"Idrott bidrar inte enbart till förbättrad folkhälsa och ökad gemenskap, utan för oss i Mora kommun, även till ökad inflyttning." Det säger Anna Hed i februari månads debattinlägg. Anna är kommunstyrelsens ordförande i Mora och ordförande i SKR:s beredning "Tillväxt och regional utveckling."
- La Liga 23/24
Fotboll - visas på TV4 Play
Spanien, 11/8 - 20/5 - Premier League 23/24
Fotboll - visas på Viaplay
Klicka på Premier League för länk till spelschema, 12/8 - 19/5 - Bundesliga 23/24
Fotboll - visas på Viaplay
Klicka på Bundesliga för länk till spelschema, 18/8 - 19/5 - Serie A 23/24
Fotboll - visas på TV4/Cmore
Italien, 20/8 - 26/5 - Handboll, SM-final herrar och damer
Handboll - bäst av 5 matcher
Klicka på Handboll, SM-final herrar och damer för länk till spelschema, 5-24/5
VI FÖLJER
Centrum för idrottsevenemang
- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige
Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning
Den Osynliga Handen
- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.
Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.
Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap
Idrottsplats.se
- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist
Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund
Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia
- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet
Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler
Se även under fliken Aktuella länkar
• Sponsringsläget i förbunden • Sponsringsläget i förbunden •
Sponsringsläget i förbunden 2016
Specialidrottsförbundens positiva sponsorutveckling fortsätter. 22 förbund ökar sina sponsorintäkter 2016, medan endast åtta förbund minskar.Samtidigt ökar sponsorintäkterna för de tio största förbunden.
Förra året ökade 16 förbund sina sponsorintäkter. I år är det hela 22 som ökar. Några av dem är små förbund som går från mindre än 50 000 kronor till mer än 50 000 kronor. Samtidigt sjunker antalet förbund som minskar sina sponsorintäkter – från elva förbund 2014 till nio 2015 och till åtta förbund i år. De tio största förbunden vad gäller sponsorintäkter drar in 413,9 miljoner kronor, vilket är en ökning med 12,2 miljoner kronor mot 2015.
Den totala ökningen i reella tal är cirka 21 miljoner kronor för de tio förbund som ökar mest, vilket är en kraftig ökning mot förra årets 12 miljoner kronor. Fotbollsförbundet ökar stadigt sina intäkter och är fortfarande ohotad etta. Friidrottsförbundet, Handbollsförbundet och Hockeyförbundet visar en fortsatt god utveckling. En annan stor vinnare är Cykelförbundet som ökar hela 75,8 procent på bara ett år tack vare ett ökat fokus på sponsringssamarbeten.
Så här har undersökningen gått till
Sport & Affärer har för tionde året i rad kartlagt sponsorläget i de 71 svenska specialidrottsförbunden utifrån följande kriterier:• Beloppet eller värdet skall uppgå till minst 50 000 SEK per år. • Rabatter eller så kallade ”kick-backs” skall även det ge förbundet minst 50 000 SEK per år. • Sponsorer av enskilda evenemang eller tävlingar (SM-sponsorer eller liknande) räknas inte med, utan intäkterna/värdet skall finansiera förbundets övergripande verksamhet.
Vi redovisar som vanligt den beräknade totalintäkten för 2016 från sponsring och kommersiella samarbeten för förbunden, som den uppskattats av förbunden själva. De sponsorintäkterna som har redovisats finansierar förbundets övergripande verksamhet. Vi har valt att redovisa alla sponsorer utan inbördes ordning i storlek eller värde.
Avgränsningar
I alla undersökningar måste avgränsningar göras för att få jämförbara resultat. Det gör att resultaten inte alltid upplevs stämma med verkligheten. Vissa förbund söker affärsmässiga samarbeten som inte klassas som traditionell sponsring, medan andra förbund eftersträvar icke-traditionella samarbeten med näringslivet som ger ekonomiska möjligheter att sänka delar av kostnaderna för förbundet eller genomföra aktiviteter som ej skulle ha genomförts utan samarbetspartners. Enskilda event och tävlingar har stor betydelse för många förbund och dess ekonomi, men inkluderas inte som tidigare nämnts i denna sammanställning.
| A-Ö | Kommentar |
2024 |
2023 |
2022 |
2021 |
2020 |
2019 |
2018 |
2017 |
2016 |
2015 |
2014 |
2013 |
2012 |
2011 |
2010 |
<50 000 SEK (Oförändr.)
<50 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Uppsala kommun/Fyrisfjädern, Scansport /Yonex, Active Sortswear / Forza, Uppsala Gymnasieboende och Världsklass Uppsala.
8 100 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: ISP Reklam, Dina Försäkringar, ICA, Reebok/CCM, Kosa Sport, Lindbergs, Moelven, Newbody, P & M Sales, Scandic, Scanworld, SJ, SP Fönster, Svenska Spel, Viking Line och Radisson Blu Waterfront hotel.
<50 000 SEK (Oförändr.)
<50 000 SEK (Minskning 50 000)
Sponsorer: Stadium, Nike, Bonnierförlagen, Molten, Spalding, Folksam, Inprint, DeRoyal och SJ.
Sponsorer: Biljardexperten AB
2 500 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Moderna försäkringar, Motorbranchens Arbetsgivareförbund, Förlags AB Albinsson och Sjöberg, Frans August tält, Skruvat AB, Öhlins Racing, NeH och SBF Motorsport AB.
<50 000 SEK (Oförändr.)
>1 060 000 SEK (Ökning) Fotnot 1
Sponsorer: STIGA sports AB, Köpings Kommun, Green Cargo, Hotell Falköping och Svenska resebolaget.
<50 000 SEK (Oförändr.)
<50 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Sundsvall Mark Transport.
>50 000 SEK (Ökning >50 000) Fotnot 2
Sponsorer: NeH AB och Puts & Tegel i Örebro AB
<50 000 SEK (Oförändr.)
<50 000 SEK (Minskning 200 000)
<50 000 SEK (Oförändr.)
100 000 SEK (Ökning 50 000, +100%)
Sponsorer: Stay At Hotel Apartments
520 000 SEK (Ökning 120 000, +30%)
Sponsorer: 361°, Euro Finans, Stjärnägg, Zelker, Bygma, Smålandsvillan och Piteå.
4 000 000 SEK (Ökning 1 725 000, +75,8%) Fotnot 3
Sponsorer: Postnord, Bauhaus, Sportson, POC och Enervit.
<50 000 SEK (Oförändr.)
<50 000 SEK (Oförändr.)
<50 000 SEK (Oförändr.)
<50 000 SEK (Oförändr.)
<50 000 SEK (Minskning 85 000)
<50 000 SEK (Oförändr.)
155 000 000 SEK (Ökning 2 000 000, +1,3%)
Sponsorer: Svenska Spel, Adidas, Postnord, Scandic, Aftonbladet, Swedbank, Marabou, Malaco, Folksam, Intersport, Ricoh, SJ, Fabege, ICA, Volvo, Peab, Eon, Folkspel, Pepsi, Woody Bygghandel, Kellogg’s, Academic Work, Estrella, Malmö Aviation, Hertz, Spendrups, Hertz, Svenska Kyrkan, Cloetta, Netrelations, Kinnarps, Björk & Boström, Mediatec, Cavaliere, Steve Perryman, Davidsons Tryckeri, Viking Line, Rehband, Grand Travel, Hallmans/Sporrong, LA Travel, Privab, Svensk Jordelit, Kontorab, Björks Buss, Orkla Food, Electronic Arts, Expressbild, Panini, Kommunalarbetarförbundet, ISP, Hörmann, Svenska Elkedjan och Arkitektkopia.
15 900 000 SEK (Ökning 480 000, +3,1%) Fotnot 4
Sponsorer: Bauhaus, Folksam, City Gross, Craft, Orrefors Kosta Boda, Atea, Berendsen, Folkspel, Hygiene Sweden, Tallink Silja, Powerade, Sohlbergs Buss, Arkitektkopia, Cramo, Grand Travel, Sporrong, Intersport, Scandic, ISP Sport & Marketing och Aleris.
<50 000 SEK (Oförändr.)
