Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i klubbekonomi

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Unos krönikor

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Låt gulddrömmar leva i hela landet

"Idrott bidrar inte enbart till förbättrad folkhälsa och ökad gemenskap, utan för oss i Mora kommun, även till ökad inflyttning." Det säger Anna Hed i februari månads debattinlägg. Anna är kommunstyrelsens ordförande i Mora och ordförande i SKR:s beredning "Tillväxt och regional utveckling."

 

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG
  • La Liga 23/24
    Fotboll - visas på TV4 Play
    Spanien, 11/8 - 20/5
  • Premier League 23/24
    Fotboll - visas på Viaplay
    Klicka på Premier League för länk till spelschema, 12/8 - 19/5
  • Bundesliga 23/24
    Fotboll - visas på Viaplay
    Klicka på Bundesliga för länk till spelschema, 18/8 - 19/5
  • Serie A 23/24
    Fotboll - visas på TV4/Cmore
    Italien, 20/8 - 26/5
  • Handboll, SM-final herrar och damer
    Handboll - bäst av 5 matcher
    Klicka på Handboll, SM-final herrar och damer för länk till spelschema, 5-24/5

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER


Centrum för idrottsevenemang

- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
 

Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.

Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia


Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

•     Sponsringsläget i förbunden     •     Sponsringsläget i förbunden     •

Sponsringsläget i förbunden 2024


Sport & Affärer har för 18:e året i följd kartlagt sponsorläget i Sveriges 72 specialidrottsförbund. Sponsorintäkterna fortsätter att öka, men bara för en exklusiv skara förbund. Tillsammans redovisar topp10 sponsorintäkter på drygt 594 miljoner kronor samtidigt som 28 förbund redovisar att de har mindre än 100 000 kronor, ofta inget alls, i sponsring.

Sedan förra årets kartläggning har Sveriges tio största specialidrottsförbund tillsammans ökat sina sponsorintäkter med drygt 25 miljoner kronor till 594 miljoner kronor, vilket är fjärde gången totalt och tredje året i rad som de tio största förbunden når över en halv miljard kronor i sponsorintäkter. Klyftorna i sponsorintäkter mellan de största och minsta förbunden har alltid varit stort, men har ökat ytterligare de senaste åren på grund av pandemi, inflation, och kanske framförallt avregleringen av Svenska Spels spelmonopol.

 

För fem år sedan redovisade 27 förbund sponsring från Svenska Spel i olika former. Idag är det bara åtta förbund som sponsras av det statliga spelbolaget, varav nästan alla är större förbund. Samtidigt har inte andra spelbolag fyllt den lucka och intäktstapp som har uppstått bland mindre förbund. Om idrottsrörelsen ska vara öppen för sponsring från spelbolag, vilket är en annan diskussion, går det - fem år efter förändringen - att konstatera att avregleringen har haft en katastrofal effekt på mindre förbund.

En positiv nyhet är att antalet förbund som minskar sin sponsring är färre 2024 (16 förbund) än det har varit de senaste åren under och efter pandemin. Före pandemin var det i regel mellan sju och elva förbund som minskade sin sponsring varje år, och förhoppningsvis är 2024 början på en tillbakagång till tidigare nivå. Skidförbundet står för störst minskning i reella tal, 3,7 miljoner kronor. Lite oväntat minskar Bilsportförbundet, som nästan fyrdubblade sina sponsorintäkter under fem år, sina intäkter och når därmed inte över tio miljoner kronor 2024.

Det gör däremot Basketförbundet som för andra året i rad ökar med en miljon kronor och kliver över drömgränsen tio miljoner kronor. För några år sedan hade detta inneburit en plats bland de tio största förbunden men Innebandyförbundet, som ökar med 2,2 miljoner kronor, har utökat avståndet neråt och närmar sig istället Parasportförbundets 15 miljoner kronor. Totalt är det 20 förbund som ökar sina sponsorintäkter där Skidskytteförbundet - ett förbund som har lyckats omsätta sportslig framgång och mediebevakning - i ökad sponsring, ökar hela 9,5 miljoner kronor vilket är 37 procent av topp10:s totala ökning.

 

Specialidrottsförbundens ohotade etta, Fotbollförbundet, ökar med åtta miljoner kronor och kommer nästa år förmodligen passera 200 miljoner kronor i sponsorintäkter. De största idrotterna - ishockey, friidrott, handboll, golf och ridsport - ökar stadigt samtidigt som både Seglarförbundet och Tennisförbundet har en positiv utveckling. Listan över de förbund som gör den största ökningen rent procentuellt toppas av Bandyförbundet med hela 294 procent, följt av Skateboardförbundet och för andra året i rad Volleybollförbundet.

 

 

Så här har undersökningen gått till

Sport & Affärer har för 18:e året i rad kartlagt sponsorläget i de 72 svenska specialidrottsförbunden utifrån följande kriterier:

• Beloppet eller värdet skall uppgå till minst 50 000 SEK per år. Belopp under 50 000 kronor redovisas med <50 000 SEK.

• Rabatter eller så kallade ”kick-backs”, vanligtvis i form av produkter eller tjänster till förbundet, skall även det ge förbundet minst 50 000 SEK per år.

• Sponsorer av enskilda evenemang eller tävlingar (SM-sponsorer eller liknande) räknas inte med, utan intäkterna/värdet skall finansiera förbundets övergripande verksamhet.


Vi redovisar som vanligt den beräknade totalintäkten för 2024 från sponsring och kommersiella samarbeten för förbunden, som den uppskattats av förbunden själva. De sponsorintäkterna som har redovisats finansierar förbundets övergripande verksamhet. Vi har valt att redovisa sponsorer utan inbördes ordning i storlek eller värde.

 

Avgränsningar

I alla undersökningar måste avgränsningar göras för att få jämförbara resultat. Det gör att resultaten inte alltid upplevs stämma med verkligheten. Vissa förbund söker affärsmässiga samarbeten som inte klassas som traditionell sponsring, medan andra förbund eftersträvar icke-traditionella samarbeten med näringslivet som ger ekonomiska möjligheter att sänka delar av kostnaderna för förbundet eller genomföra aktiviteter som ej skulle ha genomförts utan samarbetspartners. Enskilda event och tävlingar har stor betydelse för många förbund och dess ekonomi, men inkluderas inte som tidigare nämnts i denna sammanställning.


FÖRÄNDRINGAR

Lördagen 18 mars 2023 blev Gång- och vandrarförbundet en del av Friidrottsförbundet, och är därmed inte längre något specialidrottsförbund. Under 2023 tillkom E-sportförbundet och Förbundet för funktionell fitness som specialidrottsförbund.


Fotnot 1: Bowlingförbundet har brutet verksamhetsår.
Fotnot 2: Brottningsförbundet vill inte uppge exakt siffra då det skulle röja uppgifter som är exklusiva för alla parter.
Fotnot 3: Dövidrottsförbundets sponsring uppgår till 80 000 kronor, men ingen av sponsorerna når över 50 000 kronor.
Fotnot 4: Inom grenen segelflyg kommer försäkringsbolaget HDI Global SE stötta inköp av antikollisionsutrustning där föreningarna som köper in detta får 30-50 procent av kostnaden av HDI. Värt mellan 200 000 och 500 000 kronor.
Fotnot 5: Friidrottsförbundet har enbart lämnat en prognos.
Fotnot 6: Fäktförbundet har en målsättning på 300 000 kronor, men oklart om de lyckas.
Fotnot 7: Siffrorna inkluderar ej Handbollsligan, SHE eller VM 2023.
Fotnot 8: Innebandyförbundets säsong löper från 1/5 2023 till 30/4 2024. Stort arbete lades på förlängning och uppgradering av huvudpartner, ny retailer och märkesleverantör samt resebyrå. Även arbetet med landslagspartners.
Fotnot 9: Klätterförbundet vill inte uppge exakt siffra då det skulle röja uppgifter som är exklusiva för alla parter.
Fotnot 10: Svemo har inga sponsorer för förbundets verksamhet. Däremot finns sponsorer som riktar sig till deras grenar som motocross, enduro och speedway och då kopplat till viss typ av verksamhet som SM, EM, VM, ungdomsverksamhet, enstaka event och utvecklingsprojekt. Svemo centralt har valt att inte aktivt skaffa sponsorer då de sponsorpengar som finns tillgängliga behövs primärt hos förare, klubbar och tävlingsarrangörer. Racerbåtförbundet ingår numera i Svemo.
Fotnot 11: Padelförbundet har flera dialoger igång. Två miljoner kronor är säkrade, men förbundet tror och hoppas på runt fyra miljoner kronor.
Fotnot 12: Förbundet har tre verksamhetsdelar - Parasportförbundet, Sveriges Paralympiska Kommitté och Special Olympics Sweden – de kommersiella rättigheterna är uppdelade i dessa. Beloppet som anges är den totala summan.
Fotnot 13: Ridsportförbundets ökning från föregående år beror på utökade avtal med befintliga partners.
Fotnot 14: Seglarförbundet har tidigare inte räknat med stödet från Svenska Postkodlotteriet, därav en stor ökning i år. Förbundet ser också ett ökat intresse för sporten och har fördjupat en del av sina befintliga partnersamarbeten.
Fotnot 15: Skateboardförbundet vill inte uppge namn på sponsor.
Fotnot 16: Skidförbundet har ändrat sätt att redovisa sponsring. Summan som avser säsongen 2022/23 omfattar Alpint, Längdskidåkning, Freestyle, Skicross, Snowboard, Speedskiing, Telemark, Backhoppning med Nordisk kombination, Rullskidåkning och Freeskiing.
Fotnot 17: Sponsringen är ett barteravtal.
Fotnot 18: Tennisförbundet har flera mångåriga större avtal men ökar i antal mindre partners och leverantörer.

FÖRÄNDRINGAR

Lördagen 18 mars 2023 blev Gång- och vandrarförbundet en del av Friidrottsförbundet, och är därmed inte längre något specialidrottsförbund. Under 2023 tillkom E-sportförbundet och Förbundet för funktionell fitness som specialidrottsförbund.


Fotnot 1: Bowlingförbundet har brutet verksamhetsår.
Fotnot 2: Brottningsförbundet vill inte uppge exakt siffra då det skulle röja uppgifter som är exklusiva för alla parter.
Fotnot 3: Dövidrottsförbundets sponsring uppgår till 80 000 kronor, men ingen av sponsorerna når över 50 000 kronor.

Fotnot 4: Inom grenen segelflyg kommer försäkringsbolaget HDI Global SE stötta inköp av antikollisionsutrustning där föreningarna som köper in detta får 30-50 procent av kostnaden av HDI. Värt mellan 200 000 och 500 000 kronor. 

Fotnot 5: Friidrottsförbundet har enbart lämnat en prognos.
Fotnot 6: Fäktförbundet har en målsättning på 300 000 kronor, men oklart om de lyckas.
Fotnot 7: Siffrorna inkluderar ej Handbollsligan, SHE eller VM 2023.

Fotnot 8: Innebandyförbundets säsong löper från 1/5 2023 till 30/4 2024. Stort arbete lades på förlängning och uppgradering av huvudpartner, ny retailer och märkesleverantör samt resebyrå. Även arbetet med landslagspartners.

Fotnot 9: Klätterförbundet vill inte uppge exakt siffra då det skulle röja uppgifter som är exklusiva för alla parter.

Fotnot 10: Svemo har inga sponsorer för förbundets verksamhet. Däremot finns sponsorer som riktar sig till deras grenar som motocross, enduro och speedway och då kopplat till viss typ av verksamhet som SM, EM, VM, ungdomsverksamhet, enstaka event och utvecklingsprojekt. Svemo centralt har valt att inte aktivt skaffa sponsorer då de sponsorpengar som finns tillgängliga behövs primärt hos förare, klubbar och tävlingsarrangörer. Racerbåtförbundet ingår numera i Svemo.
Fotnot 11: Padelförbundet har flera dialoger igång. Två miljoner kronor är säkrade, men förbundet tror och hoppas på runt fyra miljoner kronor.
Fotnot 12: Förbundet har tre verksamhetsdelar - Svenska Handikappidrottsförbundet, Sveriges Paralympiska Kommitté och Special Olympics Sweden – de kommersiella rättigheterna är uppdelade i dessa. Beloppet som anges är den totala summan.
Fotnot 13: Ridsportförbundets ökning från föregående år beror på utökade avtal med befintliga partners.

