tio förbund som ökade mest och i år var den summan 12 miljoner kronor. Fotbollsförbundet, som ökar sin sponsring med hela tre miljoner kronor, är ohotad etta när det gäller sponsorintäkter. Av de tio främsta förbundens totala sponsorintäkter står Fotbollsförbundet för 39 procent.
Det finns många vinnare bland förbunden. Friidrottsförbundet, Golfförbundet, Handbollsförbundet och Ridsportförbundet har ökat mycket de senaste åren och fortsätter att öka även under 2015. Utanför topp10 fortsätter Triathlonförbundet att klättra. I de allra minsta förbunden, som idag saknar större sponsring, finns möjligheter för samarbetspartners att få god exponering för sitt varumärke.
Så här har undersökningen gått till
Sport & Affärer har för nionde året i rad kartlagt sponsorläget i de 69 svenska specialidrottsförbunden utifrån följande kriterier:
• Beloppet eller värdet skall uppgå till minst 50 000 SEK per år.
• Rabatter eller så kallade ”kick-backs” skall även det ge förbundet minst 50 000 SEK per år.
• Sponsorer av enskilda evenemang eller tävlingar (SM-sponsorer eller liknande) räknas inte med, utan intäkterna/värdet skall finansiera förbundets övergripande verksamhet.
Vi redovisar som vanligt den beräknade totalintäkten för 2015 från sponsring och kommersiella samarbeten för förbunden, som den uppskattats av förbunden själva. De sponsorintäkterna som har redovisats finansierar förbundets övergripande verksamhet. Vi har valt att redovisa alla sponsorer utan inbördes ordning i storlek eller värde.
Avgränsningar
I alla undersökningar måste avgränsningar göras för att få jämförbara resultat. Det gör att resultaten inte alltid upplevs stämma med verkligheten. Vissa förbund söker affärsmässiga samarbeten som inte klassas som traditionell sponsring, medan andra förbund eftersträvar icke-traditionella samarbeten med näringslivet som ger ekonomiska möjligheter att sänka delar av kostnaderna för förbundet eller genomföra aktiviteter som ej skulle ha genomförts utan samarbetspartners. Enskilda event och tävlingar har stor betydelse för många förbund och dess ekonomi, men inkluderas inte som tidigare nämnts i denna sammanställning. För en fördjupad syn på eventens betydelse rekommenderas Sport & Affärers Eventbilaga, som utkommer i juni.
Fotnot 1: Förväntas öka sin sponsring till 2016.
Fotnot 2: Svaret för 2015 är endast en prognos. 2014 hade förbundet 13 930 000 SEK i sponsring.
Fotnot 3: Förbundet har tre verksamhetsdelar - Svenska Handikappidrottsförbundet, Sveriges Paralympiska Kommitté och Special Olympics Sweden – de kommersiella rättigheterna är uppdelade i dessa. Beloppet som anges är den totala summan.
Fotnot 4: Judoförbundet vill inte uppge exakt siffra då det skulle röja uppgifter som är exklusiva för alla parter.
Fotnot 5: Summan omfattar Alpint, Längdskidåkning, Freestyle, Skicross, Snowboard,
Speedskiing, Telemark, Backhoppning med Nordisk kombination, Rullskidåkning och Freeskiing.
Fotnot 6: Svenska Skolidrottsförbundet: Förbundet har pågående förhandlingar och har stort hopp om att ingå betydande sponsorsamarbeten.
Fotnot 7: Förbundet har även Lorini Sports - Huisjes sportswear BV som sponsor, men det ger inte längre så mycket som 50 000 kr/år i kickbacks.
| A-Ö | Kommentar |
2024 |
2023 |
2022 |
2021 |
2020 |
2019 |
2018 |
2017 |
2016 |
2015 |
2014 |
2013 |
2012 |
2011 |
2010 |
<50 000 SEK (Oförändr.)
<50 000 SEK (Oförändr.)
<50 000 SEK (Minskning 400 000)
8 100 000 SEK (Ökning 200 000, +2,5%)
Sponsorer: ISP Reklam, Dina Försäkringar, ICA, Reebok/CCM, Kosa Sport, Lindbergs, Moelven, Newbody, P & M Sales, Scandic, Scanworld, SJ, SP Fönster, Svenska Spel, Viking Line,Radisson Blu Waterfront hotel
<50 000 SEK (Oförändr.)
50 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: X Bats/X ProTec
3 000 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Stadium, Nike, Bonnierförlagen, Molten, Spalding, Folksam, Inprint, DeRoyal, SJ
150 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Biljardexperten AB
2 500 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Moderna försäkringar, Motorbranchens Arbetsgivareförbund, Förlags AB Albinsson och Sjöberg, Frans August tält, Skruvat AB, Öhlins Racing, NeH, SBF Motorsport AB.
<50 000 SEK (Oförändr.)
1 060 000 SEK (Ökning 10 000, +0,9%)
Sponsorer: STIGA, Köpings kommun, Svenska Resebolaget, Hotel Falköping
<50 000 SEK (Oförändr.)
<50 000 SEK (Oförändr.)
<100 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Adidas
>50 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Adidas
<50 000 SEK (Oförändr.)
200 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Bågar & Pilar
<50 000 SEK (Oförändr.)
400 000 SEK (Minskning 100 000)
Partners: 361°, Euro Finans, Thermia Värmepumpar, Stjärnägg
2 275 000 (Minskning 15 000) Fotnot 1
Sponsorer: Postnord, Kalas, Bauhaus och Dalblads Nutrition AB.
<50 000 SEK (Oförändr.)
<50 000 SEK (Oförändr.)
<50 000 SEK (Oförändr.)
<50 000 SEK (Oförändr.)
110 000 SEK (Minskning 50 000)
Sponsorer: Folksam, PAB Press i Göteborg
<50 000 SEK (Oförändr.)
153 000 000 SEK (Ökning 3 000 000, +2%)
Sponsorer: Svenska Spel, Adidas, Postnord, Scandic, Aftonbladet, Swedbank, Marabou, Malaco, Folksam, Intersport, Ricoh, SJ, Fabege, ICA, Volvo, Peab, Eon, Folkspel, Pepsi, Woody Bygghandel, Estrella, Malmö Aviation, Hertz Spendrups, Hertz, Svenska Kyrkan, Cloetta, Netrelations, Kinnarps, Björk & Boström, Mediatec, Cavaliere, Steve Perryman, Davidsons Tryckeri, Viking Line, Rehband, Grand Travel, Hallmans/Sporrong, LA Travel, Privab, Svensk Jordelit, Kontorab, Björks Buss, Orkla Food, Konami, Electronic Arts, Expressbild, Panini, Stabenfeldt/Kickers. Kommunalarbetarförbundet, Svenska Byggnadsarb.förb., ISP, Brightsales, Hörmann, Svenska Elkedjan, Arkitektkopia, Misco, Laerdal Medical, Audiocom Pendax.
15 500 000 SEK (Ökning 1 570 000, +11,3%) Fotnot 2
Sponsorer: Bauhaus, Folksam, City Gross, XR-cise, Atea, Berendsen, Folkspel, Hygiene Sweden, Tallink Silja, Powerade, Sohlbergs Buss, Arkitektkopia, Cramo, Grand Travel, Sporrong, NEH, Scandic, ISP Sport & Marketing, Aleris och Sportivity
<50 000 SEK (Oförändr.)
50 000 SEK (Ökning 50 000)
Sponsorer: Ekman & Sjögren AB
27 500 000 SEK (Ökning 1 500 000, +6%)
Sponsorer: Skandia, Nordea, Entercard, Taylor Made, Adidas, Ahlsell, Best Western, Volkswagen, Folksam, HP, John Deere, TomTom, Golf Plaisir, Golfstore, Swedbank, Ocay, Tre och Europcar
1 000 000 SEK (Ökning 240 000, +32%)
Sponsorer: Stadium, Vera Sport, Pensum, LEG, Rantzows Sport
<50 000 SEK (Oförändr.)
15 400 000 SEK (Ökning 1 200 000, +8%)
Sponsorer: SJ, Adidas, Bring, Expressen, Svenska Spel, Stadium, Scandic, MediRoyal, ISP – Arenareklam, ”Framtidslandslaget” Svenska Handbollslandslagets Affärsnätverk och XL-Bygg.
8 000 000 SEK (Oförändr.) Fotnot 3
Sponsorer: ATG, ICA, Folksam, Jysk, Sv Adressändring, H&M, Scandic, Swedavia, KIA, AngseliusRönn, Hemma och JKL Group
11 000 000 SEK (Minskning 2 000 000)
Sponsorer: Asics, Folksam, Försvarsmakten, Honda, Newbody, SJ, Svenska Spel, Unihoc, Unisport
43 200 000 SEK (Ökning 200 000, +0,5%)
Sponsorer: Aftonbladet, AXA, Bauhaus, CCM, Enervit, Falcon,
Jernkontoret, Lidl, Live Arena, NeH, Pro Sharp, Rock Klassiker, SAS, Scandic, Passion Lab, Skoda, Svedea, Time Advokatbyrå, Svenska Spel, AJ Produkter, AJ (domarna), Intersport och Mataki.
<50 000 SEK (Oförändr.)
< 300 000 SEK (Oförändr.) Fotnot 4
Sponsorer: SBI Sport AB
300 000 SEK (Ökning 150 000, +100%)
Sponsorer: Errea Sport, Bäckströms Mekaniska och Wallenius Rederiet
350 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Budo Nord
<50 000 SEK (Oförändr.)
400 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Lutha, No Fall, Scanworld, Sporrong och MP-Skating
405 000 SEK (Ökning 180 000, +80%)
Sponsorer: Dove Men+care, Folksam Ömsesidig Sakförsäkring och Folkspel i Sverige AB
<50 000 SEK (Oförändr.)
<50 000 SEK (Oförändr.)
<50 000 SEK (Oförändr.)
1 600 000 SEK (Minskning 900 000)
Sponsorer: Folksam, Team Sportia, ISC, Silva, Nordenmark, AXA, Dafgård, Försvarsmakten, Skigo.
<50 000 SEK (Oförändr.)
12 700 000 SEK (Ökning 2 700 000, +27%)
Sponsorer: Agria, ATG, Volkswagen, Resia, Leksands Knäckebröd, Horse1/Swedish Riders Trophy, Equi Tours, Uvex, Safety System, Mountain Horse, Nova Horse&Trading, Tidningen Ridsport, Animo och Krafft
<50 000 SEK (Oförändr.)
<50 000 SEK (Oförändr.)
1 800 000 SEK (Ökning 100 000, +6%)
Sponsorer: Musto/Sebago, Wallenius Wilhelmsen, Volvo, Harken, Liros mfl
9 250 000 SEK (Ökning 150 000, +2%)
Sponsorer: E.ON, Coca-Cola, Arena, Malmsten, NEH, Scandic, Scandihall, Svenska Resebolaget, Newbody, Viking Line, SJ, Head, Folksam
<50 000 SEK (NY)
89 000 000 SEK (Minskning 112 000) Fotnot 5
Sponsorer: Vattenfall, ICA, Audi, Bridgestone, Expressen, Goldwin, Mc Donald’s, Malmö Aviation, Postkodlotteriet, Goodyear, Skistar, Craft, Life, Scania, Swerob, Intersport, Volkswagen, Dr Zipe, Klart.se, Sätila, Tele 2, Tenson mfl.
13 150 000 SEK (Ökning 240 000, +2%)
Sponsorer: Huvudsponsorer: Handelsbanken Skog & lantbruk och Energiförsäljning Sverige. Teamsponsorer: Norrskog, Volvo Cars, Volvo Trucks, Adidas, Laga, Habo, AllTele, Serneke och IFS. Officiella samarbetspartners: Hestra, Silva, Polar, Idre Fjäll, Hylte Lantmän, MoreSpace och Big Travel.
<50 000 SEK (Oförändr.) Fotnot 6
200 000 SEK (Oförändr.) Fotnot 7
Sponsorer: SportsNavigator och SveaNor Fastigheteter AB
350 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Norma, Sport&Funktion/Umbro, 3M Peltor
<50 000 SEK (Oförändr.)
150 000 SEK (Minskning 90 000)
Sponsorer: JOMA och Dunlop
<100 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Eleiko
<50 000 SEK (Minskning 300 000)
6 900 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: SEB, Volkswagen, Tretorn, VMI och Quality Team
2 250 000 SEK (Ökning 1 150 000, +105%)
Sponsorer: Danske Invest, Newline, TYR, Apollo och Scandic
<50 000 SEK (Oförändr.)
<50 000 SEK (Oförändr.)
<50 000 SEK (Oförändr.)
100 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Mikasa
10 största
De största förbunden, sponsorintäkter i kr
1. Fotbollförbundet 153 000 000 SEK
2. Skidförbundet 89 000 000 SEK
3. Ishockeyförbundet 43 200 000 SEK
4. Golfförbundet 27 500 000 SEK
5. Friidrottsförbundet (6) 15 500 000 SEK
6. Handbollsförbundet (5) 15 400 000 SEK
7. Skidskytteförbundet (8) 13 150 000 SEK
8. Ridsportförbundet (9) 12 700 000 SEK
9. Innebandyförbundet (7) 11 000 000 SEK
10. Simförbundet 9 250 000 SEK
Inget förbund åkte ur topp10 från förra året men flera förändringar i listan (ny på listan eller förra årets placering i parentes).
+ ökar mest
Dessa förbund har ökat sponsringsintäkterna mest mellan 2014 och 2015 i reella tal
1. Fotbollförbundet (Ny) 3 000 000
2. Ridsportförbundet (3) 2 700 000
3. Friidrottsförbundet (4) 1 570 000
4. Golfförbundet (2) 1 500 000
5. Handbollsförbundet 1 200 000
6. Triathlonförbundet (Ny) 1 150 000
7. Gymnastikförbundet (Ny) 240 000
7. Skidskytteförbundet (Ny) 240 000
9. Bandyförbundet (Ny) 200 000
9. Ishockeyförbundet (Ny) 200 000
Totalsumman för dessa tio förbund har ökat från förra årets tio främsta förbund (ny på listan eller förra årets placering i parentes).
% ökar mest
Dessa förbund har ökat sponsringsintäkterna mest mellan 2014 och 2015 i procent
1. Triathlonförbundet 105 %
2. Kanonförbundet 100 %
3. Korpen 80 %
4. Gymnastikförbundet 32 %
5. Ridsportförbundet 27 %
6. Friidrottsförbundet 11,3 %
7. Handbollsförbundet 8 %
8. Golfförbundet 6 %
8. Seglarförbundet 6 %
10. Bandyförbundet 2,5 %