150 000 SEK (Ökning 100 000, +200%)
Sponsorer: Ekman och Sjögren AB, ApoEx AB och Intersport/Adidas
27 000 000 SEK (Minskning 500 000)
Sponsorer: Skandia, Nordea, Entercard, Adidas, Ahlsell, Volkswagen, Folksam, HP, John Deere, TomTom, Golf Plaisir, Golfstore, Swedbank, Ocay och Callaway.
Sponsorer: Stadium, Vera Sport, Pensum, Svedea, LEG och Rantzows Sport.
<50 000 SEK (Oförändr.)
17 200 000 SEK (Ökning 1 800 000, +11,7%)
Sponsorer: Svenska Spel, KEMPA, XL-Bygg, BRING, Stadium, Grolls, Scandic, SJ, NEH, Tarkett, Dalblads, Rehband, Nätverket Svenska Framtidslandslaget och ISP – Arenareklam
Sponsorer: Svenska Spel, Returpack/Pantamera, Försvarsmakten, Asics, Folksam, Honda, Newbody, Unihoc och Unisport.
62 700 000 SEK (Ökning 7 500 000, +17,4%)
Sponsorer: Aftonbladet, Arla, AXA, Bauhaus, CCM, Enervit, Falcon, Intersport, Jernkontoret, Lidl, Live Arena, Mataki, NeH, Pro Sharp, Rock Klassiker, SAS och Scandic.
<50 000 SEK (Oförändr.)
< 300 000 SEK (Oförändr.) Fotnot 5
Sponsorer: SBI Sport AB
Sponsorer: Errea Sport, Bäckströms Mekaniska och Wallenius Rederiet.
Sponsorer: Budo Nord
Sponsorer: Mammut Sports Group Sverige
Sponsorer: Didriksons, Scanworld, Sporrong och NoFall.
Sponsorer: Folksam Ömsesidig Sakförsäkring och Folkspel i Sverige AB.
<50 000 SEK (Oförändr.)
<50 000 SEK (Oförändr.)
<50 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Folksam, Team Sportia, ISC, Silva, Nordenmark, Nordic Green Energy, Idre Fjäll, Försvarsmakten, Sportdoc (Svea Medical Sport) och Knowit.
Sponsorer: Sveriges Paralympiska Kommitté Huvudsponsorer – ATG, Folksam och ICA samt Kone, KIA Motors, SKF, Jysk och Svensk Adressändring som sponsorer.Svenska Parasportförbundet Huvudsponsorer – Folksam, ICA och ATG samt Kone, SKF och Jysk som sponsorer. Special Olympics sponsorer Angselius Rönn och Hemma Kommunikationsbyrå.
130 000 SEK (Ökning 130 000)
Sponsorer: Leroy AB
9 100 000 SEK (Minskning 3 600 000)
Sponsorer: Folksam, ATG, Resia, Leksands Knäckebröd, Equi Tours, Safety System, Wackes, Provins, LRF och ännu ej offentliggjord sponsor.
Sponsorer: Enjoy Sport Sverige AB
<50 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Musto/Sebago, Wallenius Wilhelmsen, Volvo, Harken, Liros mfl
Sponsorer: E.ON, Coca-Cola, Arena, Malmsten, NEH, Scandic, Scandihall, Svenska Resebolaget, SJ, Head, Folksam, Myrtha Pools, Medley, Gustavsvik, Luma, Heba Fastigheter, Acess Rehab, Vansbro och Folksam.
Sponsorer: Sponsorer: Vattenfall, AUDI, Bauhaus, Bridgestone, Bliz Eyeware, Craft, Dr Zipe, Goldwin, Good Year, Hestra, ICA, Intersport, Kinnarps, Life, Malmö Aviation, McDonalds, Scania, SkiStar, Sportringen, Svenska Postkodlotteriet, Sätila, Tenson och Volksvagen mfl.
<50 000 SEK (Oförändr.)
11 515 000 SEK (Minskning 1 635 000)
Sponsorer: Huvudsponsorer: Handelsbanken Skog & lantbruk. Teamsponsorer: Norrskog, Adidas, Laga, Serneke, IFS, STANLEY Security, BIG Travel, SJ och Energi Försäljning Sverige. Officiella samarbetspartners: SWIX, Hestra, Silva, Polar, Idre Fjäll och MoreSpace.
Sponsorer: Coca Cola
Sponsorer: SportsNavigator och SveaNor Fastigheteter AB.
Sponsorer: Norma, Sport&Funktion/Umbro och 3M Peltor.
<50 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: JOMA och Dunlop
Sponsorer: Eleiko
<50 000 SEK (Oförändr.)
2 300 000 SEK (Minskning 4 600 000) Fotnot 8
Sponsorer: Tretorn, Tennisfashion, VMI och Quality Team
Sponsorer: Danske Invest, Newline, TYR, Apollo och Scandic
50 000 SEK (Ökning 50 000)
Sponsorer: Eleiko Sport
<50 000 SEK (Oförändr.) Fotnot 9
<50 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Mikasa
10 största
De största förbunden, sponsorintäkter i kr
1. Fotbollförbundet 155 000 000 SEK
2. Skidförbundet 95 000 000 SEK
3. Ishockeyförbundet 62 700 000 SEK
4. Golfförbundet 27 000 000 SEK
5. Handbollsförbundet (6) 17 200 000 SEK
6. Friidrottsförbundet (5) 15 900 000 SEK
7. Skidskytteförbundet 11 515 000 SEK
8. Innebandyförbundet (9) 11 000 000 SEK
9. Simförbundet (10) 9 500 000 SEK
10. Ridsportförbundet (8) 9 100 000 SEK
Inget förbund åkte ur topp10 från förra året men flera förändringar i listan (ny på listan eller förra årets placering i parentes).
+ ökar mest
Dessa förbund har ökat sponsringsintäkterna mest mellan 2015 och 2016 i reella tal
1. Ishockeyförbundet (9) 7 500 000
2. Skidförbundet (Ny) 6 000 000
3. Fotbollförbundet (1) 2 000 000
4. Handbollsförbundet (5) 1 800 000
5. Cykelförbundet (Ny) 1 725 000
6. Parasportförbundet (Ny) 500 000
6. Skolidrottsförbundet (Ny) 500 000
8. Friidrottsförbundet (3) 480 000
9. Badmintonförbundet (Ny) 326 000
10. Simförbundet (Ny) 250 000
Totalsumman för dessa tio förbund har ökat rejält från förra årets tio främsta förbund (ny på listan eller förra årets placering i parentes).
% ökar mest
% Ökar mest 2016
Dessa förbund har ökat sponsringsintäkterna mest mellan 2015 och 2016 i procent
1. Fäktförbundet 200 %
2. Cricketförbundet 100 %
3. Cykelförbundet 75,8 %
4. Badmintonförbundet 46,6 %
5. Karateförbundet 42,8 %
6. Curlingförbundet 30 %
7. Konståkningsförbundet 25 %
8. Ishockeyförbundet 17,4 %
9. Handbollsförbundet 11,7 %
10. Skidförbundet 6,7 %
Bordtennisförbundet och Brottningsförbundet ökar, men eftersom deras avtal är konfidentiella går det inte säga hur mycket de ökar i procent. Klätterförbundet, Racerbåtförbundet, Roddförbundet, Skolidrottsförbundet och Tyngdlyftningsförbundet går från mindre än 50 000 kronor till över gränsen 50 000 kronor och kan inte jämföras med 2015.
% Ökar mest 2016
Dessa förbund har ökat sponsringsintäkterna mest mellan 2015 och 2016 i procent
1. Fäktförbundet 200 %
2. Cricketförbundet 100 %
3. Cykelförbundet 75,8 %
4. Badmintonförbundet 46,6 %
5. Karateförbundet 42,8 %
6. Curlingförbundet 30 %
7. Konståkningsförbundet 25 %
8. Ishockeyförbundet 17,4 %
9. Handbollsförbundet 11,7 %
10. Skidförbundet 6,7 %
Bordtennisförbundet och Brottningsförbundet ökar, men eftersom deras avtal är konfidentiella går det inte säga hur mycket de ökar i procent. Klätterförbundet, Racerbåtförbundet, Roddförbundet, Skolidrottsförbundet och Tyngdlyftningsförbundet går från mindre än 50 000 kronor till över gränsen 50 000 kronor och kan inte jämföras med 2015.