Fotnot 14: Seglarförbundet har tidigare inte räknat med stödet från Svenska Postkodlotteriet, därav en stor ökning i år. Förbundet ser också ett ökat intresse för sporten och har fördjupat en del av sina befintliga partnersamarbeten.
Fotnot 15: Skateboardförbundet vill inte uppge namn på sponsor. 

Fotnot 16: Skidförbundet har ändrat sätt att redovisa sponsring. Summan som avser säsongen 2022/23 omfattar Alpint, Längdskidåkning, Freestyle, Skicross, Snowboard,

Speedskiing, Telemark, Backhoppning med Nordisk kombination, Rullskidåkning och Freeskiing.

Fotnot 17: Sponsringen är ett barteravtal.

Fotnot 18: Tennisförbundet har flera mångåriga större avtal men ökar i antal mindre partners och leverantörer.


| A-Ö | Kommentar | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 |

Kommentar

FOTBOLLFÖRBUNDET

Stefan Abelsted, gruppchef sälj- och affärsutveckling om förbundets ökning.

– Att vi återigen ökar beror på flera orsaker, bland annat framgångsrika omförhandlingar för 2024, Svenska Spels ökning inom befintligt avtal, och vårt sätt att utveckla effektmätning och kampanjmätning av partnerskap.
– Jag vill påstå att vi är branschledande inom effektmätning och kampanjmätning av partnerskap, vilket gör det lättare för partners att internt motivera och få en buy-in för investeringen i fotboll.



SKIDSKYTTEFÖRBUNDET

Håkan Blidberg, marknads- och kommunikationschef om förbundets ökning.

– Vi genomför sedan en tid ett långsiktigt varumärkesarbete som vi nu börjar se resultaten av. En stor översyn av vårt grafiska och kommunikativa uttryck i kombination med att vi strukturerat om de rättigheter som vi erbjuder våra samarbetspartners har lett till en omfattande ökning av vårt marknadsvärde.
– Särskilt noterar vi att associationsrättigheterna ökat markant i värde de senaste åren, vilket också varit en tydlig målsättning för oss.

 

 

CASTINGFÖRBUNDET
Lise-Lotte Janson, utvecklingsansvarig och generalsekreterare, om samhällstrender som utmanar idrottsrörelsens affärsmodell och behovet av fler attraktiva affärsmodeller.

– Extern finansiering är för många förbund en allt större utmaning, och individualisering är en av flera samhällstrender. När det gäller träning och hälsa kan det vara så att en person vill utöva en aktivitet när det passar dem och gärna med andra likasinnade. En frihet som de är beredda att betala lite extra för. Idrotten har svårt att möta nya samhällstrender, på grund av att rörelsen sitter fast i gamla strukturer och regelverk som inte anpassats tillräckligt snabbt för att möta en ökad konkurrens och samhällets utveckling i övrigt.

– Men också på grund av brist på intresse i att affärsutveckla och paketera sitt (idrottens) erbjudande med ett mindset där man tänker ”utifrån och in”, dvs att man möter kundens behov istället för att tillfredsställa egna behov. Konkurrens från kommersiella aktörer och den organiska tillväxten av communitys och intressegrupper som formerar sig själva med hjälp av sociala medier och plattformar ökar, och det går snabbt.

– Konkurrens främjar utveckling, vilket jag välkomnar. Samtidigt hoppas jag att den kan driva på idrottsrörelsens framtida beslut om bland annat organisation och medlemsformer, och en förändring av kriterier som ligger till grund för fördelning av ekonomiskt stöd till specialidrottsförbund. Idag fördelas mycket bidrag från Riksidrottsförbundet på historiska data, och det påverkar möjligheten för många förbund att få tillräckligt med resurser för att kunna investera i tillväxt.

– Idrotten behöver se över vilka faktorer som faktiskt hämmar möjligheten att utveckla moderna affärsmodeller som kan möta trender och utveckling i samhället. Det behövs fler attraktiva affärsmodeller som tilltalar alla målgrupper (våra kunder), som genererar både nya medlemmar, får befintliga medlemmar att stanna kvar och skapar förutsättningar för alla som vill ”hänga med oss”.

Annons

Ads

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå