Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Karins krönika

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Stefans krönikor

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

OS 2026 till Sverige – ger många vinnare

"Det finns många missuppfattningar och myter kring vad ett vinter-OS och Paralympics skulle kosta och vad det skulle betyda för svenska skattebetalare. Så låt mig förklara hur spelen blir en vinstaffär för den svenska staten."
inleder Peter Reinebo juni månads debattiinlägg. Peter är verksamhetschef vid Sveriges Olympiska Kommitté.

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER


Centrum för idrottsevenemang

- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
 

Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.

Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia


Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

•     Sponsringsläget i förbunden     •     Sponsringsläget i förbunden     •

Sponsringsläget i förbunden 2019

 

 

Efter förra årets kraftiga ökning av sponsorintäkter i specialidrottsförbunden kommer nu en motreaktion. För första gången sedan Sport & Affärer påbörjade sin kartläggning minskar de totala intäkterna för de tio största förbunden med drygt sju miljoner kronor 2019.

 

Ända sedan Sport & Affärer startade sin årliga kartläggning av specialidrottsförbundens sponsring 2007 har det funnits en tydlig trend – den totala summan för de tio förbund som har störst sponsorintäkter har växt för varje år samtidigt som klyftan mellan dem och övriga 61 specialidrottsförbund har ökat. Mellan 2018 och 2019 minskar dock totalsumman för första gången sedan kartläggningen inleddes, från 469,9 miljoner kronor till 462 miljoner kronor. Anledningen till minskningen är att de två förbund som dominerar listan över sponsorintäkter – Svenska Fotbollsförbundet och Skidförbundet – tillsammans tappar 18 miljoner kronor i sponsorintäkter.

 

Bland övriga åtta förbund i topp10 ökar sju förbund sin sponsring, men i förhållande till 2018 är deras ökningar blygsamma. De tio förbund som ökade mest i reella tal förra året hade en total ökning på 47 miljoner kronor medan topp10 i år endast landar på 15,5 miljoner kronor. I den listan hamnar Golfförbundet i år på sjätteplats med en ökning på en miljon kronor, ett belopp som förra året endast hade genererat i en delad tiondeplats på samma lista.

 

Tittar vi i ett längre perspektiv är inte 2019 ett dåligt år vad gäller sponsorintäkter, det är snarare så att 2018 nu framstår som ett extremt bra år. Förra året ökade 26 förbund sina intäkter, i år är det 22 förbund vilket kan jämföras med 2017 (18 förbund) och sommar-OS-året 2016 (22 förbund). De totala sponsorintäkterna är större i år än vad de var 2017 och 2016. I många av de små förbunden handlar det framförallt om ökad sponsring från Svenska Spel.

Under ledning av Anna Nordkvist, tidigare marknadschef på Svenska Ishockeyförbundet, har Bilsportförbundet tagit stora kliv och är med en ökning på 3,3 miljoner kronor det förbund som ökar mest i reella tal. Sett i procent ökar förbundet med 132 procent mot föregående år. Handbollsförbundet, Ishockeyförbundet och Skidskytteförbundet fortsätter sin positiva trend uppåt, och i år avancerar Skidskytteförbundet en placering i topp10-listan över de förbund med störst sponsorintäkter. Elva förbund minskar sin sponsring, vilket är färre än 2017 (13 förbund), men fler än 2018 (9).

 

Så här har undersökningen gått till

Sport & Affärer har för trettonde året i rad kartlagt sponsorläget i de 71 svenska specialidrottsförbunden utifrån följande kriterier:

• Beloppet eller värdet skall uppgå till minst 50 000 SEK per år.

• Rabatter eller så kallade ”kick-backs” skall även det ge förbundet minst 50 000 SEK per år.

• Sponsorer av enskilda evenemang eller tävlingar (SM-sponsorer eller liknande) räknas inte med, utan intäkterna/värdet skall finansiera förbundets övergripande verksamhet.

 

Vi redovisar som vanligt den beräknade totalintäkten för 2019 från sponsring och kommersiella samarbeten för förbunden, som den uppskattats av förbunden själva. De sponsorintäkterna som har redovisats finansierar förbundets övergripande verksamhet. Vi har valt att redovisa alla sponsorer utan inbördes ordning i storlek eller värde.

 

Avgränsningar

I alla undersökningar måste avgränsningar göras för att få jämförbara resultat. Det gör att resultaten inte alltid upplevs stämma med verkligheten. Vissa förbund söker affärsmässiga samarbeten som inte klassas som traditionell sponsring, medan andra förbund eftersträvar icke-traditionella samarbeten med näringslivet som ger ekonomiska möjligheter att sänka delar av kostnaderna för förbundet eller genomföra aktiviteter som ej skulle ha genomförts utan samarbetspartners. Enskilda event och tävlingar har stor betydelse för många förbund och dess ekonomi, men inkluderas inte som tidigare nämnts i denna sammanställning.

 

Fotnot 1: Bowlingförbundet har brutet verksamhetsår. Förhandlingar pågår med företag.
Fotnot 2: Brottningsförbundet vill inte uppge exakt siffra då det skulle röja uppgifter som är exklusiva för alla parter.
Fotnot 3: Castingförbundet har under 2018 arbetat med utveckling som kommer leda till fler övergripande samarbeten med externa aktörer under kommande år.
Fotnot 4: Flygsportförbundet har inga sponsorer, men jobbar med frågan.
Fotnot 5: Friidrottsförbundet har enbart lämnat en prognos. De senaste två åren har det slutgiltiga utfallet varit nästan en miljon kronor lägre än prognosen. Det har skett en ökning, men alltså inte så stor som prognosen säger. Förbundet räknar med att få in en ny partner på hög nivå 2019.
Fotnot 6: Förhandlingar pågår med fler företag.
Fotnot 7: Förhandlingar pågår med fler företag.
Fotnot 8: Svemo har inga sponsorer för förbundets verksamhet. Däremot finns sponsorer som riktar sig till deras grenar som motocross, enduro och speedway och då kopplat till viss typ av verksamhet som SM, EM, VM, ungdomsverksamhet, enstaka event och utvecklingsprojekt. Svemo centralt har valt att inte aktivt skaffa sponsorer då de sponsorpengar som finns tillgängliga behövs primärt hos förare, klubbar och tävlingsarrangörer.
Fotnot 9: Förbundet har tre verksamhetsdelar - Svenska Handikappidrottsförbundet, Sveriges Paralympiska Kommitté och Special Olympics Sweden – de kommersiella rättigheterna är uppdelade i dessa. Beloppet som anges är den totala summan.
Fotnot 10: Förhandlingar pågår med fler företag.
Fotnot 11: Summan omfattar Alpint, Längdskidåkning, Freestyle, Skicross, Snowboard,
Speedskiing, Telemark, Backhoppning med Nordisk kombination, Rullskidåkning och Freeskiing.
Fotnot 12: Förhandlingar pågår med företag.


| A-Ö | Kommentar | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 |

Kommentar

 

Ni är ett litet förbund som ökar med hela 3,3 miljoner kronor i år, vilket är en ökning på 132 procent. Hur kommer det sig Anna Nordkvist, Generalsekreterare Svenska Bilsportförbundet?
– Den stora anledningen till vår ökning har att göra med att vi har arbetat igenom våra avtal och gjort en ny rättighetspaketering, vilket har resulterat i nya partners och ökade intäkter. Från att förbundet inte haft fokus på den kommersiella affären så är vi nu två som arbetar med det, både jag själv och Jörgen Ekwall, marknadschef. Dessutom har vi arbetat igenom våra rättighetsavtal med våra arrangörer och internationella partners. Varje år har vi flera stora internationella mästerskap och tävlingar där vi tror att ett ökat engagemang från vårt håll kommer resultera i större inflytande och spännande affärer. Vi ser mycket ljust på vår framtid och tror att vi kommer växa ännu mer som förbund, sportsligt och kommersiellt. I januari 2019 kommer dessutom Peter Lindkvist, som jag arbetade med på ishockeyförbundet, till oss. Han får titeln som kommersiellt ansvarig. Med Peter på plats stärker vi upp oss ännu mer och med hans erfarenhet inom partnerskap och sponsring blir vi ännu vassare. Vi ska fortsätta arbeta mer fokuserat på den kommersiella affären för att kunna utveckla sporten.

 

 

Handbollsförbundet ökar med hela 2,6 miljoner kronor i år och ligger på femte plats över mest sponsorintäkter. Hur kommer det sig Stefan Lövgren, vd för Svenska Handbollslandslaget?

– Vår ökning är självklart beroende av ett flertal faktorer, men allmänt ökad popularitet, handbollens jämställda villkor och möjlighet till en digitaliserad målgruppskommunikation ser jag som några viktiga faktorer som efter hårt jobb och investeringar nu landat och träffat rätt hos marknaden.

Annons

Ads

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå